[AR] Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 01:15

Dit paard heeft geen mensenoog, dat weet jij ook.
De foto die jij quote is de laatste, de neusgaten staan niet 'een stukje verder open'.
Kijk naar de foto's, overal staan de neusgaten open, je kunt aan het orenspel icm mond, neusgaten, hals, kaaklijn genoeg zien.
Overigens zitten de oren ook dichtgestopt met watten dus aan zijn gehoor heeft hij nu ook weinig, hoe moet hij in godsnaam weten wat er om hem heen gebeurd????

En nee, veel paardeneigenaren zien dergelijke signalen niet, blijkt hier ook 'hij gaat niet meer op de loop dus hij vind het leuk' en ik ken TS niet dus je hoeft bij mij niet aan te komen met 'helemaal Susan'.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 01:26

anneliesdj schreef:
Wat mij opvalt aan de foto's is dat het paard echt bang is, er wordt wel mooi gezegd dat hij blij is maar wie een beetje paardenverstand heeft ziet direkt dat dit geen blij paard is. Op de eerste foto is hij relaxt, zie oog, oor, neus, mond.
Als je dan naar de foto's kijkt waar hij in het bos loopt zie je op ALLE foto's (zonder uitzondering) dat zijn neusgaten opengesperd zijn, oren onrustig zijn, waar het oog te zien is zie je ook het wit van het oog (laatste foto), de mond is strak.
Paard vind het heel eng en ik vind het erg pijnlijk te lezen dat veel mensen dit niet zien.

Sorry Annelies maar jij moet echt nog es beter naar paarden leren kijken... Orenspel (heb je de filmpjes gekeken?) is puur ontspannen oplettendheid naar de baas. Ontspannen opzij gericht en af en toe iets naar achter draaien om naar 't vrouwtje te luisteren.
Wit van de ogen??? Was het je niet opgevallen dat Bobar witte wimpers heeft?? Beter kijken!
Neusgaten wijd open?? Ik zie een paard wat iets wijdere neusgaten heeft dan in rust, normaal na een eindje rijden lijkt me. Een paard wat 'buiten adem' of angstig is trekt ze véél verder op en véél wijder.
Echt... ik weet niet welke foto's en filmpjes jij gekeken hebt maar niet die van pagina 1 want jij ziet dingen die er echt niet zijn (hmm, misschien mag je bobar's hoofdkap lenen :+ )

Ik moet bekennen dat ik bij de eerste blik op de foto's ook iets had van 'jeetje.... moet dat nou?'
Maar toch de filmpjes even gekeken en ik kan niet anders concluderen dan dat ik daar een relaxed paard lekker ontspannen zie lopen. Ik houd sowieso al niet van oogkleppen bij paarden omdat ze juist hun gezichtsveld daarmee afgedekt krijgen en bijna alleen hun 'blinde vlek' nog over houden (ik ben geen menner dus zal geheid iets niet goed begrijpen wat dat betreft), maar ik zie op de filmpjes ook dat Bobar zelfs met z'n huidige beperkte zicht kennelijk nog genoeg ziet om plassen te kunnen ontwijken... niet zo 'blind' als ik zelf dacht dus. Als hij dan straks ook gewoon volledig of in ieder geval veel meer zicht krijgt met z'n goede oog, en hij blijft met het afgeplakte oog lekker lopen (iets wat alleen de tijd zal leren...) tja, dan zie ik er geen kwaad in. Ik zie wel ergere dingen door het bos komen hier (nee, lekker ontspannen buiten rijden met slofteugel én stang- en trenshoofdstel met dubbele teugels... :roll: ).

Ik heb zelf 2 Paints gehad, beiden met blauwe ogen, en beiden waren duidelijk een stuk gevoeliger voor zonlicht dan normaal. Ogen gingen tranen zodra de zon wat feller ging schijnen, soms ook op mooie winterdagen, dus vanaf 't voorjaar liepen ze al de hele dag met een vliegenmasker op, puur als 'zonnebril'. Hoewel ik met rijden nooit echt last gehad heb, waren beide paarden wel enigszins 'hieperdepiep' en niet de makkelijkste 'buitenrijpaarden'. Zal me dus op zich niet verbazen als daar 'ander' zicht aan ten grondslag heeft gelegen, dat is iets wat ik me wel af en toe afgevraagd heb (maar nooit echt onderzocht omdat ik nou eenmaal geen echte problemen ondervond).
Kan het niet meer testen, heb beide merries niet meer, maar een keer rijden met een vliegenmasker zou een leuk testje geweest zijn.

anneliesdj

Re: Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 01:43

Een paard wat alleen zwaar ademt spert zijn neusgaten heel anders, bij angst zijn ze meer geknepen naar binnen toe.
En als je denkt dat wimpers vooraan het oog zitten en in de schaduw van zo'n kap nog te zien zijn, tjah, wat moet ik daar dan van zeggen?

Naja, ik had wel dergelijke reactie's verwacht maar blijft jammer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 01:57

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 03:29

ik zeg eerlijk.. dacht in het begin ook jeetje mina waar begint ze aan.. en wat zielig.. maar zeg nou zelf als je zelf slecht ziet met 1 oog dan heb je er zelf toch ook liever een lapje voor?!?!

maar ook ik zie een lekker relaxed paard hoor.. en tjah.. dit is toch om te oefenen, staat toch niet bij dat het altijd zo blijft? dat gerel altijd als iemand een oplossing heeft gevonden wat een ander dan niet aanstaat, ts weet zelf vast en zeker wel wat goed is voor dr paard... en als paardlief het niks gevonden had dan was hij wel gaan staken..

ts leuk voor je dat je de oplossing gevonden hebt! lekker doorgaan zolang paard het leuk vind en jij is er niks aan de hand! en je kan altijd nog de boel afbouwen als het goed gaat!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:31

anneliesdj schreef:
Overigens zitten de oren ook dichtgestopt met watten dus aan zijn gehoor heeft hij nu ook weinig, hoe moet hij in godsnaam weten wat er om hem heen gebeurd????

Dat had ik nog helemaal niet gezien.. Jeetje zeg..
In eerste instantie dacht ik; wat zielig. Toen na uitleg van de TS dacht ik; nouja oke.. Valt wel mee!
Maar als ik nu ook nog zie dat de oren dichtgestopt worden? :?
Welk zintuig ga je de volgende keer weghalen TS?

Oog dicht, oren dicht.. Net als bij de TS.. Die heeft ook de oren en ogen dicht..

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:33

Mijn god, dat had ik ook nog niet eens gezien.....

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:50

Ik heb met verbazing dit topic zitten lezen.
Dat je een paard wat doof maakt met watten of een orenkap, okee.
Dat je wat aan het zicht verandert om heftige reacties te voorkomen ook ok.
Maar juist de combinatie vind ik echt not done... dat doe je gewoon niet. Een slechtziend paard vertrouwt nog meer op het gehoor dan een goedziend paard. Je ontneemt het dier zo al zijn zintuigen die hij nodig heeft om zich fijn te voelen bij een rit in een vreemde omgeving (bos). Je maakt hem hulpeloos. Dat de oortjes er lekker op staan zegt in deze niets. Het paard is nooit helemaal doof met watten, maar wel voor een groot deel. Hij zal de oortjes er strak op houden om in ieder geval nog IETS te kunnen horen.

TS als je van mening bent dat je paard slechtziend is kan ik je aanraden eens naar Utrecht te gaan. Mijn vorige paard is blind geworden aan 1 oog en hij is daar onderzocht. Ze hebben een speciale ogenkamer en veel know how op dat gebied. Voor de kosten hoef je het niet te laten mits je eigen da je doorstuurt en er geen verdere onderzoeken bijkomen. Ik zou iig niet zelf zo aan het sleutelen gaan voordat ik enige zekerheid had wat het paard echt wel of niet ziet.

Verder vind ik het scheeflopersbit helemaal geen vriendelijk bit en zeker niet helemaal kaal zoals jij het gebruikt. Normaliter wordt het gebruikt voor paarden die op topsnelheid scheef gaan en van het gewone bit aflopen. Als jouw paard zich in de recreatiestand al zo aan de hulpen onttrekt dat er een dergelijk bit nodig is dan lijkt me er in zijn lijf iets niet in orde. Of leidt de mentale toestand tijdens dit mennen tot dit gedrag?

Een van onze paarden heeft er ook een tijdje op gelopen maar het is een lapmiddel. Scheef is scheef. Paard is behandeld en rechtgericht en loopt inmiddels al lange tijd op een normaal trensje haar koersen. Overigens had ik het akelig dunne bit lekker omkleed met van dat leer/rubber achtige spul wat je op een rolletje kan kopen. Dat is een stuk zachter in de mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:51

H_Nalanta schreef:
anneliesdj schreef:

Uhhh.... oren dichtgestopt met watten? Waar dan?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:52

@Hestejente:
Kijk maar eens goed in de oren, op de eerste foto zijn de witte plukjes al zichtbaar. De watten worden er ver ingestopt om uitvallen bij bv schudden met het hoofd te voorkomen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:53

Foto 1, 2, 4, 5, 6 en 7.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:56

Sythaa schreef:
@Hestejente:
Kijk maar eens goed in de oren, op de eerste foto zijn de witte plukjes al zichtbaar. De watten worden er ver ingestopt om uitvallen bij bv schudden met het hoofd te voorkomen.

Ik zie het nu ook inderdaad. Was me niet opgevallen omdat 't een bonte is.

Maar TS! :)* Die kap en watten had je gewoon vorig jaar al moeten pakken, toen je je had opgegeven voor de Eper vierdaagse terwijl je paard nog niet eens volledig betuigd was.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:25

Caira schreef:
Mijn god, dat had ik ook nog niet eens gezien.....

Ik ook niet...
:\ :\ :\

Sorry hoor, maar dit gaat mij echt veel te ver. Het oog afplakken alleen vind ik al te gek voor woorden, maar dan ook nog eens de oren dichtstoppen? :n
En dan nog met droge ogen beweren dat dit echt allemaal voor de bestwil van het dier is. Nee, ik zal het allemaal wel weer verkeerd begrijpen, maar als je een paard van 40% van zijn zintuigen moet beroven om normaal te kunnen mennen ben je niet bezig met het welzijn van het paard, maar alleen met je eigen plezier.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:14

Aan de ene kant heb ik heel veel respect voor TS dat ze dit dier niet verkoopt of in de salami laat belanden. Maar op deze manier met je paard bezig zijn is ook mij een stap te ver. Eerst vond ik het slechte oog afplakken niet eens zo'n gek idee - mijn oplossing zou het niet zijn, maar als tussenoplossing misschien wel een optie. In combinatie met de oogkap om het andere oog houd het paard echt nauwelijks zicht over: de ruimte van waaruit het goede oog kan zien is bijna geheel gevuld met de blinde vlek van dat oog. Ik schat zijn zicht met deze optoming op zo'n 10-15% van zijn normale gezichtsvermogen. En dan ook nog eens zijn gehoor grotendeels wegnemen ... Je paard heeft voor de kar nauwelijks zicht, kan weinig horen, en aan reuk, smaak en tast heeft hij in dit geval weinig. Ik vind het niet gek dat hij hieronder braaf is, welke keuze heeft hij verder? Oren alert naar voren is echt geen garantie voor 'hij vindt het leuk'.

TS, je bent al 2 jaar bezig om Bobar voor de kar te krijgen. Hoe lang moet hij nog doorgaan met aangeven dat dit voor hem geen optie is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:21

Benfan schreef:
Mindim, schat. Dit was een probeersel, de TS wil het anders gaan doen als het na een tijdje nog werkt. Het goeie oog zal dan nog vrij komen. Ze kan lastig andermans spul kapot snijden right?

Door denigrerend te doen, bereik je niets,schat.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:22

neem mn antwoord deels terug.. had die watten niet gezien, tijdje zo'n kap voor (om te kijken of het werkt) lijkt me grootste probleem niet maar dan de oren ook nog afsluiten gaat wel ver vind ik.. nee dan vind ik het ook niet zo paardvriendelijk meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:35

Citaat:
Als ik merk dat hij ook maar geen plezier heeft in het mennen, stop ik direct. Ik heb hem niet namelijk om hem verdriet aan te doen. Ik wil genieten MET mijn pony en niet alleen maar VAN mijn pony.

Citaat:
We zijn aankomend november met tussenposen al 2 jaar bezig hem voor de wagen te krijgen. Ik werd er moedeloos van en heb nog 1 keer hulp gezocht.

Twee jaar bezig, watten in de oren, blind maken, speciale bitten, speciale optoming, je maakt niet waar wat je hier boven zegt TS. Waar ben je mee bezig. Hoe lang moet het paard je nog aangeven dat ie voor de kar eigenlijk niet zo leuk vind. Maar het maar braaf dioet nu, want hij ziet en hoort amper, dus moet hij wel op jou afgaan. Ik moet er niet aan denken dat ie met deze optoming aan de kletter gaat en de combinatie anderen verwond en zich zelf. En ga nu niet zeggen dat ie nu niet meer aan de kletter gaat.

Hij ziet schimmen, wie heeft je dat verteld. Je baseert alles op eigenlijk niets, op het woord van een da, welke dit op wat voor manier ook alweer heeft onderzocht? Spendeer je tijd liever aan het achterhalen van zijn oogprobleem, eer je zo met een paard aan de gang gaat.
Mijn paard is ook bijna blind aan 1 oog, maar die reageert heel anders en ook zij is er niet mee geboren. Een paard vertrouwd op zijn zintuigen en jij neemt alles weg, behalve je zelf. Zodra je de hele ahandel af doet, ben je weer terug bij af. Ga op zoek naar een constructieve oplossing.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 10:46

We zijn begonnen met alles voor de veiligheid. Ook de watten worden als eerst verwijdert nu. Als een paard het niet nodig blijkt te hebben, zal ik het de volgende keer direct verwijderen. Echter verwijder ik iedere keer 1 ding en niet direct alles. Logisch toch? Ik snap dat mensen het er helemaal niet mee eens zijn, maar de toon maakt de muziek onderling.

Verzoek dus om elkaar geen schat ed te noemen. Ik wil een discussie uitlokken, geen reltopic laten ontstaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:47

Mindim schreef:
Twee jaar bezig, watten in de oren, blind maken, speciale bitten, speciale optoming, je maakt niet waar wat je hier boven zegt TS. Waar ben je mee bezig. Hoe lang moet het paard je nog aangeven dat ie voor de kar eigenlijk niet zo leuk vind. Maar het maar braaf dioet nu, want hij ziet en hoort amper, dus moet hij wel op jou afgaan. Ik moet er niet aan denken dat ie met deze optoming aan de kletter gaat en de combinatie anderen verwond en zich zelf. En ga nu niet zeggen dat ie nu niet meer aan de kletter gaat.

Tenzij ze 'm kluistert. Puur ter bescherming natuurlijk, want hij zou maar eens kunnen struikelen over een boomwortel of uitglijden op een modderig stukje. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:51

Susan hoe kun je dit in godesnaam nog goedpraten voor jezelf? Kijk toch eens wat je je paard aandoet, je maakt hem praktisch blind en doof. Hulpeloos en gevangen. Als je paard toch zo hard tegen je schreeuwt dat hij iets niet kan of wil is het dan fair om hem willoos te maken?

Kun je dit echt voor jezelf verantwoorden? Is dit het echt allemaal waard? Moet je jezelf zo bewijzen? Meid er zijn zoveel betere oplossingen en dingen om te doen met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:51

Maar als je hem dit allemaal op en aan en in moet doen, heeft je paard dan al niet genoeg aangegeven dat ie het misschien niet zo leuk vindt? Dit zijn zoveel kunstgrepen om je paard voor de kar te houden, je zegt zelf dat je gelijk stopt, zodra je merkt dat je paard er geen plezier in heeft, maar je trekt al 2 jaar door.

Trouwens, eens met Ayasha, dat zijn geen wimpers op die foto.

@hestejente, voor een paard dat zo snel ergens van schrikt of aan de kletter gaat vind ik het sowieso onverantwoord om mee de weg op te gaan. Je hebt niet alleen een verantwoording voor jezelf en je paard en wagen, maar ook naar anderen. Dus imo kun je idd niet voorzichtig genoeg zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:53

Hmm, die watten had ik ook nog niet gezien... :\
Oog afplakken om te proberen vond ik nog tot daar aan toe (niet direct wat ik zelf zou doen maar kon het nog begrijpen) maar waarom z'n gehoor dan ook weggenomen moet worden snap ik niet, het probleem zat bij z'n vreemde zicht toch? Dan vind ik oren dicht stoppen toch een beetje overdaad en onnodig. Hoezo extra veiligheid? Daarmee geef je dus aan dat het probleem niet persé z'n oog is en hij kennelijk nog meer/andere issues heeft. Waarom ánders die oren dicht?
Hmm, dat geeft mij dan inderdaad wel gelijk het gevoel van 'met hangen en wurgen toch doorduwen'. Dan ging ik als het mijn paard was toch liever op zoek naar andere manieren om hem 'bezig' te houden, met grondwerk aan lange teugels kun je héél veel doen zonder er op te hoeven.
Laatst bijgewerkt door Francis op 06-08-11 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 10:54

hestejente schreef:
Sythaa schreef:
@Hestejente:

Ik zie het nu ook inderdaad. Was me niet opgevallen omdat 't een bonte is.

Maar TS! :)* Die kap en watten had je gewoon vorig jaar al moeten pakken, toen je je had opgegeven voor de Eper vierdaagse terwijl je paard nog niet eens volledig betuigd was.

Mag ik vragen waarop je dit baseerd? Bobar was zowiezo de vraag of hij klaar was hoor. Ik zal nooit ongelukken opzoeken. Daarbij had ik vorig jaar een niet passende wagen en waren de omstandigheden nog extremer. Ik heb direct gezegt, we zien van dag tot dag. Conditie had hij toen genoeg (nu wat minder), maar vertrouwd was hij niet. Dan start je geen enkel paard tijdens een 4 daagse.

En Caira, ik praat niets goed voor mezelf. Ik weet waar we mee bezig zijn en ken mijn paard door en door. We doen geen ondoordachte dingen. Je mag het er absoluut mee oneens zijn hoor. Houd alleen de toon even wat netter van de berichten aub?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:55

Suzan_bobar schreef:
Hij loopt aan de longe ook heel snel in de verkeerde stelling. Maar als dit voor de wagen werkt en ik heb een kap waarbij zijn goeie oog opener is, dan kon het wel eens zijn dat ik het ging proberen. Als ik hem dan wel correct kan trainen, why not?

Een paard dat contra loopt heeft iets mis in zijn lijf. Ik heb paarden gereden die blind waren aan één oog (of bijna blind)...maar die liepen normaal door het lijf. Geen enkele probleem. Dat zit 'm niet in een oogafwijking. No way... Het paard schakelt dan nl over op andere zintuigen.
Ik zei het al eerder...laat het paard eens checken op kissing spines, ataxie en dat soort dingen...want naar aanleiding wat ik heb gelezen heb ik de indruk dat er eerder zoiets aan ten grondslag van de problemen uit het verleden ligt dat het oog.
Kortom...ga eens naar een goede paardenkliniek ipv al die complementaire dingen die je tot nu toe hebt gedaan. Complementair wil het eigenlijk al zeggen: eerst een werkelijke medische diagnose en dan kunnen complemantaire therapieën ondersteunend werken om te revalideren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:58

TS ik ben ook heel blij dat je niet mee hebt gedaan.

Mindim, gelukkig verstijft hij letterlijk van angst, zoals we in de OP kunnen lezen. Kan het niet helemaal rijmen met de angst van TS dat het paard op hol zou slaan en daarom een opzet en een martingaal nodig heeft maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.

De toon van Caira vind ik bepaald niet onvriendelijk. Zij blijft heel netjes, en dat de inhoud van wat ze schrijft niet is wat TS graag wil lezen kunnen we Caira niet aanrekenen.