[AR] Asmiro wordt beleerd (met foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:34

Jij kunt een voorstander zijn van slepen, de vraag is of het paard daar minder gespannen van zou zijn geweest of niet, dat is gissen.
Mijn Welsh A'tje Snuitje vindt slepen doodeng en loopt toch al zo'n 10 jaar voor de wagen (met veel plezier en succes). Ik denk dat als je had gewacht met voor de wagen zetten totdat hij met de sleep normaal zou hebben gelopen hij nooit voor de wagen was gekomen.
Mijn paard Rizanta liep zo hard met de sleep dat dat voor mij en voor de beleerder eigenlijk onverantwoord was :=
En mijn paardje Bente is toen we hem kochten al wel zo'n stuk of 15 keer voor de wagen geweest, maar dat was een concourswagentje en de eerste paar keer dat ze voor een marathonwagen stond in een vreemde omgeving zouden foto's er nog een stuk hyperdepieperder uit hebben gezien dan die van Asmiro / topicstarter. En zij is wel degelijk beleerd met een sleepje.
Alwyn, ons andere welshje, hebben we 2x voor een sleepje laten lopen en daarna direct voor de wagen, hij vond de wagen ook een stuk fijner dan een sleep.
Dus ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van eerst alles goed voor de sleep en dan pas voor de wagen, omdat je dan soms geen stap verder komt, en het wil dus ook beslist niet zeggen dat paarden die slepen rustig en gelijkmatig oppakken dit automatisch ook voor de wagen doen. Heb ze ook gezien die vervolgens de halve wagen kort en klein slaan.
Om nog maar niet te spreken over paarden die met sleep en al aan de kletter gaan of het leven van de beleerder in kwestie echt onveilig maken...
Persoonlijk zie ik trouwens liever eentje die wat spanning laat zien, dan een die niets laat zien en vervolgens enorm uit zijn stekker gaat >;)

Dus het een wil niet zeggen dat het ander goed gaat en omgekeerd.

Maar er zijn natuurlijk ook allerlei andere ervaringen, alleen ik moest dit in het kader van jouw post ff kwijt :+

**edit zie dat er voor mij net zo'n soort post is geplaatst, maar goed, bij deze nog een keer zo'n mening dan :+ :o **

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:57

josie : het slepen hebben ze extra niet gedaan en doen ze bijna nooit hun zijn er ook geen voorstanders van.
Het is daar een beetje vreemd voor hem en de eerste avond hebben niks gedaan (op sommige stukken in de buurt zijn wij al wel eens wezen rijden)
met het skiën zat er wel iemand op en 1 er achter.
En zoals JoyCiej007 ook zegt staat er nergens dat ze hem ineens in vreemde omgeving meteen voor de wagen hebben geknupt,
de eerste keer zijn ze ander half uur met hem bezig geweest ook omdat hij wat gek deed maar ik denk dat ze toen eerst wel een paar rondjes hebben gelopen met het tuig voor ze hem zo voor de kar zetten.

VHU ik ben het ook met jou eens, ik denk dat Asmiro de sleep eigenlijk ook niet zo fijn had gevonden.
hier in de buurt hoor ik eigenlijk bijna niemand die eerst met een sleep oefent.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:14

Gisteren hebben ze niet gereden ivm het weer.
Vandaag hebben ze een stuk over de weg gereden met hem in draf en het ging goed,
de auto's vond hij ook niet eng.
Donderdag ga ik mee en ga proberen foto's te maken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:49

Spannend, veel plezier ;) , hopelijk dan wel beter weer dan de afgelopen dagen :(

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:15

ja ben benieuwd hoe hij het doet, zo te horen gaat het wel goed.
het zou warmer worden maar ook meer kans op regen, hopelijk is het donderdag middag even droog ;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 16:15

Een upje!
Ik ben vandaag mee geweest op de kar en op de helft heb ik zelf en stuk gement,
het rondje was een klein half uurtje en daarna had ik nog even op een veldje wat voltes gedaan en toen terug gereden.
Er zijn toen ook een paar foto's gemaakt die krijg ik als het goed is nog en dan plaats ik ze hier ook,
ik had mijn filmcamera ook mee maar had er helemaal niet meer aan gedacht ;)

Hij heeft nu 9/10 keer voor de kar gelopen en vind het zelf ook erg leuk hij had ook steeds zijn oren naar voren,
en niet meer zo als op de oudere foto's af en toe liep hij ook al wat aan de teugel.
De volgende keer als ik mee ga mennen moet ik gelijk vanaf het begin mennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:41

Wauw, wat leuk, fijn om te horen dat het zo goed gaat! :j
Ben zeker benieuwd naar foto's hoor!

En wat leuk dat je zelf ook al een stukje aan de leidsels hebt gezeten. Heb je zelf wel ervaring met het mennen, of dat niet?

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:07

Ik had nog niet gedacht dat ik zelf al een stukje zou mogen maar het ging heel goed.
Ik ben ook benieuwd naar de foto's :)
Een paar jaar geleden heb ik een tijdje met een shetlander en sulky gement, dus dat was wel wat anders :')

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 21:14

ik heb de foto's nog niet.
Morgen ga ik weer met hem mennen, en me vader gaat ook mee dus misschien kan die dan wat foto's maken.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 14:03

Ik ben gisteren weer wezen mennen gelijk vanaf het begin, en het ging heel goed.
Alleen schrok hij van iets en ging hij in galop maar ik kon hem gelijk weer terug krijgen.
Woensdag ga ik weer met hem mennen en waarschijnlijk komt hij dat weekend weer terug.
Ik heb helaas geen foto's.

askazita

Re: Asmiro wordt beleerd (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:00

ik heb vandaag weer even gement en het ging heel goed.
vrijdag of zaterdag halen we hem weer op.