[AR] Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:34

Netjes!
Wat is het toch ook een leuk paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:16

balance schreef:
Elisa2 schreef:
Die is wel heel braaf! Broek kun je ook losjes vastmaken aan het schoftje met een touwtje zodat ze hem voelt. Daar willen ze nog weleens op reageren.

Dat is een goede tip, neem ik straks ook mee. Ik ben benieuwd of hij nu naar voren moet want ik denk ook dat hij een gaatje mag opschuiven. Maar misschien blijft er dan net iets te weinig speling over?

Hij moet gewoon 'aan' liggen, dus volgens mij mag de broek inderdaad wel een gaatje naar voren. :)

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:38

Je kan ook de culeron lager in de gaatjes doen en de rugriem iets korter dan heb je ook wat meer over om de broek vast te zetten.(en gaat meer naar voren).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 08:59

Volgens mijn instructeur lag het zo goed. Ik denk wel dat ik jouw tip ga gebruiken marga, een klein stukje verder naar voren zou denk ik beter zijn. Als we straks aan het slepen toe zijn dan komt mn instructeur er weer bij en ik denk dat hij dan sowieso nog wel wat gespjes verzet.

Ik heb niet helemaal begrepen hoe jullie het precies bedoelen om de broek vast te zetten? Nu schuift hij wel naar links en rechts bij het longeren dus ik was al aan het kijken wat ik daar aan kon doen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:45

De broekriemen aan de buitensingel of in de ligtogen vast zetten zodat de broek tegen de billen zit en zij het voelt. Beetje pessoa idee. Als ze te kort zijn met een touwtje. Je kan ze ook aan het borsttuig vastzetten zoals de omloper van de broek bij een 2span zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:05

Misschien een rare van mij.
Maar toen ik mijn paarden voorbereide op longeren met dubbele lijnen, maar dus in principe ook voor de broek.
Gewone longeersingel om en bandage achter de kont.

Daar heb je tegenwoordig hele dure varianten van te koop.
Om ze beter onder te leren treden enz, maar dit is de variant van 40 jaar terug :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 15:47

We zijn alweer een tijdje verder. We doen het rustig aan maar we zijn wel alweer een stukje verder inmiddels. Elonia heeft het hele tuig inmiddels om gehad en dat gaat probleemloos. We zijn begonnen met de dubbele lijnen, waar ze vandaag voor de tweede keer tussen liep. Dat ging al heel netjes! Zelfs al een klein stukje er achter gelopen en ze begrijpt het al best goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier met het hele tuig:
Afbeelding

Afbeelding

Als dit zo mooi netjes blijft gaan, dan kunnen we binnenkort aan het slepen gaan denken :)

marga1

Re: [AR] Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:07

Zo fijn als je het op jou tijd en zin kan doen. Dan kan paardlief er elke keer over nadenken en het laten bezinken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:26

Ik volg je al een tijdje op fb en ook hier en heb een oprechte vraag. Waarom 'moet' Elonia momenteel zoveel ze is 3 jaar drachtig en word zowel voor de wagen als onder het zadel beleerd momenteel. Nee ze doet niet elke dag wat maar is wel met 3 dingen te gelijk bezig wat ik persoonlijk wat veel vind zeker voor haar leeftijd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 20:14

Ze proeft aan alles een beetje en dat vindt ze helemaal leuk allemaal. Maar ze wordt niet doorgereden en ook niet doorbeleerd. Dan een keertje dit en dan een keertje dat.. tot ze straks voor de winter met verlof gaat. Naar mijn mening is daar helemaal niks mis mee. Zo zijn we ook af en toe bezig met trailerladen, met leren afspoelen onder de tuinslang, gaan we nog bezig met stukjes wandelen van het erf af.. gewoon van alles wat. Maar alles lekker ontspannen en op een speelse manier.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:55

Ik vind het er heerlijk relaxed uitzien. Fijn dat ze van alles een beetje mee kan nemen. Ik krijg een beetje het idee van alles kan en niks moet. Heerlijk om zo te kunnen beginnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 20:04

Dat is ook precies wat de bedoeling is. We zien wel waar we stranden, geen druk.

Kijk eens wie we hier hebben? We zijn het veulen aan het leren om met oma in de paddock te wachten als we iets met Veronia willen doen en zo kwam het dat ik haar vandaag voor het eerst eens weer aan de longe kon doen zonder mee huppelend veulen. Ze laat zich aardig opeten door haar kind, dus we gaan eerst maar even een tijdje spiertjes kweken aan de longe voordat ik de kar er weer achter hang, maar ik hoop dat wel te kunnen gaan doen voordat het natte seizoen weer begint straks.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:47

Is het natte seizoen dan opgehouden? :Y)

Ziet er goed uitTS

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 06:38

Mijn bak is toch al enkele weken geen zwembad, dus ik noem dit maar het droge seizoen :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:50

Muronia schreef:
Mijn bak is toch al enkele weken geen zwembad, dus ik noem dit maar het droge seizoen :D

Lekker optimistisch… ik hou ervan!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:57

Mooi hoor. Ik zou haar lekker voor de wagen zetten voor stap/drafritjes. Lekker op het rechte spiertjes opbouwen. En dan geen ritten van 4 uur uiteraard :+ . Dat rechte vind ik persoonlijk minder belastend (en tegelijkertijd effectiever) dan longeren. Maar mijn merrie en ik vinden longeren dan ook heel stom :')
Veel plezier iig, ziet er chill uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 07:07

Assie dat snap ik, maar voorlopig ben ik even gebonden aan thuis met haar totdat het veulen wordt afgespeend straks. Ik leer het veulen nu om in de paddock te blijven, maar moeder blijft dan wel in het zicht. Ligt er even aan hoe goed en snel het veulen los komt van mams, wanneer ik het terrein weer af kan. Dus de eerste keren voor de wagen zal in de bak worden. Ik ben, door mijn eigen lichamelijke kwalen, ook niet echt een longeerder, maar ik denk wel dat het nu even goed is. Merrie heeft ook alweer een paar keer onder het zadel gelopen en dat zal ook helpen in haar bespiering. Maar, ze geeft zich gewoon flink aan haar veulen ondanks 4 kg merriebrok, ongeveer onbeperkt hooi en dagelijks gras op dit moment :)

Ik heb trouwens nog een vraag. Volgens Xander moet het lamoen iets langer. Normaal kun je dat uitschuiven, maar bij de mijne is dat stukje van binnen blijkbaar roestig en de schroeven breken af als ik ze los wil schroeven. Ik krijg het niet voor elkaar om dat los te maken. Nu was ik aan het kijken of ik geen nieuw lamoen kan kopen (of een jong gebruikte) want volgens mij is die van mij ook behoorlijk out of time (we moesten hem ook al verbreden). Heeft iemand tips waar ik daarvoor het beste kan kijken? Ik heb alleen een website gevonden koetsonderdelen.nl en verder staat zoiets niet los te koop volgens mij?
Laatst bijgewerkt door Muronia op 06-08-24 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:10

Ik vind haar er nog niet zo verkeerd uitzien hoor!
Wel wat minder gespierd, maar dat is logisch wanneer ze al even stil staat.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 07:56

De lemerij kan je daar vast bij helpen :) . En anders de andere jongens zoals Voskamp Hall of Van Veluw. In het noorden heb je nog Bosgra, maar ik weet niet of die dit ook doen.
En tot slot: sommige (hoef)smeden vinden zo'n lamoen ook een leuk projectje.

Ik heb toentertijd met mijn veulen en merrie het veulen opgesloten in de stal en ben gaan mennen. Ging eigenlijk wel prima. Hoorde van stalhouder dat er even gegild werd, maar daarna was het best.
Ik had ze al wel een paar keer bij elkaar vandaan gehaald door te wandelen met veulen, of juist alleen met merrie. En ze ook wel eens apart van elkaar in de stal gezet.

Als je een veilige stal hebt om ze vast te zetten, dan zou ik het wel durven :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 16:39

Dank voor de tips!

Ik heb buitenstallen zonder bovenluik, daarom lijkt me dat hier niet zo'n goed plan. Maar het geeft niet, dan doen we het gewoon nog een tijdje rustig aan en af en toe een stukje in de bak als de bodem goed is. Als het veulen er straks af is, kunnen we hopelijk echt lekker verder. Ze is niet gedekt dus geen dracht en veulen volgend jaar voor haar.

Vandaag zijn we weer met Elonia bezig geweest. De dubbele lijnen gingen weer goed dus dat kan ik voorlopig nu zelf verder bevestigen. Ook is ze voor het eerst een stukje van het terrein af geweest. Dat was best even spannend maar ik vind dat ze het heel braaf deed! Weer iets nieuws gedaan, dat hebben we weer mooi in de pocket <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:45

Je ziet hier wel echt hoe groot ze is :wow:

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 18:21

1.74 inmiddels :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 15:14

Veronia weer aan de longe gehad, ze snapt het allemaal nog prima. We kunnen al een groter stuk van de bak gebruiken zonder dat het veulen onrustig wordt, dus dat gaat heel goed!

Ik heb een tweede menhoofdstel gekocht. Die komt begin volgende week binnen en die wordt dan voor Veroon. De andere staat nu op Elonia's maat (die heeft een groooot hoofd haha) en anders blijf ik aan het verstellen ermee de hele tijd.

Volgende week donderdag komt de kar er weer achter, dan mogen we een stukje mennen in de bak. Ik heb daar zoooo veel zin in, eindelijk weer <3

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:18

Wat een fijn vooruitzicht! En mooi alles op maat per paard is wel fijn. Vooral als er zoveel verschil tussen zit

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 16:24

Ja heerlijk vooruitzicht <3 . Ik kan al sinds januari bijna niks, laat staan rijden. Af en toe een beetje rondlopen in de bak met een paard aan de hand of aan de longe lukt, maar dat voel ik daarna dan wel. Dus eindelijk toch weer echt met een paard kunnen werken heb ik zoveel zin in!

Het tuig zelf verstel ik wel per paard. 1 tuig is duur genoeg en neemt ook genoeg plaats in :D . Maar elke keer het hoofdstel moeten verstellen is gewoon niet handig. Daarbij moet Eloon binnenkort ook over naar een 14,5 cm bit, dus dan is dat ook niet meer hetzelfde.