[AR] Eper Paarden4daagse ('09) met enkelspan shet; prima te doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Eper Paarden4daagse ('09) met enkelspan shet; prima te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:17

wanneer is het dit jaar? En hoe kom je met zoiets in aanmerking?
Lijkt mij namelijk ook wel erg leuk om te doen met mijn pony!
Ziet er super leuk uit de foto's! Knappe shet! :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:48

Joyce, Wat doe je ons nu weer aan.
Ik heb vandaag in de vrieskou een uur op de kar gezeten. En jij doet me nu nog harder dromen van mooi weer.

Het ziet er inderdaad fantastisch uit. Ooit doe ik hier ook aan mee.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:10

Wat een gaaf beestje heb je !
leuk om zo te zien !

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:03

ZusJacobs schreef:

Hej, de Eperpaarden4-daagse zijn normaliter in de 2e week van juni, dus nu ook van 8totmt 11 juni.
Helaas zit alles nu al vol, mét wachtlijst. Je kunt je nu nog aanmelden, maar of je kans hebt om mee te rijden schat ik klein in. Meld je aan, voor volgend jaar maak je meer kans. www.paarden4daagse.nl
Het is ook hartstikke leuk, net als Joyce' foto's laten zien. Met minder regen als vorig jaar hebben we nog meer lol. ;)
Als je 4-daagses zo leuk vindt kan je je nog wel aanmelden voor die van Zorgvlied in september. (Drents-Friese woold) De inschrijving van die 4-daagse begint 1 maart. Ook heel best aan te raden.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:02

Dat ziet er leuk uit! lijkt me wel verschikkelijk vermoeiend maar wel onwijs leuk om is mee gereden te hebben!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:48

Wij organiseren dit jaar in augustus voor de 2e keer de Barchemse paarden4daagse. Meer info en online inschrijving via http://www.debergmenners.nl/

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:37

daffodil schreef:
En mij heb je op foto 30 gezet...

ik dácht al "ik ken die mevrouw" :D

erg leuk dat je kleine spring-in-'t-veld die 4 dagen zo vol enthousiasme heeft uitgelopen zeg, stoer dametje !
heerlijke foto's, wat een verschil met het witte landschap dat ik zie als ik mijn hoofd een beetje draai nu. :=

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:14

ik was toen nog wezen kijken, toen alle paarden door het dorp gingen! kan jou nog wel herrineren, zag er erg leuk uit!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:22

+:)+ geeft veel inspiratie met deze koude dagen!
Wij zijn ook ingeloot *\o/* maar ik zat zo te twijfelen of het niet belachelijk was dat ik met Sim de 4-daagse (of in ieder geval denk ik 2 dagen :+ ) zou willen rijden. Aan jullie te zien is dat zeker mogelijk, mits we goed trainen natuurlijk.
Hoe groot is Ot eigenlijk? En wie weet zien we jullie in Epe & omgeving!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:49

Waarom zou het belachelijk zijn om 4 dagen te rijden? Goed trainen en na een tijdje over de 20 km per dag gaan, 3x per week, dan kan bijna ieder paard het makkelijk aan.
Veel stappen is goed voor de conditieopbouw.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:00

joyce leuke fotos
is dat je nieuwe wagen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:20

Plus minishet met smal wagentje kan op veel paden toch stukken fietspad meenemen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:08

Stukken fietspad mag niet he :+
Moet zeggen dat ik er wel vertrouwen in heb dat het kan maar .... beetje realistisch gesteld: een mini met kar plus twee volwassenen is wel een behoorlijke opgave. Onze Sim is ongeveer 200 kg. Reken maar uit wat hij maximaal zou mogen trekken als je zwaar terrein meerekent, is officieel dus 1x hun eigen gewicht. Maar twee volwassenen a 75 kg plus wat bepakking 10 / 15 kg plus kar 130 kg zit je al op bijna 300. Dus voor zo'n uk is het best pittig.
Des te mooier om te zien hoe Ot het heeft gedaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:12

Stukken fietspad worden hier regelmatig meegepakt door de ukjes, zowel tijdens de vierdaagse als daarbuiten. Sommige paden zijn echt megazwaar, geen boswachter of andere official die dan moeilijk gaat doen als er zo'n zwetend en hijgend paardje een stukje uitwijkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:13

Ook verstandig als 1 van de passagiers af en toe een stukje meeloopt ipv te rijden, is af en toe echt nodig.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:16

erúg leuk fotoverslag! heerlijk toch die zoerse foto's! ik heb er echt weer zin in :))

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:24

mysa schreef:
Ook verstandig als 1 van de passagiers af en toe een stukje meeloopt ipv te rijden, is af en toe echt nodig.

Inderdaad, toen we de hele modderige dag hadden heb ik er ook stukken achter gelopen. Zeker ook omdat er op een gegeven moment niet alleen veel modder was maar er ook diepe kuilen waren. Aardig zwaar voor een shetje om die kar "uit de modder te trekken".

Eigenlijk hadden we 3 opties als het zwaar werd:
- kijken of er fietspad was (en natuurlijk of er niets aan kwam :Y) )
- Groom eraf
- Pony rustpauze geven, dus op een breed stuk gewoon stil gaan staan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:31

Hier in het Drents Friese Wold wordt het door de organisatie echt niet gewaardeerd als je over het fietspad rijd. SBB wil gewoon geen paarden op het fietspad hebben en logisch, denk er maar aan welke schade en overlast het kan geven voor fietsers welke toch de grootste doelgroep zijn van SBB. De kans dat een organisatie zijn vergunning kwijt raakt doordat teveel combinaties over het fietspad gaan, is gewoon aanwezig. En dat telt niet alleen voor de 4 daagse maar ze worden ook steeds minder soepel voor andere organisaties en ruiters in het algemeen.
Ik vind dus dat als je paard de gewone paden niet aankan op de route je of moet kiezen voor een lichtere wagen, of je groom moet laten lopen of niet mee moet doen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:23

Napie, ik ben blij dat ik niet de enige ben die geen fan is van 'op fietspaden rijden als het te zwaar wordt'
Ook de org. van Epe is geen voorstander van fietspaden meepakken. Integendeeel; je moet er ten aller tijden afblijven, deze paden zijn gewoon verboden voor ruiters.
Om nu met zware paden niet mee te doen, lijkt me onmogelijk. Je weet nooit hoe zwaar/nat/moddderig het traject gaat worden als je er aan begint.
Wat vaker rust nemen, zoals Joyce doet, lijkt me heel verstandig.
Groom ernaast is ook een optie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:54

Bedankt voor alle leuke reacties; ik zal even de tijd nemen om te reageren :)

@ Sabina: bedankt, daar twijfel ik inderdaad niet aan, dat wordt nog luxer vertoeven op de bok.
@ Sandrina: Ochja, Blanket heette die reus inderdaad, heeft ze me toen ook wel verteld :o Ja lijkt me leuk om je dochter eens te spreken, heb haar wegens tijdgebrek nog niet gemaild, maar ik zal zeker v/d week even een mailtje sturen.
@ L_Rivaldo: Dankjewel :) Het is inderdaad super om te doen, en het is inderdaad wel jammer dat het nog onder schooltijd valt. Gelukkig heb ik daar weinig last van omdat ik studeer, heb in die periode wel tentamens en ben vorig jaar ook even een nachtje naar Groningen gegaan om de volgende ochtend een tentamen te maken. Had ik nog gehaald ook nog :o 1 4daagse is voor ons even genoeg; 't is al voor ons al lastig genoeg ivm. vervoer e.d. maar Loenen zal ook ongetwijfeld erg mooi zijn in die omgeving!

@ Pindanootje: dankje :) Het is inderdaad super om te doen en kan het idd ook iedereen aanraden.
@ Lacuna: Hahaha dankjewel, ben stiekum ook wel een beetje trots :o Ik heb van te voren niet echt een heel 'trainingsschema' opgesteld, na jaren intensief rijden heeft ze al een behoorlijke conditie opgebouwd, ben dat zo'n 3 maanden voor de vierdaagse wat gaan uitbouwen; tempo verhogen, zwaardere paden (meer onverhard, wij rijden vrij veel verharde wegen) en ook meer km.'s maken. Per week probeerde ik haar min. 3 a 4 x in te spannen, uiteindelijk had ik een mooi rondje van zo'n 20/25 km. uitgezet en dat rondje heb ik váaak afgelegd, dagen en weken achtereen, steeds tempo meer opvoeren, minder stappen tussendoor. Af en toe een dagje even een kort rondje en lekker crossen. 2 weken voor de vierdaagse heb ik dat rondje 5 dagen achter elkaar op hoog tempo gereden. 't is gewoon even aftasten, bekijken wat voor jou pony het beste werkt.
@ annewill: Wat houd die dag precies in dan? wel van gehoord maar ben er nog nooit geweest.
@ Daffodil: Heej wat grappig; nou nog heel erg bedankt voor de leuke foto :D Had stiekum wel wat leedvermaak; hij bleef maar draaien en jij maar zuchten en steeds krukje verplaatsen. 't had wel iets komisch :')

@ Laura22: Leuk dat je ook meerijdt dit jaar; rijdt je ook met een shetaanspanning of dat niet?
@ mysa: Zo dát is luxe om daar altijd te kunnen rijden in die prachtige omgeving! Hier omgeving Deventer kun je ook wel lekker rijden, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met die prachtige hei en bossen daar op de Veluwe. Wist inderdaad wel dat er altijd paden tussen zitten die je normaal gesproken niet met paarden mag betreden, wist niet dat dat ook dit pad was. Dan is het misschien idd wel logisch dat het pad niet berekent is op een paar honderd paarden per dag onder dergelijke weersomstandigheden.
@ josie: Dankjewel; ik beloof dat ik dit jaar eerder met een verslag kom :o maar dat verslag komt er zeker!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:57

ZusJacobs schreef:

Eper paardenvierdaagse is altijd de 2e week van juni; dit jaar van di. 8 t/m vrij. 11 juni.
Iedereen kan zich gewoon via de site opgeven, al ben je daar nu denk ik te laat mee...
In februari is de eerste loting onder mensen die eerder al eens meegereden hebben, die hebben voorrang.
Daarna worden de overige startplaatsen verloot onder mensen die voor 't eerst meerijden en mensen uit de eerste loting die nog niet waren ingeloot. Daarna wordt er een wachtlijst opgesteld en mocht er iemand wegvallen dan wordt de wachtlijst in volgorde afgewerkt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:00

b485 schreef:
Joyce, Wat doe je ons nu weer aan.
Ik heb vandaag in de vrieskou een uur op de kar gezeten. En jij doet me nu nog harder dromen van mooi weer.

Het ziet er inderdaad fantastisch uit. Ooit doe ik hier ook aan mee.

:D :o :Y) Ehm..... iedereen nog meer doen snakken naar de heerlijke lente en warme en zonnige zomer? :+
Knap zeg dat je met dit weer nog gewoon gaat rijden! Ik heb ook altijd doorgereden wanneer 't kon tijdens de winter en riep ook altijd heel stellig; 'ja maar ik ga geen winterstop houden hoor :n '. Maar nu met deze kou (en ik ben een échte koukleum), sneeuw en gladheid staat ponylief toch onverhoopt al bijna zo'n 3 maand stil :( begin november had ze al zo'n dikke vacht dat het vooral veel hijgen en zweten was.... heb nooit hoeven te scheren maar had dat dit jaar misschien wel moeten doen... maargoed dat is helaas niet zo praktisch met dekens etc.

Maar binnenkort zal de lente toch écht wel beginnen hoor :(:) (hoop ik).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:14

@ IngridM: Dankjewel :) Nu ik de foto's nog eens doorkijk heeft ze ook op bijna alle foto's wel haar oren strak naar voren.... echt typisch voor haar; als ze maar lekker hard mag werken is ze hélemaal in haar element.
@ sasika: 't is fantastisch om te doen maar inderdaad ook wel heel erg vermoeiend; zowel lichamelijk als ook geestelijk. Na die week ben ik ook wel echt minstens een week kapot geweest hoor; je doet zóveel indrukken op en moest me ook vaak erg inspannen om Ot tijdens de rit toch nog een béetje rustig te houden. Alleen kun je bij terugkomst thuis natuurlijk niet beest op de wei gooien en lekker een weekje 'vakantie' geven, dus heb haar in de week na de vierdaagse ook 2x ingespannen en even kort ritje gemaakt, voor de rest bijna iedere dag even een stukje gewandeld of even gymnastieken aan de longe, zodat ze niet heel erg spierpijn zou krijgen en stijf zou worden.
@ jokari: hahaha dankjewel voor je leuke reactie. Je zou haar idd een spring-in-'t-veld kunnen noemen ja :) En ik wordt die sneeuw nou ook wel een béetje heel erg zat eigenlijk.... zelfs sleeen is niet meer zo leuk als dat het in het begin was...
@ B_rOwny: Wat leuk; ik heb afgelopen jaren ook gekeken tijdens de intocht; is vanaf de zijlijn een machtig mooi gezicht, al die honderden paarden met ruiters en aanspanningen :)

@ VanHuisUit: Heej wat leuk dat je ook ingeloot bent; gefeliciteerd! Belachelijk? Nee joh, ook voor een Shet is het prima te doen mits je echt voldoende traint en ook beetje inzicht in het kunnen van je pony hebt. Bijna 4 jaar geleden reed ik voor 't eerst de plaatselijke koetsentocht een dorp verderop mee met Ot, alleen had ik geen trailer (en helaas nog steeds niet :( ) dus besloten om naar het startterein te rijden. Uiteindelijk hebben we in die ene dag zo'n 40 km. afgelegd in enkelspan Shet, en pony was totaal niet afgemat of echt héel erg moe. En dat als enige shetaanspanning tussen al die grotere tuigers en KWPN'ers.... Nouja als dat moet lukken moet dit ook kunnen..... Ot is overigens zo'n 1.03m dus geen 'mini'. Heb wel wat kleinere shetten gezien hoor, ook 2 echte mini's, maar die hadden toch wel een vrij behoorlijke wagen en aantal dagen hadden ze die wagen ook nog eens volgestouwd met allemaal bagage en 4 man.... Tsja goed wil niet direct roepen 'oh wat zielugh' maar ik persoonlijk vond het nou niet echt een fijn beeld geven.... Bovendien ben ik zelf een echte lichtgewicht en ook m'n groom is nou niet echt zwaar, dus dat scheelt ook nogal.
@ meagen: Dankjewel :) Dit is zeker niet mijn nieuwe wagen, nieuwe wagen is 'echte marathonwagen'. Ik zal je per pb wel even wat foto's sturen, dan heb je er een beetje een voorstelling bij.
@ Elien: Dankjewel :D Gaan jullie dit jaar ook weer meerijden trouwens???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:53

Pff volgens mij heb ik nu bijna iedereen gehad :o

Even voor wat betreft het al dan niet rijden op fietspaden

Ik ben me er zeker van bewust dat het absoluut níet mag, wordt ook overal benadrukt. Het is ook tegen mijn principes in om over fietspaden te rijden waar je echt niet mag rijden, je bent te gast en dus dien je je aan de regels te houden.
Voor de mensen die denken dat wij kilometers lang over fietspaden hebben gejakkerd: dat is dus niet waar. We hebben misschien in die 4 dagen 2x een stukje fietspad meegenomen, en dat waren alleen verharde fietspaden. Dat was ook alleen op momenten dat ze niet stil moest/kon staan maar toch even op adem moest stappen, en dat lukte dan niet omdat je dan toch een heel zwaar zandpad had waar we opzich wel goed door heen konden komen, maar dan in draf, in stap was te zwaar. Dus dan liet ik haar 5 min. even bijstappen op het verharde fietspad, uiteraard hebben we daarbij niemand gehinderd. Heb zelfs onderweg nog reacties gekregen toen we met een redelijk zwaar pad bezig waren: 'ah gush, zeg als 't nodig is dan moet je gewoon even 5 min. fietspad mee pakken hoor' :(:)

Maar zoals gezegd; dat was dus eigenlijk haast niet nodig.

Napie schreef:
Ik vind dus dat als je paard de gewone paden niet aankan op de route je of moet kiezen voor een lichtere wagen, of je groom moet laten lopen of niet mee moet doen.

Nanda ik snap je standpunt heel goed, maar vind het wel iets te kort door de bocht. Zoals gezegd kon ze het echt príma aan; soms nog wel beter dan sommige grote tuigpaarden. Ook de 'gewone paden' kon ze prima aan, alhoewel die idd soms wat zwaar waren. Deze wagen is zeker niet zwaar, alleen wat hoog gebouwd, Mirjam heeft er regelmatig achter/naast gelopen, die paar keer fietspad was dus ook niet 'omdat ze het niet meer aan kon' want als ik dát zou merken dan zou ik teneerste inderdaad al helemaal niet meedoen, en ten tweede dan zou ik alles in het werk stellen om beest naar camping met trailer te rijden rijden. Maar zover heb ik het niet laten komen en zover zal het ook niet komen.
Daarbij weet je idd soms niet zoals gezegd door iemand van te voren of een pad zwaar is/zal worden. Denk dat we dit jaar alle dagen wat vroeger gaan starten; sommige paden minder omgewoeld en ook minder rijders op de route, zodat wij lekker vaart kunnen maken en voor de rest uit kunnen rijden.
Dat is gewoon het lastige; je hebt een mooi pad, mooi ruimte en dus liet ik haar dan even een stuk lekker flink draven, want die ruimte hadden we dus moesten we dat ook benutten. Wil je haar dan net even laten stappen na zo'n stuk draf, kom je ineens op een heel zwaar pad, en dat weet je dus niet van te voren, anders had je je tempo van te voren al aan kunnen passen.

Ik weet ook precies op zo'n moment wat m'n pony nog wél en niet aankan; met dat hele blubberpad van de foto's heb ik eerst nog een stuk galop gedaan en vooral flink met stem aangemoedigd, daar moest ze gewoon even doorheen en dat vind ik heel mooi, dat doet ze dan ook. Eerste de beste plek waar we haar een tijd konden stil laten staan hebben we ook meteen van die gelegenheid gebruik gemaakt.

Zoals de meeste menners wel weten; zware paden zijn opzich geen probleem, zolang de wagen maar blijft rollen, dus liefst in draf. Maar een wagen idd letterlijk door dikke blub trekken is toch wel heel zwaar; toen wij stil stonden heb ik bijna alle aanspanningen wel zien ploeteren om er door heen te komen, bijna alle paarden met wagen hadden toch wel moeite met dat pad, of dat nu pony's of grote paarden waren.

En gelukkig heb ik een supergoede groom die ook niet vies is van af en toe eens een stukje meewandelen :o (door de blub :(:) )

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:19

Wat geweldig!!
Leuk om het hele verslag te lezen (A)
Oooooooooooooooit ga ik meedoen :p