[AR] Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:03

Fijn dat jullie een werkende oplossing hebben gevonden, al vind ik het aangezicht verre van plezierig om te zien. Zelfs een beetje schokkend, ondanks dat ik zelf niet het gehele verhaal ken (en mijn inziens ook niet in de positie ben om een volledig oordeel te vellen)... Was ik persoonlijk misschien liever gaan grondwerken/vrijheidsdressuren met een paard als Bobar, als mennen alleen mogelijk is met een dusdanige overload aan hulpmiddelen, stangen, lijnen en riempjes om hem in bedwang te kunnen houden, was ik persoonlijk erg gaan twijfelen aan de juistheid ervan. Heb je zelf wel echt het idee dat hij er veel plezier in heeft?

Veel succes en plezier in ieder geval.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:35

Hi Sus, wat leuk dat jij voor Boobs en jou een goede oplossing gevonden hebt.
Ik heb geen verstand van mennen en optomingen maar mijn indruk als leek is
dat Boobs ervan geniet, "de oortjes erop" zie ik als uiting van vrolijk interesse
en niet als angstige antennes die de omgeving naar beren ea rovers afspeuren,
omdat zijn zicht beperkt is, dat soort "oortjes erop" ziet er heel anders uit en dat
weet ik uit ervaring.

Suzan, wens jullie nog heel veel km menplezier, geef Boobs een dikke knuf van mij.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:37

Wat een onzin allemaal zeg, jullie gooien dus ook geen zadel op je paard, want daar heb ook je hulpmiddelen voor nodig om jouw plezier en dat van je paard te krijgen.

Als een paard schimmen ziet (gecontroleerd door een dokter) waarom is dit dan zo fair om hem voor de kar te zetten wat hij altijd heel leuk gevonden heeft maar opeens kon omslaan in paniek. Ik zie het probleem niet hoor. Suzan fijn dat je een oplossing gevonden hebt, wij weten in iedergeval dat bobar voor de kar lopen het einde vind alleen erg onzeker kan reageren. Dit helpt daarbij!

Annemiekbram

Re: Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:46

Hey Suuz, wat een fijn beeld om te zien!!
Ook ik heb mijn twijfels wel eens gehad bij je verhalen, maar ik weet dat je het hoe dan ook zonder dwang zou proberen. En als je dan verteld dat Boobs in de wei alleen maar ongelukkig wordt omdat hij niet mag werken, weet ik helemaal dat je de juiste keuze maakt om toch alles te proberen.
Je ziet boobs echt genieten en hopelijk is hiermee dan ook je zoektocht beëindigd en kun je nu eindelijk eens genieten van je poown!
Ik hoop, net als Chantal, dat we niet te hard juichen... want met Boobs.. weet je het nooit!
Succes en veel plezier!!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:02

Ziet er rustig uit maar ik ga in alles mee met Caira.
Je paard dusdanig optuigen dat hij minimaal zicht heeft vind ik echt not done.
Het is puur jezelf ene plezier doen ipv je paard.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:42

Hey suus ziet er super uit! Ik ben er niet bang voor dat Bobar er last van zou hebben, ik ken hem en jou langer dan vandaag en ik weet ook dat het zonder dwang gebeurd.

Ik hoop dat jullie zo door kunnen gaan, Boobs is toch een paard wat graag werkt en zijn best voor je doet en ik hoop dat dit zowel voor hem als voor jou een prettige stap in de goede richting is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:46

Ik ben het eens met Caira. Als ik mijn paard dusdanig moest beperken om te kunnen gaan mennen dan zou het voor mij niet hoeven :n En al helemaal niet als er geen gedegen onderzoek verricht is waaruit ik met zekerheid kan opmaken wat het paard wel of niet kan zien. Dit is inderdaad meer jezelf een plezier doen in plaats van het paard.

L_Rivaldo schreef:
Wat een onzin allemaal zeg, jullie gooien dus ook geen zadel op je paard, want daar heb ook je hulpmiddelen voor nodig om jouw plezier en dat van je paard te krijgen

Die vergelijking trekt op niks, want door het opleggen van een zadel ontneem je een paard geen zintuigen die hij nodig heeft om de omgeving te kunnen waarnemen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:47

Wat leuk dat je deze paard niet zomaar opgaf, maar gewoon doorzette en proberen, nu heb je er plezier van.

Helaas zetten veel mensen te snel een paard te koop omdat het een "probleempaard" is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:49

Het neigt naar volledig hulpeloos maken van je paard...
Ik begrijp ergens wel waarom je deze weg gekozen hebt maar vindt het een naar gezicht.
Hopelijk gaat het steeds beter en kun je zijn goede oog steeds meer vrij laten. :)
Ik heb wel bewondering g voor je doorzettingsvermogen overigens.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:51

Mas schreef:
Ik ben het eens met Caira. Als ik mijn paard dusdanig moest beperken om te kunnen gaan mennen dan zou het voor mij niet hoeven :n En al helemaal niet als er geen gedegen onderzoek verricht is waaruit ik met zekerheid kan opmaken wat het paard wel of niet kan zien. Dit is inderdaad meer jezelf een plezier doen in plaats van het paard.

L_Rivaldo schreef:
Wat een onzin allemaal zeg, jullie gooien dus ook geen zadel op je paard, want daar heb ook je hulpmiddelen voor nodig om jouw plezier en dat van je paard te krijgen

Die vergelijking trekt op niks, want door het opleggen van een zadel ontneem je een paard geen zintuigen die hij nodig heeft om de omgeving te kunnen waarnemen...

Waarvan onderbouw jij dit?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:54

L_Rivaldo schreef:

Ik begrijp je vraag niet ;)
[edit] ik kan mijn eigen post wel anders formuleren:

Zintuigen waarmee het paard de omgeving waarneemt (ogen, oren, tastzin, reuk en smaak) worden geen van allen beperkt door het opleggen van een zadel. Dus je vergelijking gaat hier helemaal niet op... TS beperkt haar paard wel degelijk in een belangrijk zintuig: het zicht.
En als je op die manier voor elkaar moet krijgen om het paard voor de kar te zetten+ een lading aan riempjes en wat nog mee voor moois dan zou ik daar voor bedanken...
Laatst bijgewerkt door Mars op 05-08-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:58

Je zegt dat er geen onderzoek is gedaan, maar hoe zeker weet je dit en waar haal jij dat vandaan dat dit niet gebeurdt is?
Edit: Het gaat niet om het zadel maar om het dikgedrukte zinnetje.

Ook lijkt het uit jullie uitspraken dat een paard met maar 1 oog dus ook op rust moet en dit werk niet meer mag doen, hoe rustig hij er ook onder is en hoe fijn hij het ook vind, want dit is precies hetzelfde!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:01

Ah dat bedoel je,
dat haal ik uit posts van de TS zelf, gewoon door te lezen dus.

En je tweede vergelijking over een paard met één oog gaat ook helemaal de mist in...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:01

Wat ontzettend fijn Suzan dat hij er zo goed op reageerd! Je wagen mag idd wel ietsje gesmeerd worden, hahaha. Maar het ziet er leuk en relaxt uit zo hoor! Hopen dat dit dan toch eindelijk dé oplossing is.

Voor Caira en de mensen die het 'met haar eens zijn'; ik moet zeggen, ik kan me wel degelijk voorstellen dat jullie dat zo zien, en zo reageren. Als ik Suzan en Bobar, en hun hele verhaal, niet in het echt zou kennen, zou ik wellicht ook mijn twijfels hebben.
Maar werkelijk, Bobar is écht een héel apart geval. Suzan roept wel eens, half voor de gein, half serieus, dat als hij een mens was, hij gewoon autistisch zou zijn. En imo is hij dat ook echt. Om met Bobar te kunnen werken moet je hem zo ontzettend goed kennen en heel veel vertrouwen in elkaar hebben.

Caira, dat jij roept dat ze eerst onderling vertrouwen moeten kweken....... Als er iemand is die een zeer goede vertrouwensband met haar paard heeft, dan is dat Suzan met Bobar wel. Het zegt toch genoeg dat hij bij iemand anders gewoon in de staak gaat zodra hij het erf moet verlaten, of zodra hij iets ziet, in zijn eigen wereldje keert en dat alleen Suzan hem daar dan weer uit kan krijgen?
Bobar vind het echt prachtig om te werken en vooral om voor de wagen te lopen, maar het lijkt net alsof hij af en toe echt wordt tegengehouden door 'iets', iets wat er in zijn 'wereldje', in zijn beleving, wel bestaat, maar waar wij mensen en Suzan gewoon niet goed achter kunnen komen.
Grof gezegd; Bobar 'spoort' gewoon niet, hij heeft compleet zijn eigen logica en het eerste paard dat zo reageert op dingen en zich zo extreem weet af te sluiten van alles en iedereen, moet denk ik nog geboren worden.

Ik heb dan ook werkelijk álle respect en bewondering voor Suzan, want menig ander had zo'n paard al lang in de handel laten verdwijnen, of tot worst laten maken. Terwijl het een superlief en vriendelijk dier is, met een echte wil om te werken. Ze heeft al zo ontzettend veel aangedokterd en geprobeerd met hem, tuurlijk zou het voor haar helemaal super zijn als ze dan éindelijk van én met haar paard kan gaan genieten van het mennen. Maar ik weet echt 100% zeker, dat ze het daar alleen niet voor doet, Suzan zou dit nooit doorzetten als zij weet, ziet en merkt dat haar paard er helemaal geen lol aan beleefd.

Sterker nog, als Bobar iets niet leuk, fijn of prettig vind, dan gaat hij gewoon in de staak. Dan kom je het erf niet eens met hem af. Of hij stopt gewoon ergens midden in het bos en dan wil hij ook echt geen pas meer verzetten! Kan je hoog en laag springen, maar hij blijft gewoon volhouden!

Ik kan het me dus wel een beetje voorstellen, die reacties, maar achter dit koppel zit gewoon een heel groot en bijzonder verhaal. Ik zou nooit het geduld hebben gehad wat Suzan wel keer op keer met Bobar heeft weten op te brengen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:07

Mas schreef:
L_Rivaldo schreef:

Ik begrijp je vraag niet ;)
[edit] ik kan mijn eigen post wel anders formuleren:

Zintuigen waarmee het paard de omgeving waarneemt (ogen, oren, tastzin, reuk en smaak) worden geen van allen beperkt door het opleggen van een zadel. Dus je vergelijking gaat hier helemaal niet op... TS beperkt haar paard wel degelijk in een belangrijk zintuig: het zicht.
En als je op die manier voor elkaar moet krijgen om het paard voor de kar te zetten+ een lading aan riempjes en wat nog mee voor moois dan zou ik daar voor bedanken...

Ik begrijp hoe je het bedoeld, maar vraag me af; doen we dit niet altijd, in bepaalde mate? Een 'normaal menpaard' met 'normale optuiging' heeft vaak ook oogkleppen. Dat wordt soms door volledige paardenleken ook als 'zielig' bestempeld, omdat het het zicht beperkt. En dat is ook zo, ook door normale oogkleppen beperk je je paard. Voor zijn eigen en jou eigen veiligheid, en die van anderen. Je ontneemt hem gedeeltelijk het zicht naar opzij, waardoor je paard minder snel en/of hevig schrikt, of beter met zijn koppie bij jou is, ipv. bij de interessante omgeving.

Als hij op deze manier echt lol kan hebben voor de wagen, sámen met z'n vrouwtje, waarom zou je hem dat dan willen ontnemen? Vanwwege de hulpmiddelen die je er voor nodig hebt? Mijn merrie loopt nu ook met vliegenkap met neusflap in de wei, tsja dat vond ze in het begin toch niet zo'n geweldig idee, maar doe ik dat niet dan verbrand ze haar neus heel erg. Dan moet paardlief zich maar eventjes aanpassen hoor, 't is voor haar eigen bestwil. Kan haar ook de hele dag op stal opsluiten, maar of ze daar nou zo blij van wordt.....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:14

Ten eerste twijfel ik niet aan het feit dat de TS de beste bedoelingen met het paard heeft. Ik heb een aantal van haar topics gevolgd en ze heeft inderdaad veel geduld en doorzettingsvermogen. Slechts het middel waar ze nu naar grijpt is voor mij niet te verkroppen en dat zou ik voor een paard van mijzelf nooit inzetten om te kunnen mennen.

JoyCiej007 schreef:
Als hij op deze manier echt lol kan hebben voor de wagen, sámen met z'n vrouwtje, waarom zou je hem dat dan willen ontnemen?

Ik vind de lol van het paard altijd een beetje moeilijk te peilen. Wie bepaald of het paard daadwerkelijk lol heeft in het werk op deze manier? Daar kan ik gen uitspraken over doen en heb ik ook niet gedaan hier. Ik oordeel slechts over wat ik zie op de foto's, een paard waarvan niet is vastgesteld of het wel/niet beperkt is in zijn zicht, volledig blind maken aan één kant.

JoyCiej007 schreef:
Dan moet paardlief zich maar eventjes aanpassen hoor, 't is voor haar eigen bestwil.

En daar noem je een belangrijk verschil, bestwil of gezondheid en het koste wat kost willen mennen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:37

Uit de posts van Suzan begrijp ik echter dat aan het werk wel degelijk ook is voor de gezondheid (geestelijk wel te verstaan) van Bobar. Als dat dan alleen op deze manier veilig gaat, zeg ik goed gedaan +:)+

Ik ben absoluut geen menner, maar ik zie niet echt het grote morele verschil tussen een paard gedeeltelijk (oogkleppen) of helemaal (deze constructie) het zicht beperken. Ik vind hier eigenlijk weinig mis mee, lekker aan de gang met je pony!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:51

Ik kom nergens tegen dat door een veearts is vastgesteld dat dat oog niet goed is. Of heb ik nu ergens overheen gelezen?
Ik begrijp dat je oplossingen probeert te bedenken voor iets waarvan jij denkt dat het een oorzaak zou kunnen zijn. Maar ik zou dan eerst zeker willen weten of slechter zien inderdaad ook de werkelijke oorzaak is. En dat mis ik jammergenoeg een beetje in dit verhaal. :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:57

Stel dat het niet met zekerheid is vast te stellen door de DA, maar wel blijkt uit dit 'probeersel' dat de pony zelf er stukken beter op reageert, snap ik dat punt niet zo eigenlijk. Het spreekt toch voor zich dat hij er stukken beter op reageert, nu ze dit geprobeerd hebben? Suzan zegt zelf ook, en daar ben ik het ook mee eens, dat een 'normaal' paard het waarschijnlijk never nooit niet zal accepteren als je ze op deze manier beperkt, omdat ze dan als het goed is juist alleen nog maar angstiger worden.
Je hoort ook van mensen die aan één oog beperkt zicht hebben, dat ze meer 'schrikken' en soms dingen zien die er niet zijn, in vorm van schimmen etc. dan dat ze aan dat oog volledig blind zijn of worden gemaakt mbv een hulpmiddel.
En dat een paard daar ook last van kan hebben, klinkt mij zeer logisch eerlijk gezegd.

En tuurlijk is het lastig te peilen of een paard werkelijk plezier en lol in z'n werk heeft. Maar dat vind ik dingen, die vooral dus juist de eigenaar van het paard wél goed kan peilen. Als jij je paard kent, kan je doorgaans prima zien wanneer hij het naar zijn zin heeft, en wanneer niet. Dan merk je vaak zelfs al de kleinste veranderingen op qua gedrag, en vaak kan je ook veel eerder dan 'buitenstaanders' zien dat hij zich bijv. niet lekker voelt, of wat ziekjes is.

Ik heb hier een shetmerrie staan, die gewoonweg léeft voor 'werken'. Ohz. met een passend ruitertje vind ze 'leuk', doet ze ook wel haar best. Maar ik kan heel goed aan haar merken en zien, dat ze het mennen nog een stuk leuker vind en dat ze daar nog meer plezier uit haalt. Ik merk ook aan haar, dat wanneer ze een tijd niet kan/mag werken, ze gewoonweg niet 'gelukkig' is. Ik heb over die pony altijd gezegd: 'als zij wat krijgt, waardoor zij nooit meer kan werken, maar enkel als grasmaaier in de wei kan dienen (pijnvrij) dan zou ik haar hoogstwaarschijnlijk alsnog laten afmaken'. En dan krijg je soms hele rare reacties van mensen. Maar ik weet hoe mijn pony is. Ze staat nu iets meer dan een jaar praktisch bijna stil wegens een blessure. Het is inmiddels weer goed gekomen, en we kunnen weer rustigaan het werk gaan opbouwen. Die pony geeft zich voor de volle 200% voor mij, en voor haar werk. En dat is dus ook helaas de reden waarom ze vorig jaar zo geblesseerd is geraakt, ondanks dat ik haar goed ken. En nu zie ik al een jaar lang, en dat wordt nu met de week heftiger eigenlijk, een pony die gewoonweg zichzelf niet meer is. Helemaal in zichzelf gekeerd, ze vertoond raar gedrag, wordt werkelijk woest als ik 1 van de andere pony's meeneem die dan wél mag werken, en als ze de wagen in zicht krijgt is ze niet meer te houden en sleurt ze me gewoon mee naar de wagen.
Ik kan echt met volle zekerheid zeggen dat ze nu totaal niet gelukkig is, en dat op deze manier ook niet zal gaan worden. Ze zal stralen als ze voor de wagen staat, dat weet ik zeker.
En andere mensen zien dat misschien niet of minder, maar ik ken mijn beestjes door en door, en kan echt wel zien of ze plezier hebben en gelukkig zijn.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-08-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:05

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:05

JoyCiej007 schreef:
Stel dat het niet met zekerheid is vast te stellen door de DA, maar wel blijkt uit dit 'probeersel' dat de pony zelf er stukken beter op reageert, snap ik dat punt niet zo eigenlijk. Het spreekt toch voor zich dat hij er stukken beter op reageert, nu ze dit geprobeerd hebben? Suzan zegt zelf ook, en daar ben ik het ook mee eens, dat een 'normaal' paard het waarschijnlijk never nooit niet zal accepteren als je ze op deze manier beperkt, omdat ze dan als het goed is juist alleen nog maar angstiger worden.
Je hoort ook van mensen die aan één oog beperkt zicht hebben, dat ze meer 'schrikken' en soms dingen zien die er niet zijn, in vorm van schimmen etc. dan dat ze aan dat oog volledig blind zijn of worden gemaakt mbv een hulpmiddel.
En dat een paard daar ook last van kan hebben, klinkt mij zeer logisch eerlijk gezegd.

Waarom zou het niet vast te stellen zijn? Als ik bij mijn paard zoiets zou vermoeden dan zou ik het ook willen weten. Misschien zit er wel een simpele infectie in het oog die met simpele druppels op te lossen is. Het lijkt me logisch het in die volgorde te doen ipv eerst zelf vanalles te proberen. Maar goed, ik denk dat Suzanne daar zelf een beter antwoord op kan geven dan jij. Als ze die vraag wil beantwoorden natuurlijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:06

Fijn dat je zo toch nog lekker naar buiten kunt, TS.

Voor de mensen die blinde maanogen broodjeaap vinden: ik heb het zelf ook gezien, gewoon een pony in de wei, die zich letterlijk wìld schrok omdat hij me niet goed gezien leek te hebben, bij stralend mooi weer.
Zelfs als een pony met maanoog in principe goed kan zien, kan er onder bepaalde omstandigheden (fel daglicht) verblinding door overbelichting optreden, en dan ziet zo'n paard dus alleen bewegende schimmen. De drafmeneer heeft wat mij betreft groot gelijk daarmee. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:17

Ten eerste is een paard helemaal niet zo vreselijk visueel ingesteld, dus je ontneemt een paard niet zoveel als je ene oog afdekt en al helemaal niet als het een "ander"oog is.

Je hebt bij een blauw oog te maken met pigment gebrek en men is ernog niet helemaal uit welke invloed dat kan hebben, maar er wordt aangenomen dat ze daarmee albino zicht hebben en dat is problemen met zicht bij fel licht bv. Het is dus niet zo gek om aan te nemen dat het zicht uit dat oog voor schrikreacties of onzekerheden kan zorgen.
Buiten dat, kan een paard ook gewoon om allerlei andere omstandigheden, oa ouderdom, slechtere ogen krijgen,m te beginnend aan een kant. Ik heb ook een merrie gehad die slecht zag aan een oog en een bijna volslagen blinde merrie en die met dat slechte oog was bepaald schrikachtiger.
Die bijna volslagen blinde merrie bracht me trouwens ook terug als ik verdwaalde in vreemd gebied waar ze zelf ook voor het eerst was, om maar even aan te tonen hoe weinig zicht een rol speelt voor ze.

Ik zie niet in waarom je zo'n paard niet gewoon voor de kar zult beleren op deze manier.

Ik vind het wel leuke foto's, ik schrik niet van een afgeplakt oog (ik ken ook 1 ogige paarden) en denk daar verder ook niks vreselijks achyter. Als ik iemand zou tegen komen en de mogelijkheid om daar mee te praten, zal ik wel het hoe en waarom vargen, maar ik veroordeel het verder niet.

Succes verder.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:22

@Lusitana en TS, ik ga dus ook uit van albino-zicht, en de mogelijke andere dingen die jij, Lusitana al noemde.
Zéker als ik zie met hoeveel lol het paardje voor de kar loopt op de filmpjes, vind ik dat TS de juiste keuze heeft gemaakt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:26

ik kan me in zoverre in het verhaal vinden dat mijn paard zogenaamde iriskiestes had, waardoor zijn zicht verminderd was. normaal gesproken kan je bij een paard als je vanaf de zijkant het oog in kijkt een soort wolkje tegenkomen boven de pupil, wat als een soort 2e wimper fungeert. Mijn paard had deze boven en onder aan zijn pupil waardoor hij minder licht in zijn oog kreeg en op termijn ook minder ging zien. ik heb dus ook meegemaakt dat hij schrok van de schittering van de zon op het natgeregende asfalt en merkte dat hij sneller schrok van dingen die aan zijn 'slechte' kant gebeurden.
mijn ervaring is dan ook dat als de band met je paard goed is, hij op jou vertrouwt in een situatie waarin hij zelf niet meer goed kan oordelen, voor mij daarom logisch dat een schrikkerig paard op deze manier beter reageert. ik denk dat een paard als dit, wat WIL werken al snel meer plezier beleeft aan een buitenrit zonder zicht dan aan enkel in de wei staan. Of dat echt DE oplossing is voor zo'n paard kan en wil ik niet over oordelen.
Ik wens TS daarom veel wijsheid (en hopelijk nog plezier) met haar paard :)