[AR] Ook wij wilden sleeën!Geen mentuig maar wel kunnen sleeën

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Ook wij wilden sleeën!Geen mentuig maar wel kunnen sleeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:15

Je gaat toch ook niet met een slecht passend zadel rijden?
Waarom wel met niet mooi passen knoopwerk mennen/sleeen? Zeker bij pony's zonder (veel) men-ervaring (ik krijg niet de indruk dat dit pony's zijn die dagelijks in die richting getraind worden).

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:18

ene mennen kun je dit toch niet noemen een stukje stappen door de sneeuw!
als je je schet al moet trainen om een stukje te wandelen met een sleetje erachter???
sorry maar dat vind ik erg overdreven!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:23

Het is niet alleen het borststuk, maar ook je strengen, zweng, strengdragers e.d..
Zoals ik al noemde, improvisatie is niet erg, maar het dient wel juist te gebeuren.
Als je borststuk te hoog zit, zal deze de luchtpijp dichtdrukken, nu hoor je dat wellicht niet zo in stap, maar het kan wel gebeurt zijn, dit is niet plezierig voor een pony. Net als het trekken met zulke strengen (op deze wijze vast gemaakt) en het gemis van een zweng............
Het zijn tips voor je, daar kun je je voordeel mee doen (zeker voor je pony's), of je er iets mee doet is aan jezelf.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:25

dennis: Ik vind dat je dat niet met elkaar kunt vergelijken :n
En waarom pony's trainen die ohz af en toe gebruikt worden en dag en nacht rondscharrelen buiten?
Voor dit sleeritje? :')

Dank je knooopje :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:31

Niet voor de conditie, maar wel voor de ervaring van het trekken van iets en het voelen van strengen tegen hun bene is het belangrijk.
Het valt me op dat ervaren menners dit afkeuren en ruiters het allemaal wel prima vinden.
Ik vermoed dat het komt omdat menners weten wat er kan gebeuren als het fout gaat als je er iets achter hang (of dat nu een wagen is, een weidesleep of slee is).

Heb je eenvoudige dingen als over de strengen stappen goed ge-oefend? Zeker zonder strengdragers kan dat makkelijk gebeuren en het vergt toch training (niet 1x proberen, maar er echt degelijk op trainen) om te zorgen dat ze hier niet raar op reageren. Ook een hele brave pony kan hier heel apart op reageren.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:54

Nah, ik vind dit echt niet kunnen hoor orlando :P , wat denk jij wel, een prachtige dochter te kunnen hebben, twee geweldige ponies te kunnen hebben, en ze dan zooooo vreselijk, meest afschuwelijk te kunnen mishandelen en martelen voor die slee????? Schandaaaalig!!
Wanneer mag ik met je mee?????????? :D

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 21:00

dennis: Tuurlijk kennen ze dat.. de kleine meid loopt al zooo lang met ze en hoe vaak denk je dat ze wel niet op of over een touw gestapt zijn.
Deze pony's zijn echt mega betrouwbaar en durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat ze écht geen stap verkeerd doen.
Al zou ik ze compleet in de touwen vastknopen overal langs en onderdoor, ze doen écht niks :n

anshrop: Ik schaaaaaaaaaaaaaam me echt diep, echt vre-se-lijk.. heb mijn moeder ook gevraagd of ze me aanklaagt voor mishandeling, zij heeft ook de slee even getrokken waar ik opzat :=

Tuurlijk mag je mee :D :D :D

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:03

Een hoop lol zo te zien. En dat wordt door een aantal mensen gelijk de grond in geboord. Als ze nou op deze manier 6 uur lang weg geweest was........ En ik denk dat ze d'r eigen pony goed genoeg kent om te weten of dit kan. Gun een ieder zijn lol. Ik vind dit geen mishandeling. Je ziet op de foto's dat de beestjes er lol in hebben. En als ze het vaker gaat doen, dan zal ze vast wel wat hebben aan de opbouwende kritiek van mensen. Maar laten we het even leuk houden voor topicstarter.

In sluit me aan bij Anshorp: wanneer mag ik met je mee???????

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 21:08

Paan: Dank je voor je reactie!
Idd hebben we enorm veel plezier gehad en heel erg genoten, ik kon aan de pony's zien dat ze het zooo fijn vonden lekker in de sneeuw!
Vinden ze dit echter niet, merk ik dat dus ook echt wel.. ken mijn pony's goed genoeg om dit aan te voelen en dit dan te laten.

Sowieso wil ik ze beide graag gaan beleren voor de kar aankomend jaar, enkelspan en later dubbelspan.
Uiteraard zal er dan goed passend tuig komen.

Deze hoeveelheid sneeuw was een enorme verrassing en wie zegt dat we dit nog eens over kunnen doen ;)

Volgens mij heb ik geen misdaad begaan en geen pony's mishandeld :n

Jij mag ook mee hoor :D :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:11

Orlando_ schreef:
dennis: Tuurlijk kennen ze dat.. de kleine meid loopt al zooo lang met ze en hoe vaak denk je dat ze wel niet op of over een touw gestapt zijn.
Deze pony's zijn echt mega betrouwbaar en durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat ze écht geen stap verkeerd doen.
Al zou ik ze compleet in de touwen vastknopen overal langs en onderdoor, ze doen écht niks :n

anshrop: Ik schaaaaaaaaaaaaaam me echt diep, echt vre-se-lijk.. heb mijn moeder ook gevraagd of ze me aanklaagt voor mishandeling, zij heeft ook de slee even getrokken waar ik opzat :=

Tuurlijk mag je mee :D :D :D

Ik ben op dit moment mijn oh zo betrouwbare shet aan het beleren voor de kar en ondanks dat hij van niks opkijkt is hij al een paar keer helemaal over de rooie gegaan.
Iets wat ik echt nooit verwacht had. Ik liet hem als veulen altijd met touwen tussen, boven, onder en waar dan ook bij zijn benen komen. Maar toch flipte hij compleet de eerste paar keer met trekken en de strengen.

Je mag serieus echt in je handjes knijpen dat er niks gebeurd is. Vind het erg ontverantwoordelijk :n
Sowieso het 'aangepaste tuig', net zoals Dennis zegt, rijd je ook zo paard :?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 21:15

IndianLady, check gerust mijn profiel, staan genoeg foto's van mijn home made zadel en hoofdstel etc :j

Enne als ik niet gemeld had dat dit de eerste keer is dat ze wat hadden getrokken had er geen woord over gevallen ;)

vjestagirl: nu toch ook al ;)
Die shetzadels.. allemaal 1 maat, allemaal hetzelfde en toch is er geen shet gelijk..

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:17

Jammer dat er van die negatieve reacties komen.
Breng het dan leuker ofzo.
Bij ons naast doen ze het ook. geweldig.!
Hebben jullie nooit lol ofzo?

K vin het zkrs een cool idee. En de pony's vinden het leuk. Best zkrs :).
Als ze het niet fijn vinden laten ze het wel merken.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 21:21

Wat ik zeg, kritiek is welkom (in al mijn topics overigens) zolang het opbouwend is.
Sommigen gooien er opmerkingen uit waarvan ik denk moet dat nou zo :?

Maar goed, ik zorg goed voor alle 4 mijn paarden weet ik van mezelf, komen niks tekort en vond dit wel kunnen voor een keertje :j

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:27

Ik vind het echt hele leuk foto's :D
En natuurlijk onzin over dat geklaag over het tuig. Oke het is in optimaal maar het is niet te vergelijken met een zadel.
Dit tuig word alleen nu door ts gebruikt, en een zadel word veel vaker gebruikt.
Dus 1 keer een niet passend tuig vind ik veel minder erg dan elke week een niet passend zadel ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:41

Lol met je knol is natuurlijk belangrijk en ik denk ook echt niet dat de pony's hier kapot aan zijn gegaan...Maar toch ook een 'maar' van deze kant. Een mentuig is er niet voor niks. Gewicht trekken is een hele andere belasting dan gewicht dragen. Gewicht dragen vraagt echter om goed en vooral passend materiaal, waarom zou dit voor gewicht trekken anders zijn?

Er zijn zoveel vragen die in me opkomen, bijv.. het wenden, hoe wil je dat goed doen met deze strengen? Dan kun je wel zeggen dat je paarden oh zo braaf zijn...Het zijn en blijven beesten. Onze Rano knolliebollie is een extreem braaf menpaard die nu ook al meerdere wedstrijdjes met succes heeft gelopen, hij zet nooit een pas fout...Toch lagen we anderhalf jaar geleden met paard en koets in de sloot....Je kon het niet af knipogen.

Het is helemaal jouw keus en ik zie dit echt niet als dierenmishandeling...maar ik zou zowel kind als pony dat in elkaar gerommelde tuig niet aandoen....Onnodige risico's...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:46

Wat heb jij een lol met je dochter gehad zo.
Schitterend.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:54

Jeetje, hoe verzin je het om van een singel zo'n tuigje te maken?
Je hebt al genoeg tips gehad!

Ziet dr wel érg leuk uit, grappig ponytje en leuk kindje! :D
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 18-12-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:55

Afbeelding

Geweldig! Wat een bekkie!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:09

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-02-22 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:09

Wat een heerlijke foto's!
Ergens leg ik wel een associatie van het topic over paardrijden toen en nu. Wat je vooral hoort is "toen kon dat allemaal nog, we deden het gewoon en er ging maar zelden iets of iemand stuk van".
Dat het niet ideaal is snapt iedere smurf, dat je deze fun gewoon mee wilt maken is ook goed te snappen.

Nogmaals; ik vind het er heerlijk uit zien, de blijheid en het enthousiasme en het genieten spat aan alle kanten van jullie af :)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:15

wat een geweldig leuk idee, en wat een onzinnig gezeik, volgende keer gaat deze moeder geen pics meer op bokt zetten maar enkel nog zelf genieten van zoveel leuks!
ik heb vroeger ook dit soort onzin uitgehaald en dr ging nooit wat mis, ponies die altijd buiten lopen vliegen er niet zo snel vandoor is mijn ervaring, je dochter is een plaatje *D

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:15

Ben het met de medebokkers eens dat die singel aan de voorkant veel te hoog zit maar verder word er wel wat overdreven gereageert.. Zo te zien hebben jullie super veel lol gehad *\o/* leuke foto's!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:24

waat kunnen mensen zich druk om maken zeg. sory

tuurlijk is het niet de juiste tuig maar ze hebben lol!!

ik heb ook wel eens lol met me paard gehad. Ik glijd wel eens na het rijden van me hafjes kont af. Nou het intreseert hem niks. en hij kan ook een keer schrikken of een bok geven.

Tja je neemt zowizo risco met paarden maar ook in een stal kan een paard schopen. of je een keer voorbij lopen ook zo shet.

ik vind het een leuk gezicht. En ze doen het niet dagelijks.
en zo te zien vinden de shetjes het geweldig!

je hebt teminste wel lol

oja en even over dat gewicht met mams op de slee. Een shet kan zeker 3x eigen gewicht trekken. en zo slee werkt ook goed mee. Dus het valt wel mee.

nog veel plezier met die 2 shetjes :D

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:28

Ans dit kan je niet maken hoor ten opzichte van die arme shetties. Je geeft geen goed voorbeeld aan je dochter. :D

Veel plezier er komt nog meer sneeuw aan.
Laatst bijgewerkt door steinstein op 18-12-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 22:31

Ten eerste:

Ik ben der mama!!!...... denken mensen nou werkelijk dat ik het risico neem voor ongelukken met dat kleine ding?
We hebben alleen gestapt en een ini mini drafje gedaan!

Ik vind dit geen mennen, maar spelen.. lol met je knol!! Hebben sommigen dat dan nooit met hun paard?? (erme peerden...)

De poownies zijn zo mega betrouwbaar dat ik er zo alles achter onder voor en bovenknoop, ze zijn voor de duvel niet bang en houden o zo'n rekening met hun kleine bazinnetje..

Andere weggebruikers?? die ene eekhoorn die oversteekt ofzo misschien? sorry niks gezien...

enne ja ik durf te zeggen dat ik die 250kilo echt wel tegenhou, maar mijn eigen paard van over de 700kilo echt niet dus :n