[AR] Sedderick (shet) voor de 2e keer voor de wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sedderick (shet) voor de 2e keer voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:38

Zweep in de hand is niet nodig als ik er langs loop, daarbij reageert de pony zo goed op stemhulpen dat ik zweep ook aardig overbodig vind en die geef ik al helemaal niet aan iemand die er niet mee om kan gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:43

Shanna schreef:
Zweep in de hand is niet nodig als ik er langs loop, daarbij reageert de pony zo goed op stemhulpen dat ik zweep ook aardig overbodig vind en die geef ik al helemaal niet aan iemand die er niet mee om kan gaan.

Oké............ tot hier kon ik het nog allemaal behappen, maar nu breekt m'n klomp!
:x |o

Dit korte stukje tekst geeft weer dat je er écht geen verstand van hebt. Als jij straks naar buiten gaat met die pony, je tussen het verkeer rijdt en hij naar links of rechts springt, dan zou ik graag van jou willen weten hoe je denkt dat op te lossen met je stem, als jij je pony kan laten buigen om je stem heen moet ik toch maar eens bij jou gaan lessen....

En ja, iemand die er niet mee om kan gaan, dat is dus de grote fout die je maakt! Dat argument slaat dus ook werkelijk nergens op.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:51

Ik was voorlopig nog niet van plan om in mn eentje een buitenrit te gaan maken met de wagen, en denk ook niet dat ik dat ooit zal doen. Dus dan vind ik een zweep vrij overbodig, zoals ik al zei, einde discussie dan doe ik het maar lekker fout, is mijn probleem en mijn pony, niet het jouwe nietwaar?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:59

JoyCiej007 schreef:
Shanna schreef:

Oké............ tot hier kon ik het nog allemaal behappen, maar nu breekt m'n klomp!
:x |o

Dit korte stukje tekst geeft weer dat je er écht geen verstand van hebt. Als jij straks naar buiten gaat met die pony, je tussen het verkeer rijdt en hij naar links of rechts springt, dan zou ik graag van jou willen weten hoe je denkt dat op te lossen met je stem, als jij je pony kan laten buigen om je stem heen moet ik toch maar eens bij jou gaan lessen....

En ja, iemand die er niet mee om kan gaan, dat is dus de grote fout die je maakt! Dat argument slaat dus ook werkelijk nergens op.....

Niet alles is op te lossen met een zweep!!!
Western ruiters ooit met een zweep gezien? sla jij je pony dan weer naar rechts als ie naar links springt???
Vertrouwen is nr 1 basis, en stem doet wonderen bij echte connectie met je paard!

Shanna you go girl! Vind leuk zo en indd gewoon lekker je ding doen! Hij is echt cute!!! :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:01

Ik snap niet dat hier zo'n groot probleem van gemaakt wordt, ze loopt er zelf naast, dan hoeft er toch nog geen menzweep bij gehaald te worden. En ik vind de pony er nou niet echt getraumatiseerd bijlopen omdat het vorige keer niet helemaal goed ging, hij wandelt gewoon gezellig voor het karretje naast zijn baasje. Ze gaan niet de weg op, dus zo gevaarlijk is het nou niet.
Tuurlijk, als je echt de weg op wilt en alles, vind ik dat het goed aangeleerd moet zijn en dat je het zelf ook goed kan, maar zie hier niet iets waar ik heel erg hard over val ofzo.

Amen Daijano

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:11

Leuke shettie heb je!
goed dat je met zn tweeën aan de gang gaat, heb je toch net iets meer te vertellen, mocht ie weer iets bedenken om je mee te verrassen ;) en een menzweep, tja als je je handen vol hebt aan teugels (en dan een zweep erbij en niet meer kunnen sturen is helemaal lastig), er loopt iemand naast...ach, dat komt allemaal wel als je serieuzer aan de gang gaat, zo lekker rond blijven hobbelen, de rest komt dan op zijn tijd wel!
ff offtopic; heb je m toevallig n paar jaar geleden van marktplaats gekocht? Zag nl een foto die er ERG veel op leek, vandaar (gewoon nieuwsgierig hoor, vond m toen al leuk :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:15

Dat klopt ik ben via marktplaats aan hem gekomen, toen zat hij op de foto slecht in zn vacht in een kale wei met opvallende dreadlock manen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:15

Beste mensen....... hebben jullie eraan gedacht dat het wellicht helemaal niet handig en relevant is om menners met ruiters te vergelijken?

Dan maar even wat feiten op een rijtje:
Een ruiter heeft zijn zit, zijn benen, zijn stem, de teugels en eventueel een zweepje.

Een menner heeft enkel zijn stem, zijn zweep en meters leidsel er tussen. Wat mist er?? De zit en de benen. Neem je die zweep ook nog eens weg, heb je wéér een belangrijke hulp minder, wéer minder te vertellen! Met mennen heb je zowiezo al veel minder te vertellen, als je een ongeluk krijgt, hoe groot of klein ook, de gevolgen zijn meestal altijd wel groter dan met het rijden ohz. Mennen is dan ook nog eens een stuk meer risicovoller.

Veel 'niet-menners' schijnen te denken dat wij menners er maar lustig op los meppen met die lange zweep, echter niets is minder waar.

Aangezien je zowel je benen als je zit mist, heb je niets te vertellen vanaf de bok, en juist al helemaal niet vanaf de grond!.
Een menner kán niet zonder zweep, je zweep vervangt echt je benen en je zit, juist omdat je dat stukje controle mist! Met vertrouwen koop je niets, allemaal leuk en aardig maar ieder paard schrikt wel eens of gaat aan de kletter, vertrouwen of niet.

Doeleinden van de zweep bij het mennen:
- Corrigerende tik
- Tevens ook belonen
- Richting aangeven voor 't verkeer
- Stelling en buiging (ja, óók belangrijk bij recreatief rijden)
- Wenden
- Lastige/gevaarlijke honden weghouden
- Evt. opzwepend/aanmoedigend door het klaptouwtje (geluid)
- Begrenzende werking
En zo kun je nog wel meer dingen opnoemen.

Echt, dit is echt niet aanvallend bedoeld om jou persoonlijk aan te vallen, maar je ziet het niet en misschien wil je het niet zien, maar je bent vrij naief bezig op dit moment.

Ookal ga je de weg nog lang niet op, het is belangrijk dat je pony de zweephulpen goed zal aanleren. Dat jij er dan toevallig naast loopt op de foto's doet hier niets aan af. Als die pony schrikt en aan de kletter gaat, heb je vanaf de grond niets te vertellen, vanaf de bok al een heel stuk meer.
Als pony schrikt en opzij springt, zal hij heus niet denken 'goh daar loopt mijn vrouwtje, wij hebben zo'n goede vertrouwensband, ik zal oppassen dat ik er niet bovenop spring'.

Stel je even de volgende situatie voor:
Je rijdt ergens op de openbare weg, dat kan binnen de bebouwde kom zijn maar ook een smal landweggetje met aan weerszijden bomen en/of sloten. Er passeert een voertuig en op dat moment schrikt je pony ergens van en springt opzij. Met je stem kan je dus niets, dat staat vast. Met de leidsels kun je een ruk naar de andere kant geven, maar ook dat zal weinig tot niets helpen. Echter, als je pony naar links springt of dreigt naar links te springen, jij weet hoe jij je zweep moet gebruiken en je pony heeft dit alles ook netjes geleerd (zoals het ook hoort!) dan leg jij je zweep ook aan de linkerkant.

Natuurlijk zal dit nooit voor de volle 100% ongelukken in dat soort situaties voorkomen, maar zonder die zweep ben je helemaal nergens.

Verder zijn er hier enkele mensen die je gelijk geven, maar volgens mij kunnen zij geen van allen als (ervaren) menners gezien worden. Ik spreek mij ook niet uit over westernrijden of iets anders waar ik geen verstand van heb.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:27

Vind knap dat je er zoveel verstand van hebt , maar we hebben het hier over een leuke shet die leuk aan het hobbelen is in de bak met iemand ernaast,.. volgens mij gaat ze niet de A16 op,of in de stad... of wedstrijden!!
Jezus laat iemand gewoon lekker hobbyen, zo beginnen we allemaal!!! Fijn dat je zoveel vestand ervan hebt, maar jij doet dus ook eens een rondje hobbelen op de rug van een paard?? IS toch prima wij beginnen dan toch ook niet heel duur te praten over bla bla hulpen benen,.. onverantwoordelijk...enz.
Vind het ronduit belachelijk dat jij als ervaren menner iemand de lol weg wil nemen om uberhaupt een poging te wagen..
Fijn zulke paarde mensen! Gunt een ander niet eens het licht in de ogen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:45

Mijn post is zeker niet aanvallend opgesteld. Dure woorden??
Ik klim inderdaad nog weleens op een paardenrug, al rijdt ik bijna nooit meer onder het zadel.

Als ik dan bij wijze van spreken er met een korte broek op zou zitten, zonder cap, met slippers aan etc. etc. en er hier dan foto's van neer zet, vertel me dan niet dat er niemand mij gaat vertellen dat ik onverantwoord bezig ben.

Het meeste van de tijd 'hobbel' ik ook lekker een eind weg met mijn shetmerrie. Ongelukken hoeven niet in de stad, op de A16 of op wedstrijden te gebeuren. Met alle respect maar vind jou post van nogal wat kortzichtigheid getuigen.

Ik wil ook zeker de lol niet wegnemen, ik doe dit zeker niet om jullie/TS aan te vallen of 'te pesten', ik bedoel het goed en wil haar alleen behoeden voor wat het zoveelste ongeluk zou kunnen gaan worden. Als je dan veilig, verantwoord en met enig verstand van zaken bezig bent, perk je dat risico al een heel stuk in. ;)
Oh en meiden.... Als je via HK topic mensen op trommelt om versterking te vragen, waar ben je dan mee bezig? Lees mijn posts eens, ik ben niet gek en blijf nog altijd respectvol.... Over slaan heeft niemand het hier overigens gehad. Zegt meer wat over jullie, als jullie een zweep met slaan, meppen en afstraffen associeren.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 17-03-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:47

Kom kom dames, niet zo lelijk tegen elkaar doen.. >;)

Wat een leuke shet..Ik vind hem helemaal stoer..

Ik heb de discussie even gelezen en wilde er eerst niet op in gaan. Maar juist omdat ik je pony zo leuk vind (we hebben nog wel een stalletje voor hem leeg staan :D ) wil ik er toch iets van zeggen.

Ten eerst moet iedereen die zo tegen Joyciej steigert (de dingen die ze zegt zijn echt niet zo heel erg verkeerd en ze heeft in veel dingen gewoon gelijk *D) zich goed realiseren dat het met mennen vaak heel erg fout kan gaan. Dat hoeft niet eens met een niet beleerde pony te zijn maar dat kan ook heel goed gebeuren met een ervaren pony.
En als het dan fout gaat dan is de pony vaak niet meer geschikt om voor de kar te zetten omdat de pony dus geen vertrouwen heeft en er dus vaak weer ongelukken gebeuren.

Ten tweede kan het in de bak of in het land natuurlijk net zo fout gaan als op de openbare weg. Daar kom je alleen meer verkeersdeelnemers tegen..

Ten derde moet ik een beetje lachen bij de opmerking dat een zweep niet nodig zou zijn bij het mennen.
De zweep is juist een hele belangrijke hulp bij het mennen en heeft een andere functie dan bij het rijden.
Diverse functies zijn al door Joyciej beschreven.
Zelf heb ik al een paar keer gebruik moeten maken van de functie "lastige/gevaarlijke honden weghouden"
Ook te hard voorbij scheurende automobilisten kunnen rekenen op een tikje op het raam of autodak ~~}>
En ook de begrensende werking is erg belangrijk. Erg handig als de pony een stapje op zij wil doen omdat hij iets eng vind. Dan leg je de zweep even aan, net zoals je been zeg maar.

Je handen zijn echt niet voller met leidsels en een zweep dan als je teugels en een zweep vast hebt.

Let je wel op het gewicht wat je pony mag trekken? Er is een regel voor maar die weet ik even niet meer.
Zelf men ik met een marathonwagentje en een B-welsh maar op zware zandpaden gaat degene die op dat moment groomt er atlijd even naast lopen..

Even een tip, wij hebben Jorrit eerst aan een longeerlijn vastgehouden, d.w.z. ik op de bok en mijn menmaatje ernaast met een longerlijn eraan. Later toen we met zijn tweeen op de bok zaten, had hij nog steeds de lijn eraan.

En nog een tip..ik zou echt voor het koetsiersbewijs gaan lessen. Het is hardstikke leuk en leerzaam en je bent met elkaar bezig met je hobby. Erg leuk vond ik zelf.

Ik vind trouwens de naam Sedderick ook helemaal bij hem passen. Erg leuke naam..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:26

daijano schreef:
Western ruiters ooit met een zweep gezien?

:') ooit een westernruiter zonder benen gezien?

en in de wei kan het ook mis gaan. je brengt er alleen minder mensen in je omgeving mee in gevaar. dit maakt het niet minder erg voor de pony +menner etc.

verder is deze leidselvoering ( handen onder je benen) ook niet erg prettig voor een zacht pony-mondje.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:45

Westernruiters hebben extra lange teugels hè? Enig idee wat ze daar weleens mee doen? Juist...

Verder vind ik het een superleuk beestje, maar zou ik wel wat doen met bovenstaande raad. Ben zelf geen menner maar zelfs IK weet hoe je bepaalde dingen beter aan kunt pakken.

Zie het niet alleen als een aanval van kritiek, zie het als leerpuntjes die je verder op weg kunnen helpen zodat je lang en veilig van je pony'tje kunt genieten.
Want je hoort zo vreselijk vaak dat het mis gaat...

Stalgenootje (ervaren menner) van mij was op een groot weiland onder goede begeleiding haar paard aan het beleren toen ze er opeens vandoor schoot...Ze viel van de bok af en kon dus niks meer doen.

Paard vonden ze later 2 km verderop in het dorp. Ze lag op de grond met al haar tuig nog om. Gelukkig is ze er goed vanaf gekomen met wat schaafwondjes en een gebroken tandje... Maar sindsdien heeft zij niet meer voor de kar gestaan dus!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:56

Even ter illustratie van wat er mis kan gaan. Dit is waar mensen je voor proberen te waarschuwen...

Citaat:
Vandaag heeft Z. weer voor de kar gestaan. En als het aan mij ligt was dit de laatste keer.

maar goed.... mijn verslag...
Eerst liep ik er nog naast en haar haar aan een lang touw. Na een tijd hebben we het touw losgemaakt en liep ik er zonder touw naast. Weer later ben ik achterop de kar gaan staan.

Toen ging het mis. Z. “schrok” van een giertank en begon te wijken. J. stuurde haar de goede kant op en tikte haar bij met de zweep en probeerde haar “erdoorheen” te praten. Toen schoot en van de wielen in een greppel en dook de kar de greppel in. Z. nam een mega sprong en ging met kar en al door de greppel het land aan de overkant in. Helemaal over de rooie. Ze is door het land de weg op gerend. Richting het dorp. Ik was inmiddels van de kar want ik heb geprobeerd om haar te pakken. Wat dus niet gelukt is. Ik zag Z. richting het dorp rennen. Ik ben er als een idioot achteraan gegaan. J. was inmiddels van de bok af. Ik weet niet hoe.
Terwijl ik naar het dorp rende werd ik een auto ingetrokken, die man heeft ook paarden, zag alles gebeuren en heeft J. en mij opgeraapt en we zijn Z. achterna gegaan. Voor mijn gevoel duurde het uren tot we haar vonden.

Ze was niet heel ver gekomen. Ze is het dorp ingerend, geschrokken van een verkeersbord, toen is ze met kar en al gaan slingeren en omgeslagen.

Toen ik Z. zag lag ze op haar zij/ rug en waren haar beten helemaal stijf. Ik dacht dat ik op dat moment nog gekker werd dat ik al was. Ik dacht dat ze dood was.

Toen zag ik haar koppie, ze leefde nog. Ik weet niet wat er met mij, J. en de man die ons opgepikt had gebeurde, maar ik werd zo rustig. Ik ben bij haar gaan zitten. Heb tegen haar gepraat het tuig losgemaakt en losgesneden. heel rustig het halster omgedaan en we hebben Z. overeind gekregen. Z. stond rustig op, keek even rond en begon meteen te vreten. Ze stond immers in de tuin bij mensen. Ze is in een lage heg gevallen.

Z. is er goed vanaf gekomen. Wat schaafplekjes, een lelijke snee van het draad waar ze door is gegaan en een afgebroken tand.
Mijn tuig is nog redelijk heel, strengen zijn gebroken, leidsels zijn doorgesneden, en de broek is kapot. Verder is het nog heel.
De kar heeft wat schaafplekken, en het lemoen is gebroken.

Z. is redelijk rustig, eerlijk gezegd vind ik haar te rustig maar dat zal zeker de schrik zijn. Ze loopt (nog) niet kreupel. Morgen zal ze wel stijf zijn en misschien overmorgen ook nog wel. Maar het had allemaal zoveel erger af kunnen lopen. Al denk ik daar liever niet over na.

Mijn droom om tweespan te gaan rijden met G. en Z. is eigenlijk weg. Op dit moment heb ik zoiets van ik stap nooit meer op een kar. Al weet ik dat het eigenlijk wel moet. Maar moet er nu echt even niet aan denken….

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:45

Ik ga met JoyCiej007, josie, Ibalia, xElienx en _Sigrid_ .
Waarom hier niet van de meer ervaren menners leren?

Ik zal verder mijn mond houden, anders word ik niet lief. Als ik zo iets bij mij tegen zou komen ben ik echt niet aardig en sta ik niet voor mij zelf in (voor de veiligheid van pony en groom).

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:06

Leuke pony!
over mennen heb ik geen verstand dus daar hoor je mij niet over ;)
Je tuig staat hem trouwens echt mooi!
prachtige zomer foto's ook, alleen jammer dat je de kaartjes nog ziet daar :D

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:47

Leuke foto's Shanna. Sedderick ziet er schattig uit in ze tuig.
hij is echt mooi, lijkt steeds mooier word.

En shanna misschien een tip,(dus geen aanval)
als je echt verder wil gaan met mennen met Sedderick of ooit met 1 van jou andere paarden, neem dan wel eerst menles, want het is echt wel belangrijk dat het tuig goed zit en dat je de juiste dingen van mennen weet, ook al doe je voor de gein, er kan heel veel mis gaan namelijk, en dit heb gezien, bij een onervaren menner. en dit wil je zelf ook niet. ( en ik weet dat je er naast loopt, maar bedoel dit meer voor als je echt verder wil met mennen,dus alleen op de bok enz) lessen en in bezit zijn van certificaat is echt voor mennen belangrijk.

Nogmaals Shanna is geen aanval... maar een belangrijke tip..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:55

Het is vooral dat hij met kinderfeestjes een kar kan trekken, dus ik blijf er zoiezo naastlopen. Mn moeder is wel van plan om onze eigen paarden mee te nemen op menles dus ook Sedderick maar ik zelf doe er niks mee wat mennen betreft. Zoals ik al zei; ik weet wat ik doe en ik doe het goed, dus bij deze is het helemaal einde discussie. Als de discussie voortgezet wordt zal ik een mod verzoeken om een slotje op dit topic te zetten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:52

Shanna schreef:
Het is vooral dat hij met kinderfeestjes een kar kan trekken

Dan moeten ze helemaal 100% mak zijn en heel veel kilometers in de benen hebben.

Als je wist wat je aan het doen was had je het wel anders gedaan. De mensen die hier wat fel reageren zijn mensen die al de nodige ervaring hebben (zowel goede als minder goede), de mensen die het alleen maar leuk vinden zijn mensen die duidelijk minder of zelfs geen ervaring hebben.
Ik zou dan toch op het advies van de eerste groep af gaan, zeker als die het ook nog allemaal met elkaar eens zijn.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:16

Kan hier niemand lezen??????? Einde discussie!!!!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:18

Je kan ook het kritiek ontvangen en als jij het er mee eens bent het veranderen. Maar je kan ook eigenwijs blijven..

Ik denk dat de boven staande reacties hele mooie reacties zijn van kritiek. En ik denk ook zeker dat je daar wat aan hebt en er wat van kunt leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:21

Ik heb een mod gevraagt het topic op slot te gooien, jammer dat het op deze manier moet..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:36

Niet om het eén of ander hoor.....
De reacties hier vind ik erg overdreven.

Ze loopt er naast.....kom op zeg..
En dan nog iets.......we weten allemaal dat het hier om een mini-shetje gaat hè?
Je hebt dan wel genoeg aan gezond verstand en een beetje kennis...
Zo heb ik het zelf immers ook gedaan en dat is allemaal goed gekomen :j

Zonder menles zou ik ook geen fries of een kwpn-er beleren....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:39

daijano schreef:
Kan hier niemand lezen??????? Einde discussie!!!!

Weet je wat jij (en de TS) moet doen? ophouden met je aangevallen voelen en die ontzettend dikke plank voor je hoofd weghalen! Haal je kop eens uit het zand! Dit is nog altijd niet om je te pesten maar voor je eigen en nog meer voor je pony's bestwil.

Als jij kinderfeestjes wil geven met die pony voor de wagen moet je alles hélemaal voor de volle 100% goed hebben!
Luister alsjeblieft nou eens naar al die ervaren mensen hier, in plaats van te mekkeren dat je het zelf allemaal zo goed weet en dat wij onze mond moeten houden. Een slotje, ja prima, bereik je verder niets mee want blijkbaar ben jij zo eigenwijs om niets van anderen aan te nemen en gewoon op dezelfde voet door te gaan. Moet je hélemaal zelf weten, soms is de enige manier om iets te leren als het echt goed mis gaat. En wat ontzettend zonde zou dat zijn, met andermans kinderen op die wagen!!!

Oh en als je alleen een topic plaatst om 'och wat sgattug' reacties te ontvangen, helaas, die heb je inderdaad gekregen maar zo gauw iets niet in je straatje past roepen om een slotje, dat zegt genoeg.
En voor jou en je HK-vriendinnen: HK forums zijn nog altijd openbaar. Klep er lekker op los zou ik zeggen, maar het zegt meer over jullie dan over het zeer dringende advies dat wij hier geven. Verder beschouw ik mijzelf zeer zeker niet als een 2e anky van grunsven op de bok, wat een lariekoek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:41

Paintlinger schreef:
Niet om het eén of ander hoor.....
De reacties hier vind ik erg overdreven.

Ze loopt er naast.....kom op zeg..
En dan nog iets.......we weten allemaal dat het hier om een mini-shetje gaat hè?
Je hebt dan wel genoeg aan gezond verstand en een beetje kennis...
Zo heb ik het zelf immers ook gedaan en dat is allemaal goed gekomen :j

Zonder menles zou ik ook geen fries of een kwpn-er beleren....

Nog een HK'er, of heb ik dat nu mis?
Nee, een fries of kwpn'er moet je wel menles mee nemen en wel professioneel laten beleren als je er zelf geen verstand van hebt.
zo'n mini-shetje, ach kind kan de was doen, toch?

Zo'n beestje kan vást niets aanrichten als er ongelukken gebeuren.... En ach er loopt toch iemand naast? :Z
In jou post schort het juist aan gezond verstand en een beetje kennis ;)