[AR] Andor voor het eerst ringrijden! (geen succes)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: Andor voor het eerst ringrijden! (geen succes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:58

Touwstrengen moet je toch vooraan bij de borst inkorten? De streng zit door een gat in het borstblad. Die kan je toch doortrekken, knoop erin, overtollige eraf en klaar.
Wat ik niet snap: je wil geen liverpool en oogkleppen gebruiken, laat staan een broek, omdat hij het niet gewent is. Je gaat wel ringsteken met hem terwijl hij dat ook niet gewent is. Geloof mij: een trens werkt veel scherper in wanneer daar druk op komt als een liverpool. De trens werkt als een notenkraker op de lager en het gebroken deel prikt heerlijk in het gehemelte. Een liverpool werkt in op de lagen, de kingroeve en achter de oren. Meer drukverdeling.
Ik heb laatst ook een pony beleerd. Eerst met trens maar daar liep hij dwars door heen. Vervolgens de liverpool erin en hij was op twee pinken te rijden. Oogkleppen gebruik ik niet bij het beleren maar toen hij na een paar weken zijn eigen tuig kreeg met oogkleppen, heeft hij daar nooit geen probleem van gemaakt.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:59

Gewoon thuis lekker doorrijden. Ik had een fries, supermak, kon ik thuis alleen mee mennen.. door het dorp etc.. geen probleem.
Ook meegedaan met het ringsteken op Tibma... Mijn fries die ik nog nooit heb zien steigeren.. stond daar alleen maar op zn achterbenen.. en te drammen.
Tibma is gewoon niet de geschikte plek om te beginnen met ringsteken.. Veeel te veel combinatie's in een veel te klein rondje. Dus alleen maar stil staan en gaan.. stil staan. Al die paarden.. Als er weer eens ringsteken in Oudwoude is, moet je dat eens proberen.. niet teveel combinaties en een heel groot rondje waar je kunt stappen voordat je weer aan de beurt bent. En ondertussen gewoon lekker doorgaan met mennen.. Ringsteken worden ze nou éénmaal hyperdepiep van..

Je strengen is al genoeg overgezegd, dus daar begin ik niet over. Maar het is duidelijk dat die veel te los zaten als het lamoen eruit loopt..

Succes ermee!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:19

als eerst idd een ander bit erin. je mag blij zijn dat hij nog gereageerd heeft als hij er vandoor wilde!! ik ging zondag mee naar buiten met een 2 span shetten die op trensjes liepen en die zijn vol aan de kletter gegaan en trokken niks meer van hun bit aan. (ze hielden gewoon een race, was geen paniek) we zijn uiteindelijk op een muurtje met reclamebord tot stilstand gekomen met 1 pony op de grond. het is gelukkig goed afgelopen maar zoiets wil je echt niet meemaken.

Zoals gezegd is een liverpool echt niet zo gemeen als je gewoon zacht in je handen bent, willen ze ervandoor dan heb je net iets meer in handen dan bij een trens.

verder zou ik dus absoluut! niet gaan ringsteken over een paar weken. Laat anderen lekker praten maar bewaar dat voor over een jaartje ofzo als je hem lekker hebt lopen in enkelspan

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:08

@Friso_lover, lkuister nou alsjeblieft naar een aantal van de hier gegeven adviezen.

Je geeft zelf aan in je begin post dat je het vertrouwen een beetje kwijt bent en je hebt het er zelfs over dat het paardje weg moet.

Wees wijs en ga lekker thuis aan het werk, met lange lijnen etc.
Zorg dat je tuig in orde komt, gebruik ander bit, oogkleppen etc.
En laat je niet verleiden door omstanders om over paar weken weer te gaan ringsteken.
Is zo zonde als je daar je fijne menpony die misschien nog wat dingetjes moet leren mee in de vernieling rijdt.

Neem de tijd, leer elkaar kennen en geniet van elkaar.
Bovendien zijn heel veel paarden niet echt geschikt voor ringsteken, je vraagt dan nogal wat van je paard.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:19

ik heb ook al heel wat paarden erg opgewonden zien raken bij ringsteken. ik weet dat die van mij er totaal niet geschikt voor is. die kan absoluut niet tegen het wachten. voor ringsteken moet je je paard/pony denk ook heel goed kennen. Ik heb 1x onder de man meegereden met een bloemencorso en dat was een regelrechte ramp, dat doe ik dus nooit meer.