[AR] Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

Re: Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:36

Heee, ik heb al vaker in dit topic gekeken en het valt me nu pas op dat je in Deventer woont! En waar jij met je pony langs ging bij de vorige update, daar dichtbij is toch een dijk? Daarachter zijn huizen? Daar woon ik :D Misschien zie ik je wel een keertje :o . Ik vind dit echt een super handig en leuk topic! Ik wil namelijk mijn shetlander beleren en zo kan ik een beetje zien hoe dat stapje voor stapje moet :o . Ja bij mijn naam staat dat ik in Nieuwleusen woon, maar mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader woont in Deventer en mijn moeder in Nieuwleusen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 21:46

Sorry sorry, ben zo druk geweest, heb even helemaal niet meer aan update's gedacht :o

@ Rhine: Zonder groom (nogmaals alle dank Suzan!) had dit idd heel anders kunnen aflopen....
@ Suzan: Hahaha, raar hé idd om jezelf zo terug te horen. Moet wel zeggen dat ik nu vrij veel filmpjes (mét geluid) heb geplaatst, en er dus zelf ook aan begin te wennen. En nee, van greppeltje springen gaan we maar geen gewoonte van maken :') Of igg, niet met de wagen er achter :o
@ Sandrina: Nou, begon wel lichtelijk een beetje te twijfelen ja := _O-
@ Maisie: Dankjewel :) Hahaha 't is net alsof ik het tegen een peuter heb, ik benoem idd zo'n beetje alles, mensen kijken je dan soms raar aan joh _O- Ja goed ik moet toch wát zeggen, ipv. klinklare onzin te brabbelen kan ik net zo goed de dingen benoemen, wie weet steekt ze er óoit wat van op.... :=
@ Lauwtjuh: Je hebt pb :) Al is dit topic toch echt niet bedoeld als een soort van 'handleiding' 'hoe beleer ik zelf m'n pony voor de wagen'....... dat is absoluut níet de strekking van dit topic. Als je geen ervaring in het beleren hebt, besteed dat dan alsjeblieft uit ipv. zelf aan te gaan rommelen.

Ik heb nog een filmpje voor jullie in de aanbieding, die is nu uploaden en zal straks geplaatst worden.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:52

Filmpje *\o/* *\o/*

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 22:12

Rhine_ schreef:
Filmpje *\o/* *\o/*

_O- :') ja mét Roos-actie, je lacht je kapot hoor!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:16

Komop ik wil mijn buikspieren nog eens trainen _/-\o_

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 22:52

Update!
Nou, dan toch nog maar weer eens een update :o
Ondanks dat er geen update's waren, hebben we de afgelopen tijd natuurlijk niet stilgezeten. In tegendeel, ben nu bezig om haar goed door te rijden en trainen.

De keer na de laatste update ging ehm....... niet geheel vlekkeloos. Of beter gezegd; Roos kreeg praatjes. En niet zo'n beetje ook! :roll: >;) := (Bij gebrek aan een smiley van iemand die z'n paard achter het behang plakt). Tijdens het poetsen hadden we al diverse 'meningsverschillen', ze flipte me compleet de pan uit en het ging echt hélemaal nergens meer over.
Zei nog mooi tegen Sabina, mijn groom van die dag: 'oh, maar als ze zo doet zegt dat níets over hoe ze voor de wagen is hoor!'
Toch iets te vroeg gejuicht -O-
Werkelijk óveral, óveral 'schrok' ze van, ze was álleen maar aan het miepen, reageerde op hele kleine dingen héeeeul overdreven en toen ze van mij letterlijk even moest stilstaan en tot 10 tellen (en ik ook want ik was aardig _-:( -:(- ) kwam ze dus spontaan omhoog. :\

De keer daarna was dat zo ongeveer hetzelfde, alleen dan wat minder. Toen had ze bedacht dat ze wel langs het kanaal iedere keer kon 'schrikken' van paarse bloemetjes in de berm, ging ook echt nergens over.
Ondertussen keertje dubbele longe gedaan en lange lijnend door het dorp, dat ging super. Ze was me gewoon aan het uitproberen. Overigens ook in de omgang hoor, 't liep gewoon niet zo lekker even tussen ons 2en.

De laatste paar keer ging het weer een stuk beter. Ik loop alleen nog tegen een 'probleempje' aan: Als ze iets ziet wat ze 'eng' of 'vreemd' vind, of gewoon om te miepen (dat verschil is heel goed te zien) dan gaat ze zó in haar eigen wereldje op als het ware, dat ik blijkbaar niet meer besta zo ongeveer. Ze gaat stilstaan, doet :wow: :oo :):) :? en gaat dan van links naar rechts of blijft gewoon stil staan. Op dat moment helpt bijna geen enkele correctie meer, want ze is met haar aandacht alleen maar bij dat object, en niet bij mij. Waarschuwen, luide stem op zetten, tikje, flínke meppen, ja zelfs half 'schreeuwen' kracht bij gezet met zweep, helpt allemaal niets.
En ik moet nog echt een manier zien te vinden hoe ik haar dán weer bij mij kan krijgen......

Aan de andere kant wordt ze ook steeds relaxter, maar dan net op de verkeerde manier, dan gaat ze dus echt sloffen.... In het begin is het even 'ja lekker hard draven wil ik!', maar als ze dan echt mag, maakt ze vrij korte passen en doet dan soms echt zo'n sukkeldrafje (terwijl ik dan wéet dat ze niet moe is). Op een gegeven moment reageert ze dan niet meer op stem of tikjes/ferme tik met de zweep, en ik wil juist zo min mogelijk mijn zweep gebruiken, ook om haar niet 'dood voor de zweep' te rijden.
Uiteindelijk zijn Mirjam en ik er, op het laatste stuk in het dorp, tijdens de rit van het volgende filmpje, achter gekomen dat ze idd dan niet goed op zweephulpen reageert, maar wél als ik echt met de zweep klapper. We waren aan het uitstappen en ik wilde het eens proberen. Mevrouw sprong gewoon heel rustig aan (op het asfalt) in een rustig galopje _O-
Waarop Mir en ik mekaar aan keken en zeiden: 'ooooohw, dus zóooooooooooooooooooooo moet dat!!!'. Achja, gebruiksaanwijzing van Roos := Al reageert ze ook niet meer zo stipt op het geklapper.....

Hier 't filmpje, incl. dus een paar échte Roos-miep acties. Serieus, dat was miepen, al is het op het filmpje minder duidelijk te zien. Ik ben dus ook totaal niet tevreden over m'n zweepgebruik. Hier zie je ook goed dat ze een beetje 'in zichzelf kruipt' en niet meer bij mij is, en dat het heel wat vergt om haar daar weer uit te krijgen. Al valt het op dit filmpje nog wel mee.

Inmiddels gaat het wel steeds weer een stukje beter hoor, en ik weet ook wel, 't kan niet altijd super gaan. En Roos neem ik niet zozeer iets kwalijk, maar ik wil het zo graag zelf allemaal in 1x goed kunnen doen, maar dat gaat moeilijk als je elkaar nog moet leren kennen in het werk...

En ohja....... de laatste 3 keer hebben we dus ook voorzichtig een galopje gereden op rit!!!
*\o/*
En dat voelde góed! Ze springt zó beheerst en rustig aan en gallopeert dan héerlijk in een verzameld galopje. Ze vind het nog wel wat vreemd in het begin, maar ze vind het ook erg leuk. En als ze dan iets 'eng' vind, dan gaat ze gewoon óf stilstaan, of ze gaat gewoon terug naar draf. Ze neemt niet zomaar een sprint naar voren, laatstaan dat ze aan de kletter zou gaan. Dat geeft wel een heel fijn gevoel! :j
Ik denk dat ik haar binnenkort, als het goed voelt, eens echt 'los' laat gaan in galop (eerst mezelf moed in praten) zodat ze ook echt doorkrijgt dat ze best wat meer pit mag tonen. Die pit en felheid die ze heeft, gooit ze in haar miep- en schrikreactie's, en niet in haar gangen. Terwijl ik wéet dat ze dat gewoon in zich heeft. Gewoon lekker vlot voorwaarts, dat is wat ik wil.

Ik zal proberen of ik binnenkort eens iemand wat leuke foto's kan laten maken, ook vanaf de zijkant als we aan het rijden zijn, en evt. filmpjes, dat geeft toch een duidelijker beeld.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:07

Ziet er leuk uit joyce!
Leuke plek heb je zeg om te mennen, hoelang ben je nou gemiddeld met haar op weg?
Ik hou niet van het schrikachtige :P Sil vind het ook spannend voor de kar en als hij wat ziet vergeet hij inderdaad ook even dat ik er ook nog achter hang. Sil miept gelukkig niet, die vind alleen inene echt iets heel erg eng. Een steen bijv. en wilt dan weg van het voorwerp :P
Niet dat hij weg rent, maar begint op de plek zelf te springen.

Je hebt iig wel een marathonwagen! Daar voel ik mij al veel veiliger op :P Ik zit op een 2wieler en dat voelt absoluut niet veilig haha.
Zou nog liever 2span rijden ook.. met een marathonwagen, dan voel ik me helemaal veilig :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 23:25

Dankjewel :)
Ach, kanaal gaat ook snel vervelen hoor, hahaha. Het rondje wat we nu doen langs het kanaal is langer dan in het begin; we rijden nu zo'n 11 km. per keer en het tempo bouw ik ook langzaam op. Nu doen we daar zo'n 1,5 uur over, soms iets langer. Even ter vergelijking; met Ot 'ragde' ik dat rondje er door in slechts 3 kwartier, en dan is ze nog láng niet moe. Maar ach, Roos moet natuurlijk ook opbouwen. Dit rondje is wel een 'leuk' trainingsrondje, eerst gaan we door 't dorp, dan stukje buiten de bebouwde kom, kanaal (met zijweggetjes e.d.) en dan een stukje bos, stukje tussen weilanden en boerderijen, en dan via buiten de bebouwde kom aan de andere kant met een hele mooie brede berm (en dus greppels) zo langs de andere kant weer terug.
Wil binnenkort een hele andere richting op, naar een dorp de andere kant op, met lekker véeeeel bos (bos vind ze nog wat vreemd met de wagen) en echt heerlijk rijden. Wat dat betreft heb ik hier talloze uitrij-mogelijkheden, echt heel veel en allemaal mooie omgeving.

Ik vind dat schrikken niet zo erg, al ben ik het eigenlijk niet gewend. Ot schrikt namelijk bijna nóooooit, daar kan je een bom naast gooien zonder dat ze verrekt. Alleen van héle rare, extreme dingen (motor met knetterende uitlaat die nog eens extra z'n best doet om m'n pony aan de kletter te krijgen bijv.) schrikt ze dan, maar dan ook écht, dan kan ze nog wel eens aan de kletter slaan. Verder weinig miepen of kleine schrikreacties.

Ik voel me idd wel lekker veilig zo met deze wagen. Ik heb een groom achterop, maar deze wagens zijn zelfs zonder groom nog heel erg stabiel, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Ik weet nu ook meer hoe Roos 'schrikt' of miept, dus vind ik het nu ook minder eng. Haar reacties vallen nog redelijk mee; liever stilstaan of iets opzij springen dan een sprint maken en aan de kletter gaan. Dat ze, als ze in galop zit, wat nog heel vreemd voor haar is, schrikt en vervolgens niet aan de kletter slaat maar juist in draf overgaat, vind ik wel heel fijn.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:05

Joyce, wat je daar beschrijft en wat ik zie op het filmpje is dat je gewoon een jonge pony aan het inrijden bent, met alle troubles en wendingen die erbij horen. Niets vreemds vind ik. Ga zo door; ze is bijna 'rijklaar' voor Epe. Leuk filmpje overigens. Ben jaloers op jouw mogelijkheid op zandapden naast een kanaal te rijden. Dat willen Fralla en ik ook wel dicht in de buurt.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:25

Zie er goed uit, als mijn pony ergens van schrikte stapte mijn groom af, liet haar snuffelen en kijken. Dan wapperde die er mee (bv bij een stuk plastiek ) en nu schrikt ze negens mee van.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 00:28

[AR-ITP] Welsh A Roos @ 1e Dressuurtraining voor de wagen

@ Sandrina: Dankjewel :) Ja klopt, is ook wel zo, en het gaat inmiddels al steeds beter hoor, afgelopen zaterdag nog héerlijk wezen rijden in een nabijgelegen dorp en het bos in geweest, best een stukje galop meegepakt en ze reed zó verschrikkelijk fijn en relaxt, echt alsof ze het al jaren deed. Mijn buurmeisje/verzorgster/groom heb ik zelfs nog de leidsels gegeven, en zij heeft nog een heel stuk weer richting huis gereden, en ook zij heeft zelfs een galopje gereden (zij reed eerder ook met Ot veel).

@ Rhine: Dat doen wij idd ook, en dat is ook mijn werkwijze aan de hand geweest met wandelen, als ze iets engs zag. Maar ze schrikt nu al een stuk minder :j

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:32

Ziet er goed uit! Ik vind dat je best is je stem wat mag verheffen en een keer boos roepen roos! Mn pony reageert hier goed op en weet precies dat hij dan normaal moet doen! En misschien af en toe je zweep tegen der aan drukken zodat ze niet zo erg naar de andere kant wilt gaan als ze schrikt

ilovemaccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:36

Toppie,ziet er echt goed uit,
hoop dat je gauw kan genieten
ik wou dat mijn welshje weer ervoor wilt, ma die durft niet meer, het liefst wil ik ook zo'n marathonwagen !!

ilovemaccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:39

ik loop achter haha ze loop er al voor,
en het ziet er goed uit !!!