[AR] Haflinger Janouk vandaag startgerechtigd ZZ dressuur mennen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Re: Haflinger Janouk vandaag startgerechtigd ZZ dressuur mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:37

Wat een plaatje :D!

Ik vraag me iets af, ben niet bekend met mennen. Waarin onderscheiden de verschillende klasses zich wbt mennen? Aan welke oefeningen moet ik dan denken :D? Puur interesse.

Muisvoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:42

Leuk om te zien waar iets begint en vooral heel goed terecht komt! Is er nog iets na de ZZ om naar toe te streven?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:41

Gefeliciteerd :D Ze doen het goed samen, winning team!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:48

geerke schreef:
*\o/* Gefeliciteerd Janouk!
Mooie prestatie!
En wat is ze mooi! <3 Geen gram teveel!Dat doe je goed hoor! :j

Ze is sinds het begin van het wedstrijdseizoen 40 kg afgevallen :D Er mag nog wel iets af hoor. Ik vind het gemakkelijker om mijn paarden te laten afvallen en sporten dan mezelf :o

@ Muisvoel; Na de ZZ dressuur is er geen hogere klasse, maar we moeten eerst nog maar eens winstpunten zien te scoren in de ZZ. Janouk is nu M vaardigheid, daarin kan ze nog Z en ZZ worden. haha als dat zou lukken. En misschien ga ik haar wel weer onder het zadel uitbrengen. We zien wel.

@mjetterd
http://www.knhs.nl/objects/00023027.pdf
http://www.knhs.nl/objects/00023028.pdf
voorbeelden van een ZZ dressuur proef

Er wordt arbeids-, verzamelde -, uitgestrekte stap/draf/galop gevraagd, eenvoudige galopwissels, slangenvolte met één hand met 4 bogen in verzamelde draf, volte 15 meter in galop en dat is lastig omdat de koets naar buiten stuwt en volte 10 meter in draf; dus extra veel balans nodig, halsstrekken.
Keertwendingen (in plaats van onder het zadel waar het binnen achterbeen spilbeen is, is nu het binnen achterwiel spil).
Halthouden 4 sec, achterwaarts gaan. Slangenvolte 3 bogen in galop met eenvoudige galopwissels op A/C lijn.
Eigenlijk alle oefeningen uit het Z en ZZ onder het zadel, behalve de zijgangen als appuyementen en travers. Zijgangen is wat lastiger met de koets erachter :D die koets wil niet zo buigen.

De oefeningen leer ik meestal aan onder het zadel, zoals keertwendingen, omdat ik het zelf gemakkelijker vind dat ik ook been- en zithulpen tot mijn beschikking heb.
Maar veel menners leren het voor de koets aan.

Mennen dressuur en vaardigheid vind ik echt heel leuk. Kom eens kijken op een wedstrijd in de buurt. Als ruiter ging er een hele nieuwe wereld open, toen mijn man met Janouk ging mennen. Zeker zonder been- en zithulpen blijf ik sommige oefeningen lastig vinden. Maar daar word je inventief van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:57

Respect. _/-\o_ _/-\o_

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:42

Onwijs gefeliciteerd !!! Ik weet nog dat jullie in de B reden. Toen zaten we in de zelfde rubriek in Lisse. Maar zover als jullie heb ik het niet gehaald. Capje af .

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:47

*\o/* *\o/* knapp Janouk *\o/* *\o/* en knappe Paul *\o/* *\o/*en natuurlijk niet te vergeten knappe Corinne *\o/* *\o/* gezellig weer ! Kunnen we weer appelflappen eten :Y)
Laatst bijgewerkt door Ollie1 op 06-05-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:55

Gefeliciteerd, een mooie prestatie.
Ook een mooie aanspanning!
Dat borsttuig vind ik speciaal. Ik denk dat je daar een paard(enschouder) happy mee maakt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:51

Gaaf zeg...gefeliciteerd! *\o/*

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:55

Gefeliciteerd! Helemaal super *\o/*

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:02

wat een prestatie!!! gefeliciteerd voor jullie alle drie! :)
het blijft een beauty...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 06:09

senna21 schreef:
Gefeliciteerd, een mooie prestatie.
Ook een mooie aanspanning!
Dat borsttuig vind ik speciaal. Ik denk dat je daar een paard(enschouder) happy mee maakt.

Bedankt. Inderdaad is dat de reden van het ergonomische borsttuig. Janouk haar hals komt diep uit de borst. Een gewoon borsttuig ligt dan op het schoudergewricht en dat belemmert haar in de beweging. Dit borsttuig is echt een uitkomst voor haar. :j

Iedereen bedankt voor de felicitaties!

@ollie1 ; We hebben niet de illusie dat we Brutus in het ZZ kunnen verslaan, maar wie weet ooit.
Toch wel top, in 2010 waren er volgens de verdeelsleutel Hippiade maar 8 pony's in Nederland startgerechtigd in het ZZ dressuur. Elitair clubje.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 06:19

Zo trots op jullie! Nogmaals een dikke proficiat.

Muisvoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:25

Hee, ik zie nu in zo'n proef staan dat je slangevoltes met de leidsels in een hand moet rijden. Waarom is dat, als ik vragen mag? Ik dacht dat er een aantal manieren waren om leidsels vast te houden en dat dit dan "de" manier was waarop je reed, maar is er nog een reden voor om ook de techniek van "een hand alle leidsels" te hebben?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:28

Wat gaaf! Gefeliciteerd :D

Prachtig ouderwets type! Helemaal gaaf :)
(ben gek op de ouderwetse haflingers, ogen zo stoer en heerlijk sterk!)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:30

http://www.bokt.nl/wiki/Achenbach#De_dressuurhouding

Bij het mennen mag jezelf bepalen in de dressuur hoe je je leidsels houdt, als je maar voldoende verbinding hebt met de mond van het paard. Vaak leer je mennen via het Achenbach systeem. Alle leidsels in de linkerhand en de rechterhand ervoor. Tijdens dressuur neem je de dressuur houding.

Door met 1 hand te moeten mennen, maakt het een slangenvolte extra moeilijk om stelling en buiging te vragen en te behouden. Kan je meteen controleren of je paard goed gesteld is en in balans.

Probeer onder het zadel maar eens een slangevolte te rijden op een hand en zonder beenhulpen. Zal niet meevallen om je paard goed te laten buigen/stellen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:43

Wauw.. Sprakeloos om dit met een ouderwets type haflinger te presteren. Petje af..
Vroeger wel een hafje gereden, maar dat was een lompe bulldozer... (mijn kennis was toen echter ook niet groot). Ook gemend met een haf, maar zz.. Jeeeee!!!
Is het echt waar dat je na de ZZ geen kant op kunt? Ook niet iets professioneler?? Zou wel gaaf zijn!
Prachtig dier verder.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:48

Toen mijn man begon met het mennen dressuur was de L ons doel. Want ze zou wel nooit verder dan de L komen. :D Ach, en toen werd het doel M dressuur met 1 winstpunt. En ze bleef ons verbazen; ze mocht over naar de Z.
Nou dat zou zeker ons eindstation zijn. Maar nee hoor, het is haar gelukt om naar het ZZ te mogen.

Dus voor ons geen einddoel, maar we zien wel.

Ik train haar aan de hand, onder het zadel en voor de koets en rijden veel buiten. En ze laat nog telkens stapje voor stapje verbetering zien. Het zal nooit een spectaculair gaand paard worden, maar ze is cool en heeft een grote will to please.
Dus wie weet.

ZZ dressuur is het eindstation. Maar voorlopig hebben wij nog genoeg te trainen. Je hoort mij niet zeggen dat ze op haar top is. Er zit nog veel meer in. Maar mijn man is ook aan het leren. Samen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:50

Er is helaas echt niets meer na het ZZ, je kan niet ZZ-licht oid voor de wagen.

Ik zit (met mijn opgevoerde grasmaaier/pret-shet) met het zelfde probleem dat er niets meer is. Eerst ZZ dressuur en ga binnenkort ZZ vaardigheid starten en daarna houd het echt op...... Met een pony boven de 110 cm zou je nog samengesteld kunnen, maar dat zit er voor mij niet in (aangezien mijn pluisje maar 100 cm is).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:52

@dennis
Volgens de verdeelsleutel Hippiade waren er 2010 maar 8 pony's startgerechtigd in de ZZ dressuur. Dus die van ons horen bij de elite haha *\o/*
En samengesteld is niet zo ons ding. 1 x per jaar starten we in het Amsterdamse Bos. Gewoon voor de gezelligheid.

Verder vermaken we ons wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:53

Jaaaa, wij met onze weinig spectaculaire, maar oh zo brave merrie mutsen :D. *\o/*

Ik wil wel samengesteld, maar heb Roos niet genoeg schoppen onder haar kont gegeven -O-

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:55

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:00

Knap stukje stuurwerk van je vent zeg!
Gefeliciteerd! Succes in de ZZ

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:01

Ja, maar een beetje gek op z'n tijd moet kunnen :). De grootste putten in mijn paddock worden altijd door Roos gemaakt. En het is het grootste secreet wat er tussen loopt, dominante trut ;).

Roos haar motto komt wel ongeveer in de buurt van die van Janouk, alleen bij Roos komt FOOD toch echt voor fun :+

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:05

Wat een enorm leuk en blij topic!

Geweldig van de haf en van jullie! Benieuwd welke wegen jullie nog meer gaan bewandelen...