Napie schreef:Lord_Ik schreef:?dit gaat over een heel andere pony waar overigens ook nog nooit iets mee is mis gegaan en die al beleerd was?
Een pony ligt niet in de koets. Die staat voor de koets.
Ik begrijp dus dat jij met je leidsels alles kan corriceren? Even met de leidsels op de billen slaan en vooruit? Daarbij fijn ook een ruk in de mond waardoor het paard tegengestelde berichten krijgt? Dat neemt hij je vast in dank af.En als hij achteruit komt en de kar schaart? Ook een tik op de billen? En help dat als het paard voor iets weg probeert te vluchten? Of als het opzij springt voor en bermkabouter?
Ze kan niet in het tuig verstrinkt raken zeg je. Tuig breekt tenminste nog. Wanneer ze in de sulky verstrikt raakt, breekt ze haar benen.
Maar goed, ga lekker door, luister vooral naar niemand en kom hier niet klagen
Of een paard in de koets ligt of voor een koets staat is een kwestie van taalgebruik
kan goed zijn dat ze dat bij jullie niet zeggen, maar dat wil nog niet zeggen dat de rest van de wereld dat niet mag zeggen en ik geloof niet dat iemand problemen kan hebben met verstaan wat ik bedoel.Ik ben nog nooit iets tegengekomen dat ik op stem en leidsels niet kon corrigeren nee. Ik rij overigens enkel buiten, geen dressuur of marathon, waar ik wel degelijk situaties voor kan bedenken waar een zweep goed van pas kan komen. Op het moment dat ik een tikje met m'n teugel op mijn peerd zen kont geef laat ik eerst men teugel vieren, waardoor ze wel degelijk géén ruk in 'r mond krijgt. Verder men ik niet met monsters, dat kan ik, zweep of geen zweep, niet en alle bovenstaande dingen kom ik gewoon niet tegen omdat ik de problemen tegen de tijd dat het gevaarlijk wordt al lang gecorrigeerd heb aangezien de braverds waarmee ik men niet zo'n explosieve reacties geven. (waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet schrikken, enkel dat ze niet binnen de twee seconden 5 meter schuin achteruit zijn gedonderd, of 3 meter opzij springen bij een krekel)
Ik zeg dus niet dat ik geen situaties kan bedenken waarbij een zweep nodig kan zijn, maar zeggen dat je een zweep MOET hebben om te kunnen mennen klinkt bij mij hetzelfde als zeggen dat je met een zweep of sporen moet rijden .
Verder zie ik ook niet in waarom ze zo wel in de sulky verstrikt zou kunnen raken, maar met een ander tuig niet. Hij hangt ter hoogte van 'r schoft dan wel te laag, maar ter hoogte van 'r achterbenen maakt't al zo goed als geen verschil meer...
dit gaat over een heel andere pony waar overigens ook nog nooit iets mee is mis gegaan en die al beleerd was?
nee echt waar
ik ben zeker geen menwonder, met of zonder zweep, als dr niemand naast mij zit die snel kan overnemen als het fout gaat blijf ik weg,veel teveel kans op ongelukken. Als ik de pony goed ken is het voor mij al een heel andere zaak.
te groot zou een mogelijkheid zijn, maar dat een paardensulky te klein is voor een grote pony ?
waarmee je antwoordt op sommige reacties die qua toon wel érg kort door de bocht zijn.
zelfs al was 't een ponysulky ...
de voetsteunen zitten langs de zijkant, het is het soort dat geloof ik voor drafrennen wordt gebruikt (ik geloof dat de eigenaar 'm ook bij de drafbaan een beetje verderop vandaan heeft) en die horen er zo te zien wel degelijk veel korter achter. 
ik heb het ooit aan de eigenaar van die drafbaan gevraagd, en hij beleert er zijn paarden ook wel degelijk in.
.