[AR] Welsh pas net weer aangespannen.....na ernstig ongeval(x2)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pindanootje_

Re: Welsh pas net weer aangespannen.....na ernstig ongeval(x2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 02:11

ziet er netjes uit.

mooie foto;s

verder niks toe te voegen, ben zelf een beginnende menster

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:39

wauw, dat topic las ik, wat een verhaal zeg. ;(
gelukkig gaat het nu beter met haar & kunnen jullie het weer rustig opbouwen..
ik vind het een leuk beestje blijven & ze loopt errug leuk! :)
voor toch een best korte tijd weer voor de kar vind ik haar het heeel goed doen!
ga zo door & veel succes, hopelijk deze keer geen tegenslagen meer voor jullie! :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:12

Ziet er netjes uit en mooie pony !

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:38

geen tips, want ik heb er geen moer verstand van.

Maar ik vind het erg fijn om deze pony terug aan het werk te zien, heb je topics toendertijd met spanning gevolgd, zeker het eerste nadat ze bij die hengst was geweest. Ik ben heel blij dat ze terug hersteld is.

(spijtig dat je fotograaf de gewoonte heeft haar voetjes af te knippen :D )

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:39

|( Het schijnt allemaal NIET te mogen |(
Vandaag na eerst aan de lange lijnen gehad te hebben maar weer eens de wagen erachter gedaan.
De eerste 10 minuten liep ze super...niets op aan te merken...kon er goed aankomen totaal geen spanning of iets dergelijks...
Toen zette ik haar stil (diegene die achterop stond zou af stappen) en toen uit het niets begon ze ineens helemaal te stuiteren...wilde gaan liggen daarna weer kaarsrecht overeind en zo duurde het best even...
Diegene die afstapte ging naar haar hoofd om haar vast te pakken maar zelfs toen hij haar vast had bleef ze maar aan het steigeren...
Ik zag het ongeluk van een aantal weken zo weer in een flits aan me voorbij komen, en ik moet eerlijk bekennen ik was die angst dus nog niet helemaal kwijt (bleek nu)
Ik heb haar daarna uitgespannen omdat alles was verschoven en ik de durf niet meer op kon brengen om haar door te rijden.
Ik ga haar nu de komende weken alleen maar aan de longe doen en aan de lange lijnen...ikzelf zal niet meer degene zijn die het opnieuw gaat proberen maar heb al wel contact gehad met de man die dit wel wil doen.
Lieve mensen ...hoe krijg je nu weer het vertrouwen??? of zal ik er maar helemaal mee stoppen!!??

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:41

ik heb je topic ik ook helemaal gevolgd,
ik vind het echt super dat het weer beter gaat,
toen dacht ik dat ze het zou redden,
maar wat een knappe pony is het.
respect voor jullie.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:45

Oh, ik wilde net reageren hoe fijn ik het vind dat ze zo goed is opgeknapt en dat ze het zo netjes doet voor de wagen en dat jullie vast nog heel veel menplezier gaan beleven... En dan lees ik je laatste berichtje...
Wat erg voor je :(:) . Gelukkig is er verder niks gebeurd, ik zou echt professionele begeleiding gaan inschakelen :(:) , ik kan je verder, helaas, geen tips geven. Zo jammer voor je, sterkte is een hele knak kan ik me voorstellen :(:)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:52

Ik denk dat je er verstandig aan doet om ze een tijdje door iemand met veel ervaring in het mennen door te trainen.
Wij hebben ook wel van dit soort dingen gehad en mijn man rijd ze dan ook altijd voorwaarts.
Wanneer het niet anders kan gaat de zweep er wel overheen.
Wij hebben dan ook een wagen die niet kan omslaan en wat kleiner is.
Wanneer ze zo gek doet moet je wel direct reageren en je moet dat ook durven hoor.
Iemand met veel menervaring kan dat beter doen en jij krijgt dan een goed doorgemende pony terug.
Hoop dat je hier wat aan hebt. :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:58

oh meid, wat een flinke tegenvaller.
Kan je haar mss naar een professioneel menner brengen ? Iemand die ervaring heeft met getraumatiseerde menpony's ?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:37

Er nzijn maar weinig mensen die zich hieraan willen branden denk ik,
Is het cruciaal om ermee te mennen of zeg je ik kan haar ook voor iets anders gebruiken..
Mijn ervaring is dat dit door alle trauma's die ze heeft meegemaakt moeilijk op te lossen is....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:48

Pfoe, ging alles zo goed, lees ik dit bericht ineens! :n :\
He bah wat ontzettend jammer zeg.
Dit soort dingen zijn inderdaad héel moeilijk op te lossen, ook voor een professional.
Je zou het kunnen proberen haar weg te brengen naar iemand die hier veel ervaring mee heeft,
maar idd zoals Echwel ook zegt, dat is ook voor die mensen heel moeilijk en lang niet altijd op te lossen.
Een trauma voor de wagen lopen ze vrij 'makkelijk' op, maar om dat weer weg te krijgen is vaak héel moeilijk,
zo niet onmogelijk.

Je weet niet waarom ze nu ineens helemaal knetter werd? Kwam er iets van de wagen of tuig tegen haar aan, haar benen oid of schrok ze van een geluid? Als ze het echt uit het niets doen is de oorzaak ook heel moeilijk weg te nemen, dan weet je natuurlijk ook niet wát haar zo bang maakt...

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 19:03

Dank voor jullie berichtjes...
Ik heb idd al contact gehad met degene die haar na het eerste ongeval met het lamoen weer voor het eerst gereden heeft (deze man maakt vele paarden klaar voor de wagen en heeft erg veel ervaring met jonge dieren die nog wel eens wat gekkigheid uithalen)
Ook hij geeft aan dat dit wrs een heel moeilijk op te lossen probleem wordt...omdat als ik haar wegbreng naar hem en hij gaat ermee aan de gang de kans best groot is dat ze bij hem geen problemen geeft en zodra ze dan weer bij mij terug komt (en mijn angst voelt) dat het dan weer fout zal gaan...
Eerlijk gezegd had ik niet het idee dat er een aanleiding was dat ze dit deed...en normaal was het halthouden juist iets wat zoooo goed ging...
Misschien dat de wagen iets doorschoot en wat druk gaf maar dat is dan echt het enigste wat ik me bedenken kan.
Ik heb deze pony eigenlijk voor mijn dochter maar die is nog te klein om alleen met haar aan de gang te gaan en ik dacht ipv grasmaaier kan ze mij best dienen door voor de wagen te gaan.
Ik heb besloten om het weer aan te zien en het van het voorjaar nog een laatste kans te geven...te samen met die beleerder dus.
Gaat dit niet, dan is er zelfs een kans dat ik haar niet houden kan en dat is iets waar ik nu nog helemaal niet aan wil denken |( |( |(
Dus fingers crossed en voorlopig alleen maar aan de gang met longe en lange lijnen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:22

En in tweespan lopen zou dat beter gaan??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:38

He gush....

't is inderdaad wel heel erg jammer.... maar, wat hij zegt klopt wel, dat zie je ook nog wel eens gebeuren; de zekerheid die zo'n beleerder bij zo'n gespannen pony heeft heb jij waarschijnlijk straks niet meer door alles wat je hebt meegemaakt met haar voor de wagen, en dat voelen die beestjes natuurlijk feilloos aan....
't is echt verschrikkelijk jammer, maar ik zou inderdaad haar een tijdje even 'rust' geven voor wat betreft het mennen, en lekker op een voorbereidende manier met haar bezig gaan, en haar in de lente dan 'de laatste kans geven'.

In 2span zoals Echwel aangeeft zou ook evt. een goed idee zijn, mits je wel een spangenootje kan vinden die echt nergens van opkijkt en nergens van onder de indruk is, die 'sleept' haar er dan wel letterlijk en figuurlijk door heen. Maar dan moet je wel de beschikking hebben over zo'n pony.