[AR] Mijn zwartaloosa voor de sulky!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 05:52

Ik heb al genoeg pony's gezien die op een leeftijd van 2.5 zelf al in de koers lopen
(wat ik helemaal niet goed vind) .
maar dit ponytje wordt zo te zien goed verzorgt hoor ,een sulky is ook niet echt heel belastend .

Ik ken ook paarden die op 2.5 al ingereden worden(erna terug op de wei!!!)
,als je het later zou doen heb je er je handen vol aan ,beter dat ze al wat gewoon
zijn dan dat ze van de wei komen en niks kennen .

StalNollie

Re: Mijn zwartaloosa voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:59

moet iedereen ook zelf weten.. maar vind het zo zonde maar goed ieder zijn ding ..
en Jazen een sulky is ook zeker wel belastend...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:56

@ Jazen het is prima om 'iets' met je pony te doen, maar inrijden of beleren voor 3 jaar is gewoon niet goed voor een paard. Ook longeren vind ik al te heftig voor een pony, daarvoor zijn ze gewoon nog niet volgroeid genoeg en dat zie je aan de buitenkant misschien niet, maar dat is wel gewoon zo.

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:02

Wat een leukerd!!
Op mijn werk hebben we ook een paard dat
is ook een appaloosa zijn moeder en vader hebben
alle 2 vlekken op z'n billen maar
hij is helemaal bruin....
Maar alsnog is hij het beste paard van stal!!
Hij heet daarom ook: Unique (hij is niet bij ons geboren wij hebben deze
topperd gekregen)
Wij hebben dus een bruinaloosa of vosaloosa :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:04

Jazen we kunnen het altijd wel vergelijken met wat anderen doen maar dat betekent niet dat het goed is. Hoeveel dravers en renpaarden zijn vroeg kapot? Zelfde met Quarters die op jonge leeftijd al reining lopen en met 6 jaar op zijn. Goed dat is offtopic want daar gaat het niet over.

Het klopt dat een goed afgestelde sulky niet of nauwelijks gewicht op de rug geeft maar bedenk je dat met 2,5 ook de platen in de benen nog niet gesloten zijn. Het is voor een jong dier absoluut goed om veel te bewegen en buiten te staan. Je roept van de zomer gaat ie aan het werk? Dan is hij nét 3! Ik heb een pony staan die exact 2 dagen jonger is..en wat kan die? HELEMAAL NIETS. Bezig zijn met een pony kan ook VD-en betekenen of gewoon fietsen, wandelen, balkjes lopen evt. Als hij daar niet genoeg aan heeft zet m in een kudde met andere jonge dieren. Mijn twenter (want 2 is 2) doet niets anders dan spelen met zn maatjes. Daarnaast vind ik de mentale belasting ook te groot voor een 2-jarige én zie ik op de foto's een pup. Ja vergeleken met een paar maanden geleden is hij zwaarder geworden maar hij heeft nog steeds puppyogen. Wat ik wil zeggen, jouw pony, jouw problemen máár niet over 2 jaar huilen als hij met 3tjes op het straalbeen staat...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:31

Sap, ik snap je mening, maar ik vind het erg jammer dat je zó fel op me reageert. Je hebt geen idee van wat ik met hem doe. Jullie praten allemaal alsof ik hem nu iedere dag voor de koets heb en minstens een uur met hem wegga. Jammer dat niemand de moeite neemt om te vragen wat ik daadwerkelijk met hem doe, en wat ik bedoel met van de zomer aan het werk gaan. Jammer jammer jammer, maar niets aan te doen, ieder zijn eigen visie.

Dat die van jou nog in de wei staat met maatjes en niks hoeft en niks kan is ook prima, vind ik ook allemaal best. Ik kies alleen voor deze manier van doen, en that's it. Dat het grote bokt het er niet mee eens is is jammer, maar zo zit bokt nou eenmaal in elkaar. 1000 mensen 1000 meningen, en die van mij is er daar eentje van.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:42

Ik snap niet waarom hij nu voor de wagen moet (even achterwege laten hoeveel en hoe lang) en niet over 6 maanden? Dan is het weer sowieso lekkerder, is hij écht 3. Snap niet waarom mensen niet kunnen wachten. Ik weet ook niet wat jouw definitie is van "aan het werk" maar als je nú hem al voor de wagen hebt in stap en draf dan ben ik bang dat je van de zomer uren rondrijdt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 18:03

Dan kan je nog lang bang zijn, haha!
Again, leuk al die mensen die conclusies trekken en niets vragen. Juist voor die mensen zal ik het volgende even melden:

Stap, draf en halt zit er bij hem gewoon al heel goed in, omdat hij dat aan de hand en in het grondwerk gewoon spelenderwijs mee heeft gekregen. En jullie mogen me een dierenbeul vinden, maar ik zeg het toch even: spelenderwijs ben ik al met hem bezig vanaf dat hij een veulen is. Door de wei rouzen, en dan commando's er aan plakken. Ook nu naast de fiets is dat er allemaal goed ingegaan.

Hij heeft nu even een paar keer voor de kar gestaan om de basis er in te leggen. Nu, na de vakantie, gaat hij weer op rust en zal eens in de week, misschien 1 keer in de 2 weken voor de sulky komen, en dan een klein stukje mee gaan. Over 4 maanden is hij 3, en dan zal hij misschien wat vaker er voor gaan. Met de nadruk op misschien, hangt er vanaf hoe hij er dan bij loopt. En dan in de zomer ga ik dat geheel uitbreiden naar wat vaker in de week, niet veel langer, maar wel wat regelmatiger.

En dat is mijn manier van doen, ik denk dat het zo best kan. But again, 1000 mensen, 1000 meningen. Noem mij maar een mishandelaar, wat je wilt. Maar ik denk echt echt echt niet dat dit onder het kopje mishandeling valt :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:29

Kijk, 1 keer in de week of in de 2 weken vind ik gewoon al téveel voor een pony'tje van 2.5. Dat IS te veel. Jouw pony is daar nog niet volgroeid genoeg voor :n En niks mening, feiten, dat is iets heel anders. Jammer dat je er niet naar wilt luisteren. :n

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:39

Sappos schreef:
Jazen we kunnen het altijd wel vergelijken met wat anderen doen maar dat betekent niet dat het goed is. Hoeveel dravers en renpaarden zijn vroeg kapot?

Net zoveel als KWPNers... ;)

TS: Ik vind je manier van doen niet rampzalig hoor. Het zou niet mijn keuze zijn, dat niet. Maar ik geloof niet dat jou ponietje hier schade van gaat ondervinden. Eens in de 1 à 2 weken een ritje voor de sulky vind ik persoonlijk een prima begin.

Even voor de duidelijkheid mensen, met 2.5 beleren onder het zadel ben ik 100% tegen. Echter voor de sulky word behalve kracht zo goed als niks van zijn lichaam gevraagd. (op de manier waarop TS ment dan)
Niet voor niks dat dravers al op die leeftijd voor de kar mogen. Als dit zwaar, dieronvriendelijk of gevaarlijk zou zijn zouden daar regels voor gesteld worden.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:24

Niks gevraagd? Hij is ook geestelijk bezig.

Pluttersput, maar leg jij dan eens uit hoelang en hoevaak me iets met hem doet.
En wat je van de zomer hoelang en hoevaak met hem gaat doen.
Want jij zegt dat niemand hiernaar vraagt, maar je kunt beginnen door het zelf te vertellen.

Het is natuurlijk ieder voor zich wat iemand met z'n jonge pony doet.
En ieder mag/kan dat een andere mening over hebben.
Als je geen commentaar wil, dan moet je het niet op bokt plaatsen.

Mijn 2,5jarige die in april 3 word heeft nu 3x hooguit 10 minuten aan de longe gelopen sinds eind oktober.
En 2x het tuig op gehad.
1x om te passen en 1x om één rondje over het terrein te lopen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:35

Geestelijk is iedere pony op een andere leeftijd 'volwassen' Ik ken 6 jarige die er nog uit zien en zich nog gedragen als jaarling. En ik denk dat TS zelf ook heel goed kan inschatten of haar pony er geestelijk aan toe is, en ik denk dat jij dat een stuk minder goed kan inschatten vanaf deze paar foto's.

Ik vind longeren een stuk erger als voor de sulky.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:57

Kim, ik zou dat zelf kunnen gaan vertellen. Maar dat lijkt me helemaal niet nodig :) iedereen heeft zijn eigen mening, en dan maakt het niet uit hoevaak of wanneer :)
En Lars loopt verder niet aan de longe. Enige wat hij doet en heeft gedaan is rechte stukken in het tuig en spelen in de bak. Dus daar verkijkt de rest zich op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:04

@ mang: en lichamelijk dan? Iedere 2.5 jarige pony is lichamelijke net zo laat volwassen hoor. En een 2.5 jarige is nu nog eenmaal níet volgroeid!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:06

Lees mijn vorige bericht over het voor de sulky lopen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:22

mang schreef:
Lees mijn vorige bericht over het voor de sulky lopen ;)

zie:
Citaat:
[ Afbeelding ]

Van onder naar boven

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dus eigenlijk, is zelfs 3 jaar te vroeg. Het is eigenlijk onzin dat men alleen ijslanders pas vanaf hun 5e levensjaar inrijden, dit zou éigenlijk bij ieder paard moeten gebeuren. Maargoed, dat verder terzijde. Deze 2.5 jarige pony is iig lichamelijk gewoon nog niet klaar voor 'zoveel' arbeid.

bron http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:31

Ik pik even degene ertussenuit die mijns inziens van toepassing is, en die maakt dat paarden over het algemeen vanaf 3,5 worden ingereden.
Maartje1990 schreef:
7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

En dan even de nadruk op dit stukje:
Citaat:
het gedeelte dat het gewicht draagt

Voor een sulky DRAAGT een pony geen gewicht, hij trekt gewicht. Iets waarvoor hij bovenstaand helemaal nog niet nodig heeft.

En nogmaals, NEE ik ben niet vóór vroeg beleren/inrijden, maar ik vind het onterecht dat TS hier zo wordt afgeblaft, terwijl die overduidelijk heeft nagedacht over deze gang van zake en haar pony hier geen schade van zal ondervinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:35

Dat staat inderdaad zo op die website er staat ook op die website dat je niet iets met je pony moet gaat trekken vóór de leeftijd van 3 jaar. Maar aangezien men meer rijdt dan ment zal die site daar inderdaad meer de nadruk op leggen. Maar veel kracht komt bij het trekken bij paarden vanuit de achterhand/benen en deze zijn nog NIET volgroeid op een leeftijd van 2.5. Pony kan er van de buitenkant volwassen uitzien maar is dit van binnen gewoon nog niet.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:38

Kracht bij het trekken komt uit de boeg, de achterhand werkt hierbij stuwend in plaats van dragend zoals onder het zadel. Een stuwend achterbeen is vele malen minder zwaar/moeilijk voor een paard als een dragend achterbeen. Voor eens in de 2 weken kan dus ook dat weinig (geen) kwaad..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:41

Daarin verschillen we dus van mening. Zoals ik al eerder aangaf, gelukkig is het mijn pony niet die al vroeg versleten is :) Ik denk dat ik toch al voldoende goed onderbouwde argumenten heb gegeven en als mensen dan nog de andere kant op kijken. Prima, hun keus, maar hoop dat de TS (en wellicht andere mensen ook) hier toch iets uithalen :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:46

Waarin verschillen wij van mening? Over de werking van het achterbeen voor de sulky? Daar ik namelijk weinig discussie over mogelijk.

Verder heb ik al jou argumenten volgens mij ontkracht? Dus voor mij ook geen overtuiging. Maar inderdaad, ieder zijn mening en dat respecteer ik ook. Maar dat doe jij dus niet, je zegt nu indirect dat TS haar pony de dood in jaagt (licht overdreven) Daarom ga ik met je in discussie, niet omdat je een andere mening hebt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:47

Pluttersput, maar lars is nog steeds een knapperd hoor! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:29

mang schreef:
Waarin verschillen wij van mening? Over de werking van het achterbeen voor de sulky? Daar ik namelijk weinig discussie over mogelijk.

Verder heb ik al jou argumenten volgens mij ontkracht? Dus voor mij ook geen overtuiging. Maar inderdaad, ieder zijn mening en dat respecteer ik ook. Maar dat doe jij dus niet, je zegt nu indirect dat TS haar pony de dood in jaagt (licht overdreven) Daarom ga ik met je in discussie, niet omdat je een andere mening hebt.

Nee, dat heb je niet. Paard is gewoon nog niet volgroeid (zie eerdere post) en vanaf 2.5 ook vooral de achterbenen niet (maar als je goed leest/kijkt) ook bij de boeg nog niet. En ja, ik ben het met je eens dat zo'n sulky minder heftig is dan dat je er op zou rijden, er wordt inderdaad niks gedragen, maar getrokken. Maar desondanks komt er toch nog veel (extra/teveel kracht) op onderdelen van een 2.5 jarig paard dat nog niet volgroeid is (weer, zie de tekening/tekst hiervoor). Of je er nu op zit of erachter zit, er komt nog teveel kracht op deze onvolgroeide gedeeltes.

Daarnaast respecteer ik zeker andermans mening, maar wil ik er wel op wijzen (d.m.v. goede onderbouwde argumenten) dat iemand z'n paard schade toericht. En lichtelijk overdreven? Ik beweer nergens en ook niet indirect dat TS haar paard de dood injaagt, zeg alleen tegen TS dat haar pony nog niet volgroeid is, hij mag er misschien zo uitzien, maar is dit nog niet en dat ze beter met hem kan wachten voor ze zoveel werk met hem doet. Dit betekend niet dat ze helemaal niks met 'm kan doen, maar laat die wagen en dat trekken voorlopig nog even achterwege. Anders, ja, dan richt je wel schade aan bij je pony, de dood injagen beweer ik daarmee niet.

Ik heb verder geen behoefte om hier nog verder over te discussiëren, iedereen moet met deze informatie doen wat hij/zij wilt natuurlijk. Hartstikke leuk verder dat TS gaat mennen, leuke pony ook, ik zeg alleen wacht er nog even mee :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:37

pff waarom moet bokt het toch altijd beter weten...laat mensen toch eens in hun waarde zeg..
niemand kent de ts volgens mij persoonlijk en weet dus ook niet wat ze doet met haar shetter..
er zijn genoeg dravers die al met 2 op de baan staan al met 1 a 1,5 ingespannen worden...

ts ik vind zolang jou shet aangeeft er klaar voor te zijn gewoon rustig aan lekker met em bezig gaan hoor daar is niks verkeerds mee...
er zijn vaak paarden die op 2,5 al wat willen doen aan t werk gezet willen worden..

maar ff serieus bokt stop eens met zo vreselijk drammen en proberen de zogezegde lijnen waarop een paard bereden of voor de sulky gezet moet worden op te drammen aan een ander... {:)-: laat iedereen eens om gaan met hun paard of pony zoals hun willen >;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:44

Maartje1990 schreef:
Daarnaast respecteer ik zeker andermans mening, maar wil ik er wel op wijzen (d.m.v. goede onderbouwde argumenten) dat iemand z'n paard schade toericht. En lichtelijk overdreven? Ik beweer nergens en ook niet indirect dat TS haar paard de dood injaagt, zeg alleen tegen TS dat haar pony nog niet volgroeid is, hij mag er misschien zo uitzien, maar is dit nog niet en dat ze beter met hem kan wachten voor ze zoveel werk met hem doet. Dit betekend niet dat ze helemaal niks met 'm kan doen, maar laat die wagen en dat trekken voorlopig nog even achterwege. Anders, ja, dan richt je wel schade aan bij je pony, de dood injagen beweer ik daarmee niet.

Maartje1990 schreef:
gelukkig is het mijn pony niet die al vroeg versleten is :)

Bovenstaand vind ik niet respectvol en hiermee zeg je indirect wel dat TS paardje de dood injaagt.

Paard is nog niet volgroeid, dat blijf je roepen en is ook je enige argument. Maar waar is hij nog niet volgroeid genoeg voor? Hij kan immers wel wandelen en in de wei rennen. Voor de sulky kost dat misschien iets meer kracht (en dan praat ik over minimaal want een sulky is licht en meewerkend) maar WAT is daar dan precies zo schadelijk aan volgens jou? Ik vind dat je argumenten helemaal niet zo goed onderbouwt. 'Het is slecht want hij is nog niet volgroeit' Is min of meer het enige wat je roept. Maar WAAR is de pony dan nog niet volgroeid genoeg voor?

Met dat licht overdrijven doelde ik trouwens op mijn eigen opmerking. Ik overdreef (drijfde?) met de opmerking over de dood in jagen.