[AR] Ik ga naar het bos, en neem mee!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:23

stef schreef:
hoe groot is de pony?

ALs je kijkt in de eerdere posts, ze is 1.06

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:26

Dit is met de training, misschien beter te zien:

Afbeelding
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:39

suzotje schreef:
stef schreef:
hoe groot is de pony?

ALs je kijkt in de eerdere posts, ze is 1.06

hmmz, sorry... :?

Als ik kijk bij mijn pony (98cm) lijkt alles echt hoger te zitten, maar ik heb wel een oud model sulky

Afbeelding

Pluttersput

Re: Ik ga naar het bos, en neem mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:43

Ziet er leuk uit zeg!
Ik vind je sulky ook naar voren hellen, ook op die laatst geplaatste foto's :) Iets omhoog halen, en dan ben je er ook ;)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:44

Pluttersput schreef:
Ziet er leuk uit zeg!
Ik vind je sulky ook naar voren hellen, ook op die laatst geplaatste foto's :) Iets omhoog halen, en dan ben je er ook ;)

Dmv lamoen omhoog zetten, of alleen met lichtogen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:46

Ik zou eerst je lamoen proberen, omdat je lichtogen al vrij hoog zitten :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:52

lichtogen vrij hoog zitten babs? Zitten IMO helemaal niet hoog hoor :n

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:55

Nog even gekeken, maar je hebt gelijk Stef :j Ik vond ze er op bovenstaande foto's hoger uitzien, maar op die andere foto's komen ze vanuit een andere hoek. Ik zou mijn lichtogen + lamoen omhoog halen denk ik, zoeken naar een evenwicht van beide.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:19

Leuke foto's, dat zal vast een leuk ritje zijn geweest :)

Ik zou de draagriem van de broek wat verder naar voren (over de rugriem) verplaatsen; hij zit nu wel erg ver naar achteren, en hangt aan de achterzijde ook door, zo heeft hij bijna geen functie. Denk dat je hem wel 1 of 2 'stukken' naar voren mag verplaatsen.
Heb even ingezoomd op 1 van de foto's, want ook ik dacht dat er iets niet helemaal klopte aan het hoofdstel.
Afbeelding

Ik zie op de foto dat jou bakstukken en de neusriem apart van elkaar zijn; was dit al zo, of heb je dit zelf zo vervangen?
Ben zelf met dat systeem niet bekend, maar normaal gesproken staat bij een menhoofdstel de neusriem in verbinding met de bakstukken van het bit, dit ook vanwege de werking van het bit en het gehele hoofdstel, meestal gaat de neusriem dan ook door de bakstukken heen:
Afbeelding

Ik heb nog zo'n 'ouderwets' systeem, dus een losse neusriem met aan de éne kant 1 lusje waar je het éne bakstuk doorheen haalt en vastgespt, en aan de andere kant 3 lusjes, zodat je dat ook anders in kan stellen. Tegenwoordig zie je nu veel losse neusriemen zonder die lusjes, die gaan ook gewoon door de bakstukken heen maar die kan je gewoon op de juiste plaats schuiven, ipv. dat je aan die lusjes gebonden bent.

Ik vraag me dus wel af of het klopt hoe het hoofdstel nu zit, aangezien de neusriem helemaal niet in verbinding staat met de bakstukken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

Het hoofdstel van Hon dr showtuig (uit 1938) had ook gewoon een losse neusriem Joyce, dus net wat je kiest denk ik ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:32

Je mist 2 losse passantjes tussen het bakstuk en de riem van de neusriem. Verder lijkt je kinketting te los te zitten, je bit moet maar max 45 graden kunnen kantelen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:53

Een losse neusriem zorgt er voor dat het bit op de bakstukken zonder hinder kan kantelen. Eigenlijk is een hoofdstel waarbij de bakstukken vast zitten aan de neusriem een manier om het hoofdstel goedkoper te kunnen maken en is niet correct. Kinketting twee schakeltjes strakker doen, dan staat die beter.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:58

Albert schreef:
Een losse neusriem zorgt er voor dat het bit op de bakstukken zonder hinder kan kantelen. Eigenlijk is een hoofdstel waarbij de bakstukken vast zitten aan de neusriem een manier om het hoofdstel goedkoper te kunnen maken en is niet correct. Kinketting twee schakeltjes strakker doen, dan staat die beter.

Maar mijn hoofdstel heeft dus een losse neusriem die je op diverse plaatsen kan verstellen en zodoende aan de bakstukken kan gespen.
Dus het zit niet echt 'vast'.

Maar de neusriem van TS staat helemaal niet in verbinding met de bakstukken. Klopt dit dan wel? Ben ik gewoon benieuwd naar hoor, omdat hier meerdere systemen voor zijn en ik heb me altijd afgevraagd of dit dan wel werkte; je hebt namelijk ook losse neusriemen die je gewoon door de ruimte tussen bakstuk en bit haalt, dus die neusriemen zijn dan wel 'los' van de bakstukken, maar staan er wel mee 'in verbinding'.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:02

Dit systeem, zoals op de foto's, is het beste. Alle goede hoofdstellen hebben dit zo. Je kan zo de neusriem verstellen in hoogte en het bit wordt niet gehinderd door de neusriem.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:16

Albert schreef:
Dit systeem, zoals op de foto's, is het beste. Alle goede hoofdstellen hebben dit zo. Je kan zo de neusriem verstellen in hoogte en het bit wordt niet gehinderd door de neusriem.

Oké, bedankt, dit wist ik niet.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:19

@ Joyce, kan kloppen. Bij de trainingsfoto hangtie te ver naar achteren, heb ik zelf ook gezien. Op de foto's van het bos heb ik hem gewoon op de goede plek hangen, dit heeft iemand van een wedstrijd voor mij gedaan ( een ervaren menner), die zei dat ik hem naar voren moest doen. Dus neem aan dat het dan goed hangt. Als je op mijn profiel kijkt, zie je de dressuurfoto met deze pony, en hangt de broek ook gewoon goed, zelfde plek als waar hij nu hangt. Misschien vervorming door wintervacht?

@ Tessebes, wij dachtne zelf ookal dat er wat aan de stukken van de neusriem miste. We hebben er wel gewoon passantjes bij gekregen, die er zo gelijk even aanhangen.;d

Kinketting weet ik niet oftie veel strakker kan, aangezien de neusriem daar in de weg zit. Zou ik dan neusriem omhoog doen? Dat de kinketting vrijer ligt? Volgens mij ligt de neusriem dan te hoog!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:49

Neusriem mag idd een stukje omhoog, ongeveer 2 vingers onder het jukbeen hou ik voor "normale" paarden aan, dus dat mag bij jouw formaat iets minder zijn.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 16:23

ik heb wedstrijd gehad, vaardigheid op precies te zijn. Heb een foto hiervan met de sulky, hangt hij nu wel goed?
Afbeelding

Ik was trouwens eerste *\o/*