[AR] Veluwe 5-daagse

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 15:28

@ nemurin: op de hei ben ik niet geweest, dat wou ik Romeo niet aandoen. Maar wij zijn ook veel gesloten hekken tegen gekomen, sommige wagens zijn zelfs bijna omgeslaan door het er langs door manouvreren. Gelukkig had ik mijn vriend bij, hij had zo even de wagen opgetild zodat het wiel niet bleef steken achter het hek :D

Velen stonden versteld van Romeo zijn "koelheid". Geen enkele haflinger wou van de eerste keer over het treinspoor, allemaal gingen ze er met stunten overheen. Moet je je inbeelden dat dat ervaren marathonpaarden zijn. Toen kwam Romeo, hij keek niet eens naar het spoor, hij liep er haast slapend over :Y) De eigenares van mijn verzorgpaarden werd er bijna boos van, ze zei: "Onze ervaren paarden willen er nooit overheen, niet eens over het kleinste roostertje, en die kleine snotbel loopt er overheen alsof er niets aan de hand is!!" Zelfs door plassen wilden veel haflingers niet, terwijl Romeo net aan het trekken was om door de plas te mogen :D

Nummus

Re: Veluwe 5-daagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:31

Heeeerlijk he? Op mijn vrijwilligerswerk hebben we een Dartmoortje dat de stagiaires zelf beleerd hebben voor de wagen. Nu is hij na een ongeluk dat hij zelf heeft veroorzaakt (werd te heet, hij wil zo graag) ontzettend nerveus als hij het terrein af moet, maar daarvoor was hij van nature verkeersmak. 5 jaar, verkeerd beleerd als rijpony ooit, doet geen vlieg kwaad. Kon je mee over een drukke straat rijden zonder oogkleppen of wat dan ook, en je kon in principe de teugels laten vieren, maar dat deden we natuurlijk liever niet. :)

Zo heerlijk he, van die makkelijke pony's die van zichzelf zo stoer zijn. ;) Weet precies hoe cool je je dan voelt.

En tja wat die hei betreft... bijna alle hekken daar zijn op slot dus we konden er niet meer af. We hadden er eentje achter op de wagen zitten met een kaart, die zei "Ik wijs de weg wel!" Blijkt ie op de faculteit beroemd te zijn om zijn gebrek aan richtingsgevoel. :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 22:21

Jammer dat die Dartmoor zo nerveus is geworden. Het ligt vaak ook wel aan de opvoeding. Ik zou Romeo ook in een vingerknip de meest nerveuze pony van omstreken kunnen maken. Romeo zijn instinct was om blindelings zijn gas in te duwen als hij de haflingers zag vertrekken, maar ik liet hem pas vertrekken als hij rustig stond.
Wat ik ook kon doen? Hem inhouden en loslaten op zijn heetste punt met het gedacht van "het wordt toch alleen maar erger als ik hem niet laat gaan". Terwijl hij dan gaat denken: "ow ik word beloond zodra ik zo heet en nerveus doe, laten we dat de volgende keer vanaf het begin doen :):) " Dus onbewust leer je je paard iets verkeerd.
Uiteraard gaat dit niet zo bij alle paarden, ik scheer ze ook niet over dezelfde kam, ieder beestje heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Ik moet toegeven dat ik erg veel geluk heb gehad met Romeo. Maar het komt erop neer dat het een droompony is <3

Jullie kaartlezer doet me aan mezelf denken :o Soms gaat het goed, maar soms gaat het ook ongelofelijk mis :Y) Tot mijn 19e kon ik nergens heenrijden met de auto, ik was verschrikkelijk. Ik herinnerde me het begin van een straat, maar dan verwarde ik het einde met een andere straat en zo zat ik dan helemaal verkeerd en wist ik niet meer waar ik zat :+
Tegenwoordig gaat het al wat beter, maar de bossen hier ken ik beter dan de openbare weg :D Kwestie van interesse denk ik en zelf te sturen.(zou niet weten waar ik het anders op zou moeten steken :o )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:42

Degene die het Dartmoortje beleerd heeft, heeft dat soort dingen al vaker gedaan. Haar eigen pony's zijn ontzettend beschaafd. :)

De Dartmoor was zelf ook bijna onnatuurlijk lief, alleen hij schrok toch ergens een keertje van (dat kan iedere pony overkomen) en sindsdien was zijn zelfvertrouwen gekelderd. Voor ik hoorde dat ze omgeslagen waren met het wagentje viel me al op dat hij me ineens probeerde te bijten (terwijl hij normaal als hij ging knabbelen bij "zachtjes" dan ook echt zachtjes deed of ophield) en bokkig en nerveus liep te doen. Vond ik raar, want hij had zijn puberteit toch alweer gehad? Het twentertje, zijn vriendinnetje, was ineens heel beschaafd vergeleken bij hem. (Gelukkig is ze dat nog steeds.)

Bleek hij dus op hol geslagen te zijn geweest en sindsdien durfde hij niet meer. Hoe het nu gaat weet ik niet meer, maar hij was aan de longe weer het toonbeeld van gehoorzaamheid en lol en vertrouwen dus hopelijk komt dat met de kar ook weer goed.

Probleem met deze is dat hij een slechte start heeft gehad. Hij was net 4 toen wij hem kochten en was onder het zadel beleerd, maar longeren kende hij niet en hij voelde de druk van de longeerzweep waar we niets mee deden toch heel erg.
Dus waarschijnlijk is er een zadel opgegooid en volgens mij ook nog een volwassen vrouw op gaan zitten gewoon.
Als hij ging steigeren ging het meisje waar hij van was er weer af dus hij heeft ook nog geleerd steigeren = goed.

Bij ons moest ie alles dus helemaal opnieuw leren.
En tja, van de manager moet dat bitloos, terwijl hij vrij sterk is, dus ik vraag me af of als het niet meer goedkomt we niet toch met bit moeten gaan. :+

Sorry, lang verhaal, maar ik wou even uitleggen waarom ie zo gek doet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 09:20

Dat is het nadeel met een paard te kopen als hij al wat ouder is. Ik heb Romeo gekocht toen hij 6 maanden was, dus is er nog niets met hem gedaan. Hij was toen wel vrij aggressief, hij gaf alles en iedereen een trap als het in de buurt van zijn achterwerk kwam. De oorzaak was al heel snel bekend: hij voelde zich echt niet goed bij zijn weigenootjes, hij werd heel erg gepest. Sinds de dag dat hij hier woont heeft hij nooit meer iemand getrapt/proberen te trappen.

Romeo is een ideale kinderpony, dat heb ik op de Veluwe ook goed gemerkt. Alle kinderen waren gek van hem, een jongetje van 6 heeft hem van de wei gehaald, plots was Romeo een heel ander dier :D
Als hij voor de wagen op hol slaat, is hij op de pinken terug te halen, zeer gemakkelijk dus. We zijn vorig jaar omgeslagen met de wagen, Romeo wou absoluut niet door een plas, dus koos hij ervoor om op het heuveltje naast de plas te gaan en rakelings langs een boom te lopen(ik MOEST hem door die plas krijgen, ernaast was gewoon geen plaats, helaas dacht Romeo hier anders over). Uiteraard vloog de wagen tegen de boom en is de wagen omgeslagen, ik stond tot mijn kuiten in de modder. Wat deed Romeo? Hij bleef netjes staan tot we alles weer hadden recht gezet en weer konden vertrekken. Sindsdien liep hij wel door plassen, maar probeerde hij toch moeilijk te doen, en nu doet hij er alles voor om toch maar in die plas te mogen gaan :Y)

Ik heb op de Veluwe ook voor het eerst met Romeo gefietst :D Ik had het nooit eerder aangedurfd, maar de weide lag zo ver van de verblijfplaats dat ik gewoon besloot om Romeo met de fiets te gaan halen :Y)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:17

Ja de weide is inderdaad een eindje lopen. Wij hadden een vrij jonge tuiger bij ons dus wij moesten het echt wel lopend doen. :+ Ze was nogal heet en ze had al de hele dag keihard gewerkt dus ik vond het eigenlijk best knap dat ze nog zo aan het stuiteren was.

Maar ja, zo koel was dat Dartmoortje eigenlijk ook... het kan altijd een keertje misgaan. Gelukkig hoorde ik gisteren dat hij nu alleen vrachtwagens van achterop komend nog eng vindt, en verder alweer een heel ander paardje is! Dus dat karakter overwint toch weer.

Overigens ben ik natuurlijk wel bevooroordeeld dat ik Romeo zo cool vind: hij is een Welsh... ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 12:59

Die vooroordelen worden alleen maar bevestigd als je hem zou kennen :D
Ik kan niet wachten om ohz te beleren en iemand voor hem te zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat hij ohz erg hard zal schitteren, of het nu dressuur, springen, western of weet ik veel wat is :+

Die vakantie naar de Veluwe zal zeker niet de laatste zijn, ik kijk al uit naar de volgende!
Je zei: "het kan altijd een keertje misgaan", daar heb je gelijk in, maarja zo kan je uiteindelijk over alles praten :D Ik denk dat als de band groot genoeg is tussen paard en baas/ruiter/menner, dat het wel goedkomt als er iets mis gaat. Romeo had nu ook verpest kunnen zijn(van toen de wagen is omgeslagen), maar hij vertrouwde erop dat het goed ging komen en bleef netjes wachten en liet mij het oplossen. Zo heeft mijn vriend ook eens het hoofdstel uitgetrokken (Romeo durfde ergens niet langsdoor en vriendlief ging helpen maar hield het hoofdstel op de verkeerde plaats vast), weer bleef Romeo gewoon staan tot ik was afgestapt en het hoofdstel terug had aan gedaan.

Het omslaan was een ongeluk, maar het hoofdstel was een domme fout van me die alles had kunnen verpesten, maar gelukkig had Romeo genoeg vertrouwen in me. Nu maak ik het hoofdstel altijd vast aan een vlechtje zodat het niet kan worden uitgeschuurd/getrokken. Vriendlief kon ik niets verwijten, hij wist niet beter...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:51

Als het misgaat, kan het ook weer goedkomen, het is echt niet iets definitiefs inderdaad zoals de vooruitgang met meneertje Dartmoor dus wel bewezen heeft. Volgens stagiaire zou ik hem niet meer terugkennen vergeleken bij dat gerace tegen auto's op van de vorige keer. :+ Hij moet nog wel de andere pony mee, maar het gaat steeds beter.

In Romeo's geval kent hij jou en je vriend (hij heeft ook veel minder verschillende mensen om hem heen elke keer natuurlijk) en is hij nooit heel gek behandeld dus dan kan ik me voorstellen dat als het mis gaat, hij jou wel vertrouwt. :)
Lief he? Hoop ook ooit een paardje te hebben dat mij zo vertrouwt. Aan mij zal het niet liggen!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:55

sander_lotte schreef:
Die vooroordelen worden alleen maar bevestigd als je hem zou kennen :D
Ik kan niet wachten om ohz te beleren en iemand voor hem te zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat hij ohz erg hard zal schitteren, of het nu dressuur, springen, western of weet ik veel wat is :+

Die vakantie naar de Veluwe zal zeker niet de laatste zijn, ik kijk al uit naar de volgende!
Je zei: "het kan altijd een keertje misgaan", daar heb je gelijk in, maarja zo kan je uiteindelijk over alles praten :D Ik denk dat als de band groot genoeg is tussen paard en baas/ruiter/menner, dat het wel goedkomt als er iets mis gaat. Romeo had nu ook verpest kunnen zijn(van toen de wagen is omgeslagen), maar hij vertrouwde erop dat het goed ging komen en bleef netjes wachten en liet mij het oplossen. Zo heeft mijn vriend ook eens het hoofdstel uitgetrokken (Romeo durfde ergens niet langsdoor en vriendlief ging helpen maar hield het hoofdstel op de verkeerde plaats vast), weer bleef Romeo gewoon staan tot ik was afgestapt en het hoofdstel terug had aan gedaan.

Het omslaan was een ongeluk, maar het hoofdstel was een domme fout van me die alles had kunnen verpesten, maar gelukkig had Romeo genoeg vertrouwen in me. Nu maak ik het hoofdstel altijd vast aan een vlechtje zodat het niet kan worden uitgeschuurd/getrokken. Vriendlief kon ik niets verwijten, hij wist niet beter...

Je mag hem wel bij mij achterlaten hoor ;) dan beleer ik hem ohz :)

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:05

Daarna mag hij ook wel naar mij hoor.. Maar dan krijg je hem niet meer terug! :Y)

Knap van hem hoor..! Gaaf dat jullie die haflingers eruit reden!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:12

Hij mag anders ook wel bij mij komen. Maar ik beloof je niet dat ie dan iets leert behalve hoe hij het liefst geknuffeld wordt. :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 14:33

@ nemurin: het is inderdaad hartverscheurend als een paardje je zo vertrouwt. Met de haflinger die hier 4 jaar lang heeft gestaan(sander uit mijn nickname) dacht ik ook zo een goede band te hebben, ik sprong zonder zadel en zonder hoofdstel met hem, ik ging onder hem liggen, alles wat je wou, maar op een dag draaide hij helemaal door en belandde ik in het ziekenhuis. Mijn ergste nachtmerrie kwam in vervulling: ik ben die dag gaan rijden en ben toen niet meer thuis gekomen. Dat is nu 4 jaar geleden en ik heb nog steeds schrik voor Sander, ik ben nooit meer op hem gekropen. Ik kreeg zelfs paniekaanvallen als ik terug dacht aan die dag.
Een half jaar later ontmoette ik Romeo en het was liefde op het eerste gezicht. Zo een lief, klein, onschuldig schepseltje dat zo gepest werd door zijn weigenootjes, en dat ook nog eens te koop stond!
Ik heb Romeo nu iets meer dan 3 jaar, en hij is het beste wat me is kunnen overkomen. <3 Ik zou niet weten wat ik zonder die kleine uk zou moeten!

@ jouke_h: met plezier hoor! Ik zoek een kleine (heel klein hoeft het niet eens te zijn, volgens mij gewoon kleiner dan 1,70m en niet te lange benen) ruiter die goed kan rijden. Met goed bedoel ik dat ze moet weten dat de teugels niet de middelen zijn om te sturen, dat een 4-jarige niet in een krul moet lopen maar dat nageeflijkheid het belangrijkste is,... Als ze dat WEET is al heel goed, het correct sturen en gebruik van de zit/benen/... kan ik desnoods wel aanleren, maar de klik moet er in het hoofd zijn.

Ik zou hem doodgraag zelf willen beleren/rijden, maar met mijn 1.78m en lange benen ga ik dat echt niet doen. Ik heb zelfs langere benen dan mijn vriend van 1.85m. :o Maargoed, ik kan ook erg genieten om Romeo te zien lopen en foto's te maken :Y)
Als je dichterbij woonde, was het direct een deal :+

@ lienepien610: helaas moet ik je aanbod vriendelijk afslaan als ik hem niet terugkrijg :P Hij gaat echt nooit bij me weg :o

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:20

Wat een lief verhaal! :)
Gek he hoe dat zo ineens om kan slaan... gelukkig kan hij jou ook weer vertrouwen geven!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:52

super hoe die kleine pony's het doen ik wil ook echt niks anders ,maar sluit me hier wel bij aan dat je broek wel een paar gaatjes om hoog kan
Napie schreef:
Ik zei toch dat dat makkelijk ging.
Ziet er geweldig uit en je heb ook een hele mooie pony.
Je broek mag wel een gaatje hoger trouwens

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:00

Dank je voor je reactie. De broek zal ik inderdaad wat hoger hangen, had deze reactie nog niet gehoord (voordat Napie ze gaf) :D .
Ik vind die kleintjes trouwens ook geweldig! <3 Ik zou ook nooit meer iets anders willen!