[AR] Sleeën zonder tuig.. hoe pak je dat nou aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Re: Sleeën zonder tuig.. hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:26

Leuk! Je heb het netjes opgelost. Ziet er vriendelijk uit.

Je 'borsttuig' hoeft niet lager te hangen. Zit goed zo.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:43

Mooie oplossing!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:03

Anke schreef:
Het zelf in elkaar gezette tuigje is knap gedaan.

Echter bij de shet zou ik toch even kijken hoe de strengen opgehouden worden.
Deze zitten namelijk veel te strak (te hoog) waardoor alle druk op de broek komt
en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Leuk om te zien hoe creatief je bezig bent geweest, enkele tips heb je al gehad.

Bedankt! :) Dat is niet de bedoeling natuurlijk bij Ti Amo, en ik heb zelf ook niet echt het gevoel dat er zoveel druk op de broek staat..op dit filmpje oa rond 2.00 slee ik ook met haar op dezelfde dag, dus misschien zie je hier beter dat ze niet met de broek trekt?

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:08

Dat is een goed idee om dat zo op te lossen! Dankje voor 't idee vanmiddag gelijk maar even uitproberen bij mijn paardjes!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:36

Afbeelding
Ik heb het vandaag ook met mn paard gedaan, hij deed t ontzettend goed!! Alleen de singel van voor schoof wat, dus daar hebben we even wat op bedacht en toen bleef t wel netjes zitten.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 18:36

Superleuk! :)

xzodiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:39

super leuk! hebben jullie ook ijzers onder je paard als je gaat sleeen?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:41

creatief *\o/*

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:41

Mijn paard heeft geen ijzers, nooit gehad ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:43

Slim opgelost :j
Enige twijfelpuntje vind ik hoe de strengen aan de slee vastzitten. Stel je voor dat je zelf van de slee afvalt, of je paard schrikt, dan kun je de slee niet lostrekken van de strengen en blijft die dus achter je paard aan gaan. Dat kan behoorlijk mis gaan.

Wat ik dus zou toevoegen zijn een paar veiligheidssluitingen die tussen je strengen en de slee zitten. Ik heb de zelf gebruikt met bandje slepen in de bak, je hebt dan een extra touw vast, waarmee je in één ruk de sleep (of de slee) los kunt trekken van de strengen. Mocht er dan iets misgaan dan wordt je paard in elk geval niet 'achtervolgd' door een enge slee en de kans op in paniek raken is ook een stuk kleiner :)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:08

idd ziet het er leuk uit, maar het is verstandiger om het echt met een tuig te doen, en met een pony/paard die ervaring heeft met een tuig.

Het slepen van iets is heel anders dan erop zitten, de geluiden zijn anders, en je zit dicht bij de hoeven.
Als een onervaren paard aan de kletter gaat houd je hem niet, en als je dan ook nog met enkelgebroken bit rijd, ben de dubbelop de pineut.
Wil je het perse zo doen, let dan goed op waar je singel op de borst ligt, je wilt natuurlijk niet de luchtpijp dicht trekken.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:48

Hierboven, als je de OP goed hebt gelezen dan had je kunnen zien dat Otje al heel veel ervaring heeft met mennen.. Bij haar eerste eigenaar heeft ze dat altijd al gedaan, dus ze kent het al heel goed! Dus dat is zeker niet van toepassing bij haar hoor. :D

Blijheid: dat van jou is inderdaad wel een goed idee, ik kan kijken of ik de slee met een "paardenknoop" vast kan maken aan de strengen misschien? dan kan ik m ook in een keer los maken :)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:00

ik heb het vandaag ook geprobeerd ging heel erg goed! morgen mischien weer :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:04

romyloverrr: hoe had jij het dan?

men neme een halstertouw en maakt die vast om de buik
dan neemt men een halstertouw en knoopt het aan de singel , een het halstertouw
om de buik aan de slee
aan de andere kant hetzelfde
en gaan met die banaan ( voor maarlieft 10 minuten :j )
ik ben echt blij dat ik nu alles heb( was toen mijn verzorgpony en vond
een leuk nieuw dekje + bijpasende peesbeschermers belangrijker dan goed veilig tuig
maar het werkte wel :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:05

Creatief opgelost! Pony lijkt er verder geen last van te hebben. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik dit topic wel een beetje eng vind, omdat er nu een hoop mensen het na gaan doen die wellicht geen ervaring hebben met mennen of met een pony gaan sleeën die nog nooit wat getrokken heeft.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:10

capopjekop schreef:
Creatief opgelost! Pony lijkt er verder geen last van te hebben. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik dit topic wel een beetje eng vind, omdat er nu een hoop mensen het na gaan doen die wellicht geen ervaring hebben met mennen of met een pony gaan sleeën die nog nooit wat getrokken heeft.

mijn verzorgpony heeft vroeger voor de kar gestaan :) en oefen vaak lange lijnen met haar.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:20

capopjekop schreef:

Daarom mijn post, i heb jouw OP gelezen, ts.
Maar er zijn een heleboel meiden (en jongens) die denken het even na te kunnen doen.
En daarbij niet aan eventuele gevolgen denken.

Als je kan mennen, weet je over welke gevolgen ik het heb.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:25

susanne_m schreef:
capopjekop schreef:

Daarom mijn post, i heb jouw OP gelezen, ts.
Maar er zijn een heleboel meiden (en jongens) die denken het even na te kunnen doen.
En daarbij niet aan eventuele gevolgen denken.

Als je kan mennen, weet je over welke gevolgen ik het heb.

ook als je niet kunt mennen kan je het alsnog weten. om de gevolgen te weten hoef je niet perse te kunnen mennen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:29

Dan moet je je er wel in verdiept hebben en vaak denken jonge meiden daar niet zo snel over na (al zijn er uiteraard gelukkig ook meiden die dat wel doen). Ik zie het best vaak gebeuren dat een pony zonder enige voorbereiding voor de slee geknoopt wordt omdat hij toch altijd zo braaf is. Dan is het meer geluk dan wijsheid dat het goed gaat allemaal. En ik ken overigens een onwijs braaf paard die nooit een pas verkeerd doet, kindjes leert paardrijden enz. Maar zodra ze iets moet trekken is ze bang en gaat ze aan de kletter. Zul je er maar net met je sleetje achter hangen. Maar goed, dit is niet echt de plek om te discussiëren, niet zo leuk voor de ts. Dus dit is het laatste dat ik er over wil zeggen in dit topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:40

echt bedankt voor het topic
ik wil namelijk ook morgen of zo even sleeën maar heb geen tuig, nu weet ik ong. hoe ik het ga kunnen oplossen :D

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:37

Ik men zelf ook met mijn shetlander en ik weet wel over welke gevaren jullie het hebben maar dat is bij mij niet van toepassing..dit topic heb ik ook niet gemaakt om mensen tot onveilige dingen te gaan zetten ofzo, als hun het nadoen en er verstand van hebben vind ik het leuk :), maar als mensen er geen verstand van hebben en het gaan nadoen kan dat inderdaad erg vervelend uitpakken.. ik hoop dat mensen dat ook zelf kunnen bedenken en anders bij deze, doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent en je pony het ook echt kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:52

ik heb zelf wel al eens gement rahere niet (hij is meestal wel in voor nieuwe dingen) heb het vandaag eens geprobeert (met er gewoon naast te lopen) en was echt niet zijn ding, dus ben ik maar gestopt
ik had trouwens men pessoatuig een beetje verandert & dan gaat het ook als tuigje

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:55

Super bedacht meid

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:11

x_Heidi schreef:
Ik men zelf ook met mijn shetlander en ik weet wel over welke gevaren jullie het hebben maar dat is bij mij niet van toepassing..dit topic heb ik ook niet gemaakt om mensen tot onveilige dingen te gaan zetten ofzo, als hun het nadoen en er verstand van hebben vind ik het leuk :), maar als mensen er geen verstand van hebben en het gaan nadoen kan dat inderdaad erg vervelend uitpakken.. ik hoop dat mensen dat ook zelf kunnen bedenken en anders bij deze, doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent en je pony het ook echt kent.

Daarnaast, sinds wanneer is een ander verandwoordelijk voor de dingen die een ander nadoet wat niet altijd even slim uit pakt?

Anyway back on topic:

Vind het slim opgelost TS! Ik ga mijn "tuig" ook zeker aanpassen. Had zelf bij de eerste sneeuw al geprobeerd te sleeën maar kon geen goede manier verzinnen om de singel vast te maken als borsttuig.