[AR] Fellow trekt voor het eerst iets!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:31

Jammer dat je temt!

Ik vind 2,5 jaar helemaal niet te jong voor het werk dat je met hem doet!

en wat betreft het wisselen, tja.. dan kan je wel wachten tot hij 5 is, want dan is alles pas gewisseld..

En je geeft al aan dat hij straks 8 weken rust heeft.
Ik vind dat hij en jij het goed doen samen!

Fellow

Re: Fellow trekt voor het eerst iets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:35

Can't see the point. Ts geeft duidelijk aan dat ponylief er klaar voor is, ik denk nog altijd dat TS haar pony beter kent dan dat jullie van een paar foto's kunnen zien. Je kunt wel blijven drammen dat deze pony een 'verschrikkelijk' leven heeft, maar veel nut zal het niet hebben. Je bederft er het topic mee en je zal er helemaal niets me bereiken.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:35

Super schattig!
En volgens mij hebben we hetzelfde hoofdstel haha
Leuk dat hij het zo goed oppakt :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:52

Wacht even is dit een grap? er zijn paarden die met 2,5 / 3 jaar al zware dressuurtraingen lopen of dan al serieus springericht getraind worden?

En jullie maken je druk om een pony die 15/20 min per week onbelast, licht werk doet? (zowel mentaal als geestelijk niet heel inspannend)

Ik snap het echt niet hoor? Pony staat bijna altijd op land, heeft een superkudde om in op te groeien en moet af en toe werken voor zijn vreten omdat de pony er aan toe is.

Ja ik ken de pony, en ik weet dat fellow graag werkt!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:51

loveulla94 schreef:
Jammer dat je temt!

en wat betreft het wisselen, tja.. dan kan je wel wachten tot hij 5 is, want dan is alles pas gewisseld..

Ja mijn merrie was met 4 alles gewisseld en volgens de tandarts laat maargoed ;)
En ik vind het leuk dat iedereen hier zegt MAAR het kan erger! daar hebben we het toch niet over?
Ik vind het dier verschrikkelijk veulenachtig ogen en denk dat de TS veel te veel wil en ongeduldig is.

Veel willen kan je ook geestelijk aanbieden ipv lichamelijk.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 08:16

smurffie schreef:
loveulla94 schreef:
Jammer dat je temt!

Ja mijn merrie was met 4 alles gewisseld en volgens de tandarts laat maargoed ;)
En ik vind het leuk dat iedereen hier zegt MAAR het kan erger! daar hebben we het toch niet over?
Ik vind het dier verschrikkelijk veulenachtig ogen en denk dat de TS veel te veel wil en ongeduldig is.

Veel willen kan je ook geestelijk aanbieden ipv lichamelijk.

Dat Fellow er 'veulenachtig' uit ziet vanaf een foto wil nog niet zeggen dat hij het ook is..
En sorry, maar een sleetje trekken lichamelijk te zwaar? :').

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:45

Nou eigenlijk wil dat precies zeggen dat hij dat is.
Hij zie er onvolgroeid uit, en is dan ook 2,5 maar had gezegd dat hij 1,5 a 2 was en ik had je ook geloofd.
Dat wil zeggen dat het een laatbloeier is in bouw en je dus extra zult moeten wachten om hem goed uit te laten groeien.

En ja het is maar een sleetje maar waarom het sleetje? Waarom zo ongeduldig met zo'n jong dier.
Als je er niet vanaf kunt blijven zet m dan in een opfok lekker ver weg,zodat hij wel jong kan zijn.
En tuig op, hoofdstel in, slee erachter vind ik nogal wat met 2,5.. Begin anders ook met een zadel en hangen, is toch ook maar heel even en alleen maar zadelmak maken ;)

Wat ga je nu een jaar lang doen? Laat me raden zodra hij bijna 3 is een legekar trekken wat hij is toch leeg?
En zodra hij 3 is een iemand erop want de lege kar doet ie zo braaf?
Op die manier kun je een eind weg redeneren maar zo werkt dat dus niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:13

Shirley schreef:
Zo zwaar wordt hij nou ook weer niet belast, hoor, zo'n sleetje glijdt immers vanzelf !

Er komt geen gewicht op ... en als het beestje er ook duidelijkveel plezier in heeft, zal de geestelijke belasting ook wel meevallen ;)

Shirley schreef:
Jeetje zeg ... wat kunnen jullie doordrammen..

Beestje wordt echt geen schade aangedaan en Laura heeft duidelijk gevraagd hiermee niet het topic te bederven !

Ik ga mezelf nog maar een keertje quoten :(

Jullie doen verdorie net alsof dat beestje de hele dag voor een huifkar met twaalf man erop loopt :n

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:16

smurffie schreef:
Nou eigenlijk wil dat precies zeggen dat hij dat is.
Hij zie er onvolgroeid uit, en is dan ook 2,5 maar had gezegd dat hij 1,5 a 2 was en ik had je ook geloofd.
Dat wil zeggen dat het een laatbloeier is in bouw en je dus extra zult moeten wachten om hem goed uit te laten groeien.

En ja het is maar een sleetje maar waarom het sleetje? Waarom zo ongeduldig met zo'n jong dier.
Als je er niet vanaf kunt blijven zet m dan in een opfok lekker ver weg,zodat hij wel jong kan zijn.
En tuig op, hoofdstel in, slee erachter vind ik nogal wat met 2,5.. Begin anders ook met een zadel en hangen, is toch ook maar heel even en alleen maar zadelmak maken ;)

Wat ga je nu een jaar lang doen? Laat me raden zodra hij bijna 3 is een legekar trekken wat hij is toch leeg?
En zodra hij 3 is een iemand erop want de lege kar doet ie zo braaf?
Op die manier kun je een eind weg redeneren maar zo werkt dat dus niet.

volgens mij heeft TS nu een aantal keer gezegd dat ze er geen commentaar meer over wilt.
je kan door gaan drammen maar als je het zelf allemaal zo goed weet pas je dat lekker op je eigen pony/paard toe en laat je TS voor wat het is.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 14:26

Pfff, ik kan zo veel voorbeelden opnoemen waarbij er veel eerder wordt begonnen, waarbij paarden veel zwaarder moeten werken op jonge leeftijd, dit valt allemaal reuze mee.

Fellow moet 2 keer in de week ´werken´, dus 1 keer grondwerk (meelopen, stilstaan, achteruit, enzovoort) en 1 keer in de week doe ik 15 minuten lt met hem. In mijn ogen kan dit geen kwaad, dat is mij mening en dat moeten jullie respecteren, net zoals ik jullie mening respecteer.

Van mij mogen jullie je mening houden, ik zorg er niet voor dat jullie veranderen van mening, maar dat proberen jullie bij mij wel, en dan ook nog op een niet al te nette manier
Lara_Silver schreef:
Door dit soort topics zie je maar weer dat geduld jammergenoeg niet voor iedereen weggelegd is.

Verder: Waaruit maken jullie op dat ik geen geduld heb? Omdat ik in jullie ogen te vroeg begin. Dat vind ik niet, ik ben ontzettend geduldig. Mocht Fellow de indruk maken dat hij er geen lol meer in heeft is het ook direct klaar en krijgt hij rust. Maar dat is absoluut niet het geval. Fellow heeft er lol in, houdt van aandacht en vind het geweldig om voor me te 'werken'.

Daarnaast is een slee trekken zonder iemand erop absoluut geen zwaar fysiek werk, ik snap niet hoe jullie daarbij komen :') . Als de slee eenmaal glijd hoeft er bijna geen kracht gezet te worden, daarbij hoeft er niet/nauwelijks kracht gezet te worden om de slee in beweging te krijgen :=
Het ging me niet om het 'werk' maar om de ervaring voor Fellow. Hij heeft hier nu kennis meegemaakt.

En ja, als Fellow 3 is gaat hij voor de kar ja. Maar is dat zo gek? In mijn ogen niet! Hoeveel paarden worden niet op hun 2,5 ingereden? Dat is imo véél erger, de rug is dan nog lang niet volgroeid! Met de kar is dit niet zo.

En waarom zou ik een zadel op hem moeten leggen en gaan hangen? Ik ben met mijn 1.74 m. veel te lang om op een pony van 1 meter te gaan rijden dus? :') en tja zadelmak is die al, zadel van z'n moeder heeft ie al voor de lol eens op gehad vorig zomer zonder singel vast en tijdens het poetsen toen we zn moeder aan het opzadelen waren even kijken hoe hij reageerde ;)

En waarom zou ik Fellow in de opfok zetten? :')
Ik heb hier thuis super faciliteiten, 5 luxe boxen en hij groeit in een gemengde kudde op.
Ik snap dat punt niet helemaal? Ik vind namelijk een gemengde kudde vele malen beter dan een opfok, maar dat is weer een ander punt.

En Fellow oogt absoluut niet heel erg puppy, dat lijkt nu zo doordat zijn manen eraf zijn. Fellow is absoluut geen laatbloeier :n
Ik vind hem er op deze foto niet extreem puppy uitzien en hier was hij nog maar net 2:
Afbeelding

Ik vraag mij af waarom er hier wordt gezeken terwijl jullie dat beter op een nuttige plek kunnen doen, waar het echt nodig is. Fellow hoeft vanaf januari 2 keer in de week te 'werken', krijgt straks 8 weken rust, ik pak hem daarna rustig op, nog steeds max 2 keer in de week en in de zomer ga ik hem voor de kar zetten, ook max 2 keer in de week. Dit is in mijn ogen niet slecht en het heeft dus geen zin om nog meer commentaar te leveren. Dit is mijn mening, respecteer dat.

En lees deze post nog even goed door, klopt namelijk helemaal:
MarlindeRooz schreef:
Wacht even is dit een grap? er zijn paarden die met 2,5 / 3 jaar al zware dressuurtraingen lopen of dan al serieus springericht getraind worden?

En jullie maken je druk om een pony die 15/20 min per week onbelast, licht werk doet? (zowel mentaal als geestelijk niet heel inspannend)

Ik snap het echt niet hoor? Pony staat bijna altijd op land, heeft een superkudde om in op te groeien en moet af en toe werken voor zijn vreten omdat de pony er aan toe is.

Ja ik ken de pony, en ik weet dat fellow graag werkt!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:34

wat ik hier zie is een meid die netjes met haar pony omgaat en weet wat ze doet,je doet het precies goed,tien minuutjes als die het goed doet en stoppen,zeer veel respect voor jou,laat me niet lachen dat jullie een drama ervan maken dat deze pony een sleetje trekt,en die arme dressuurpaarden die met 2,5 vol aan de long gezet worden,en klaar gemaakt moeten worden voor de keuring,ik heb mijn merrie vorig jaar de wei uitgeplukt ben op keuring geweest en weer terug land in.ts je doet het goed laat je niet gek maken.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:07

Nogmaals mijn visie dan maar :)
Ik vind het er super uitzien!
Leuk dat hij het zo goed oppikt :D

En uhm..trekken en tillen is niet te vergelijken mensen :n

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:15

Nogmaals: Omdat andere paarden het nog slechter hebben is dit niet erg?
dus omdat ze in arme landen geen eten hebben is het ook niet erg als jij een week geen eten zou krijgen ;)
zo ontzettend krom..

Verder vind ik 3 te jong om voor de kar te gaan, en als je goed gelezen had zei ik gooi in de opfok als je er niet van af kunt blijven, wat je dus niet kan.
Met 2,5 beleren betekend dat je geen gedult hebt, en op de foto die je laat zien is het echt net nog een veulen kwa bouw.

Zonde dat je niet inziet dat je nog een jaar of 5 langer van hem kan genieten als je hem nu nog een jaartje met rust laat.

Overgens weten een hele hoop van de mensen die hun paard keurings klaar maken dat dat niet goed is voor hun paard maar de keuringen "dwingen" ze daartoe. Daarom gaan veel van deze paarden daarna een jaar het land in. Maar wat voor winst heb jij hiermee? niks nada noppes.. en je ziet niet eens dat het niet goed is :n

Overgens voor degene die steeds herhalen niet de zeiken zeuren ect, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet :)!

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:22

smurffie schreef:
Overgens voor degene die steeds herhalen niet de zeiken zeuren ect, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet :)!

wij doen natuurlijk precies hetzelfde :j
volgens mij is het nu wel duidelijk voor TS.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:25

Kom op zeg mensen, jullie doen net of die pony een mega belasting krijgt, nou dat valt volgens mij allemaal reuze mee. TS heeft meerdere malen gevraagd haar mening te respecteren, doe dat dan ook. Punt is wel gemaakt.

Ik vind dat je lekker bezig bent met je pony TS, ziet er fijn en rustig uit en een beetje grondwerken kan sowieso geen kwaad voor een pony die z'n plek nog niet goed kent/kende.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:30

Vanaf 2,5 staat in de boekjes dat ze gewoon voor de kar mogen beleerd worden hoor, dus vanaf 2,5 eenmaal per week wat doen en er een slee'tje achterhangen, gaat paardlief echt wel overleven. :Y)

Leuke foto's, hopen dat zijn manen strakjes netjes in een boogje staan! Ben benieuwd over een paar maanden hoe hij het doet!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 18:28

smurffie schreef:
Nogmaals: Omdat andere paarden het nog slechter hebben is dit niet erg?
dus omdat ze in arme landen geen eten hebben is het ook niet erg als jij een week geen eten zou krijgen ;)
zo ontzettend krom..
Nee dit is niet erg. Paarden mogen vanaf 2,5 jaar voor de kar beleerd worden. Heel veel wedstrijdpaarden worden met 2,5 jaar al volop gelongeerd, dit is ontzettend lichte arbeid, is niet erg nee.

Verder vind ik 3 te jong om voor de kar te gaan, en als je goed gelezen had zei ik gooi in de opfok als je er niet van af kunt blijven, wat je dus niet kan.
Met 2,5 beleren betekend dat je geen gedult hebt, en op de foto die je laat zien is het echt net nog een veulen kwa bouw.
Jij vind 3 te jong om voor de kar te staan. Dat is jou mening, maar volgens 'het boekje' is dat niet zo. Daarnaast had ik heel goed gelezen wat je geschreven had hoor, ik kan prima van Fellow afblijven, het is geen ongeduld, het is dat hij best lichte arbeid aan kan, en dat doe ik dus. Ik zie op deze foto echt geen veulenbouw, hij is daar al veel te zwaar gebouwd voor een veulen. Fellow is geen shetlander he, dus zal ook niet heel grof gebouwd worden. Fellow is een minipaardje.

Zonde dat je niet inziet dat je nog een jaar of 5 langer van hem kan genieten als je hem nu nog een jaartje met rust laat.

Overgens weten een hele hoop van de mensen die hun paard keurings klaar maken dat dat niet goed is voor hun paard maar de keuringen "dwingen" ze daartoe. Daarom gaan veel van deze paarden daarna een jaar het land in. Maar wat voor winst heb jij hiermee? niks nada noppes.. en je ziet niet eens dat het niet goed is :n
Fellow is ook naar de keuring geweest ;)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 18:50

Ohja en iedereen met de leuke reacties, bedankt :D :D

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:59

Ahh wat een schattig paardje zeg! Een slee is geen gewicht joh, hij hoeft zich daar echt niet voor in te spannen..

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:02

Hele leuke foto's! Ziet er idd keurig uit.
En het is niet jong hoor, Uk had als jaarling al een bitje in tijdens de wandelingen. En werd op 2 jarige leeftijd voor de kar beleerd om daarna weer een jaar stil te staan.
Jij kent je pony het beste, en je luisterd zo te lezen goed naar hem! En je doet het rustig genoeg. dus laat alle andere maar praten!

Je kan er wel tot zn 3de vanaf blijven maar dan moet je met alles nog beginnen, dit is een mooie manier om je pony overal al kennis mee te laten maken!

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:03

Wat gaat ie mooi staan met een boog <3

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:36

Wat een leuke foto's van jullie samen!
Leuk idee zo met de slee in de sneeuw :)

Jammer van de reacties op deze manier kan het heust geen kwaad, jij weet heust wel wat je wel en niet kan doen ;)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:39

Ahh Fellow, kleine topper :D <3 heel stoer Lau!

Maar hee mensen.. wat een vooroordelen. Pony is 2,5 nog geen 3 en er onder is zowat dierenmishandeling.
Als jullie deze pony niet kennen, oordeel dan ook niet zo snel. Als hij er aan toe is, dan is dat toch gewoon goed? ongeduldig zal Laura echt niet zijn, anders zou ze dit niet doen.. hij heeft niks te klagen, hij krijgt ook nog eens een paar weken rust om daarna weer opgepakt te worden. Wat wil hij nog meer...?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:41

Wat een super leuke pony! :j

Wil wel even reageren op het gezeur van dat 2,5 jarige niet voor de kar mogen. Ik hebzelf mijn 2,5 jarige (over 3 maandjes 3) ook voor de kar staan, niet vaak en niet lang. Beestje vind het geweldig om buiten z'n weiland te gaan en sneller als wandelend. Neem aan dat TS ook wel snapt dat ze geen uren met 't beestje bezig moet zijn. Ik heb zelf ook 'n menstal hier in de buurt opgebelt om te vragen hoe en wat, die zeiden dat ze met 2,5 jaar makkelijk voor de kar konden, mits je 't rustig aan doet.

Maar omdat jullie 't waarschijnlijk toch allemaal beter weten als een menstal die (met misschien een paar uitzonderingen) veel meer ervaring hebben met het betuigen van paarden en pony's, wil ik jullie toch iets vragen;

Waarom mag je met een paard van 3 jaar wel op z'n rug gaan zitten, terwijl de rug waar je opzit, die soms pas voor helft volgroeid is en met een paardje van 2,5 niet iets laten trekken? Want volgens het ''bekende'' plaatje zijn de benen met 2,5 jaar veel meer uitgegroeit dan een rug is met een paard van 3 jaar. Een paard zal voor de wagen ookwel zijn rug moeten gebruiken, maar lijkt me een stuk minder belastend voor de wagen dan ohz. :)

Nogmaals; Als je 't kort houd en niet te vaak, is er niks mis mee. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:55

Leuk leuk! Het is niet zwaar, maar het kan mentaal gewoon nog een beetje zwaar zijn omdat de concentratie nog niet optimaal is op die leeftijd.

Ik vind het voorbeeld over dat er genoeg mensen met paarden jongen beginnen geen excuus dit ook te doen. Want dat betekent niet dat dat goed is en het zelf ook maar doet. Uiteindelijk moet je altijd nog zelf bepalen. Jij kent je paardje en weet waar hij aan toe is. Zo is ieder paard anders. Ik zou het alleen als ik jou was die 20 min over de week verdelen, ipv in 1 keer :D