[AR] Welsh A Roos @ 1e Dressuurtraining voor de wagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:08

mirjam_kl schreef:
Ziet er erg gaaf uit hoor joyce, dat belooft nog wat in de toekomst!!!

Zonder mijn lieve grooms waren we hier nooit gekomen :D Dankjewel!

Jelleee schreef:
Wauw jullie zijn een hele leuke combinatie zo! Je pony lijkt ook een stuk dunner sinds je vorige topic. :)
Mooie plaatjes hoor, jullie zijn leuk op weg!

Dankjewel :o Hahaha wordt er helemaal stil van, al die leuke reacties.
Enerzijds is ze idd wat afgevallen, anderzijds vertekenden de vorige foto's nogal omdat ze toen een best hooibuikje had + een dikke wintervacht. Ook als ik haar in de winter aan de dubbele longe trainde, zag je dat hooibuikje snel wegtrekken en de 'lucht' uit de vacht gaat dan ook wat weg. In de winter krijgen ze hier onbeperkt hooi, afgelopen paar weken hebben ze op schraal gras gestaan met wat plukjes hooi zo nu en dan, en sinds vandaag gaan ze echt het gras weer op.

@ Annewill: Dankje :o Begin ook steeds meer aan haar te wennen in het werk, in het begin is het gewoon nog wat aftasten maar heb er nu zelf ook meer vertrouwen in.

Rhine_ schreef:
Is dat dus voor als ze zou stijgeren?
Hoe snel loopt ze eigenlijk in stap/draf/galop?

Nee :+ Een slagriem is bedoeld om bokken tegen te gaan, stijgeren zal je nooit tegenhouden, (ook niet door het hoofd van je paard vast te binden aan het borsttuig bijv. want dan kunnen ze nog steeds stijgeren, alleen wordt de kans dan erg groot dat ze achterover klappen). De slagriem loopt over de achterhand van het paard, niet te ver naar voren en niet te ver naar achteren, en is vastgemaakt aan het lamoen. Wanneer de pony de achterhand omhoog wil gooien (dus bokken), dan wordt dat verhinderd. Of nouja, verhinderd, een kléin beetje omhoog gaat dan nog wel, maar echt hoog bokken en uittrappen, met alle gevolgen van dien (been over streng-lamoen of tussen het voorschot van de wagen) wordt voorkomen, zodat er geen echte ongelukken kunnen gebeuren als je paard onverhoopt wel bokt. Roos heeft nog nooit gebokt of geprobeerd te bokken voor de wagen, maar dit is puur een voorzorgsmaatregel, doe ik bij alle groene, net beleerde pony's. Denk dat hij er binnenkort wel af kan, maar ben er wel blij mee geweest in de periode dat ze me wat uitprobeerde voor de wagen.
Hier zie je een slagriem in actie (ik gebruik een halstertouw, je kan ze ook gewoon los bestellen bij bijv. ideal, dan is het echt een leren riem die dan bij het tuig lijkt te horen):

Zoals je ziet kan de pony wel iets omhoog komen, maar wordt het echte bokken verder verhinderd, in dit filmpje maken ze dus ook gebruik van een 'echte' slagriem van leer. Maar voor even kan je ze ook prima maken van een halstertouw of iets, als het maar niet schuurt en goed vast blijft zitten.

Edit: voor wat betreft haar snelheid; in het begin moesten wij beiden nog een beetje kijken wat haar 'basistempo' ongeveer was. Ze stapt momenteel 4 á 5 km. per uur, vind ik wat te weinig, maar voor nu maakt dat nog niet uit, we gaan er wel mee aan de slag straks. Dit komt voornamelijk omdat ze altijd netjes nageeflijk loopt, en ze het nog moeilijk vind om wat meer 'uit elkaar' te vallen, zodat ze ook wat ruimer kan gaan stappen. Ot haalde 6 km. per uur in stap, maar die stapte ook flink door en ook erg uit elkaar, als ik dat wilde.
Basistempo draf is momenteel 15 km. per uur, gewoon lekker vlot en actief, maar geen middendraf.
Een rustig arbeidsgalopje zit ze momenteel op 18 km. per uur, een snelheid die Ot makkelijk haalde in uitgestrekte draf.
Met wat meer training en ervaring zal de gemiddelde snelheid ook opgevoerd kunnen worden (gezien het feit dat ik een vrij 'vlotte rijder' ben) maar voor nu ben ik hier zeer tevreden mee, ik wil nog niet téveel van haar verwachten, maar probeer het wel af en toe mee te nemen in de training.

@ Sabina: Geeft een heel ander beeld dan die éne keer dat jij meeging op de wagen, hé? :+ Dat was écht even haar 'uitprobeerfase', maar daar is ze nu wel doorheen. Je moet binnenkort maar weer eens mee gaan op rit :j (en dan kunnen we wel een stukje galop meepakken, hahaha).

@ Meagen: Ja gezellig, moet je zeker doen! :j

Jenkins

Re: Welsh A Roos @ 1e Dressuurtraining voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:16

k gebruik bij Sil standaard een slagriem, hij bokte wel eens uit het niets, al heeft hij het al een tijdje niet gedaan. Maar vind het toch een veiliger gevoel.
Mijn slagriem zit echter een heel stuk naar achter, aan de culeron.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:06

Ziet er erg goed uit!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:13

zo joyce dat ziet er al goed uit zeg, wat een heerlijk paardje voor de wagen ben benieuwd wie je gaat meenemen over 6 weken :D
Ze is inderdaad al stuk slanker geworden knapperd is het <3

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:16

WAUW

Wat een veranderingen joh

Ik ken haar eerste longeer topic nog
Er zijn wel spieren ect bijgekomen!!

Ga zo door!!!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:49

Wat een leuk beest en wat een mooie wagen! En mijn paard heet Bernadette, maar ik het wel roos... Dan komt het met ons ook wel goed toch?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:07

Wat een heerlijke plaatjes om te zien en wat kan je pony bewegen zeg!

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:29

Wat een plaatje zo voor de wagen <3 . Mijn complimenten voor je fijne manier van rijden +:)+ . Jammer dat je geen officiële wedstrijden kan gaan rijden met je knapperd.... ik weet zeker dat je een aanwinst zou zijn voor de menwedstrijdsport ;) ..

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:11

Ziet er goed uit! Mooie pony en mooie wagen. Het ziet er leker ontspannen en gecontroleerd uit! Dat beloofd nog wat.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:12

Wat een super leuk paardje! Mooi dat ze alles zo snel oppakt, ik denk dat we nog heel wat leuke foto's op bokt van jullie zal tegenkomen :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:41

Nogmaals, iedereen bedankt voor de leuke reactie's :)

Ik kan trouwens ook melden dat het echte 'gasknopje' er inmiddels ook op zit! We hebben vorige week zondag de 40 km/uur gehaald in galop, en dat ging háaaaaaaaaaaaaaaard! :D *\o/* *\o/* *\o/*
Roos had er echt ongelofelijk veel plezier in, en toch bleef ze héel goed te schakelen en terug te nemen iedere keer! Rustig galopje, en zodra ze 'mag', dan gaan de oortjes er op, ze heeft er echt veel lol in. Toch is ze dan ook super goed terug te nemen, eigenlijk enkel op stem zelfs. Had niet verwacht dat het schakelen ook meteen zo goed zou gaan; meestal worden ze daar toch vrij heet van, en zijn ze dan wat moeilijker terug te nemen. Maar Roos reageert alsof het al een volleerde marathonpony is. :j
Wat gaf dat een kick, zat echt stralend op de bok en Roos vond het werkelijk super om te doen, die krijgt er steeds meer plezier in!

Nog even wat reacties op mensen:
@ Jenkins: Roos heeft het zelfs nooit geprobeerd, maar het voelt idd een stuk veiliger, en er gebeuren zo veel ongelukken omdat het paard eens een keertje onverwachts bokt en dan perongeluk over het lamoen komt..... denk dat ik misschien wel een 'echte' leren slagriem aanschaf, 't kan nooit kwaad.
@ Rivaldo: Dankjewel :o Ze is nu nóg weer een stukje slanker hoor, zal binnenkort wel weer eens foto's/filmpjes plaatsen. Roos gaat wel mee naar de 4daagse, maar ik zal met haar niet alle dagen ook echt gaan rijden. Het zijn nog best veel indrukken voor haar.
@ rayoow: Hihi, ja we hebben een lange weg afgelegd, en we hebben vooral ook heel hard gewerkt om tot hier te komen.
@ Ipsilonka: Hahaha, straks komen we alleen nog maar Roos-pony's tegen op AR :') Die wagen ben ik trouwens nog steeds heel erg blij mee. Heeft letterlijk veel bloed, zweet & tranen gekost alvorens ik hem dan eindelijk had, maar wil nooit meer wat anders!@ Romy_tessa: Dankjewel! Het is idd een erg goede beweger, ik weet dat ze nog veel en veel beter kan, maar het is lastig om dat echt op te wekken (voor zowel de wagen, als ook los in de wei) maar dat gaat vast nog wel komen.

Ollie1 schreef:
Wat een plaatje zo voor de wagen <3 . Mijn complimenten voor je fijne manier van rijden +:)+ . Jammer dat je geen officiële wedstrijden kan gaan rijden met je knapperd.... ik weet zeker dat je een aanwinst zou zijn voor de menwedstrijdsport ;) ..

Dankjewel, moet ook zeggen dat ze zich ook fijn láat rijden hoor, enkel licht contact is voldoende.
Dat kan wel :j als ik het goed heb is de min. stokmaat nu 110 cm. voor enkelspan, en Roos is onofficieel gemeten op zo'n 1.15 cm. Misschien wat meer, misschien wat minder, maar kleiner dan 110 is ze zeker niet. Ze is me wel verkocht als 1.20m. maar dat haalt ze echt niet. Als ze straks goed is doorgetraind, gaan we inderdaad misschien wel officieel starten, daar denk ik wel over na. Punt is alleen dat ik niet echt vaak op wedstrijd kan vanwege praktische zaken. (studie, afhankelijk van mensen met vervoer e.d., en ze past niet in het veetrailertje) Of dat ook echt SGMW zal zijn weet ik nog niet, dressuur/vaardigheid is meer mijn ding, maar het lijkt me wel erg gaaf. :j
Straks eerst maar wat oefenmarathons rijden, eens kijken hoe ze dat zal doen.

@ REYNIR: Dankjewel! we trainen rustig verder, lekker km's maken, het bos in, allerlei dingen zien, af en toe serieus aan het dressuurwerk, en dan zien we wel wat het wordt.
[@ 5wijven: Dankje, ik denk dat haar leeftijd (bijna 6) ook wel meespeelt hoor, ze heeft eigenlijk nooit echt wat hoeven te doen en je merkte aan haar ook gewoon dat ze echt toe was aan lekker werken. Ze heeft een grote 'will to please' en dat werkt ook heel prettig. Er zullen zeker meer topics volgen in de toekomst :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:35

Joyce top dat het zo lekker gaat voor de wagen!

Over die slagriem, verstandig dat je van plan bent een leren aan te schaffen, sil heeft al een hele tijd niet meer gebokt, maar je weet het nooit. Zelfs een oud dier kan nog wel eens een bokje eruit gooien, het lijkt mij dus zeer verstandig om met slagriem te rijden. Zolang ze normaal doen hebben ze nergens last van :)

Vind r wel een leuk 2span maatje voor :o

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:44

Heey Joyce,

Fijn te lezen dat het goed gaat met Roosje! Zie jullie dus in Epe ;) We rijden niet mee, maar zijn er natuurlijk wel ;)

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:41

Dat ziet er super uit, ik zou willen dat ik zo'n mooie menpony en wagen had, ben wel erg benieuwd hoe groot je pony is.

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:51

Jeeejtje joh! Ziet er echt onwijs gaaf uit!! +:)+
Ben et zelf een trotse eigenaar van n welsh A hengstje en hoop dat dat er uiteindelijk ook zo netjes uitziet!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:37

@ Jenkins: Heb laatst wel gemerkt (of nouja, meer mijn groom) dat ze toch heel af en toe een heel klein vreugde'bokje' geeft als ze in galop aanspringt. Dus dan is de slagriem wel handig. Al mag ze dat natuurlijk gewoon niet doen.
@ dohoef: Dankjewel, ben er ook erg blij mee hoor :) Roos is (onofficieel gemeten) zo'n 1.15m.
@ linnebill: Haha, dankje! Die van jou is trouwens ook echt een leuk beestje, dat gaat vast helemaal goed komen straks.

Inmiddels zijn we net gisteren teruggekomen van de Paardenvierdaagse in Epe. We hebben 3 dagen meegereden en ze deed het hélemaal super!
Ben zó verschrikkelijk trots op m'n meisje! <3

En uiteraard wordt er nog een topic geopend met uitgebreid verslag, foto's en filmpjes van de vierdaagse. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:41

Gave tante is dat zeg!!! Genieten van deze foto's!

Girl101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:10

Leuk beestje voor de kar. Wat ik ook gaaf vind is die 4 witte hoge benen.

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:45

wat een leuke pony <3

waarschijnlijk krijg ik een eigen pony !! (veulen staat nu nog bij moet en blijf tot dat zij 1 jaar is ) <3

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:42

Foto 11, die móet gewoon boven de bank! Een knappe pony, en je ziet jou genieten. :D

Leuke pony. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:07

@ Ninx: Dankjewel :D Ze liep ook écht heel erg fijn. Denk dat ik binnenkort maar weer eens wat ga trainen; afgelopen tijd is dat er een beetje bij in geschoten door tijdgebrek, we hebben voornamelijk lekker buiten gereden en haar zelfvertrouwen wat omhoog gekrikt.
@ Girl101: Dankje! hahaha, 't staat misschien leuk, maar 't is ook een ramp hoor, om dat mooi wit te houden. Hier waren ze toevallig vrij wit op de foto's. Kan nu eindelijk een beetje haar benen wassen zonder dat ze helemaal uit de pan flipt, dus dat is wel fijn!
@ naomimiracle: Wat leuk, veel succes alvast!
@ _biondaa: Hahaha, ja daar heb je misschien wel gelijk in. Was ook echt genieten, ze liep daar zóooo lekker, en deed gewoon heel erg goed haar best. Maar ben dan zelf vaak zo geconcentreerd, dat ik haast vergeet om er van te genieten :o Maar dat gaat steeds beter hoor.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:08

ziet er goed uit
het leek op de foto's net dat je maar 1 keer op de andere hand heb gereden
kwee natuurlijk niet maar dat is het enigste dat ik kan aanmerken
veel suc6 verder

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:58

Leuke pony, ziet er netjes uit. Mooie gangen heeft ze ook!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:39

Wat een geweldig diertje <3 die heb je al leuk voor de wagen lopen, dat beloofd heel wat.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:23

Wat een ontzettend leuke en mooi pony! :D Ziet er al goed uit voor de 1ste keer! dat belooft wat! :D