[AR] Elegance aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:15

Misschien dat de mensen die hier reageren ook even hun ongezouten mening kunnen geven in DIT topic???

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1189420&&start=100

Hierin worden dravers als jaarling al spelenderwijs beleerd. Een paar keer per week gaan ze voor de sulky, en draven ze zelfs over lange stukken. Geen mens die hier negatief commentaar op durft te geven: "want zo gaat dat nu eenmaal in de draverswereld", het hoort erbij, en "daarna gaan ze lekker weer een jaartje op de weide".

Hoewel ik zelf geen jaarling voor een kar zou knopen, kan ik weinig schadelijks vinden in het dravers-topic. Net zo min als in dit topic.

Deze Fjord loopt zo af en toe aan lange lijnen, loopt wat figuren (die ze ook in de weide lopen zonder begeleider), ze wordt niet afgebeuld met een zweep, ziet er ontspannen uit en gezien het feit dat de leidsels in een boogje hangen, krijgt ze weinig te verduren in haar mond. Daarnaast hoeft ze niks te trekken, geen sleep, geen kar of wat dan ook.

Waarom wél dravers (wat volbloeden zijn die vaak gestresster zijn dan een Fjord) op 1-jarige leeftijd voor een sulky zetten, maar geen down-to-earth Fjord een beetje aan lange lijnen laten wennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:12

Divine schreef:
Misschien dat de mensen die hier reageren ook even hun ongezouten mening kunnen geven in DIT topic???

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1189420&&start=100

Hierin worden dravers als jaarling al spelenderwijs beleerd. Een paar keer per week gaan ze voor de sulky, en draven ze zelfs over lange stukken. Geen mens die hier negatief commentaar op durft te geven: "want zo gaat dat nu eenmaal in de draverswereld", het hoort erbij, en "daarna gaan ze lekker weer een jaartje op de weide".

Hoewel ik zelf geen jaarling voor een kar zou knopen, kan ik weinig schadelijks vinden in het dravers-topic. Net zo min als in dit topic.

Deze Fjord loopt zo af en toe aan lange lijnen, loopt wat figuren (die ze ook in de weide lopen zonder begeleider), ze wordt niet afgebeuld met een zweep, ziet er ontspannen uit en gezien het feit dat de leidsels in een boogje hangen, krijgt ze weinig te verduren in haar mond. Daarnaast hoeft ze niks te trekken, geen sleep, geen kar of wat dan ook.

Waarom wél dravers (wat volbloeden zijn die vaak gestresster zijn dan een Fjord) op 1-jarige leeftijd voor een sulky zetten, maar geen down-to-earth Fjord een beetje aan lange lijnen laten wennen?

Wat hebben dravers hiermee te maken?

leanneXXnona

Re: Elegance aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:16

wat is hier zo erg aan?
het beestje hoeft niks te trekken enkel een beetje te lopen..?
zolang het niet te vaak word gedaan zie ik het probleem niet, ze hoeft niks te trekken ze word dus ook niet belast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:27

leanneXXnona schreef:
wat is hier zo erg aan?
het beestje hoeft niks te trekken enkel een beetje te lopen..?
zolang het niet te vaak word gedaan zie ik het probleem niet, ze hoeft niks te trekken ze word dus ook niet belast.

Mentaal is dit gewoon te zwaar voor een jonge pony. En dan ook nog een bit in?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:56

Wat het met dravers te maken heeft? Niets, het ging om de vergelijking tussen paarden waarbij men het wél geoorloofd vindt om er op jonge leeftijd iets mee te doen, en paarden waarbij dat kennelijk 'not done' is.
Dat het hier dravers zijn is toevallig, had ook een ander ras kunnen zijn.
Feit is dat ook een draver van 1 jaar jong is, die zijn dan ook nog echt niet volwassen hoor. Voor die paarden zou dit dan helemaal mentaal slopend moeten zijn.

Misschien iets beter lezen, en dan vooral mijn laatste zin/alinea.

Wat TS met haar pony doet is in dit geval veel minder bezwaarlijk dan BIJVOORBEELD jonge dravers in opleiding.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:02

met het bitje ben ik het inderdaad ook niet mee eens.
maar voor de rest zie ik er niet veel ergs aan.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:15

Ik vind het er mooi en rustig uitzien. Je gaat toch alleen maar recht uit. Bijna hetzelfde als wandelen. Van een bit houd ik niet in geen enkele paardenmond. Als jullie er allebie soms plezier in hebben en je haar niet overvraagd why not?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:26

Mijn appaloosa had ik ook al met 1,5 kunnen laten werken. Daar was ze braaf genoeg voor. Heb het niet gedaan en dr pas langzaam opgepakt met 3 jr.
Waarom? Omdat ze nog volop in de groei zat en ik haar rustig wilde laten opgroeien samen met soortgenoten in de wei, zoals dat hoort.
Mensen hebben zó weinig geduld. Verbaas ik me iedere keer weer over.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:54

Divine; dat sommigen hier niet negatief reageren in het topic van de dravers, wil niet zeggen dat men het (uiterst!) jong beleren van dravers wél goedkeurt. Dat zou inderdaad meten met 2 maten zijn.

Ik vind 1 jaar of 2 jaar te jong om te beleren, of dat nou een fjord, shet, kwpn of draver is. Ook de training op, imo, véels te jonge leeftijd van dravers keur ik niet goed. Sorry, ik vind het belachelijk. Die beesten (dravers dus) koersen een aantal jaar en zijn dan met 10 jaar wel afgeschreven. Dan worden ze voor een appel en een ei verkocht aan particulieren die er verder een beetje mee door het bos kunnen jakkeren.

Een paard van 1 of 2 jaar hoort in de wei lekker te kunnen spelen met soortgenootjes en gewoon lekker jong te kunnen zijn. Af en toe eens in de hand, een goede borstelbeurt, beetje wandelen en basisbeginselen leren.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:57

Tja ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik wacht zelf liever. Maar ik denk dat het zeker niet verkeerd is om aan lange lijnen wat leuke dingetjes te gaan doen. Bit vind ik moeilijk. Lekker er aan wennen prima maar er valt ook nog wel eens een tandje uit... Maar ik moet zeggen foto's zien er leuk uit!!!