[AR] Kentucky voor de kar !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:36

JoyCiej007 schreef:
@ Borisje: Ik ben dan wel heel erg benieuwd waar je een 'leuke' sulky voor 100 euro kan kopen....... Dan ben ik er nl. als de kippen bij hoor, voor dat geld! In veel gevallen is het enige wat je voor dat geld kan krijgen, een stapeltje brandhout op wieltjes wat nou niet bepaald degelijk en veilig te noemen is.....

Jou foto's spreken boekdelen. ;) Je hebt helemaal gelijk.

En, die van mij had ik voor 100 euro O:) Maar dat was een demo-model met een lekke band, was dus nog hartstikke goed, en nog steeds, moesten ze alleen heel hard vanaf.

Maar okee, laten we zeggen, max. 300 euro voor een tweedehansje, dat moet lukken. :j

*edit: Ik bedoel trouwens wel zo'n sulky als een Sulky Cavaletti bijvoorbeeld! Geen houten ding. :=

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:39

En waar is je bit?
Volgens mij mist je rugriem ook en hangt je broek los.

Wat wel positief is, is dat je je zweep in je hand heb (om toch nog iets positiefs te zeggen, is ook meteen het enige wat ik kan bedenken).

Ik neem aan dat je gek op je pony bent en je het beste voor hem wilt. Hier doe je je pony zeker geen plezier mee, maar bezorg hem veel ongemak en doet hem waarschijnlijk zelfs pijn.

Borisje

Re: Kentucky voor de kar !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:42

Dennis, ik zie nu ook dat het bit mist.

Sorry Sharon, maar zie je wel in hoe erg fout dit gaat? Er worden steeds meer dingen ontdekt die echt niet kunnen.
Die persoon die jou helpt heeft ECHT zijn menbewijs niet hoor, heb je hem weleens gezien? :=

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:45

Zon beetje alles is wel gezegt. Heb niet alles gelezen sorry als het dubbel staat)

Staartriem ontbreekt
broek hoort aan je lamoen.
Je strengen ( de dingen die aan je kar zitten) zijn veeeeeeel te lang. je pony trekt de kar nu met het schoftje dit is natuurlijk niet de bedoeling. Het tuig is te groot de kar is te groot... OF je pony te klein. :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:48

Staartriem zit er wel toch? *kijkt beter* Oh toch niet.
Hoe kan dan in vredesnaam je broek blijven hangen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:48

Dennis schreef:
En waar is je bit?
Volgens mij mist je rugriem ook en hangt je broek los.

Wat wel positief is, is dat je je zweep in je hand heb (om toch nog iets positiefs te zeggen, is ook meteen het enige wat ik kan bedenken).

Ik neem aan dat je gek op je pony bent en je het beste voor hem wilt. Hier doe je je pony zeker geen plezier mee, maar bezorg hem veel ongemak en doet hem waarschijnlijk zelfs pijn.

:7 goh nu je het zegt....

Zweep is idd het enige goede/positieve wat te noemen valt.
Mijn hemel, ben nu écht heel erg blij dat ik vandaag een rondje Diepenveen helemaal de tegenovergestelde richting heb gereden! :oo

TS: dit komt misschien allemaal helemaal niet leuk over, maar het is wel belangrijk dat je echt de ernst hier van in ziet. Dit is écht levensgevaarlijk. Voor jou, voor je pony, en denk eens aan alle andere weggebruikers! Echt, als ik jou was tegengekomen vandaag dan had ik subiet rechtsomkeert gemaakt, wil geen ongelukken met mijn aanspanning hebben omdat iemand anders met zo'n gevaarlijke aanspanning zich op de openbare weg bevind.

Mennen is al vrij risicovol, maar op deze manier vraag je gewoon echt om ongelukken. En dat zou toch jammer zijn als er weer eens een nieuwsbericht komt 'aanspanning verongelukt', want geloof me, dat gebeurd echt méer dan genoeg.

Nou ben ik stiekum toch wel benieuwd naar die persoon 'met menbewijs'..... Zodat ik die persoon in iedergeval kan vermijden. Of nog beter; aangeven wegens overtreding van art. 5 Wegenverkeerswet.... {:)-:(

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:20

word hier eigenlijk een beetje treurig van ;( er zit werkelijk bijna geen enkel riempje goed.

Gelukkig zijn de meeste tips en hoe het wel moet al gegeven dus ik hoop dat er wat mee gedaan wordt.

Wel een leuke brave stippel heb je.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:54

Ik heb de ballen verstand van mennen (in de toekomst wil ik wel een men brevet en mennen met m'n tink dus heb er wel m'n interesse in) en ik zie zelfs dat het echt niet goed zit, meis het is leuk dat je wil mennen maar haal er iemand anders bij om je te helpen aub. Een ander karretje en indien nodig passend tuig zou ook zeker niet mis zijn,

Je hebt een leuke pony het zou erg spijtig zijn moest er iets gebeuren er mee.. door dat jij en die persoon het tuig verkeerd hebben omgedaan en het karretje niet goed is. Ga je men brevet halen of een cursus mennen die zijn zeker niet slecht. Je leert er alles dat je moet weten ;)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:01

Ik weet dus echt zo goed als niks van het mentuig en hoe dat in mekaar hoort te zitten,maar ik zie ook wel dat dit echt niet klopt...Ik weet dat dit nu niet leuk overkomt voor jou TS.Je mag dan nu misschien wel denken: och, zaag niet er is niks mis en dat zelf geloven, maar ik vraag je aub even te lezen wat de rest hier zegt en misschien ook even hulp vragen bij iemand die er echt iets van kent.Ik hoop dat je dit leest en er iets aan gaat doen want ik weet dat je je pony echt geen pijn wilt doen.Dan kunnen jullie daarna nog veilig en met jullie tweetjes veel plezier maken.
een cursus is idd geen slecht idee en je komt vannalle leuke dingen te weten en je leert veel.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 17:42

alles gelezen.

Ik laat zoviezo de kar staan en zet hem weer tekoop :j

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 17:45

Tucker is erg apart gebouwd.
lange rug dus de staartriem paste niet.
de broek was te groot (ingekort)
alleen het schoftje zat goed :j
hoofdstel zat goed alleen het bit zou dan te laag hangen.
dus daarom voor deze 1e keer zonder gedaan.
de strengen zijn ook ingekort :j

ik heb max. 10 minuten gemend
toen zag ik ook dat het niet goed zat .

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:47

sharontucker schreef:
Tucker is erg apart gebouwd.
lange rug dus de staartriem paste niet.
de broek was te groot (ingekort)
alleen het schoftje zat goed :j
hoofdstel zat goed alleen het bit zou dan te laag hangen.
dus daarom voor deze 1e keer zonder gedaan.
de strengen zijn ook ingekort :j

Maar als je weet dat je tuig niet past, waarom ga je dan in godsnaam mennen? :oo

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 17:49

ik heb het tuig niet vastgemaakt.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:55

sharontucker schreef:
ik heb het tuig niet vastgemaakt.

Zag je dan niet zelf dat het echt niet goed zit? sorry hoor, maar dit is echt erg...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:58

Ik heb maar een half jaar mensles gehad en ik tuig nog niet eens zo beroert op :+
Vraag alsjeblieft hulp aan iemand die er verstand van heeft want dit is echt verschrikkelijk.
Mischien dat JoyCiej007 je wel kan helpen :)

Het is wel een leuke pony trouwens <3

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:09

sharontucker schreef:

Wil niet veel zeggen, maar meen je dat of zeg je dat alleen maar zodat mensen erover ophouden? maakt niet uit hoor, maar in je profiel staan ook foto's van de pony, waarbij het tuig precies hetzelfde vast zit, en het ziet er niet uit alsof dat foto's van dezelfde dag waren.

Fouten maken is niet erg! echt niet :) ik zou alleen wél echt wat doen met de tips hier in dit topic, en niet op deze manier blijven oefenen. Hier een linkje waarin uitgelegd staat hoe je je paard kan optuigen, met tips en plaatjes, misschien heb je er wat aan! http://www.mencursus.net/index.php/optu ... uigen.html

Maar je rijdt dus zonder bit omdat het hoofdstel te groot is? of is dit een manier van bitloos rijden?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 18:13

allebij. ben opzoek naar een bitloos menhoofdstel :j

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 18:20

tuig en kar staan weer tekoop! :j

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:05

sharontucker schreef:
tuig en kar staan weer tekoop! :j

mooi.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:31

Ik zou toch niet bitloos gaan mennen als je helemaal geen ervaring hebt met mennen. :n Het is al levensgevaarlijk als je zonder ervaring op pad gaat, en bitloos helemaal. :=
Zelfs met het kleinste zachtste bitje kun je mennen, je hoeft niet persé een menbit, dus daar zou ik toch mee beginnen als ik jou was.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 02:59

sharontucker schreef:

Edit: Van Tuckers wei in Schalkhaar naar daar in Lette, dat is ruim 6 á 7 km. als het niet meer is....... En dat is alleen heen, dat haal je nooit in 10 min.... dus ik weet niet hoe serieus ik die uitspraak moet nemen eerlijk gezegd...... Of je moet met je pony eerst helemaal naar Lettele zijn gegaan, daar inspannen, 10 min. rijden en dan met pony weer helemaal terug, maar lijkt me ook stug eerlijk gezegd. :=
(ik ken die omgeving namelijk ook op m'n duimpje..........)

Volgens mij is Tucker nog helemaal niet zo lang beleerd voor de wagen......... klopt dat? Omdat je het nog niet eens zo heel erg lang geleden had over 'beleren voor de wagen'. Dan is het nog eens extra link. Zou dit zelfs met mijn doorgewinterde shetmerrie niet durven; die loopt al ruim 8 jaar voor de wagen en is '100%' boomproof. En ik 'rag' toch heel wat af met mijn marathonwagen, maar dan wel op een verantwoorde manier en weet op dat moment ook echt goed waar ik mee bezig ben.

Lees in een ander topic dat je op deze manier ook zelfs hebt gegaloppeerd...... Je mag écht donders van geluk spreken dat er niets mis is gegaan!

Dat e.a. niet paste (of dat je pony 'apart' gebouwd is) is geen excuus om zo op pad te gaan. Je stapt toch ook niet in een auto terwijl je weet dat de rem stuk is?

Heb de foto's meerdere malen lange tijd bekeken, maar ik krijg er werkelijk echt de kriebels van. Aangezien de broek 0,0 functie had, had de wagen zo op de hakken van de pony kunnen lopen... Je wil niet weten wat er dan gebeurd. Ken geen enkel paard die daar rustig en normaal op zou reageren. Als ze met haar been over de stengen was gekomen, was dat ook niet best geweest. Wagen had uit de lichtogen kunnen schieten, had erg gemakkelijk om kunnen slaan, etc. etc.

Wel een erg goede beslissing om tuig en wagen te koop te zetten! +:)+
Koop alsjeblieft niet zomaar weer iets nieuws, laat je goed adviseren en zorg dat je zelf eerst leert mennen etc. voordat je haar weer inspant. En ja, dat kost je misschien dan iets meer geld........... maar dan heb je ook wat, en kan je echt veilig op pad!

En tenslotte; je gaat er niet op in, maar alsjeblieft, zet die persoon die jou helpt aan de kant, want dit kan écht niet zo! Zelfs leken kunnen een paard nog beter optuigen en inspannen.

En bij deze; mijn pb box staan open, pb me en dan maken we een afspraak, kan je bij mij eens mee rijden en zien hoe e.a. in z'n werk gaat, en dan kan je altijd nog weer verder zien.

@ Telpeva: mencursus.net is idd een erg handige site welke duidelijke basisinformatie geeft. Al leer je daar natuurlijk niet zomaar van optuigen, inspannen en mennen (voor het geval TS dat denkt).

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:48

JoyCiej007 schreef:
En bij deze; mijn pb box staan open, pb me en dan maken we een afspraak, kan je bij mij eens mee rijden en zien hoe e.a. in z'n werk gaat, en dan kan je altijd nog weer verder zien.

Deze kans zou ik toch met beide handen aanpakken TS, beter menles kun je niet krijgen in omgeving! :D

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 11:02

JoyCiej007 schreef:
sharontucker schreef:

Edit: Van Tuckers wei in Schalkhaar naar daar in Lette, dat is ruim 6 á 7 km. als het niet meer is....... En dat is alleen heen, dat haal je nooit in 10 min.... dus ik weet niet hoe serieus ik die uitspraak moet nemen eerlijk gezegd...... Of je moet met je pony eerst helemaal naar Lettele zijn gegaan, daar inspannen, 10 min. rijden en dan met pony weer helemaal terug, maar lijkt me ook stug eerlijk gezegd. :=
(ik ken die omgeving namelijk ook op m'n duimpje..........)

Volgens mij is Tucker nog helemaal niet zo lang beleerd voor de wagen......... klopt dat? Omdat je het nog niet eens zo heel erg lang geleden had over 'beleren voor de wagen'. Dan is het nog eens extra link. Zou dit zelfs met mijn doorgewinterde shetmerrie niet durven; die loopt al ruim 8 jaar voor de wagen en is '100%' boomproof. En ik 'rag' toch heel wat af met mijn marathonwagen, maar dan wel op een verantwoorde manier en weet op dat moment ook echt goed waar ik mee bezig ben.

Lees in een ander topic dat je op deze manier ook zelfs hebt gegaloppeerd...... Je mag écht donders van geluk spreken dat er niets mis is gegaan!

Dat e.a. niet paste (of dat je pony 'apart' gebouwd is) is geen excuus om zo op pad te gaan. Je stapt toch ook niet in een auto terwijl je weet dat de rem stuk is?

Heb de foto's meerdere malen lange tijd bekeken, maar ik krijg er werkelijk echt de kriebels van. Aangezien de broek 0,0 functie had, had de wagen zo op de hakken van de pony kunnen lopen... Je wil niet weten wat er dan gebeurd. Ken geen enkel paard die daar rustig en normaal op zou reageren. Als ze met haar been over de stengen was gekomen, was dat ook niet best geweest. Wagen had uit de lichtogen kunnen schieten, had erg gemakkelijk om kunnen slaan, etc. etc.

Wel een erg goede beslissing om tuig en wagen te koop te zetten! +:)+
Koop alsjeblieft niet zomaar weer iets nieuws, laat je goed adviseren en zorg dat je zelf eerst leert mennen etc. voordat je haar weer inspant. En ja, dat kost je misschien dan iets meer geld........... maar dan heb je ook wat, en kan je echt veilig op pad!

En tenslotte; je gaat er niet op in, maar alsjeblieft, zet die persoon die jou helpt aan de kant, want dit kan écht niet zo! Zelfs leken kunnen een paard nog beter optuigen en inspannen.

@ Telpeva: mencursus.net is idd een erg handige site welke duidelijke basisinformatie geeft. Al leer je daar natuurlijk niet zomaar van optuigen, inspannen en mennen (voor het geval TS dat denkt).

Tucker is vorige week zaterdag naar Lettele verhuist :')
Vroeger heeft ze voor de wagen gestaan.
ze deed geen stapje verkeerd met de band en balk.
stap en draf deed ze op stemcomando etc.

Ik men zelf 2span met mijn verzorgshetlanders :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:55

Als je blijkbaar een 'ervaren menner' bent vind ik het helemaal niet te geloven dat je zo op pad bent gegaan. uit ontwetendheid vind ik het al erg maar als je blijkbaar wel weet hoe het moet snap ik er helemaal niks van...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:22

sharontucker schreef:
Tucker is vorige week zaterdag naar Lettele verhuist :')
Vroeger heeft ze voor de wagen gestaan.
ze deed geen stapje verkeerd met de band en balk.
stap en draf deed ze op stemcomando etc.

Ik men zelf 2span met mijn verzorgshetlanders :j

In dat geval vind ik het serieus een grote schande dat je zo op pad ben gegaan, dan zou je pas écht veel beter moeten weten. Of je gaat gewoon zonder enige kennis en ervaring op pad met je verzorgshetlanders, dat kan natuurlijk ook nog. En denk eerder het laatste dan het eerste; iemand met verstand van mennen gaat op deze manier gewoon niet op pad, klaar. Je stapt ook niet in een auto waarvan de rem kapot is, de koppeling rare mankementen vertoond en een versnellingsbak die niet spoort. Vraag me werkelijk af hoe jij in staat kan zijn met een 2span te mennen als je je eigen pony op zo'n manier voor de wagen spant........

Mijn hulp kan je krijgen........ je bent van harte welkom. Kan je uiteraard niets afdwingen. Graag of helemaal niet, kijk maar wat je er mee doet. Ik vreet je heus niet op ofzo, zal je graag helpen ;)

Krijg het idee dat je graag alleen maar wil horen hoe leuk en fantastisch je pony het doet (bij deze dan ook een pluim voor je pony; had ik de mijnen zo ingespannen dan hadden ze me alle hoeken van het dorp laten zien, dat accepteren ze dus echt niet!)
maar helaas niets wil aannemen van mensen die een hoop meer kennis en ervaring dan jou hebben. Dat is jammer, daar kan je juist zo'n goed gebruik van maken.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 26-12-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt