[AR] Dora voor het eerst aangespannen @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:14

Napie schreef:
Lord_Ik schreef:
? :P dit gaat over een heel andere pony waar overigens ook nog nooit iets mee is mis gegaan en die al beleerd was?

Een pony ligt niet in de koets. Die staat voor de koets.
Ik begrijp dus dat jij met je leidsels alles kan corriceren? Even met de leidsels op de billen slaan en vooruit? Daarbij fijn ook een ruk in de mond waardoor het paard tegengestelde berichten krijgt? Dat neemt hij je vast in dank af.En als hij achteruit komt en de kar schaart? Ook een tik op de billen? En help dat als het paard voor iets weg probeert te vluchten? Of als het opzij springt voor en bermkabouter?

Ze kan niet in het tuig verstrinkt raken zeg je. Tuig breekt tenminste nog. Wanneer ze in de sulky verstrikt raakt, breekt ze haar benen.

Maar goed, ga lekker door, luister vooral naar niemand en kom hier niet klagen

Of een paard in de koets ligt of voor een koets staat is een kwestie van taalgebruik ;) kan goed zijn dat ze dat bij jullie niet zeggen, maar dat wil nog niet zeggen dat de rest van de wereld dat niet mag zeggen en ik geloof niet dat iemand problemen kan hebben met verstaan wat ik bedoel.
Ik ben nog nooit iets tegengekomen dat ik op stem en leidsels niet kon corrigeren nee. Ik rij overigens enkel buiten, geen dressuur of marathon, waar ik wel degelijk situaties voor kan bedenken waar een zweep goed van pas kan komen. Op het moment dat ik een tikje met m'n teugel op mijn peerd zen kont geef laat ik eerst men teugel vieren, waardoor ze wel degelijk géén ruk in 'r mond krijgt. Verder men ik niet met monsters, dat kan ik, zweep of geen zweep, niet en alle bovenstaande dingen kom ik gewoon niet tegen omdat ik de problemen tegen de tijd dat het gevaarlijk wordt al lang gecorrigeerd heb aangezien de braverds waarmee ik men niet zo'n explosieve reacties geven. (waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet schrikken, enkel dat ze niet binnen de twee seconden 5 meter schuin achteruit zijn gedonderd, of 3 meter opzij springen bij een krekel)
Ik zeg dus niet dat ik geen situaties kan bedenken waarbij een zweep nodig kan zijn, maar zeggen dat je een zweep MOET hebben om te kunnen mennen klinkt bij mij hetzelfde als zeggen dat je met een zweep of sporen moet rijden .

Verder zie ik ook niet in waarom ze zo wel in de sulky verstrikt zou kunnen raken, maar met een ander tuig niet. Hij hangt ter hoogte van 'r schoft dan wel te laag, maar ter hoogte van 'r achterbenen maakt't al zo goed als geen verschil meer...

Napie

Re: Dora voor het eerst aangespannen @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:03

Je rijd ook niet zonder benen, de zweep vervangt je beenhulpen

Het merendeel van de 'echte' menners op dit topic rijd schijnbaar wel met monsters die overal van schrikken gezien die welmet een zweep rijden. Misschien moet jij die paarden even komen temmen. Ik heb waarschijnlijk niet zo'n band met mijn paard.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:12

met de leidsels op de kont slaan is not done :n

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 23:12

Napie schreef:
Je rijd ook niet zonder benen, de zweep vervangt je beenhulpen

Het merendeel van de 'echte' menners op dit topic rijd schijnbaar wel met monsters die overal van schrikken gezien die welmet een zweep rijden. Misschien moet jij die paarden even komen temmen. Ik heb waarschijnlijk niet zo'n band met mijn paard.

Ik blijf bij de monsters vooral uit de buurt :D nee echt waar :) ik ben zeker geen menwonder, met of zonder zweep, als dr niemand naast mij zit die snel kan overnemen als het fout gaat blijf ik weg,veel teveel kans op ongelukken. Als ik de pony goed ken is het voor mij al een heel andere zaak.
Ik rij zo goed als niet op mijn benen, ik rij op mijn zit en die kan je door een zweep niet vervangen. 'Benen geven' doe ik op stem :P

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 06:15

Ik wil echt niet onaardig zijn, maar wat ben jij ontzettend eigenwijs zeg :n !!
Er wordt hier in dit topic al meerdere malen, door kenners, aangegeven dat dit echt "not done" is
en je neemt niks aan. Ook komen er goede tips, waar je niks mee schijnt te doen.
Ik hoop echt dat je er over na gaat denken en niet meer van dit soort domme dingen doet..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:22

Lord_Ik schreef:
Dat de sulky te kleeeiiin zou zijn slaat op niets }:0 te groot zou een mogelijkheid zijn, maar dat een paardensulky te klein is voor een grote pony ?

Sorry, maar die sulky is écht te klein. Hij staat er veel te krap voor en is te laag. Het tuig is hier inderdaad niet geschikt voor, je moet een tuig hebben waarmee je de bomen vast kan maken aan het schofttuig: WendyBZ @ [AR-ITP] Mijn Dravermerrie voor de sulky...

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:44

Misschien zou bewondering voor je kennis niet op zijn plek zijn,
die bewondering heb ik wel voor het geduld 8-) waarmee je antwoordt op sommige reacties die qua toon wel érg kort door de bocht zijn.
Succes verder, ik ben er van overtuigd dat je wel wat met de adviezen zult doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:53

Oei, heb zelf ook geen kaas gegeten van mennen (had dus ook pas na de reacties gezien dat het tuig fout zat in mijn vlugge blik) maar erchter lopen lijkt me wel heel gevaarlijk; als ze schrift en neemt een spurt kun jij het niet bijhouden en laat je los.

Vlug een goed tuig en wagen en misschien wat begeleiding?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:01

Fleur_V schreef:
Er wordt hier in dit topic al meerdere malen, door kenners, aangegeven dat dit echt "not done" is
en je neemt niks aan. Ook komen er goede tips, waar je niks mee schijnt te doen.
Ik hoop echt dat je er over na gaat denken en niet meer van dit soort domme dingen doet..

Ik zie gewoon het grote probleem niet }:0 klopt, het tuig is niet zoals het hoort maar daar was ik voor dit topic ook al achter. Er kan niks loskomen en dat ze dit lichte gewicht met 't verkeerde tuig op 'r schoft moet trekken zal hét verschil ook wel niet maken. Het is daarnaast ook nooit de bedoeling geweest dat ze echt in een sulky ging lopen, dus tuig gaan aanschaffen voor iets dat je enkel gebruikt om wat te wennen is ook maar gekkigheid, al zie ik wel degelijk in dat het op deze manier beter is dat ze meteen in de andere koets gaat en we niet op de sulky gaan zitten.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:02

WendyBZ schreef:
Lord_Ik schreef:
Dat de sulky te kleeeiiin zou zijn slaat op niets }:0 te groot zou een mogelijkheid zijn, maar dat een paardensulky te klein is voor een grote pony ?

Sorry, maar die sulky is écht te klein. Hij staat er veel te krap voor en is te laag. Het tuig is hier inderdaad niet geschikt voor, je moet een tuig hebben waarmee je de bomen vast kan maken aan het schofttuig: WendyBZ @ [AR-ITP] Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Volgens mij zou hij wel passen moest hij op de juiste manier bevestigd worden, 't zou echt een paardensulky moeten zijn en ze is nog geen 1m40 ;( zelfs al was 't een ponysulky ...
Ik heb eens in je topic gekeken, maar deze sulky is nog steeds een ander type dan de jouwe :j de voetsteunen zitten langs de zijkant, het is het soort dat geloof ik voor drafrennen wordt gebruikt (ik geloof dat de eigenaar 'm ook bij de drafbaan een beetje verderop vandaan heeft) en die horen er zo te zien wel degelijk veel korter achter.
Afbeelding
Die kan zen staart zowat eten :+ ik heb het ooit aan de eigenaar van die drafbaan gevraagd, en hij beleert er zijn paarden ook wel degelijk in.

@opisop_shop: ik loop erachter omdat ik dit makkelijker vind om te sturen, gaat ze lopen, dan ben ik in 3 passen zo goed als in het midden en kan ik 'r zo terug nemen (ze kan sowiesow nooit lang rechtdoor lopen aangezien we op de weide bezig zijn)
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 16-05-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:11

En je komt niet op het idee dat je misschien wel eens iets fout kan doen als het borsttuig er voor spek en bonen aan hangt :D ?

Nee serieus waar, ik heb niet eens zo heel veel verstand van mennen, maar ik zie nog dat dit helemaaaaaaal niet klopt. Ik zou er begeleiding bij halen van iemand die wél weet waar hij/zij mee bezig is, zodat je pony er ook niet onder hoeft te 'lijden'.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:13

Lord_Ik schreef:
Ik heb eens in je topic gekeken, maar deze sulky is nog steeds een ander type dan de jouwe :j de voetsteunen zitten langs de zijkant, het is het soort dat geloof ik voor drafrennen wordt gebruikt (ik geloof dat de eigenaar 'm ook bij de drafbaan een beetje verderop vandaan heeft) en die horen er zo te zien wel degelijk veel korter achter.
Afbeelding
Die kan zen staart zowat eten :+

Klopt, die van jou is een wedstrijdsulky en die van mij een traininskar. Maarrrr, hij is wel te klein :+ Ook wedstrijdsulkies zijn er in verschillende maten.
Kijk deze maar eens http://img.photobucket.com/albums/v301/ ... /04yan.jpg Pikeur kan er nog wel overheen kijken, dat gaat jou niet lukken als je op de sulk zit.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:17

WendyBZ schreef:
Lord_Ik schreef:
Afbeelding
Die kan zen staart zowat eten :+

Klopt, die van jou is een wedstrijdsulky en die van mij een traininskar. Maarrrr, hij is wel te klein :+ Ook wedstrijdsulkies zijn er in verschillende maten.
Kijk deze maar eens http://img.photobucket.com/albums/v301/ ... /04yan.jpg Pikeur kan er nog wel overheen kijken, dat gaat jou niet lukken als je op de sulk zit.

Maar hij heeft grotere wielen :D nee ja gekkigheid :D erover heen kijken gaat inderdaad niet lukken nee, maar dan zou dit een sulk voor shetties moeten zijn? hij hangt er wel op de goede afstand achter, maar hij is veel te laag?
Nuja het was in elk geval sowiesow niet de bedoeling dat ze er werkelijk in ging lopen. En ik ben er ondertussen ook achter dat het een andere manier van trekken is, dus dat het wel degelijk enkel geschikt is als gewenning en zelfs niet als lichte training.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 16-05-10 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:18

Ik denk dat als je één van mijn pony's ervoor zet, dat het wel past, maar dit niet vrees ik :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:21

Lord_Ik schreef:
Maar hij heeft grotere wielen :D nee ja gekkigheid :D erover heen kijken gaat inderdaad niet lukken nee, maar dan zou dit een sulk voor shetties moeten zijn? hij hangt er wel op de goede afstand achter, maar hij is veel te laag?

Goede afstand zou ik ook niet zeggen. Wel om te trainen, maar niet om een paard te beleren. Als je mijn kar ziet, daar heb je nog ruimte. Als ze voor jouw kar in paniek raakt zit je er wel héél dicht achter...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:23

Bizzybijtje schreef:
Ik denk dat als je één van mijn pony's ervoor zet, dat het wel past, maar dit niet vrees ik :+

Geloof het of niet, maar dat hoor ik gewoon graag :D Dora is altijd 'voorbestemd' geweest voor de andere koets, maar er hotst daar ook een shetter rond die veel te weinig beweging krijgt en een veels te dikke buik, die beleerd is in een koetsje en die er zo te horen wél in zou moeten passen :D een tuig heeft hij toch nog niet... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:25

Lord_Ik schreef:
Bizzybijtje schreef:

Geloof het of niet, maar dat hoor ik gewoon graag :D Dora is altijd 'voorbestemd' geweest voor de andere koets, maar er hotst daar ook een shetter rond die veel te weinig beweging krijgt en een veels te dikke buik, die beleerd is in een koetsje en die er zo te horen wél in zou moeten passen :D een tuig heeft hij toch nog niet... :P

Nou kijk eens aan, waarom doe je niet gewoon ervaring op met een beleerde pony? :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:25

WendyBZ schreef:
Lord_Ik schreef:

Goede afstand zou ik ook niet zeggen. Wel om te trainen, maar niet om een paard te beleren. Als je mijn kar ziet, daar heb je nog ruimte. Als ze voor jouw kar in paniek raakt zit je er wel héél dicht achter...

Dat dacht ik ook; maar toen ik dat aan de buren vroeg zei hij dat hij z'n paarden wel degelijk in zo'n sulky beleerde en er zo goed als geen kans op schoppen had, met als bewijs dat hij er nog nooit gekregen had terwijl hij per jaar een paard of 5 beleerd en heel wat wedstrijden afschuimt. (al ben ik toch eerder geneigd jou te geloven en er niet zo snel op te gaan zitten :D)
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 16-05-10 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:28

Bizzybijtje schreef:
Lord_Ik schreef:

Nou kijk eens aan, waarom doe je niet gewoon ervaring op met een beleerde pony? :)

Ik heb ervaring opgedaan met een beleerde pony :P maar wel in de andere koets (en ook niet de shet trouwens, die past daar gewoon echt niet in :D hij past makkelijk 5x in die koets, maar de zwarte uit men profiel)
Het is de eerste keer dat ik een sulky inspan, op aanraden en met hulp van de eigenaar, die dus ook niet weet hoe dat moet :Y) .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:30

Lord_Ik schreef:
WendyBZ schreef:
Dat dacht ik ook; maar toen ik dat aan de buren vroeg zei hij dat hij z'n paarden wel degelijk in zo'n sulky beleerde en er zo goed als geen kans op schoppen had, met als bewijs dat hij er nog nooit gekregen had terwijl hij per jaar een paard of 5 beleerd en heel wat wedstrijden afschuimt.

Als jij zo overtuigd bent dat het kan moet je het vooral doen, ik raad het je af ;) Maar dan moet je niet raar opkijken dat wanneer ze straks een lel achteruit geeft je wel in binnen bereik zit.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:34

WendyBZ schreef:
Als jij zo overtuigd bent dat het kan moet je het vooral doen, ik raad het je af ;) Maar dan moet je niet raar opkijken dat wanneer ze straks een lel achteruit geeft je wel in binnen bereik zit.

Ik was er niet van overtuigd en ben ik nog steeds niet :P dat is wat hij me zei, ik heb nog nooit op een sulky gezeten :P (een ingespannen in elk geval :D ik gebruik deze weleens als stoel als ze hem weer ergens hebben neergezet :D of wanneer er een menspaard voor staat :D) ik ben in het algemeen niet van plan om er met het verkeerde tuig op te gaan zitten, dus in de toekomst misschien met de shet, en die zal geen schoppen kunnen uitdelen van daar vanvoor met zen korte pootjes :P

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:37

Lord_Ik schreef:
Fleur_V schreef:

Ik zie gewoon het grote probleem niet }:0 klopt, het tuig is niet zoals het hoort maar daar was ik voor dit topic ook al achter. Er kan niks loskomen en dat ze dit lichte gewicht met 't verkeerde tuig op 'r schoft moet trekken zal hét verschil ook wel niet maken. Het is daarnaast ook nooit de bedoeling geweest dat ze echt in een sulky ging lopen, dus tuig gaan aanschaffen voor iets dat je enkel gebruikt om wat te wennen is ook maar gekkigheid, al zie ik wel degelijk in dat het op deze manier beter is dat ze meteen in de andere koets gaat en we niet op de sulky gaan zitten.

Gelukkig weet jij het beter daarom ziet het er ook zo geweldig veilig en netjes uit. Maar iets aanemen van een andere bokker ho maar! Waarom gebruik je een tuig dat niet is zoals het hoort? waarom zou je er der voorzetten als je het verder toch niet doet straks blijft ergens in hangen of gebeurt erwat en kan je nooit meer wat doen,

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:49

HeleneDas schreef:
Lord_Ik schreef:

Gelukkig weet jij het beter daarom ziet het er ook zo geweldig veilig en netjes uit. Maar iets aanemen van een andere bokker ho maar! Waarom gebruik je een tuig dat niet is zoals het hoort? waarom zou je er der voorzetten als je het verder toch niet doet straks blijft ergens in hangen of gebeurt erwat en kan je nooit meer wat doen,

Ik zie niet in waar ze zou kùnnen in blijven hangen en ook niet waarom het tuig zou storen. Ze trekt op de plek waar ze zo'n sulky zou moeten trekken, jep met het verkeerde tuig, maar als ze 25 kg trekt zal het veel zijn dus ik zal verbaasd zijn als ze veel verschil zou merken.
Ik vind het er in elk geval niet minder veilig uit zien dan wanneer ze een autoband trekt, waar de strengen tegen 'r benen zitten in de bochten en ze als ze in de achteruit gaat gewoonweg over 'r strengen stapt, maar wat wel héél veel mensen doen omdat het nu eenmaal een goede oefening is.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 16-05-10 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:51

o.m.g wat moet jij blij zijn met zo'n ontzettend brave pony!

Ik heb heel wat riskante men praktijken voorbij zien komen.. maar dit spant wel aardig de kroon.

Dat je dit soort fratsen uithaalt met een oud paard dat als 1000 x ervoor heeft gelopen oke...maar met een jonge pony.

Een jong meisje met 0,0 menervaring met een jonge pony die ook 0,0 ervaring heeft is echt vragen om problemen.

Laat de pony lekker in de wei staan en ga zelf op menles...want dit wordt niks.

ELK paard HOE bomproof ook schrikt wel eens....
Vorig jaar tijdens delfsail nog een bomproof politiepaard op de kletter zien gaan...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:53

Lord_Ik schreef:
Ik zie niet in waar ze zou kùnnen in blijven hangen en ook niet waarom het tuig zou storen. Ze trekt op de plek waar ze zo'n sulky zou moeten trekken, jep met het verkeerde tuig, maar als ze 25 kg trekt zal het veel zijn dus ik zal verbaasd zijn als ze veel verschil zou merken.

Dat bedoel ik dus... je hebt geen idee hoe een paard betuigd hoort te worden, en je ziet dus duidelijk de gevaren niet in +:)+ niet komen janken als het genadeloos mis gaat

Je zegt dat je wist dat het tuig niet goed was(wat ik ten zeerste betwijfel want je ziet niet eens dat je broek verkeerd om hangt) waarom plaats je dan in godsnaam de foto's?