anneliesdj schreef:Maar wat me nu opvalt is dat jij geen zweng gebruikt voor de voorpony en op de foto van het zwarte span iets onder jouw post wordt die wel gebruikt. Nu ik erover nadenk heb ik het al vaker zonder gezien, wat is daar de motivatie voor? (zitten er nadelen aan het gebruik van een zweng?)
Ik heb het eens goed bekeken, en het zwarte span heeft ook geen zweng voor het voorpaard. Er wordt bij het achterpaard een borsttuig van een combinatie tuig gebruikt, en aan de twee ringen worden de strengen van het voorpaard vastgemaakt dmv strengkappen en panieksluitingen. Bij mijn weten wordt er nooit een zweng gebruikt bij het tandem rijden.
Er wordt zonder zweng gemend omdat die vooraan aan het borsttuig van het achterpaard bevestigd zou moeten worden. Aangezien het voorpaard niet meetrekt, hangt die zweng meestal los naar beneden, zodat die tegen de voorbenen of de borst van het voorpaard zou liggen slaan. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor het achterpaard. Bovendien trekt het voorpaard enkel als de koets rechtuit loopt, omdat het achterpaard anders de bocht doorgetrokken wordt. Er is dus geen probleem met ongelijke drukverdeling. Verder zit de bevestiging van de strengen bij een echt tandem tuig opzij van het achterste borsttuig, zodat dat borsttuig niet in een punt getrokken wordt. Dat kan niet met een zweng, aangezien die in het midden bevestigd moet worden.