@ Jolliegirl We reden in de bak, voordat het ging sneeuwen was de bak goed droog en heb ik flink mijn best gedaan hem los te houden, dit was goed gelukt, dus de ondergrond was niet hard. Het nadeel daarvan was wel dat het zand snel mengde met de sneeuw.
Alleen de linkervoorpony staat op 2 voorijzers, maar had daar sokken overheen om klonten te voorkomen. Was voor het eerst dat ik sokken had geprobeerd, het werkte wel goed tegen klonten, ze zakten alleen een beetje af ondanks dat ik ze strak over de springschoenen terug had getrokken. De andere pony's staan niet op ijzers.
Er zou inderdaad vanalles kunnen gebeuren als het span los kwam te lopen, maar dit zou met de kar net zo goed kunnen gebeuren. Het enigste nadeel van de slee is dat er geen boom aan zit waardoor de pony's dus de slee niet kunnen remmen en hem theoretisch gezien op hun hakken kunnen krijgen. Daarom heb ik ook mijn benen boven/in het zand om de slee te kunnen remmen en daarmee ook te voorkomen dat ik met slee en al omsla.
Tuurlijk je hebt gelijk dat er een heleboel kan gebeuren, maar dat kan met mennen en ook met paarden in het algemeen altijd. De voorzorgsmaatregelen die ik heb genomen: Goede en geheel complete tuigen erop, dus ook alle benodigde sleutels en leidselsgeleiders voor zesspan. We waren met 4 volwassen personen, dus mocht er iets gebeuren hadden we handen genoeg. We reden in een afgesloten ruimte en op een niet bevroren ondergrond waardoor de kans op glijden ook minimaal was (al kunnen pony's zonder ijzers ook prima op een harde ondergrond lopen alleen was ik dan niet gaan galopperen). Verder zijn alle pony's goed beleerd en doorgereden in enkel-, twee-, vier-, zesspan, (één keer achtspan), tandem, klavertje drie enz. Pony's hebben ook allemaal wedstrijd ervaring in verschillende onderdelen.
Het is niet zo dat wij zomaar onbeleerde pony's met zelfgemaakte tuigen voor de slee hebben geknoopt om maar wat rond te crossen, zoals vorig jaar veel te zien was op bokt. Ik wil niet zeggen dat er geen risico aan zit, maar we hebben er wel goed over nagedacht. Ik vind jou reactie ook heel begrijpelijk en ben blij je ook nadenkt over de gevolgen, want dat doet zeker niet iedereen die gaat sleeën met zijn pony.