[AR] Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:59

Hahahaha!!! Hij is praktisch blind en doof... Normaal men je toch ook met oogkleppen... Dan blijft er toch ook maar een heel klein beetje zicht over voor het paard, met een hefboomwerking qua bit en dat is niet zielig.

Het werkt, dus lekker zo doorgaan! Ik denk dat je dan maar even zelf moet gaan kijken hoe het echt gaat. Het ziet er wat dramatisch uit met zo'n kap en ducktape maar hij ziet er super uit! En als het beter is om dat oog helemaal af te plakken zodat je paard rustiger wordt en het veiliger wordt voor hem en zijn omgeving wat is dan het probleem?? En waar zijn "jullie" (even generaliseren hoor..) dan bang voor? Dat ze hem straks helemaal afplakt, proppen in oren en neus propt, een zuurstoftank op zijn rug zodat hij niet teveel zuurstof kan opnemen en vier touwen aan zijn benen zodat ze hem precies kan besturen?? :')

Kom op, om dit nou dierenmishandeling te noemen...

TS: gefeliciteerd met je reltopic en lekker zo doorgaan! Het ziet er super uit en ik vind Bobar een hele leuke naam!

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:00

Caira schreef:
Susan hoe kun je dit in godesnaam nog goedpraten voor jezelf? Kijk toch eens wat je je paard aandoet, je maakt hem praktisch blind en doof. Hulpeloos en gevangen. Als je paard toch zo hard tegen je schreeuwt dat hij iets niet kan of wil is het dan fair om hem willoos te maken?

Kun je dit echt voor jezelf verantwoorden? Is dit het echt allemaal waard? Moet je jezelf zo bewijzen? Meid er zijn zoveel betere oplossingen en dingen om te doen met je paard.

Na het lezen van het hele topic en het zien van de watten die mij niet eerder waren opgevallen, kan ik niets anders zeggen dan dat ik meega in de post van Caira. Ik vind dit niet eerlijk meer tegenover Bobar. Hij wilt dit blijkbaar echt niet.. anders had je echt niet al deze extra middelen nodig, en was je niet al 2 jaar verder.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:01

Je schrijft dat er geen dwang wordt gebruikt. Dwang is meer dan ‘slaan, duwen en trekken’. Dwang is ook je paard zo afhankelijk maken dat luisteren de enige optie is. Je paard vertrouwt je, jij bent zijn enige duidelijke contact met de buitenwereld in deze optoming. Daarom loopt hij netjes z’n rondje, daarom is hij zo controleerbaar. Hij weet dondersgoed dat enige vorm van initiatief er waarschijnlijk toe leidt dat hij tegen een boom knalt. En, sorry als dit bot overkomt, jij beschaamt het vertrouwen dat Bobar in je heeft door hem zo hulpeloos te maken.

En ik ben het eens met _Hyperion_. Laat je paard grondig onderzoeken, zodat je wéét of hij medische problemen en/of zichtverlies heeft. Wat je nu doet zijn lapmiddelen, gokjes die verkeerd gaan als je paard door heeft hoe hij er onderuit kan komen.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:01

Ja Suzan, dat doe je wel. Door je grenzen steeds maar te verleggen, door jezelf blind te maken voor het ongemak en stress waar je je paard in brengt. Een paard is een vluchtdier, volkomen afhankelijk van zijn zintuigen. Een paard is nooit een beetje bang, een paard is gelijk doodsbang. Want elke verandering in zijn omgeving kan zijn doodvonnis zijn. Als jij zijn belangrijkste zintuigen weg haalt, hoe wil je hem dan gerust stellen? Hoe kan hij dan voor zichzelf bepalen dat hij veilig is? Dan zou hij op jou moeten kunnen vertrouwen, maar jij zit ver weg op een kar.....

DIT is vertrouwen:
Afbeelding

DIT NIET
Afbeelding

En nu stop ik hiermee want dit druist echt tegen mijn gehele ruiterhart in, hoe kun je je eigen dier dit aan doen?

uhh fred, die proppen, die zitten dus al in de oren.....

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:02

_kajo_ schreef:
Inmiddels loop ik nu meer dan 30 jaar tussen de paarden rond en heb al verschillende (half) blinde paarden meegemaakt. Alleen al op de manege waar mijn paarden staan lopen er op dit moment verschillende rond. Het helemaal afdekken van een oog waarin nog een beperkt zicht is zou ik ook zonder aarzelen doen. Het zien van schimmen geeft voor een paard veel meer onrust dan gewoon helemaal niets zien.

Misschien heb ik het meeste op paardengebied al gezien en verbaas ik me daarom niet meer zo erg maar ik zie behalve de tape verder niet een hoeveelheid aan middeltjes.

Een speciaal bit dat moet zorgen dat het paard niet scheef loopt en geen contrastelling heeft, dat wordt ook nog gebruikt als symptoombestrijding ipv de oorzaak opsporen waarom dit dier scheef is in zijn lijf.....en allerlei middelen in het verleden, waarna het eerst een tijdje goed ging....en vervolgens weer aan de kletter of in de staak...
Daarom denk ik dat nu het wachten ook weer is tot het paard ook weer gewend is aan deze situatie en opnieuw aan de kletter gaat of in de staak.
Dit dier heeft al zoveel signalen afgegeven dat hij 't werk niet aan kan.... ik vraag me af wat het volgende lapmiddel dan zal zijn? Zijn benen vastknopen, zodat hij niet meer aan de kletter kan gaan? (heb ik ook wel eens gezien...een lang touw met een lus om het achterbeen, waar aan getrokken kan worden als het paard gaat). Of een jutezak over de kop? Verzin het maar....mensen hebben het allemaal al eens gedaan.
Ik vraag me af wanneer er nu eens echt naar het dier gekeken wordt...en begrepen wordt....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:02

Mss zijn de watten voor de vliegen, omdat een vliegenkap er niet meer oppaste? Hij heeft ook een complete vliegendeken op en ik denk niet dat hij doof is met een paar watten. Dan horen ze vast nog genoeg.

Ik had de proppen dus niet gezien...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:03

Traiectum schreef:
Je schrijft dat er geen dwang wordt gebruikt. Dwang is meer dan ‘slaan, duwen en trekken’. Dwang is ook je paard zo afhankelijk maken dat luisteren de enige optie is. Je paard vertrouwt je, jij bent zijn enige duidelijke contact met de buitenwereld in deze optoming. Daarom loopt hij netjes z’n rondje, daarom is hij zo controleerbaar. Hij weet dondersgoed dat enige vorm van initiatief er waarschijnlijk toe leidt dat hij tegen een boom knalt. En, sorry als dit bot overkomt, jij beschaamt het vertrouwen dat Bobar in je heeft door hem zo hulpeloos te maken.

Learned helplessness :j Google maar eens TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:05

Fred_Kroket schreef:
Mss zijn de watten voor de vliegen, omdat een vliegenkap er niet meer oppaste? Hij heeft ook een complete vliegendeken op en ik denk niet dat hij doof is met een paar watten. Dan horen ze vast nog genoeg.

Ja hoor :')

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:06

En zoals al iemand anders aangaf, er is al meer malen aangegevan dat de kap, zodra ik er zelf een heb anders zal worden. Zijn goeie oog zal zo open mogelijk worden. Dit is geleent spul en daar ga ik zuinig mee om.

Hij hoort nog prima trouwens met die watten. Het zijn geen mensen. Als ik maar iets klik met mijn tong heb ik reactie. Alleen alles wordt iets gedempt, waardoor het niet iets minder scherp is.
Verder het bit is niet scherp. Ik snap niet dat jullie een liverpool wel tollereren, maar dit bit wat anders dan normaal, maar veel vriendelijker is, niet goed zou zijn. Hebben jullie enig idee van de werking van dit bit?

Ik ben iemand die niet zo snel oordeelt, als ik iets onbekends zie, wil ik weten waarom, hoe het werkt etc. Pas dan vorm ik een mening. Ben ik er mee eens of oneens. Dan nog zal ik niet zeggen dat mensen slecht zijn voor hun paard oid. Een paard heeft de pech van iemand te zijn en kiest daar zelf nooit voor natuurlijk. Ik ben blij met Bobar en Bobar schijnbaar met mij. Hij doet dingen voor mij, die hij voor een ander noooit zou doen. En dwingen? Dan wordt hij ezel en doet niets meer.

Maar goed, vanaf foto denken sommige mensen zo'n dier te kennen. Dat hij normaal is. Nou belueve me, Boobs is 1 op een miljoen. Uniek. Tuurlijk zal ook ik niet naar een kap grijpen als het niet nodig lijkt. Maar als een paard er dusdanig relaxter van wordt,....

Anoniem

Re: Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:08

Maar wat is voor jou de reden om het gehoor te dempen, als zijn enige probleem zijn ogen zijn?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:08

Mindim schreef:
Fred_Kroket schreef:

Ja hoor :')

Ja... weet ik het?? Een oornetje wordt met wedstrijden 9 van de 10 keer gecombineerd met watten... Dan is het niet zielig, ik snap wel dat hij nu met één oog kan zien maar hij zag al bijna niets met dat oog. Dus dan is de enige aanpassing watten in zijn oren ik denk dat hij nog genoeg hoort.

Is toch niet zo'n ramp?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:09

Dit is in eerst instantie gedaan voor de veiligheid, niet meer en minder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:10

O, mijn paard wordt ook een stuk makker wanneer hij ineens veel minder ziet en hoort :j Tot hij het beu is en ofwel ontploft ofwel geen poot meer verzet.

TS, WAAROM heb je die proppen dan? Waarom denk je dat het dan veiliger is? En tuurlijk begrijp ik best dat je de kap van een ander niet wil veranderen. Maar gebruik 'm dan niet als je aan de linkerkant ook zo veel zicht wegneemt. Haal zelf zo'n kap, gebruik voor mijn part een vliegenmasker dat je aan de rechterkant intapet. Maar niet dit.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-08-11 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:10

VOlgens mij heb je nog steeds niet geantwoord op mijn vraag.

Wat ga je doen als deze optoming ook niet blijkt te werken??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:11

Oorproppen is ook iets uit de drafsport, maar wordt tegenwoordig ook in andere takken gebruikt. Orennetjes zijn toch niet veel anders? Ik denk dat dit ook op aanraden van de buurman is geweest. Straks een murphy blind (die inderdaad gebruikt wordt om een paard wat scheef loopt recht te laten lopen) kan een goede oplossing zijn. Je kan waarschijnlijk ook wel zo'n kap met 1 bolletje laten maken, bijvoorbeeld bij Harrie van den Bosch: http://www.zadelmakerij-vdbosch.nl/inde ... akerij.htm

Overigens hebben wij onze paarden ook wel zo lopen in de koers: http://i33.photobucket.com/albums/d97/g ... vega04.jpg Orenkap, oogkleppen en een kap tegen de sintels. Hij heeft het overigens overleefd :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:11

Mindim schreef:
Maar wat is voor jou de reden om het gehoor te dempen, als zijn enige probleem zijn ogen zijn?

Ik dacht ook dat ik had gelezen dat hij harde geluiden niet erg/eng vind... ??

Anyway, ik rel niet mee... ik vind het allang fijn dat je iets hebt gevonden waar hij wat meer energie in kwijt kan ipv. rondjes
rennen op een rondje van 15 meter. Mijn huidige paard zou zich prima vermaken als grasmaaier maar mijn vorige paard vond
het verschrikkelijk.

Hopelijk vind je straks zelf een mooi hoofdstelletje!

Succes verder

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:12

Dan wordt hij grasmaaier. Of gaat hij naar Nijkerk als hij zich niet kan hanteren in de weide (waarschijnlijk dus binnen een paar maand)
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 06-08-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:12

Ben je bekend met de 4 vlucht fases van een paard?

flight: vluchten
fight: vechten
freeze: afsluiten/bevriezen
faint: verlies controle ledematen of zelfs flauwvallen.

Jouw paard is bezig met het afsluit gedeelte.

Fred: er is nergens daadwerkelijk onderzocht dat hij vrijwel niets ziet met dat oog, dat is een aanname van TS.

En alle losse elementen zijn het probleem nog niet, het is juist de combinatie van dit alles die het niet fair maken voor het paard.

@lastig: ws nog grotere hulpmiddelen pakken, want blijkbaar moet en zal dit paard voor de kar gezet worden....

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:13

@Fred Kroket : "normaal" men je helemaal niet altijd met oogkleppen. Ik heb nog nooit een draver met oogkleppen gezien om maar eens wat te noemen, bij het uitrijden in het bos of op de baan.
De klepjes die TS op de eerste foto in haar openingspost heeft worden in de koers zelfs gebruikt om een paard "heet" te maken in de eindsprint. Net zoals de can't see backs op een hoofdstel. Je ontneemt ze dan tijdelijk het zicht naar achteren en opzij en daardoor reageren ze feller op het geluid en gaan harder lopen. Een en ander is puur een natuurlijke reactie en instinct van het paard.
TS maakt deze natuurlijke reacties en handelen van een paard echter onmogelijk omdat ze watten in zijn oren stopt.
Hij ziet nauwelijks iets en hoort nagenoeg niks. Het enige waar hij op kan "vertrouwen" is de stang in zijn mond en de leidsels langs zijn hals.

Als je het dan hebt over "paardvertrouwen" en "voor zijn plezier" sla je de plank volledig mis. Als je paard je echt vertrouwt gaat hij zelfs met slecht zicht vol goede moed en vertrouwen met zijn ruiter of menner op pad. Hij hoort jou, zijn leider, namelijk. Ik kan niet anders dan concluderen dat hier vanuit het paard geen enkel vertrouwen is. Aangezien hij zich alleen gedraagt als hij in een hulpeloze toestand wordt gebracht.

TS omschrijft haar paard als rustig en relaxed.. tsja watten kunnen wonderen doen. Gespannen en onrustige dravers op transport moet je eens doof maken. Heb je er bijna geen kind meer aan. Dravers die zich voor de koers op de stand staan op te vreten en te zenuwpezen moet je eens doof maken. Zien ze er ineens heel "ontspannen" uit. Ze lijken dan wel in zichzelf gekeerd. Veel rustiger dan allemaal. Net als bij het ritje van de TS. Het paard is niet per definitie ontspannen, alleen wat rustiger gemaakt.

En nogmaals hoor, met een watje of een orenkapje rijden heb ik niks op tegen. Zelf ook gebruikt bij het uitrijden in het bos, je haalt de scherpe kantjes bij echte vluchters er een beetje af. Maar in combinatie met dus nagenoeg niks zien vind ik het een schande. Om op deze manier te kunnen genieten daar kan ik met mn verstand niet bij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:14

Omdat ik vermoed dat je misschien per ongeluk mijn vraag over het hoofd hebt gezien quote ik mijzelf maar even

hestejente schreef:
TS, WAAROM heb je die proppen dan? Waarom denk je dat het dan veiliger is?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:16

Ik had die proppen in de oren ook nog niet gezien...
Het gaat mij helemaal niet om de dingen apart van elkaar.
Een oog afplakken kan helpen....
Proppen in de oren kan een paard ook helpen...
Bij het desensibiliseren....dat kan er onderdeel van zijn.
Maar wat mij tegen de borst stuit is de opeenstapeling van allerlei maatregelen. ZONDER medisch of volgens de leerprincipes van een dier te kunnen onderbouwen waarom dit gebruikt wordt.
Het wordt niet bewust gedaan, onderbouwd vanuit een bepaald feit dat is vastgesteld of vanuit een opbouw in de training. Nee...het is een soort wanhopige zoektocht geworden naar middelen die nog uitgeprobeerd kunnen worden om te kijken of het paard het dan wel doet.

Wat mij persoonlijk nog het meest tegenstaat is de reden waarom het bit er in gehangen wordt. Niet eens het afplakken van het oog...en niet eens de proppen.
I.p.v. te kijken waarom het dier scheef is wordt het scheeflopen rechtgetrokken door het bit. Niet van achteren naar voren aan dit probleem werken, maar andersom.
Ik heb hier een merrie staan die ook met zulke lapmiddelen is gecorrigeerd... Dat arme dier was zo bang geworden voor het werk, dat ze zich liet vallen als iemand ee zadel op haar rug probeerde te leggen. Gelukkig heb ik dat paard weer goed gekregen....maar je had de bespiering in het begin eens moeten zien en hoe ze nu is...dan weet je wat je je dier aan doet met zulke symptoombestrijding.

Maar goed....de TS komt er vanzelf wel achter, daar ben ik van overtuigd. Alleen zo zonde van zo'n paard.

En wat al die hulpmiddelen betreft....die zijn in de draverswereld schering en inslag....maar dat wil nog niet zeggen dat het dan per definitie goed is. Want daar draait het meer om winnen en geld (het doel dus) dan om de weg er naar toe...

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:17

Suzan_bobar schreef:
Dan wordt hij grasmaaier. Of gaat hij naar Nijkerk als hij zich niet kan hanteren in de weide (waarschijnlijk dus binnen een paar maand)

Oke. Stel dit werkt niet. En je zegt dat hij graag bezig is en niet 24/7 op de wei kan zonder ongelukkig te worden. Haalt hij dan ook geen voldoening uit fietsen/lopen/vrijheidsdressuur en dergelijke?
Ik snap uiteraard dat het ook vreselijk is om je maatje ongelukkig te zien worden. Dat is iets wat niemand wil

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:20

TS: heb je er al eens over nagedacht dat als je nu een ongeluk veroorzaakt als hij toch gek gaat doen of op andere wijze, Dit weleens flink een probleem kan worden. Je bent met een paard op pad dat blind en doof is gemaakt door jou.. dat gaat absoluut niet goedkomen kan ik je wel vertellen, helemaal niet omdat de lastigheid van je paard open en bloot op internet is te lezen..

Bovendien vindt ik je argumentatie over het minderzien aan een oog maar vaag.. laat dat goed onderzoeken want ik denk dat het wel meevalt. Ik ga helemaal met Caira eens. Hoe ver wil je nog gaan als dit toch niet werkt? Misschien is dit niets voor dit paard..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:22

hestejente schreef:
Omdat ik vermoed dat je misschien per ongeluk mijn vraag over het hoofd hebt gezien quote ik mijzelf maar even

hestejente schreef:
TS, WAAROM heb je die proppen dan? Waarom denk je dat het dan veiliger is?

Mijn vriend krijgt een onbekend paard met verhaal voor de wagen. Hij is niet braaf. Er wordt dus gekozen om hem met watten te rijden. Ik weet dat het niets uitmaakt voor Bobar, maar hij niet. Daarom veiligheid. Zoals ook al aangegeven gaan deze er als eerste uit.

Ik hoop dat we het weer vriendelijk kunnen houden en door kunnen discussieren. Zou jammer zijn als dit topic als reltopic wordt verwijdert.

Wendy, bedankt voor de link :D
Jammer dat de drafsport zo ondergewaardeert wordt. Er is voor mij een nieuwe wereld open gegaan. Ze behandelen de paarden als topsporters, leuke mentaliteit en mooie sport.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:22

@Wendy dat koerspaard kan nog zat horen met alleen een orenkap mits er geen watten onder zitten natuurlijk. De kap bedekt alleen de oren en zit niet in de gehoorgang. De kleppen ontnemen ook niet zoveel zicht als bij het paard van de TS en de sintelkap is niet geheel dicht, en puur ter bescherming van het hoofd van het paard. Ik vind dat geen vergelijk. Eens temeer omdat het paard uit jouw voorbeeld er 2 minuutjes mee koerst en het paard van TS de rest van zn werkzame leven zo opgetoomd rond zal moeten lopen.

@Hyperion ten aanzien van de hulpmiddelen in de drafsport, eens. Er wordt nogal eens wat aangehangen ivm geldelijk gewin. Maar niet iedereen over 1 kam scheren !! Er zijn ook zat eigenaren en trainers die wel nadenken !!!

TS hoe weet jij dan hoe vriendelijk de werking van het bit is? Staar je je blind op de mening van de draverliefhebber die je hierbij geholpen heeft? Als het lijf en de rug van de paard zo goed zijn nu, waarom loopt het dan zo scheef dat je dat bit moet gebruiken? Als die beste man zegt doe er maar een opzetbitje bij in en een opzet op volg je die adviezen dan ook klakkeloos? Waarom niet op een voor mijn part normaal trensje rijden?

En wat is de reden dat je het zicht van je paard nog nooit fatsoenlijk hebt laten onderzoeken?