[AR] Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:03

Hier ook per pony ieder zijn eigen hoofdstel en bit. Ze hebben verschillende maten en voorkeur van bit.
En heb voor 3 pony's 2,5 enkelspan tuigen en een 2span tuig. En 4 karren ( ja veel). Kan dus met z'n tweetjes op pad, als het moet met z'n drieën in enkelspan.

Muronia

Re: [AR] Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 10:16

Dat is een hele verzameling spullen! Ik doe het nog even rustig aan, ik denk dat er in de loop van de tijd wel het één en ander bij komt, maar het is niet goedkoop allemaal dus rustig verzamelen haha. Ik hoop tzt dat mijn beide merries samen in dubbelspan kunnen, dat lijkt me echt heel gaaf. Maar goed, eerst maar eens beide braaf in enkelspan en ik heb zelf ook nog genoeg te leren daarmee. Dus straks veel lessen. Ik ben wel super leergierig, als ik mijn zinnen ergens op heb gezet dan verdiep ik me er helemaal in en ga ik er vol voor. Maar dan moet mijn lijf wel wat beter gaan meewerken :)

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:02

Dubbelspan zou inderdaad gaaf zijn! Nu maar hopen dat je lijf meewerkt :(:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:23

Eigen hoofdstel is eigenlijk wel een must ivm maat verschil en voorkeur voor bitten. Anders blijf je in de weer met alles steeds verstellen.

Ik vind dubbelspan juist heel relext met jonge paarden, fijner dan eerst enkelspan door pakken.
Maar wel met een ervaren paard in het span. Na jaren met mijn kleintjes gereden te hebben mis ik dat nu met mijn nieuwe merrie wel die alleen enkelspan komt te lopen.

Hier op dit moment 1 pony voor de wagen, en 4 wagens(2 sulky's, shetten marathon wagen voor enkel en 2span en een enkelspan wagen voor mijn C-pony), 2 2span tuigen, 4 enkelspan tuigen en een tandem tuig O:) . Dus ik ben erger dan Marga _O- .
Ik moet wel zeggen dat ik net een betuigde pony verkocht heb en een jonkie heb staan die nu fijn aan de dubbele longe loopt. Die verkocht is liep ook in het 2span, tandem (en soms 4span, dus vandaar 2x 2span tuig in de schuur), en soms reden we 2x enkelspan tegelijk. En m'n jonge merrie is een maatje groter, dus hoppa, ander tuig, andere wagen er bij :j .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 14:25

Dat hoor ik inderdaad vaker, dat het fijn is om een jong, onervaren paard naast een ervaren paard te zetten. Die van mij moeten het allebei nog leren dus dat is dan niet zo'n verstandige combinatie denk ik :) . Al is Veronia wel een stuk ouder en heeft al meer meer gezien en meegemaakt. Dat merk je wel.

Het belangrijkste heb ik nu: paard(en), koets, tuig en een goede instructeur. De rest komt beetje bij beetje :) .

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:17

Mijn verzameling is ook langzaam opgebouwd.
Begon met shet als gezelschapspony. Die wilde werken dus langzaam beleerd.
Dus enkelspan tuig, een passende wagen. Maar een shet van 98 m is wat weinig voor de wagen, ondertussen enkelspan koetsiersbewijs gehaald. Jaar erop het 2span willen halen dus een 2e shet erbij, met tuig gekocht.
Ondertussen een sulky voor de eerste erbij zodat ml met shet ik onder het zadel samen konden rijden.
En zo groeit het wagenpark en het aantal shetten, voor de kar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 18:24

Haha heerlijk toch hoe dat zich uitbreidt? Mijn plan was om met de jonge merrie te gaan mennen. Veronia liep onder het zadel en ik had er helemaal niet over nagedacht dat zij ook omgeschoold zou kunnen worden, totdat mijn instructrice (ik les bij 2 personen) met dat idee kwam. Dus zo gezegd, zo gedaan en Veronia pakt het supermakkelijk op. Inmiddels is de jonge ook zover dat ze iets mag gaan doen dus daar ook maar mee beginnen.

En dit voorjaar is toekomstig menpaard nummer 3 geboren. Aangezien ze bij me blijft, hebben we over 3 jaar weer iemand te beleren :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:35

En dan heb je over 3 jaar een 2span met reserve paard!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 07:32

Haha dat zou toch wel gaaf zijn <3

Maar goed, dromen, dromen.. eerst maar eens fatsoenlijk leren hoe het moet :D . Had ik al gezegd dat ik heel veel zin in donderdag heb? Al is het een klein stukje in de bak, ik wil heel graag. En ik hoop zo dat mijn rug het gehobbel een beetje aan kan (hernia dus). De stoel is wel geveerd, dat scheelt misschien.

Ik heb mn karretje deze week al gepoetst want die stond al stoffig te zijn.
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:48

Oh, dat karretje is mooi! Snap wel dat je zin hebt in donderdag

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:24

Tis omdat het weekend is, anders zou ik zeggen… wou dat het al donderdag is

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 16:33

Haha nog even geduld!

Vandaag met Elonia bezig geweest. Nu voor het eerst met het hele tuig om aan de dubbele lijnen gehad. Ik blijf het zeggen, maar wat is dit een ontzettend braaf paard <3 . Beetje vervelend dat de lijn soms onder het borsttuig komt waardoor het wat irriteert maar daar ging ze ook heel netjes mee om. Let niet op mij hoor, ik ben nog niet zo heel handig met 2 handen vol longeerlijn _O-

En daarna dacht ik, dan durf ik er ook wel achter lopen, dus onze eerste keer droogmennen is ook een feit. Let weer niet op mijn geklungel met die lijnen, maar wat stuurt ze braaf <3

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:26

Je zou een touwtje tussen broek en borsttuig kunnen doen blijft het beter zitten.
Heerlijk zo'n braaf paard.
Doe je ook buiten wandelen met haar?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-24 18:32

Ah dat is wel een goeie ja! Het is niet dat het verschuift maar de longeerlijn komt erachter en dat is vervelend voor dr.

Ze is afgelopen week voor het eerst aan de wandel geweest buitenom. Ik kan dat zelf nu niet door mn hernia. Als ze zich te sterk maakt en los wil breken dan ben ik de pineut en ik kan ook niet zo ver lopen. Maar, ze deed dat ook braaf en dat gaan we binnenkort zeker weer doen. We zijn ook bezig met trailerladen. Ze heeft er nu in gestaan met de klep dicht, maar nog niet gereden ermee, dat is de volgende stap.

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:03

Ah, alles in kleine stapjes met zo'n jonkie <3. Mooi om te zien hoe ze het oppakt lijkt me

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:47

Wat doet ze het goed aan de dubbele longe! Snap dat je veel zin hebt in do donderdag.

Haha hier ook te veel spullen. Kocht een goedkoop tuig om te beleren. Maar uiteindelijk had de beheerder zelf tuig dus niet gebruikt. Toen die beleerd was een goed tuig gekocht en daarna kreeg ik bij mijn menwagen ook nog bijna een compleet tuig (mist alleen de schoft) en maar 1 paard. Goede reden om er ooit 1 bij te kopen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 17:58

Haha nou dan heb je zeker wel genoeg mentuigen :oo . Dan moet er inderdaad maar een paard bij komen!

Ik mag toch hopen dat dit niet gaat uitkomen...dan kan ik het donderdag wel weer vergeten in mn bak :(

Afbeelding

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:12

Pfff, heb je dit weer... Het blijft ook echt Nederland zo {:} :brr: :(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 21:00

Het is nog steeds droog (en heet) maar de prut komt er zo aan volgens mij dus morgen maar even zien hoe het erbij logt.

Ik heb mn tweede hoofdstel binnen en een tweede, iets langere (14,5) stang voor Elonia. Maar... volgens mij heb ik iets niet goed.

Beide stangen zijn aan 1 kant geribbeld en aan de andere kant glad. Maar bij de ene zit de geribbelde kant achter (volgens mij klopt dat) en bij de ander zit dat juist voor. Ik heb al gekeken of ik hem om kan draaien maar dan zit de kinketting aan de verkeerde kant, dat is ook niet de bedoeling. Uhm..help? _O-
Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:08

Die kinketting kan je toch verplaatsen als je het bakstuk losmaakt? Tenminste zo heb ik dat eerder gezien

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 21:11

Dat is een gesloten haakje waar de kinketting aan zit. Die kan ik er niet afhalen en aan de andere kant van het bit vastmaken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:31

Het is een beetje paardafhankelijk, maar de ribbels horen voor zover ik weet naar voren te wijzen. De kinketting zit altijd andersom, dus ik pak altijd een tangetje, buig de ene haak open, hang de ketting om en buig de andere haak weer dicht.

En bij gebrek aan tangetje bij een nieuw bit uitproberen doe ik ook nog wel eens aan de rechterkant de ketting vastmaken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 23:12

Oh wat bijzonder, waarom zouden ze die ketting aan de verkeerde kant eraan maken? :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:07

Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Misschien omdat sommige mensen hem wel andersom gebruiken?
Overigens laat ik de onderste 2 sleuven er ook wel eens af flexen. Die gebruik ik toch nooit en vind ik alleen maar lelijk.

Maar daar kan X je vast ook wat over vertellen

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:30

Anders een bit voor een 2 span? Maak je die niet aan de andere kant vast omdat je anders tussen de paarden staat? Geen idee hoor