anneliesdj schreef:Met een oornetje demp je lichtelijk het geluid, als je watten ín de oren propt heeft het paard nog maar 10-20% van zijn gehoor over.
Het gebruik van watten is in de draverwerld heel normaal. Ik heb er ook meegewerkt en het is helamaal niet zo dat er maar 10-20% van zijn gehoor over blijft. Gewoon stemgebruik van de pikeur/menner wordt nog steeds gehoord alleen de scherpte van de geluiden gaat er wat vanaf. Conclusie min of meer vergelijkbaar met een oornetje.
anneliesdj schreef:Een neusriem werkt niet in als het paard zijn mond dicht houd dus mits zij vriendelijk rijd merkt dat paard er helemaal niets van.
Klopt als een bus, tenminste in theorie de praktijk is helaas anders. Maar dit is een andere discussie.
anneliesdj schreef:Als je zoiets erger vind dan het zicht én gehoor voor 90% wegnemen en je paard een totaal vreemde omgeving insturen moet je je echt nog eens achter je oren krabbelen.
Is zeker niet banketstaaf bedoeld maar ik snap werkelijk niet hoe je zoiets kunt vergelijken met iemand die de twee belangrijkste zintuigen van het paard uitschakelt en vervolgens vrolijk in het bos gaat rondrijden.
De twee belangrijkste zintuigen worden niet uitgeschakelt in de mate die jij stelt.
Ik heb liever iemand die bewust bezig is met iets waarvan zij hoopt dat het voor haar paardje een uitkomst kan zijn dan iemand die maar wat aan haar paard knoopt zonder te weten waar het voor dient en wat voor schade het kan aanrichten.
Maar goed, ik ben voor en jij bent tegen. Laten we het daar maar bij laten verder.