Mijn Welsh A'tje Snuitje vindt slepen doodeng en loopt toch al zo'n 10 jaar voor de wagen (met veel plezier en succes). Ik denk dat als je had gewacht met voor de wagen zetten totdat hij met de sleep normaal zou hebben gelopen hij nooit voor de wagen was gekomen.
Mijn paard Rizanta liep zo hard met de sleep dat dat voor mij en voor de beleerder eigenlijk onverantwoord was

En mijn paardje Bente is toen we hem kochten al wel zo'n stuk of 15 keer voor de wagen geweest, maar dat was een concourswagentje en de eerste paar keer dat ze voor een marathonwagen stond in een vreemde omgeving zouden foto's er nog een stuk hyperdepieperder uit hebben gezien dan die van Asmiro / topicstarter. En zij is wel degelijk beleerd met een sleepje.
Alwyn, ons andere welshje, hebben we 2x voor een sleepje laten lopen en daarna direct voor de wagen, hij vond de wagen ook een stuk fijner dan een sleep.
Dus ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van eerst alles goed voor de sleep en dan pas voor de wagen, omdat je dan soms geen stap verder komt, en het wil dus ook beslist niet zeggen dat paarden die slepen rustig en gelijkmatig oppakken dit automatisch ook voor de wagen doen. Heb ze ook gezien die vervolgens de halve wagen kort en klein slaan.
Om nog maar niet te spreken over paarden die met sleep en al aan de kletter gaan of het leven van de beleerder in kwestie echt onveilig maken...
Persoonlijk zie ik trouwens liever eentje die wat spanning laat zien, dan een die niets laat zien en vervolgens enorm uit zijn stekker gaat

Dus het een wil niet zeggen dat het ander goed gaat en omgekeerd.
Maar er zijn natuurlijk ook allerlei andere ervaringen, alleen ik moest dit in het kader van jouw post ff kwijt

**edit zie dat er voor mij net zo'n soort post is geplaatst, maar goed, bij deze nog een keer zo'n mening dan