Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
L_Rivaldo schreef:Wat een onzin allemaal zeg, jullie gooien dus ook geen zadel op je paard, want daar heb ook je hulpmiddelen voor nodig om jouw plezier en dat van je paard te krijgen
Mas schreef:Ik ben het eens met Caira. Als ik mijn paard dusdanig moest beperken om te kunnen gaan mennen dan zou het voor mij niet hoevenEn al helemaal niet als er geen gedegen onderzoek verricht is waaruit ik met zekerheid kan opmaken wat het paard wel of niet kan zien. Dit is inderdaad meer jezelf een plezier doen in plaats van het paard.
L_Rivaldo schreef:Wat een onzin allemaal zeg, jullie gooien dus ook geen zadel op je paard, want daar heb ook je hulpmiddelen voor nodig om jouw plezier en dat van je paard te krijgen
Die vergelijking trekt op niks, want door het opleggen van een zadel ontneem je een paard geen zintuigen die hij nodig heeft om de omgeving te kunnen waarnemen...
L_Rivaldo schreef:Waarvan onderbouw jij dit?
Mas schreef:L_Rivaldo schreef:Waarvan onderbouw jij dit?
Ik begrijp je vraag niet
[edit] ik kan mijn eigen post wel anders formuleren:
Zintuigen waarmee het paard de omgeving waarneemt (ogen, oren, tastzin, reuk en smaak) worden geen van allen beperkt door het opleggen van een zadel. Dus je vergelijking gaat hier helemaal niet op... TS beperkt haar paard wel degelijk in een belangrijk zintuig: het zicht.
En als je op die manier voor elkaar moet krijgen om het paard voor de kar te zetten+ een lading aan riempjes en wat nog mee voor moois dan zou ik daar voor bedanken...
JoyCiej007 schreef:Als hij op deze manier echt lol kan hebben voor de wagen, sámen met z'n vrouwtje, waarom zou je hem dat dan willen ontnemen?
JoyCiej007 schreef:Dan moet paardlief zich maar eventjes aanpassen hoor, 't is voor haar eigen bestwil.
JoyCiej007 schreef:Stel dat het niet met zekerheid is vast te stellen door de DA, maar wel blijkt uit dit 'probeersel' dat de pony zelf er stukken beter op reageert, snap ik dat punt niet zo eigenlijk. Het spreekt toch voor zich dat hij er stukken beter op reageert, nu ze dit geprobeerd hebben? Suzan zegt zelf ook, en daar ben ik het ook mee eens, dat een 'normaal' paard het waarschijnlijk never nooit niet zal accepteren als je ze op deze manier beperkt, omdat ze dan als het goed is juist alleen nog maar angstiger worden.
Je hoort ook van mensen die aan één oog beperkt zicht hebben, dat ze meer 'schrikken' en soms dingen zien die er niet zijn, in vorm van schimmen etc. dan dat ze aan dat oog volledig blind zijn of worden gemaakt mbv een hulpmiddel.
En dat een paard daar ook last van kan hebben, klinkt mij zeer logisch eerlijk gezegd.