[AR] 1 + 1 = Tandem!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: 1 + 1 = Tandem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:14

Ik krijg binnenkort les van Marja de Herfst. Vind het echt super gaaf om te doen :D.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:43

echt heel gaaf :D

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:45

Hihi, schattig! :D

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:47

Haha, dat ziet er leuk uit!
Succes nog verder met je 'tandem'. :P

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:57

Das nog is een leuke tandem! Ziet er gaaf uit! Succes met traineN!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:06

Wat knap zeg! Hier in België zie je haast enkel Shets die dienst doen als grasmaaier. Ik kijk m'n ogen uit hier op Bokt hoor, want ik zie enorm veel Shetjes voor de kar staan. Jammer eigenlijk, dat je hier zo weinig Shetjes aan het werk ziet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:03

Ziet er goed uit zeg, alsof ze al jaren zo lopen :j
Ik heb het vroeger zelf ook gedaan dus ik weet hoe moeilijk het is om de voorpony ook echt voor de achterpony te houden :+
Snel je eigen tuigje aanschaffen en lekker gaan trainen!

Maar wat me nu opvalt is dat jij geen zweng gebruikt voor de voorpony en op de foto van het zwarte span iets onder jouw post wordt die wel gebruikt. Nu ik erover nadenk heb ik het al vaker zonder gezien, wat is daar de motivatie voor? (zitten er nadelen aan het gebruik van een zweng?)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 09:10

Heb gister een eigen borsttuig op gehaald, m'n leidsel is gefixt (stoten waren te breed voor de luxere bitjes die ik nu heb, op de foto heb ik ze door de bril zitten), langere zweep heb ik op Paard en Koets gehaald en as zaterdag heb ik m'n eerste tandem les van iemand die erg leuk mee doet met haar tandem in de nederlandse top :).

Ik heb er zin in!

Waarom geen zweng? Dit is net zo makkelijk. Heb gezocht naar de makkelijkste manier en veel rijders rade mij dit aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 01:07

Maar dan krijg je wel ongelijke verdeling van de druk als het voorpaard toch meetrekt.
Als dit veel makkelijker is en het verder geen verschil maakt waarom rijd dan niet iedereen zonder?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:04

De tandemaanspanningen die ik heb zien gaan rijden bijna allemaal zonder. Met zweng heb je de zelfde drukverdeling, omdat die zweng toch ook aan de borst gemaakt moet worden.
Daarbij gaat een zweng ook heen en weer bewegen.

Ik rijd dus ook zonder zweng. Mijn strengen zitten wel iets meer opzij bevestigd, zodat de borst van het achterpaard niet in een puntje getrokken wordt als ik het voorpaard wél mee laat trekken.
Maar voor ik dat had, reed ik ook met de strengen aan de ringen van het borsttuig.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 03:11

anneliesdj schreef:
Maar wat me nu opvalt is dat jij geen zweng gebruikt voor de voorpony en op de foto van het zwarte span iets onder jouw post wordt die wel gebruikt. Nu ik erover nadenk heb ik het al vaker zonder gezien, wat is daar de motivatie voor? (zitten er nadelen aan het gebruik van een zweng?)

Ik heb het eens goed bekeken, en het zwarte span heeft ook geen zweng voor het voorpaard. Er wordt bij het achterpaard een borsttuig van een combinatie tuig gebruikt, en aan de twee ringen worden de strengen van het voorpaard vastgemaakt dmv strengkappen en panieksluitingen. Bij mijn weten wordt er nooit een zweng gebruikt bij het tandem rijden.

Er wordt zonder zweng gemend omdat die vooraan aan het borsttuig van het achterpaard bevestigd zou moeten worden. Aangezien het voorpaard niet meetrekt, hangt die zweng meestal los naar beneden, zodat die tegen de voorbenen of de borst van het voorpaard zou liggen slaan. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor het achterpaard. Bovendien trekt het voorpaard enkel als de koets rechtuit loopt, omdat het achterpaard anders de bocht doorgetrokken wordt. Er is dus geen probleem met ongelijke drukverdeling. Verder zit de bevestiging van de strengen bij een echt tandem tuig opzij van het achterste borsttuig, zodat dat borsttuig niet in een punt getrokken wordt. Dat kan niet met een zweng, aangezien die in het midden bevestigd moet worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:50

Nu je 't zegt twijfel ik ook of het wel een zweng is, maakt ook niet uit, ik heb het iig al meerdere keren gezien.

Maar je zegt dat het voorpaard niet trekt, is dat bij een 4 span dan ook zo? Ik zie altijd voorpaarden die ook meetrekken, daar worden ze toch ook niet de bocht om getrokken?
En waarom zou je er een paard voor zetten als die toch niet meetrekt, dat is toch alleen maar lastig?

(ik snap wel dat het een hoog showgehalte heeft maar voor bv marathons is het dan nadelig tov een enkelspan)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 03:54

Bij een vierspan lopen de voorpaarden ook meestal uit de strengen. Je kunt ze laten meetrekken op rechte stukken of bvb bij een wedstrijd hen de koets laten trekken tussen de hindernissen om de achterpaarden even te ontlasten...

Het tandemrijden vindt zijn oorsprong in de jacht. De chique meneer ging jagen en om daar te geraken, nam hij de koets. Het jachtpaard ging voorop mee. De koets wordt dus getrokken door het koetspaard en die ervoor loopt eigenlijk alleen maar mee. Tegenwoordig is het idd meer voor de show dan voor iets anders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 04:12

Ik heb altijd begrepen dat het tandem-rijden is ontstaan doordat er vroeger veel smalle straatjes waren in steden waar een tweespan niet door kon, dus werd er een smal koetsje gemaakt en om toch meer trekkracht te hebben spanden ze de paarden voor elkaar ipv naast elkaar.

Ach maakt verder ook niet uit, het werkt prima zo en daar gaat het toch om, ik vroeg het me alleen af. Als ik eens iemand tegenkom die wel een zweng gebruik zal ik hem wel vragen waarom aangezien er meer redenen zijn om zonder dan met te rijden :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:20

Je kunt tandem rijden met een knuppeltje om de hals van het voorpaard, bij authentiek hoort het zelfs , waar komt tandem rijden vandaan., de een zegt bij de jacht zodat men op het voorpaard verder kon rijden de ander zegt dat men op de markt een tweede paard kocht en dit ook naar huis moest.

Ik ben zelf meer van het jacht verhaal omdat je dit ook op oude prenten terug ziet..
Voorpaard mag nooit trekken, dat moest dus zijn krachten sparen om nog ohz met de jacht mee te kunnen doen..
Ook in de marathon laat je niet trekken omdat je dan snel om een paal gevouwen zit of je achterpaard wordt weg-getrokken..

Tegenwoordig zeker met marathon is zo een knuppel om de hals gevaarlijk vandaar dat je het niet meer ziet.....

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:28

Ziet er leuk uit! :D

edit; eigen foto's weggehaald, excuses
Laatst bijgewerkt door shetties op 29-11-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:38

Shetties ik denk dat je een eigen foto=-topic hiervoor moet openen, daarbij mis ik bij jou speciale sleutels op het tuig om de voorleidsels doorheen te laten lopen.
Dit is een gevaarlijke situatie waarbij je ook nog eens je handen op je schoot hebt liggen zodat de voorleidsels gigantisch aan de boom kunnen blijven hangen en je met je leidselvoering ook niet echt helpt..

Het moet toch meer zijn dan zomaar pony's voor elkaar knopen en ermee gaan rijden, op zijn minst moet je toch weten hoe de leidsels vast te houden
En een spediale spinnenkop voorop de boom om de zweng aan vast te maken

Sorry Dennis dat dit in jouw topic gebeurt, wilde je alleen uitleg over tandem geven

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:58

Kom maar hoor, ik kom ook net kijken en vind alle menigen interesant.

Gister m'n eerste les gehad, ging super. Instructrice vroeg zelfs waarom ik vandaag niet met een Indoor mee reed met het span omdat ze braaf zat zijn (reed enkelspan met een andere pony). Voorpony is pas 4 en achterpony vind zich zelf al erg drachtig dus dit span word na de zomer pas een wedstrijd span. Eerst kilometers maken met de dames.

Als het practisch bekijk is je voorpony alleen maar lastig, trekt niet mee en loopt dus los mee en kan daardoor alle kanten op. Maar daar zit nu ook net de uitdaging :D.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:40

Hey gaaf dat je eerste tandemles zo goed ging. 8-)
Lijkt mij echt moeilijk, ik stort me eerst maar eens op tweespan !
Vind de beide dames zo stoer zo samen in tandem, en wat lijkt me dat vreselijk moeilijk om alles recht voor elkaar te houden.
Ga je nu elke week lessen of gaat Roos eerst op "zwangerschapsverlof"

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:54

Dat ziet er leuk uit!
Wij hebben een tijdje terug met het tandem span Belgen een boot gesleept, en oh wat is dat moeilijk, om ze netjes achter elkaar te houden!
Succes ermee, gaat zeker goed komen!! :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:07

Ik ga nu eerst zelf wat kilometers maken tot Roos aan geeft het mooi geweest te vinden, pony's zijn braaf en leidselvoering moet nu gewoonte gaan worden. Ik moet er nu nog te veel bij nadenken wat ik aan het doen ben en vergeet dan dat ik ook nog 2 pony's er voor heb lopen (waardoor ze overal en nergens komen te lopen :P). Whitney blijf ik voorlopig enkelspan lessen.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:52

Haha ik herken precies dezelfde problemen die jij nu noemt. Die leidselvoering en dan die twee pony's nog voor elkaar houden, anders lopen ze idd overal en nergens en dan ook je voorpony nog uit de strengen houden.
Ik rijd nu een jaar vierspan en nu pas gaat alles lekker lopen, ik vond vooral gister het speel uw speel veel lekkerder lopen dan het klassiek parcours in benningbroek.
De voorpony is idd alleen maar lastig, maar het is precies wat jij zegt dat het een uitdaging is!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:54

Ziet er echt super gaaf uit!
bij ons op stal hebben ze dat ooit ook gedaan allen dan rijdend met een fries en een schet er voor :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:57

nestle schreef:
Ziet er echt super gaaf uit!
bij ons op stal hebben ze dat ooit ook gedaan allen dan rijdend met een fries en een schet er voor :)

Schet? Wat is dat voor ras?

Zag er goed uit Cis, zaterdag bij je les :) Kan niet wachten tot het volgend jaar ook te gaan proberen :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:02

Oh, wat gaaf!
Ziet er al heel netjes uit!

Lijkt me ook erg leuk om te doen, maar ik moet eerst zien ze in enkel- en dubbelspan goed te hebben lopen :o