[AR] Pepper voor het eerst voor de wagen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:46

Yffiejj schreef:
Beleren is trouwens al gebeurd, hij heeft al regelmatig voor de sleep gestaan, voor de slee en dat soort dingen.. we moesten alleen de wagen nog op maat zetten :)

Dit is toch de eerste keer voor de wagen? Imo hoort dat dan nog steeds bij het beleren..... slee, sleep en dat soort dingen is toch wat anders, maargoed. En tussen 'beleerd' en 'beleerd' zit ook een verschil.
Een paard wat alleen een paar keer een zadel heeft opgehad noem ik bijv. niet 'zadelmak', maar er zijn er zat die hun paarden op die manier 'zadelmak' verkopen.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 19:47

JoyCiej007 schreef:
Yffiejj schreef:
Beleren is trouwens al gebeurd, hij heeft al regelmatig voor de sleep gestaan, voor de slee en dat soort dingen.. we moesten alleen de wagen nog op maat zetten :)

Dit is toch de eerste keer voor de wagen? Imo hoort dat dan nog steeds bij het beleren..... slee, sleep en dat soort dingen is toch wat anders, maargoed. En tussen 'beleerd' en 'beleerd' zit ook een verschil.
Een paard wat alleen een paar keer een zadel heeft opgehad noem ik bijv. niet 'zadelmak', maar er zijn er zat die hun paarden op die manier 'zadelmak' verkopen.

Ja dat bedoel ik ook, maar het laten wennen aan alles en het oefenen bedoel ik meer, formuleerde het niet helemaal goed :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:22

janouk schreef:
MLoeser schreef:
Ik zie het grote probleem op de eerste foto eigenlijk ook niet :o Maar een paard kan toch heel goed aan een halster worden vastgehouden? Ik ken iemand die de bak sleept met zijn paard voor de sleep, die begeleid hij ook gewoon aan een halster. Je houd er met hoofdstel echt niet meer aan tegen. En aan de sleep kan je sowieso niet op de sleep gaan zitten, maar voor het paard is het idee hetzelfde.

Omdat je aan een halster met halstertouw in het midden maar 1 ding kan doen; en dat is het paard naar je toetrekken: gevolg is dat de koets in de korte wending omslaat. (dat is het grote verschil met een koets of sleep erachter).
Als je twee leidsels vast heb, kan je het paard beter tegen houden en proberen rechtuit te houden.

@TS braaf paard als hij al zo meeloopt de eerste keer.
Ik kan niet goed zien hoe de oogkleppen zitten, maar het lijkt zover naar achteren, of zijn ze zo klein?

Ah, :)* Duidelijk :j

TS; wel een leuke pony hoor, dat wordt vast veel plezier samen :))

APPELFLAPP

Re: Pepper voor het eerst voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:24

Wat een droppie!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:34

Leuk setje zo hoor :j
En wat leer je toch veel he, door even topicje te openen ;) maar het is allemaal goed bedoeld moet je maar denken.

Ik heb zelf 100X liever een wat alerter en wakkerder dier voor de wagen dan zo'n brave moet ik eerlijk zeggen. Bij zo'n wakkere blijf je er zelf ook veel meer bij, dus let je automatisch beter op. Maar moet zeggen als ik daarna dan met ons Welshje Alwyn men (zo'n braaf lief dier) dan is dat wel pure ontspanning :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 01:51

Als ik deze foto's zie dan denk ik wat ben ik blij dat ik van de meeste dingen (die ik als vanzelfsprekend zie) geen foto's maak. Ik kan echt veel ergere foto's maken :') Ik vind gewoon dat het dier opgevoed moet zijn en moet luisteren en dan kan je het echt wel aan een halster laten staan. Wat nu als je bitloos en met een halster ment? Is het dan ook gevaarlijk omdat er geen leidsels aan vast zitten. En altijd maar 2 man met inspannen, ja dan kan ik misschien 1x per week rijden omdat ik afhankelijk ben van anderen.

Ts leuke pony, tuig staat hem erg goed! Als jij je pony kent en vertrouwt maak ik me niet zoveel druk om hoe je hem erbij hebt staan :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:51

Sap: snap je helemaal. maar vind bitloos mennen wel heel wat anders dan een halster... de mensen die bitloos mennen, gebruiken daar doorgaans ook geen halster voor, daar kan je wel erg moeilijk hulpen mee geven.
Aan het halster ingespannen, tsja zou mijn keuze niet zijn, maar vind vooral foto 2 echt niet slim. Je bent dan écht te laat als ze gaan. Als ik alleen rijd, probeer ik bij voorkeur nog wel eventjes thuis iemand te vinden die pony eventjes wil vasthouden tijdens in/uitspannen, maar doe ik het helemaal alleen, dan zet ik ze bij voorkeur vast.

Maar echt helemaal los laten staan....

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 10:53

Je kan er wel over door gaan maar ik weet het nu wel.. en het steeds weer blijven herhalen heeft geen zin volgens mij? :)

Verder iedereen bedankt voor de reacties :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:13

Yffiejj schreef:
Je kan er wel over door gaan maar ik weet het nu wel.. en het steeds weer blijven herhalen heeft geen zin volgens mij? :)

Verder iedereen bedankt voor de reacties :)

TS; ik heb het ook niet specifiek tegen jou. Er kan toch normaal over gepraat/gediscussieerd worden?
En dat jij het nu weet, dat weten wij nu ook wel........... :=

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:19

Nou het kwam wel over dat je het tegen mij had, ik ben dan ook de ts he :) En als je je irriteerd (wat ik opmaak aan je puntjes) dan kan je beter niet meer reageren toch.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:23

Yffiejj schreef:
Nou het kwam wel over dat je het tegen mij had, ik ben dan ook de ts he :) En als je je irriteerd (wat ik opmaak aan je puntjes) dan kan je beter niet meer reageren toch.

Heet jij Sap dan? Aan het begin van mijn post staat toch
Sap:..............
dan is het toch duidelijk dat ik het niet tegen jou heb?

Ik irriteer me nergens aan, alleen dit slaat allemaal nergens op :') Krijg meer het idee dat jij je er aan irriteert dat mensen er tegen elkaar op een normale manier misschien nog wat over doorgaan.....
Ik zou het in jou plaats juist allemaal heel leerzaam/interessant vinden.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 11:26

Ik irriteer me nergens aan hoor rustig maar :) kan heel wat hebben, maar deze "discussie" zou ook via pb kunnen toch? Tenzij er nieuwe dingen worden verteld, maar ik jou bericht staan vooral dingen die al gemeld zijn :) dus dat heeft geen toegevoegde waarden neem ik aan?

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:30

Leuke foto's hoor! Goed dat ie het al zo doet! :)
Wij zijn met onze shet ook lekker aan het mennen, en hij vind het super! ;)

Als ik het goed zie heb je de lichtogen achter stoppers zitten, die moeten ervoor (voorkomt doorschieten van het lamoen).

Nog veel plezier met het mennen! :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:58

Ik ben de Sap := en met bitloos mennen men ik met een leren halster waarvan ik de neusriem dan vastdoe als bij het hoofdstel dus gewoon vast ipv los bungelend zodat je hem in de ogen trekt. Maar Joyce kom maar een keer hierheen ;) Bij mijn eigen ponys ben ik vanaf dat ik ze heb ze al aan het voorbereide op het aangespannen werk, zeg vanaf een jaar. Dan werk ik dus twee jaar met mijn dieren voordat ze uberhaupt een kar zien, in die twee jaar leer ik ze dusdanig kennen dat je vertrouwen in je pony opbouwt maar dat zij mij ook vertrouwen, wat voor dingen ik ook met ze doe. Met een dier wat ik voor iemand anders beleer is het anders, dan staan ze netjes vast totdat ik op de sulky zit, maar dan heb je maar een paar weken de tijd om een dier te leren kennen

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:13

Ziet er leuk uit! Leuke pony, het tuig staat goed! Welk tuig is het als ik vragen mag?

En ja over het los staan, schrikken kunnen ze natuurlijk altijd, dus dan kan je ze beter vast hebben.
Maar als je pony niet gewoon even los stil kan staan, wat dan als je onderweg ineens moet stoppen? :)
ik tuig mn shet altijd binnen op, dus hij kan eigenlijk nergens heen omdat hij met zn neus voor dichte deuren staat, maar hij waagt het niet op te gaan lopen voordat ik zit, hij weet gewoon dat dat niet moet :)!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:44

Hier ook zo hoor Sappos, als ik hier foto's zou plaatsen van hoe ik in en uitspan zouden er een hoop mensen van schrikken. Maar onze pony's en wij zijn al wel wat ervarener, die van de TS staat er pas voor het eerste voor dus dan zou ik het ook niet zo doen.

Dat bruine tuig staat hem goed zeg. Ik hou van bruin tuig.
Is je wagen goed in evenwicht? Ik heb ook zo'n wagentje gehad en die moest een stuk naar achter hellen (dus meer gewicht achter de as) voordat hij goed in evenwicht was als ik er alleen op zat. Ik kan er verder natuurlijk niks van zeggen vanaf hier, maar ga eens wat uitproberen wat er gebeurt als je gewicht verplaatst.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:46

Ik merk wel als ik iets te ver als een aardappelzak zegmaar naar achter ga zitten, en pepper gaat langzamer en ik rem perongeluk (al uitgetest, was niet de bedoeling haha :') ) dan gaat de wagen iets naar achter. Maar dan moet ik wel al die dingen op het zelfde moment uitvoeren als dat gebeurd :P

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:43

Ziet er leuk uit yvanka, toch wel voor de kar? :Y)

Yffiejj schreef:
Ik merk wel als ik iets te ver als een aardappelzak zegmaar naar achter ga zitten, en pepper gaat langzamer en ik rem perongeluk (al uitgetest, was niet de bedoeling haha :') ) dan gaat de wagen iets naar achter. Maar dan moet ik wel al die dingen op het zelfde moment uitvoeren als dat gebeurd :P

Kijk alsjeblieft even alles goed na over evenwicht, want de kans bestaat dat je al deze dingen natuurlijk wel in een handeling kan en gaat doen.
Zou niet willen dat je het zelfde meemaakt als wat ik met rivaldo heb meegemaakt.
Succes!

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:31

Haha ja hij staat ervoor, maar het heeft wel wat moeite gekost bij de stalgenootjes haha :') vind het nogsteeds eng als ik bij die weg in de buurt kom.. Maarja groei ik wel overheen haha :P

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:45

Aaahw ik ben zo'n fan van Pepper! dat tuig staat hem perfect <3