[AR] Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:40

Rhine_ schreef:
Wat is Roos toch een super pony!

Het voelt inderdaad heel fijn om met haar te werken, eindelijk wordt ze dan toch echt een beetje 'eigen', dat gevoel moest bij ons toch echt even groeien in het begin, maar door zo samen aan het werk te zijn, en dus ook echt noodgedwongen elkaar te moeten vertrouwen, krijg je wel steeds meer een band.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:42

xElienx schreef:
ziet er heel goed uit joyce! ze pakt het echt lekker op :)
zie dat je de strengophouders ook iets langer hebt gemaakt :)

:o :D
Ja klopt, 't is nu toch iets meer gewicht en dan wilde ik dus idd de lijn van de strengen niet teveel onderbreken/doorbreken. :j

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:45

JoyCiej007 schreef:
Rhine_ schreef:
Wat is Roos toch een super pony!

Het voelt inderdaad heel fijn om met haar te werken, eindelijk wordt ze dan toch echt een beetje 'eigen', dat gevoel moest bij ons toch echt even groeien in het begin, maar door zo samen aan het werk te zijn, en dus ook echt noodgedwongen elkaar te moeten vertrouwen, krijg je wel steeds meer een band.

Mijn pony loopt sins semtember voor de wagen (heb 3 weken hulp gehuurd). En de eeste keer zonder hulp hebben we een beginners ongelukje gehad. En sins dien loopt ze werkelijk fantatsies. En ze maakt nog elke dag vorderingen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:48

Rhine_ schreef:
Mijn pony loopt sins semtember voor de wagen (heb 3 weken hulp gehuurd). En de eeste keer zonder hulp hebben we een beginners ongelukje gehad. En sins dien loopt ze werkelijk fantatsies. En ze maakt nog elke dag vorderingen!

Wat apart, je zou juist zeggen dat je daardoor soms even een stap terug bent, maar dat heeft waarschijnlijk het wederzijds vertrouwen dus alleen maar versterkt.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:54

JoyCiej007 schreef:
Wat apart, je zou juist zeggen dat je daardoor soms even een stap terug bent, maar dat heeft waarschijnlijk het wederzijds vertrouwen dus alleen maar versterkt.

Sinsdien heb ik + groom papa veel bijgeleerd over optuigen (ze was gaan lopen met kar in de wei) :') Toen het gebeurt was hebben we meteen alles van het tuig recht gelegt + opnieuw aangespannen(op dat moment was ik erg blij dat ik snelsluitingen had). En daarna een flinke rit gemaakt zodat ze geen tijd had om na te denken. Het is een heel pittige shet, maar sinsdien is er geen probleem meer. En nu kunnen er zelf kindjes mee!

Sabinaa__

Re: Welsh A merrie Roos wordt beleerd *update!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:24

Wat doet Roos het toch goed! <3
Jullie gaan goed vooruit! :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 05:33

Dat ziet er relaxt uit! Daar worden vorderingen gemaakt,da's wel zeker! Veel plezier met dit soort foto's en herinneringen. Ga zo door; doe zo voort!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:49

Jou Roos word zeker net zo goed als mijn Roos hoor (maar hoop voor je dat jou Roos wat soepeler word ;) ).

Super hoor!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:47

Super foto´s Joyce. Goed bezig :j Dat duurt niet zo lang meer als ik dit zo zie :D

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:07

Het ging helemaal super joyce! Dappere pony, netjes nagevelijk zonder veel druk, ze had er zin in haha. Ze vind de sleep alleen vreemd als die niet achter haar hangt :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:03

Citaat:
Jou Roos word zeker net zo goed als mijn Roos hoor (maar hoop voor je dat jou Roos wat soepeler word ).

Ja met die naam Roos zit je wel goed, Rizanta heette bij haar vroegere baas Roos en ze doet het super voor de wagen ;)
Het ziet er goed uit zeg, je update! En dat ongelovelijke eigenwijze koppie van haar als ze zo naar je omkijkt, zeer herkenbaar :+

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:56

Dat ziet er goed uit! Wat leuk dat je met haar gaat mennen! En wat een mooi tuig en wagentje heb je!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:02

:D Dank voor de leuke reacties allemaal!
Ik reageer straks even wat uitgebreider, ben afgelopen dagen heel druk geweest.

En er komt wéer een update aan *\o/* :j met foto's en filmpjes :o
Volgend weekend gaat de wagen er achter!

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:42

o supper
wat leuk we gaan dan gouw wel een keer samen rijden he

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:42

Super, ben heel benieuwd! Heb er de volste vertrouwen in!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:08

@ Sabina: Het gaat nu allemaal ineens heel snel ja :j Ze pakt het echt super op.
@ Sandrina: Dankjewel, genieten doe ik zeker, 't geeft zo'n kick dat ze zo goed haar best doet om alles te begrijpen. <3
@ Dennis: Hahaha, nou voor dat we zo ver zijn hebben we denk ik nog een lange weg te gaan hoor, maar het is wel een mooi streven!

@ Suzan: Waarschijnlijk gaat ze aankomend weekend voor 't eerst voor de wagen *\o/* :D
@ Mirjam: Nogmaals dank voor alle hulp als groom, heel fijn! Hahaha de sleep er achter vind ze idd geen probleem, maar zodra ze de sleep ziet bewegen als hij níet achter haar zit, vind ze het ineens eng :') maf beest.
@ VHU: Hahaha, nou dan moet dat dus helemaal goed komen met die naam. Ze heeft echt veel uitdrukking af en toe hoor, haha, moet er vaak ook wel om lachen :j

@ Manda: Dankje, sta ook echt letterlijk te springen om m'n nieuwe wagen weer te kunnen gaan gebruiken, hij rijdt zo verschrikkelijk heerlijk, ben er echt heel erg blij mee!
@ Meagen: Ja tuurlijk, gezellig samen rijden. Kan ze dat ook allemaal leren :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 02:04

Update nr. 2:

Afgelopen zaterdag heeft Roos weer in het tuig gelopen.
Kan jullie het bekijken van de filmpjes aanraden. ('t is maar goed dat het zo hard waaide, want ik had hele l*lverhalen tegen Roos, hahaha).

Mijn groom heeft haar even losgewerkt aan de dubbele longe, dat ging erg goed:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna opgetuigd en weer even met het complete tuig aan de lange lijnen wat rondgestuurd. Ook nu weer deed ze dit heel netjes; ik tik vrij veel aan met de zweep, dit om de stuurhulpen nog eens te bevestigen, daar reageert ze erg goed op. Soms probeert ze nog een pasje draf te maken, maar ik hoef nauwelijks druk te zetten om haar terug te krijgen. Ik laat haar af en toe wel eventjes (op mijn commando natuurlijk) wel een paar pasjes draven, maar dan zachtjes, anders moet ik mee gaan rennen en 1. dat houd ik niet vol, en 2. het contact wordt er ook niet stabieler op :') Vorige keer had ik nog in het begin even wat hulp nodig van mijn groom, om haar van de plaats af te krijgen. Nu kon ik dit geheel zelfstandig doen.

Afbeelding

En toen de zweng + sleep er weer achter. Groom er in het begin weer naast, maar heb haar direct wat afstand laten nemen, na enkele minuten kon ik helemaal alleen met haar aan het slepen en had ze ook geen steun van de groom meer nodig. Ik heb overigens de stro-touwtjes, die aan de paniekhaken zijn bevestigd, ook in mijn handen, puur 'voor het geval dat'.

Afbeelding

Dit was dus zo'n 'halt-houd-achterom-kijk-moment' waarbij ik ondertussen m'n groom vertelde hoe grappig ik dat vond :')
Afbeelding

Op 1.28 min. laat ik haar even halthouden, en dan zie je ook duidelijk dat ze dit netjes doet, maar meteen achterom kijkt zo van 'ja maar wanneer gáán we nu weer dan?!'. :') Dit doet ze eigenlijk bijna altijd, zo lief.

Sleep er af gehaald en haar in het tuig meegenomen 'de weg' op, even met tuig op wat heen- en weer stappen. Langs onze wei en de omliggende straten komt er maar weinig verkeer, en het is een 30 km./u zone. Ik aan de lange lijnen er achter, en groom weer bij het hoofd. Na enkele passen heb ik mijn groom direct opzij en achter Roos gestuurd, met het halstertouw in de hand maar zonder druk. En warempel; ze liep alsof ze nóoit anders had gedaan! Ging super!!! *\o/*
En dat terwijl ik had verwacht dat ze best wel heel gespannen zou zijn.

Terug naar de wei, en nu de zweng + sleep er achter, voor extra veel lawaai. In het begin schoot ze een klein beetje naar voren, heb mijn groom haar ook echt goed vast laten houden, maar ze was er heel snel aan gewend en we zijn 2x de straat door gegaan, uiteindelijk groom ook afstand laten nemen. En weer liep ze alsof alles héeeeeel gewoon was :j
Nog even op die manier langs huis geweest (ik woon op 2 min. lopen vanaf de wei) en m'n vader zei: 'kom maar op met die knol, ik haal de wagen wel even, dan knup je haar er maar voor!'. Hahaha, nou, laten we nu niet ál te hard van stapel lopen hé.... Heb alles zorgvuldig voorbereid, en die echte laatste stap wil ik dan ook niet overhaast doen.
Roos weer op de wei gezet, was wel weer genoeg voor vandaag :(:)

Toen heb ik zondag en maandag de stoute schoenen aan getrokken, en ben helemaal zelf met haar aan de lange lijnen het hele dorp rond geweest, dat ging echt super! *\o/* Ze reageerde vrijwel nergens op, heb zelfs express nog wat 'enge situatie's' opgezocht en kon haar heel makkelijk sturen van achter.

Dus, als het allemaal een beetje mee zit, gaat ze aankomend weekend voor het éerst echt voor de wagen! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:00

Goed dat je niet de laatste stap ineens overhaast gaan doen. Laat papa maar praten; ik denk dat jij Roos kunt inschatten.
Ga zo door; 't komt wel goed, maar kan ze de 4-daagse lopen/volhouden? Of laat je haar een dag lopen? En een andere dag Otje?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:23

Wat leuk zulke updates! Ik ben, met hulp, mijn paard (NRPS merrie) aan het beleren voor de kar, dus het is altijd leuk en nuttig om te zien wat anderen doen.

Suzan_bobar

Re: Welsh A merrie Roos wordt beleerd *Update nr. 2!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:57

Ziet er goed uit Joyce. Succes van het weekend, maar zo te horen.en zien komt het helemaal goed :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:02

Heey Leuk! Dus binnenkort zien we jou in het rood langs flitsen? (Diepenveen, boer peters)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:19

Ze doet het keurig.
ziet er al super uit, nu die laatste stapjes nog !!
Ga je haar eerst nog aan het gevoel van het lamoen laten wennen, dmv losse stokken, of ga je meteen voor de wagen ?
Je ziet wel eens dat mensen een paardje eerst nog aan een soort lamoen laten wennen, vandaar mijn vraag ... :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:33

Sandrina schreef:
Goed dat je niet de laatste stap ineens overhaast gaan doen. Laat papa maar praten; ik denk dat jij Roos kunt inschatten.
Ga zo door; 't komt wel goed, maar kan ze de 4-daagse lopen/volhouden? Of laat je haar een dag lopen? En een andere dag Otje?

Ik heb hier idd niet vanaf september vorig jaar langzaam met kleine stapjes naar toe gewerkt, om vervolgens het uiteindelijke doel ineens overhaast te gaan doen; ik zorg wel dat er bijna iedere keer dat ik met haar aan de slag ga, weer 'wat nieuws' geintroduceerd wordt, zodat het ook een uitdaging voor ons beiden blijft. Heb gaandeweg gemerkt dat Roos dat ook wel kan waarderen; veel herhalen en herhalen, maar wel steeds iets nieuws toevoegen.

En ach, mijn vader vind het gewoon helemaal geweldig, die is vanaf het begin helemaal in <3 met Roos (en de rest van het gezin overigens ook), die vraagt dus al sinds de aankoop wanneer ze voor de wagen gaat :')

Voor wat betreft de vierdaagse: Ze heeft wel aardig conditie gekweekt, al was het de afgelopen maanden natuurlijk lastig te trainen. We hebben héeeeeel veel gewandeld en ook best wat gefietst (ook dat vond ik best eng in het begin, ik vertrouwde haar daar nog niet zo in, maar dat ging heel goed) en verder natuurlijk werk aan de dubbele longe, al konden we dat niet zo veel doen omdat de éne keer de grond heel erg bevroren was, en de andere keer was alles veel te nat. Vanaf nu start dus de echte training voor de vierdaagse, en ik zie dan wel waar het schip strand. Ook Ot moet teruggetraind worden, daar ben ik nu rustig mee bezig, en ik verwacht in mei wel meer daarover te kunnen zeggen, wie ik mee neem en hoe en wat. En natuurlijk kan ik ze beiden meenemen, dus dat scheelt.

@ annebe: Hahaha, ja klopt, éindelijk met m'n nieuwe wagen! :Y) Diepenveen is super om te rijden, en kan er ook makkelijk komen, heb daar met Ot ook heel vaak gereden, ook goede omgeving voor de training.
@ Suzan: Dankjewel :D we hebben het naar zondag verplaatst ipv. zaterdag, omdat ze me zaterdag toch eigenlijk wel heel hard nodig hadden op het werk (en die centjes zijn voor mij ook niet verkeerd haha) maar hoe dichter bij het komt, hoe meer het gaat kriebelen hoor! :j

@ Frensie: Dankje, ja ik had eigenlijk veel eerder al moeten beginnen, maar dat is er een beetje bij in geschoten. Of nouja, er is wel een keer een topic geweest dat ze aan de dubbele longe liep, maar ben dus helemaal met een groene pony begonnen in september, moest haar toen ook nog helemaal leren kennen (en zij mij), en dat is best apart als ik daar zo aan terug denk, hoe snel alles is gegaan; ik bouwde soms bewust wat tussen-stapjes in, omdat zij het wel goed oppakte, maar ik anders vond dat het te snel ging. Waar zijn jullie nu met jou merrie dan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:40

Biancacoo schreef:
Ze doet het keurig.
ziet er al super uit, nu die laatste stapjes nog !!
Ga je haar eerst nog aan het gevoel van het lamoen laten wennen, dmv losse stokken, of ga je meteen voor de wagen ?
Je ziet wel eens dat mensen een paardje eerst nog aan een soort lamoen laten wennen, vandaar mijn vraag ... :j

Nou dat klopt, het lamoen kent ze natuurlijk nog niet, en mijn ervaring is dat dát meestal het meest 'vreemde' is voor een paard als je ze voor 't eerst voor de wagen hebt. Ik heb een wagen met onafhankelijke lamoenbomen, dus zou ze er af kunnen halen en mijn groom er mee kunnen laten lopen en vasthouden. Die lamoenbomen moeten namelijk ook nog even versteld worden op haar lengte, ze staan nu op lengte van mijn shetlandmerrie en dat zal niet zo héel veel schelen, maar denk dat ik net wat cm.'s te kort kom.
Als ze daadwerkelijk voor de wagen gaat, neem ik mijn wagen mee naar de wei en gooi ik alles 'open', zodat ik zoveel mogelijk ruimte in de wei heb. En dan eerst eens zonder kleppen paar rondjes om de wagen lopen, keertje tussen het lamoen parkeren, lamoenbomen naar boven en beneden halen, en dat dan herhalen met kleppen.
Daarna houd ik haar aan de hand vast en dan kunnen mijn beide grooms (ik heb er 2, wat luxe hé, hahaha :o ) de wagen 'los' achter haar aan trekken, zodat ze alvast een beetje kan wennen, dan loopt ze ook al 'los' tussen het lamoen. Gaat dat goed, dan beetje 'lawaai' maken met de wagen, maar moet zeggen dat gaat moeilijk worden want deze wagen is zóooo stil, oh wat heerlijk!

En dan dus inspannen.....

Dan blijven we eerst in de wei, kijken hoe dat gaat. Groom zal de pony ook vast hebben middels een longeerlijn, mocht er wat verkeerd gaan. En dan weer rustig vanaf hoofd v/d pony naar achteren en opzij verplaatsen; Roos heeft in het begin die steun van een begeleider vaak echt nodig, omdat ze dan wat onzeker wordt. Als je dat langzaam opbouwt, kan ze het uiteindelijk al heel snel 'alleen'.
Gaat dat allemaal goed, dan gaan we meteen 'naar buiten'; dit doen overigens veel mensen, omdat het toch aardig zwaar trekken is in een bak of weide, en daar heb je maar beperkt de ruimte, dus dan moet je veel wenden e.d. en dat is vaak nog lastig voor een paard wat net bezig is met beleren. 't scheelt dat we in een vrij klein dorpje wonen, en rondom mijn wei is het dus 30 km/u zone en vrij weinig verkeer.
Uiteraard gaat er dan in in de beginperiode wel een slagriem gebruikt worden; alhoewel een pony nóoit mag bokken voor de wagen, wil ik toch wel die zekerheid hebben dat áls ze het probeert, ze niet met bijv. haar benen over het lamoen komt.
Het stappen over de strengen kent ze overigens ook al.

Ik heb natuurlijk tijd zat gehad om daar over na te denken, wat in dit geval de beste methode voor haar is, en heb de stappen voor die dag dan ook min of meer al helemaal 'uitgetekend' in mijn hoofd. Verder kijk ik op dat moment gewoon hoe ze reageert, en dan voel ik wel aan of we te snel gaan, of dat er een schepje bovenop kan.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:31

Wouw.. ziet er goed uit hoor! :D

Ben erg benieuw hoe ze straks is eenmaal achter de kar (die aan het wegstoffen is := :o )
Succes nog!