Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sythaa schreef:Als ik fotos had van jonkies zou ik ze ook wel plaatsen maar ik heb niks helaas. Wij hebben geen jonge paarden meer. We hebben in het verleden wel wat zelf tussen de lijnen gehad en beleerd maar daarbij had ik geen ruimte om ook nog met een camera rond te lopen
_emmma_ schreef:ik vind het er opzich ook wel ontspannen uitzien,
maar ik ben eigelijk wel nieuwschierig wat het voordeel is om zo jong te beginnen en
merken jullie veel verschil als je later begint en zoja wat merk je dan?
BlackDevils schreef:Kijk dat je zegt dat die opzetriem er voor is om te zorgen dat de luchtpijp niet dichtgetrokken wordt wil dus zeggen dat je ze ongelooflijk in de mond zit te hangen gedurende de race. Bij ons in de mensport zijn dergelijke hulpmiddelen uit den boze en schieten de doelstelling voorbij. De kunst is voor mij een paard op eigen benen te laten lopen. Dit is vaak niet makkelijk met een heet dier omdat het eigenlijk altijd vooruit wil. Daarvoor moet je balans leren zoeken en je paard niet meer op hoeven te knopen aan dergelijke riemen.
fransje23 schreef:Leuke foto's Ceet! Goed ook dat je ze durft te plaatsen!BlackDevils schreef:Kijk dat je zegt dat die opzetriem er voor is om te zorgen dat de luchtpijp niet dichtgetrokken wordt wil dus zeggen dat je ze ongelooflijk in de mond zit te hangen gedurende de race. Bij ons in de mensport zijn dergelijke hulpmiddelen uit den boze en schieten de doelstelling voorbij. De kunst is voor mij een paard op eigen benen te laten lopen. Dit is vaak niet makkelijk met een heet dier omdat het eigenlijk altijd vooruit wil. Daarvoor moet je balans leren zoeken en je paard niet meer op hoeven te knopen aan dergelijke riemen.
In de mensport ligt het doel ook wat anders dan in de drafsport.Je wilt juist dat ze hard vooruit gaan en dan ook nog in een veld maar een boel andere paarden op een kluitje. De check, de opzet, zorgt er in de koers voor dat ze paarden niet hun hoofd naar beneden doen, met de kans over de kop te slaan, of zich op krullen (luchtpijp dicht..). In de gewone trainingen wordt zover ik weet niet of nauwelijks een check gebruikt en worden de paarden wel over de rug gereden.