[AR] Rivaldo los voor de wagen TROTS!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:29

Leuk zeg, veel menplezier!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:51

Wat super!
Hele overwinning! Heel veel menplezier!

Wat een mooie bak hebben jullie trouwens! Ziet er ook heel groot uit!

Napie

Re: Rivaldo los voor de wagen TROTS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:28

Goed hoor, dat smaakt vast naar meer!!!!! Mooie combinatie ook. Commentaar op het tuig sluit ik me bij aan.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:45

Ziet er goed uit! Fijn dat alles goed en rustig gaat helemaal nou zo'n trauma! Erg mooie pony heb je trouwens :~ Nog heel veel menplezier gewenst, maar dat gaat vast wel goed komen ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 16:53

Bedankt voor alle leuke reacties. Het heeft dan wel 2 jaar geduurd, maar we zijn er eindelijk :D.. Wilde vandaag eigelijk mennen, maar het tuig moest natuurlijk eerst in de olie. Morgen met mooi weer hoop ik er weer op te wagen.

avaluna: bak is 20x40 gewoon de standaard hor, hihi misschien komt het wel omdat rivaldo zo klein is en de bak groter lijkt ;)

fes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:05

Let wel op dat de veiligheidsogen aan het schofje en een tweewieler niet samen gaan, doordat de bomen op en neer kunnen gaan kunnen de veiligheidsogen uit de gesp springen en gaat de boom los van het schofje. Ik heb dit zelf mee gemaakt en mijn pony is op hol geslagen met ons op het karretje, gelukkig is ze uiteindelijk gestopt door 2 mensen die ervoor zijn gesprongen. Later heb ik dit nagevraagd bij ideal zelf en die zeiden dat je alleen met lichtogen in combinatie met een tweewieler kan rijden en dat je anders ongelukken kan krijgen, dat hadden we dus al gemerkt. Bij het laten terugbuigen van de bomen, die tijdens het bijna ongeluk verbogen waren heb ik meteen de ogen van de boom laten afhalen zodat ze weer door een lichtoog passen, ik heb hetzelfde karretje.
Succes met je pony, het is een leuke combinatie

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:15

Dat is wel vreemd maar lijkt een kern van waarheid in te zitten. Maar waarom worden er dan tweewielers gemaakt met een dicht lamoen? Want je kan alleen met veiligheidslichtogen mennen. Kunnen die lichtogen niet op een 1 of andere manier worden vastgezet na het dicht doen?

fes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:30

Ja ik snap ook niet waarom ze met een lamoen met dicht oog gemaakt worden, je kan wel het lichtoog open maken en hem door het lamoen oog doen, maar in geval van nood heb je hem dan niet snel los. Ik heb ook gemerkt dat heel veel mensen dit probleem niet weten en ook niet in winkels waar ze ideal tuig verkopen, maar ik heb het gevraagd op paard en koets in de ideal stand aan een zeer ervaren persoon in tuigen en die zei echt dat de combinatie veiligheis oog ( of veiligheids brancardbeugel) met tweewieler niet kon.
Ik denk ook dat de kans dat het misgaat niet zo heel groot is als je op vlak terrein rijd maar als je in het bos wat hobbelpaden en heuveltjes rijd zit er meer beweging in de bomen die dan het veiligheidsoog uit de gesp drukt. Je kan het zelf ook heel makkelijk zien als je het oog omhoog duwt dan gaat hij gelijk uit de gesp.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:02

Ik begrijp het verhaal niet zo, zal het morgen even nog is lezen. (denk dat ik te moe ben).. je hebt het over veiligheidsogen maar daarna weer over brancardbeugels. Ik heb inderdaad gehoord dat je met brancardbeugels niet met een tweewieler mag mennen.

Heb even nog een keer gelezen en begrijp je verhaal.

Ik ben expres op zoek gegaan naar een dicht lamoen en veiligheidslichtogen. Dit vanwege eerdere ongeluk. Mijn veiligheidslichtogen zitten op het bovenste gaatje, waardoor de leren gesp erg lang is.. Ik ga morgen even kijken hoe dat nou precies zit wat je bedoelt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:28

Ik denk dat je het maar gewoon aan een proef moet onderwerpen. Even met flinke kracht je lamoen omhoog trekken terwijl deze in de lichtoog zit en kijken of je lichtoog daardoor los kan schieten

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:33

ga ik doen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 01:08

*\o/* Echt helemaal super....nadat ik een keer achterover ben gekiept met een 2-wieler,
heeft het ook wel even geduurd voordat IK weer ontspannen erop durfde te zitten :o
Ik vind het echt gaaf voor jou (jullie) +:)+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:13

Hallo, dat ziet er geweldig uit hoor,
Wat een stoere combinatie is dat.

Ik zal hier onder mijn eigen bevindingen/ervaringen omschrijven.
Wij hebben onze wagen afgesteld samen met een zeer ervaren menner, en ik heb altijd hulp van heel goede menkenners, die zelf ook veel ervaring hebben met twee en vierwielers.

Zelf men ik dus ook met een tweewieler, we hebben er meerdere gehad, het losschieten van de veiligheidssluiting kan alleen gebeuren als je de wagen niet in balans hebt, dus als je veel te veel druk op de achterkant van de wagen hebt, zodat de lamoenboom vrij komt van het lichtoog, dus als de wagen te veel achterover hangt.
Dit kan dan idd wel eens voorkomen, maar als de wagen goed in balans is kan dit niet gebeuren.
Ik heb meerdere tweewielers gebruikt, met veiligheidslichtogen, en rijd in allerlei soorten terreinen, en heb dit nog nooit zelf meegemaakt.
De lamoenboom bij het lichtoog mag nooit helemaal gewichtloos zijn terwijl de menner op de bok zit, dan is er echt te veel gewicht aan de achterkant van de wagen ! Dan krijg je idd dat de wagen omhoog komt en achterover kan klappen.

Ik heb overigens dezelfde rode wagen gehad, en heb er nooit last van gehad ook niet met veiligheidslichtogen.
Ik men altijd met veiligheidslichtogen.

Wij hadden een belgisch trekpaard in dezelfde soort combi, een (grotere)tweewieler met veiligheidslichtogen, 2 jaar lang mee gemend, door bossen , kuilen vol gas door waterplassen, en diepe sporen, nooit problemen, maar de kunst is om de wagen goed op evenwicht af te stellen.

Hij mag nooit vrij in de lichtogen zweven, dan heb je echt te veel gewicht op de achterkant van de tweewieler.

Het is echt een kwestie van afstellen, dan kan de wagen niet achterover kiepen. ( behalve uitzonderlijke gevallen daargelaten, zoals het oprijden van steile hellingen e.d.)
Maar steile hellingen die rijd ik niet met een tweewieler, dan moet je idd vaste lichtogen hebben.
Let wel op ! als je de wagen dus in evenwicht afstelt met 1 persoon erop, dan is hij in balans, ga je er dan later met z'n tweeën opzitten dan word de wagen zwaarder aan de achterkant/voorkant, en kan de wagen daardoor uit balans komen en dus achterover klappen.
Het afstellen komt dus best heel precies, maar dan kun je ook jaren plezier hebben van je tweewieler.
Dit zijn dus mijn ervaringen, oordeel niet te hard, als je het er niet mee eens bent, het leven is een leermeester, dus ik ben wel
benieuwd wat iemand anders ervaringen zijn.

Ik vind het er erg leuk uitzien op de foto's en hoop dat je nog veel plezier zult hebben met deze leuke combi !!!!!!!!! ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:25

Bedankt :D

Anke: het heeft inderdaad wel lang geduurd, maar ben in de tussentijd gelukkig niet helemaal gestopt, vaak erachter wandelen in het verkeer en de bak slepen. Vanmiddag als het mooi weer is ga ik er weer op :D Hij vind het zo leuk :D

Marjo2009: De lamoenen hangen inderdaad niet in het midden. Eerst wilde ik de wielen nog verzetten, maar de verkoper zei dit moet je niet doen, want hij is nu goed en als je dan met zijn 2jen gaat kan hij inderdaad meer gaan hangen. Tot nu toe ga ik nog alleen in de bak mennen. Eind november eerste keer naar buiten, maar wil het eerst meer bevestigen in de bak.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:47

Ahhh...helemaal geweldig hoor,fijn dat hij al stoer alleen door de bak is geweest.Je hebt hier en daar al wat tips gekregen.
Heel veel plezier met mennen ;)

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:11

Ziet er goed uit! Veel plezier :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:43

Vandaag weer voor de wagen, hij gaf weer geen kick!!
Volgende week woensdag onze eerste dresuurles met de wagen :D :D :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:52

Ik zag dat ik er een was vergeten:

Afbeelding

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:55

Wat is ie leuk!!
Mooie tweewieler heb je zeg, die is gaaf!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:58

Prachtig paardje heb je hoor, helemaal mijn smaak. Veel menplezier samen!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:00

Bedankt voor de leuke reacties :D
Zaterdag ga ik onder begeleiding (vast) voor het eerst weer een stukje naar buiten :D

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:46

Leuke foto's
ziet er lekker ontspannen uit!
veel succes

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:52

Wat ontzettend leuk vind ik dit. Hier schijnt de zon, dus misschien ben je nu al aan het genieten van een buitenritje ( heet dat met mennen ook zo of is het een buitentocht?) Veel plezier nog met je leuke pony.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:14

Bedankt voor de leuke reacties :D :D

Gisteren heb ik inderdaad een ritje buiten gemaakt van 1,5 uur stappen aan de longeerlijn. Ging super, maar merkte dat hij dit nog wel even vast moet doen, meer ook omdat ik geen ongelukken wil en voor mezelf dat ik me nu nog even veilig voel :D

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:47

ziet er gaaf uit hoor :)
nog succes verder :D