[AR] Caitlynn (welsh A) voor het eerst voor de sulky! :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:56

Wat is ze leuk he *D
Echt een knapperd en ze ze ziet er goed uit, lekker ontspannen super hoor!
Ik weet hoe je te werk gaat en je hebt al de nodige dingen meegemaakt dus dat komt allemaal goed :)
Lekker genieten en rustig aan kun je straks wel een keer naar buiten ;)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:55

Ik loop er veel liever naast bij de eerste stappen.
Ik voel me dan veiliger en als ze dan gek doen, vind ik dat ik er beter naast kan lopen.
Dan als een gek gaan trekken en hopen dat paard stil staat.
Sja hou ik de pony niet , dan had ik op dat moment ook niet op de kar willen zitten.
En weg kunnen ze niet, ja tuurlijk is het altijd naar als dat zou gebeuren.

Btw tuig zit opgestoken.. Zucht

Xiniee

Re: Caitlynn (welsh A) voor het eerst voor de sulky! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:39

Vind ik ook wel dat je niet direct op straat moet en er 1st naast moet lopen, ook al ken ik niets van mennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:28

Sanniej_ schreef:
Ik loop er veel liever naast bij de eerste stappen.
Ik voel me dan veiliger en als ze dan gek doen, vind ik dat ik er beter naast kan lopen.
Dan als een gek gaan trekken en hopen dat paard stil staat.
Sja hou ik de pony niet , dan had ik op dat moment ook niet op de kar willen zitten.
En weg kunnen ze niet, ja tuurlijk is het altijd naar als dat zou gebeuren.

Btw tuig zit opgestoken.. Zucht

Als je op de bok zit, ga je niet 'als een gek trekken en hopen dat hij stilstaat', dat is juist wat er gebeurd als je er naast loopt...... Veel dingen los je met mennen voorwaarts op, en dat kan niet op het moment dat jij er naast staat. Paard hoeft maar een ruk te geven en hij is los. Als ze dan aan de kletter gaan, heb jij het nakijken, hoe je paard met wagen en al weg rent. Dan valt er ook niets meer tegen te houden of te sturen, of te proberen.
Zit je op de wagen, kan je altijd nog proberen om ze rustig (dmv. pompend remmen met leidsels) terug te krijgen, of om obstakels te ontwijken. Weg kunnen ze absoluut wel......... met zo'n wagen die er achter hangt (en dus gaat stuiteren/omslaan op het moment dat er niemand op de wagen zit die kan sturen e.d.) raken ze alleen nog maar meer in paniek en zullen ze nog minder gauw stoppen. Daarnaast houden ze geen rekening met de wagen die erachter hangt. Paard zal dan blijven hangen of onderuit gaan omdat de wagen ergens achter blijft haken.

En dat is echt serieus zo. Wordt niet voor niets flink op gehamerd bij o.a. cursus koetsiersbewijs.

Xiniee schreef:
Vind ik ook wel dat je niet direct op straat moet en er 1st naast moet lopen, ook al ken ik niets van mennen.

Daar zou je dan wellicht anders over denken als je wel 'iets van mennen kent'...... tussen mennen en rijden ohz. zit een wereld van verschil. Het wenden in bochten en daarmee het lamoen waar ze tussen moeten lopen, is in het begin erg moeilijk voor de meeste paarden die net voor de wagen staan, die zie je in bochten soms echt stilvallen. Geef ze een recht pad, en dan kunnen ze gewoon zonder moeilijk doen eerst eens wennen aan het trekken van de wagen, en het lopen tussen het lamoen e.d.
In een bak of wei moet je bochten maken, veel en flink vaak, al helemaal met zo'n hele kleine bak. Imo is dat niet eerlijk naar de pony toe. Ik heb hier gelukkig een stuk weg waar weinig mensen komen, en de auto's die er komen rijden max. 30. Maar dat soort faciliteiten moet je natuurlijk wel hebben.....

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:43

Heb je gelijk in maar ik zou persoonlijk niet durven op straat te gaan met een pony die net in het mennen beleerd wordt :-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:48

Xiniee schreef:
Heb je gelijk in maar ik zou persoonlijk niet durven op straat te gaan met een pony die net in het mennen beleerd wordt :-)

Een goede voorbereiding is het halve werk................ (ofwel; met oogkleppen hoofdstel eindeloos door 't dorp wandelen.... lange lijnend naar buiten en zodoende ook aan alles laten wennen)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:50

@Xinieee
Toch gebeurt dat meer dan je denkt / juist wel bij de meeste mensen die gaan mennen / een paard beleren voor de wagen. Juist omdat het op straat makkelijker is. Ze worden wat afgeleid, de wagen rolt makkelijker en je hebt niet steeds allerlei bochten die je in een bak wel hebt (iimmers een 20x40 bak, wat de gemiddelde afmeting is van een bak, of zelfs een 20x60, dan rij je steeds bochten en dat is juist erg moeilijk met een paard dat net voor de wagen loopt.

Wij gaan ook zo snel mogelijk met een pony/paard de weg op/ het grote veld op. Ben nu net mijn paardje aan het beleren onder het zadel, dan doe je het eigenlijk net andersom. Je begint op de longeervolte, dan kleinere bak, dan grote bak/buitenbak en dan naar buiten / op een veld. Alhoewel sommigen ook vrij snel naar buiten gaan maar meestal pakt men het op die manier aan. Dus het is echt anders, en dat heeft alles te maken met de wagen die erachter hangt en de wijze waarop je hulpen kunt geven aan je paard plus de voorbereiding die je 'bit-hulp-technisch' al hebt gedaan.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:05

Hmm ja, je standpunten zijn gelijk en heb je nooit ongelijk gegeven. Ik ga me verder niet met dit topic bemoeien en laat het aan de kenners over =p

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:17

Over de discussie wel of niet op bok zitten:
Ik loop er de eerste keer ook naast. Mocht er dan toch iets gebeuren, dan liever zonder mij op de bok.
Ik weet niet of iemand van jullie hier wel eens echt aan de kletter zijn geweest met een kar? Ik kan je vertellen dat je veiliger ernaast staat dan dat je erop zit.
Er kan altijd iets gebeuren, het blijven dieren, maar als ze echt gaan, heb je toch niets meer te vertellen, of je er nou op zit of naast staat.

welshcob2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:19

Ziet er leuk uit hoor zo!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:24

Sja ik kan jou ook heel goed begrijpen joyce, maar toch zal ik het altijd zo blijven doen :o
Nou vind ik wel dat er enorm verschil zit in een kleine pony en een paard.
Heb je toch meer overmacht met een pony, maar als ze echt willen hou je die ook niet.
Sorry het is bij mij zo, omdat ik eerlijk gezegd liever me pony los laat dan er zelf op blijf zitten. Met de risico's die daar bij komen.
We zijn vandaag vrij snel de weg op gegaan en dit ging super, helaas rijden er wel genoeg imbicielen rond daar..
Dus dit gaan we langzaam uitbouwen. Kleine stukjes ben ik al helemaal tevreden.
Ik zou die weg van jou super graag daar willen hebben haha

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:27

Melanie5 schreef:
Over de discussie wel of niet op bok zitten:
Ik loop er de eerste keer ook naast. Mocht er dan toch iets gebeuren, dan liever zonder mij op de bok.
Ik weet niet of iemand van jullie hier wel eens echt aan de kletter zijn geweest met een kar? Ik kan je vertellen dat je veiliger ernaast staat dan dat je erop zit.
Er kan altijd iets gebeuren, het blijven dieren, maar als ze echt gaan, heb je toch niets meer te vertellen, of je er nou op zit of naast staat.

Oh ja hoor, helaas vaak genoeg. Maar heb, omdat ik op de bok zat, uiteindelijk wel fietsers, wandelaars en automobilisten 'gered'.
Misschien ben ik een uitzondering. Krijg liever zelf een ongeluk als dat mijn paard met mijn wagen er achter zonder mij vertrekt en daarbij een kind laat verongelukken of weet-ik-veel-wat.
En uiteindelijk....... zijn we nog altijd tot stilstand gekomen. Ene keer beter dan de andere keer, dat wel.

Edit: lees net jou toevoeging Sanniej. ik ben een type van er op blijven zitten, vasthouden, etc. Laat me nog liever meesleuren door de wei als m'n pony het aan de longe op een lopen zet, dan dat ik loslaat, want dan hebben ze het gauw genoeg in de gaten :') zo'n type dus.

Ach ik snap het ook wel hoor, voor beide is wat te zeggen. Enkel, als je het een keer meemaakt, ga je er misschien anders over denken.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:32

Sja twee mensen twee meningen haha.
Maar ik zou inderdaad op de weg er ook niet naast.lopen. Veiligheid voor anderen.
Daarom mijn keuze eerst in de bak, voor als het fout gaatbij dr eerste stappen.
Helaas ook al genoeg mee gemaakt op.de kar, en dan weet je hoehet.ook.kan.lopen.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:26

Ook ik kan me vinden in de uitleg en mening van JoyCiej007
Zoals zij ook al zij; het is niet om je af te kraken maar er kan zoooooveel mis gaan tijdens het beleren!
En als het eenmaal mis gaat.. Zie het dan maar weer goed te krijgen.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:06

Erg leuke pony! Word denk ik echt een gaaf pony'tje voor de wagen! :D
Maar inderdaad viel het me ook op dat ze sulky niet in balans is. Dat zou ik maar even snel voor elkaar maken, klusje van niks :D

Heb even het hele topic doorgelezen en ben het ook eens met JoyCiej007 , over vrijwel alles.
Ik heb het zelf ook gedaan (ernaast gelopen) en inderdaad.. dat ging fout. Ik raakte zelf tussen zijn kont en de zweng en ging regelrecht de sloot in met pony kar en ikzelf. Thank god dat dat nog (redelijk) goed afgelopen is _/-\o_ , maar een wijze les. En mijn pony is/was ook heel erg braaf, het zegt niks. Gelukkig geen trauma, heb hem er de volgende dag meteen weer voor gezet.. alleen ben er toen wel op gaan zitten. Dan heb je echt meer controle.
Ik ben ook echt van mening dat je er beter op kan zitten, ook als hij/zij ervandoor gaat. Voor iedereen zn veiligheid. Maar vooral voor je paard, en daar gaat het uiteindelijk om.

Maar ik denk dat het wel goed komt met jou pony :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:18

Ben het er inderdaad mee eens dat een goede voorbereiding het halve werk is :j Is toch tikkie anders dan ohz beleren... Ook dan ben ik overigens voorstander van zo snel mogelijk de weg op en rechte stukken rijden overigens, maar bij de rijpaarden zitten er toch meer tussen die gewoon niet verkeersmak zijn terwijl dat bij een menpaard een keiharde eis is. Ben gisteravond nog met mijn pony naar huis gewandeld, goeie 3 km bij elkaar, en ondanks een hoop herrie en verkeer gedroeg hij zich voorbeeldig. Volgende stap wordt natuurlijk om dat er, inderdaad, te doen terwijl ik er achter loop. Heb je dat probleem ook niet meer :D

Ik zou er niet voor kiezen om er alleen naast te gaan lopen... Iemand op de bok en iemand ernaast in de beginfase, simple as that. Mijn allergrootste nachtmerrie is mn vriendje aan de kletter over de weg zonder mij, brr. Nee hoor, ik ben ook van t type dat vasthoudt tot t bittere eind :P Bovendien kun je dan inderdaad nog een poging doen om er weer rust in te krijgen (en ik heb toch al een paar keer meegemaakt dat ik als eigenaar dan van grote invloed ben, hij heeft immers geleerd mij te vertrouwen) terwijl als ie gaat zónder je, je helemaal geen drol meer kan uithalen.

Maar goed, ieder zn methode, de een zn ding hoeft zn ander zn ding niet te zijn natuurlijk :)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:26

Xiniee schreef:
Hmm, wat een schattig mooi pony met zo een lief neusje !
Heb altijd wel wat respect voor mensen die hun jong paardje zo'n nieuwe dingen leren.
heb ook als 1 van de enige geen commentaar (!!!).
Die filmpjes zijn er misschien wat over, zo kan je iedereen bang maken met springen, cross, of gewoon gaan wandelen....
Mooie foto's ! :D

Van zulke filmpjes kan je wel veel leren en kan je zulke dingen voorkomen. soms moet je even met je neus op de feiten worden gedrukt. Een pony los laten staan die voor het eerst voor een karretje staat is vragen om moeilijkheden. Ook al sta je er dichtbij kijk maar eens wie er sneller reageert....jij of je pony. Verder een super mooie pony en heel veel plezier met het mennen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:40

Ik schrik van die filmpjes. Die laten wel heel duidelijk zien hoe het niet moet.
De juiste personen, het juiste materiaal en de juiste plek.
Heb je dat niet voorhanden, dan moet je nog niet starten met beleren.
Ts ik hoop dat jou deze ellende bespaard blijft, je hebt een erg leuke combinatie.
Maar ik denk dat het wijs is om de beelden van de filmpjes ter harte te nemen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:43

Joycie, ik ben erg onder de indruk van de filmpjes.
Bij mij is je boodschap goed binnen gekomen,ik houd ze vanaf nu altijd in mijn achterhoofd.
Bedankt hiervoor! Ontzettend fijn dat een medebokker je erop wijst hoe ernstige dingen er kunnen gebeuren...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:22

Leuke pony, ga wel mee met Joyce in dit geval hoor :j
Beleer met verstand en ik wens je heel veel veilige kilometers toe met deze knappe pony! Ik zou zeggen neem de tips van harte en doe er iets mee, deze zijn niet om je te kwetsen, maar om je te helpen!

Het derde filmpje tjee minee zeg! Wat een drama!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:43

timokyana schreef:
Joycie, ik ben erg onder de indruk van de filmpjes.
Bij mij is je boodschap goed binnen gekomen,ik houd ze vanaf nu altijd in mijn achterhoofd.
Bedankt hiervoor! Ontzettend fijn dat een medebokker je erop wijst hoe ernstige dingen er kunnen gebeuren...

Dankjewel hoor.
Dat was ook de bedoeling van het plaatsen van deze filmpjes ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:17

Joyce ik ga helemaal met je mee, Eerst had ik aangeboden dat het paardje hier naar toe kon komen, maar helaas mocht het paardje niet op stal verblijven, dat maakte het voor mij qua tijd gewoon ook erg moeilijk om dan naar locatie te gaan. Ik had het echter niet op deze manier gedaan, maar je zult vaak zien, dat het dan vaak nog goed gaat ook.

Sanne ik wens je heel veel menplezier met je mooie merrie! :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:14

Sanniej_ schreef:
Sja.. zoals ik al zei iedereen beleert anders.
Jij vind het niet kunnen in een kleine bak, en ik zou nooit te nimmer met een groene pony direct de weg op gaan.
Ook al is ze verkeersmak ;)
Heb al heel wat dingen mee gemaakt met mennen, en dit heeft nooit gelegen aan de manier waarop de pony beleerd is.
Ja je kunt het goed geluk noemen, maar zo zie ik het niet.

waarom niet meteen de weg op gaan? Jouw pony is toch nergens bang van en nergens bang voor? Schrikt toch nergen van? Dan zou ik direct de weg opgaan. :+

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:39

Er is en verschil tussen verkeersmak en tuig mak. Een pony die gewned is aan verkeer, kan anders reageren zodra er een kar achter hangt.
Iedereen heeft zijn eigen manier. Ik ken de TS al heel lang en zij is zeer verantwoord met haar ponies. Zij kent ze perfect en weet wat ze kan verwachten.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:07

Heb een slotje aangvraagd, heb geen zin om er over door te gaan. Topic was al stil gevallen in juli..
Blijf bij mijn eigen standpunt en zou het zo weer doen.
Pony loopt perfect voor de kar, en we zijn nu nooit meer in de bak..
Vrachtwagens traktoren honden etc. gaat perfect, binnenkort komt ze weer lekker naar huis.
Zal me andere pony erg blij mee zijn..