[AR] convoi exceptionnel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:04

leestmee schreef:
Ik heb deze foto aan een agent laten zien.
Zodra deze combi op de weg aangetroffen wordt.
Krijgt de bestuurder een proces verbaal en moet de aanhanger achtergelaten worden.
Zo mag je de weg dus niet op.

lijkt mij logisch.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:04

Ik mag hopen dat dit een goeie grap is... :=

kwita

Re: convoi exceptionnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:08

whoe en iedereen haakt er ook zo lekker op in best n giller......ik blijf volgen... _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:09

Als je er verlichting op kan regelen dan mag dit volgens mij gewoon. :')

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:16

je ziet nu ook volop boeren met 2 karren achter een trekker.. en dan van die kwaliteit dat de hele boel aardig krom is en zwabbert , bodemplaten die zo slecht zijn dat t maar goed is dat je het niet meer ziet omdat ie vol stro ligt..ed. Dat word ook oogluikend toegestaan anders hadden ze wel een complete politiemacht nu op boereweggetjes neergekwakt om te bekeuren. Wij knopen ook swinters een slee achter de trekker...of paard.. mag ook niet.. ook ondeugdelijk zit zelfs geen remmerij op, laat staan verlichting of gevarendriehoek... Kom op zeg, als alle brave burgers nu eens iets stouts gingen doen en alle overtreders zich gingen gedragen was de wereld een stuk minder goed af.. of niet natuurlijk :D
Ik vind t een heerlijke giller. en ook al zou ts het idd gaan gebruiken, dat is haar/zijn verantwoordelijkheid.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:26

leestmee schreef:
Krijgt de bestuurder een proces verbaal en moet de aanhanger achtergelaten worden.

omdat.......

Oh, geen omdat?

Alles in mij roept dat dit niet de bedoeling kan zijn. Maar onderbuikgevoelens zijn gelukkig niet leidend, dus ben ik erg benieuwd naar de wettelijke grondslag om dit te verbieden. Veel dingen die worden aangehaald zijn niet van toepassing of de geschetste problemen zijn eenvoudig te verhelpen. art. 5 WvW is een mooie vergaarbak voor alles wat we liever niet zouden zien, maar of daar in dit geval echt sprake van is? Durf ik niet te zeggen. Met wat borden aan de achterzijde van de combinatie moet toch een boel te verhelpen zijn qua onduidelijkheid voor het andere verkeer?

Ik zou zelf nooit zo op pad gaan, maar of het echt niet mag... ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:32

TS is volgens mij al lang afgehaakt.... :o }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:37

simongek schreef:
volledig mee eens dat dit onverantwoord is. Geen idee of het wettelijk toegestaan is maar
hoe bedenk je het überhaupt. :\

Het is dan toch blijkbaar niet zo onverantwwordt dat er bedrijven zijn die hier, volkomen legaal, een boterham aan verdienen.

Tigress schreef:
Citaat:
RDW-wet en regelgeving

(Bron: ANWB)
Eisen t.a.v. Trekhaak / Trekhaken

De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende:
-De trekhaak moet een typekeuring hebben. Deze staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750kg.
-De trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Bij een (gedeeltelijke) afdekking zult u de kentekenplaat moeten verplaatsen en de kentekenplaatverlichting aanpassen. Als alternatief kunt u gebruikmaken van een trekhaak met afneembare kogel.
-De auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers.

Ik heb even dingen opgezocht n.a.v. het ontbreken van het plaatje, en dit slaat op het verliezen of beschadigen van het plaatje. Je bent namelijk flink de klos als de aanhanger losschiet vanwege een ondeugdelijke constructie. Niet alleen voor je beessies, maar ook voor de omgeving, verzekering etc.

Het richtingaanwijzerverhaal komt hier ook in terug. Ookal heeft men het over een voertuig, toch zijn er wel regels over aanhangwagens bij een voertuig, wat dit natuurlijk is.

Artikel 5.12.51
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:

-twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m en na 30 juni 1967 in gebruik is genomen.
-twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig.
twee achterlichten.
-twee remlichten.
-een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat.
-twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig.
-een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.
-twee witte retroreflectoren
-niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, aangebracht

Waar leidt jij uit af dat TS NIET aan deze eisen voldoet?? Dat blijkt tot op heden helemaal nergens uit en DUS heb jij daar geen conclusies uit te trekken!

Jij neemt maar vanalles aan en projecteerd dat vervolgens op de combi van TS.

Het is namelijk geen enkel probleem om te voldoen aan de eisen die je hier beschrijft (en de rest) en daarmee een legale combinatie samen te stellen! Je hebt het hier over een getrokken voertuig, NIET ZIJNDE (!!!!!) een motorvoertuig en daarmee is 3/4 van jouw opsomming buiten beeld!

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:49

M_i_R schreef:
leestmee schreef:

omdat.......

Oh, geen omdat?

Alles in mij roept dat dit niet de bedoeling kan zijn. Maar onderbuikgevoelens zijn gelukkig niet leidend, dus ben ik erg benieuwd naar de wettelijke grondslag om dit te verbieden. Veel dingen die worden aangehaald zijn niet van toepassing of de geschetste problemen zijn eenvoudig te verhelpen. art. 5 WvW is een mooie vergaarbak voor alles wat we liever niet zouden zien, maar of daar in dit geval echt sprake van is? Durf ik niet te zeggen. Met wat borden aan de achterzijde van de combinatie moet toch een boel te verhelpen zijn qua onduidelijkheid voor het andere verkeer?

Geen verlichting geen spiegels. De bestuurder kan niet achter zich kijken en de remmen van de menwagen zijn er niet op berekend om ook nog eens de massa van de trailer op te vangen.
Of de trailer geremd is kan ik niet zien.
Genoeg omdat dacht ik zo

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:50

Nou nou rustig maar :+ Je hoeft je toch niet meteen aangesproken te voelen :')
Ik ben alleen maar aan het opzoeken wat ik een beetje kan vinden via het internet. Ik ben geen wandelend wetboek, maar kom wel dingen tegen waarvan ik verwacht dat men moeilijk kan gaan doen.
de wet over de aanhangwagens zegt niks over het voertuig wat ervoor zit, alleen de aanhangwagen zelf, en daar wordt niet aan voldaan :)
Waarom ik denk dat er niet aan de verlichting ed. wordt voldaan, is omdat je nergens ziet dat er iets aangesloten is (of ziet dat er ergens aangesloten kan worden)
Tevens heeft de wetgeving over de trekhaak ook geen verdere invloed op het voertuig zelf, maar slaat dat puur op de trekhaak. Ook dat stukje valt dus niet weg :)
Ik vind het idee super! Maar zou het nogal zonde vinden dat er mensen en dieren verongelukken omdat er niet grondig onderzoek gedaan is :) Ik kraak nergens iets af namelijk, ik heb in mijn eerste post hier alleen gevraagd of er over nagedacht is ;)

Even normaal antwoorden is er niet meer bij tegenwoordig blijkbaar :+

Edit: Leestmee, er is wel gedacht aan de remmen voor zover ik begrepen heb :j
Citaat:
in geval van echte nood heb ik 6 geremde wielen

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:54

Enne ikke.
Hoe wilde je verlichting op de trailer laten werken. Het trekkend voertuig heeft daar geen mogelijkheid toe.
Door de trailer heeft TS ook nog eens een dusdanig grote dode hoek waar ze niks ziet dat spiegels op het trekkend voertuig verplicht zijn.
En dan heb ik het nog niet over de manier waarop de trailer aan de menwagen bevestigd zit want dat kan ik niet duidelijk zien.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:58

Tigress schreef:
Nou nou rustig maar :+ Je hoeft je toch niet meteen aangesproken te voelen :')
Ik ben alleen maar aan het opzoeken wat ik een beetje kan vinden via het internet. Ik ben geen wandelend wetboek, maar kom wel dingen tegen waarvan ik verwacht dat men moeilijk kan gaan doen.
de wet over de aanhangwagens zegt niks over het voertuig wat ervoor zit, alleen de aanhangwagen zelf, en daar wordt niet aan voldaan :)
Waarom ik denk dat er niet aan de verlichting ed. wordt voldaan, is omdat je nergens ziet dat er iets aangesloten is (of ziet dat er ergens aangesloten kan worden)
Tevens heeft de wetgeving over de trekhaak ook geen verdere invloed op het voertuig zelf, maar slaat dat puur op de trekhaak. Ook dat stukje valt dus niet weg :)
Ik vind het idee super! Maar zou het nogal zonde vinden dat er mensen en dieren verongelukken omdat er niet grondig onderzoek gedaan is :) Ik kraak nergens iets af namelijk, ik heb in mijn eerste post hier alleen gevraagd of er over nagedacht is ;)

Even normaal antwoorden is er niet meer bij tegenwoordig blijkbaar :+

Edit: Leestmee, er is wel gedacht aan de remmen voor zover ik begrepen heb :j
Citaat:
in geval van echte nood heb ik 6 geremde wielen

Die van de menwagen moeten ook de trailer opvangen. De reminrichting van een trailer werkt op hydrauliek en dus via bekabeling die je op een auto (gemotoriseerd voertuig) aan moet sluiten.
Tenzij ze het breekkabeltje bedoelt waarbij de remmen alleen in werking treden zodra de trailer van het trekkend voertuig losschiet. En dan zal waarschijnlijk door de kracht die erop komt te staan de menwagen kromtrekken of omslaan.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:01

Ik weet verder niet hoe het remsysteem ervan in elkaar zit, vandaar dat ik dat begrepen had op die manier :')
Tevens ben ik even verder gaan spitten in het stukje aanhangwagens, en kwam ik dit tegen:
In deze regeling wordt verstaan onder:
aanhangwagen: voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te worden gekoppeld

Aangezien dit voertuig niet gemotoriseerd is natuurlijk, is de aanhangwagen niet bestemd om hierachter te kunnen/mogen lijkt me :) *zoekt ondertussen rustig verder naar meer*

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:05

Had ik nou van de week maar een foto gemaakt van de combinatie die wij hier in het dorp tegen kwamen.
Waren even boodschappen wezen doen toen we een caravan (gewoon luxe caravan die normaal achter de auto hangt) tegen kwamen. Hier hing de was nog achteraan en zat een bordje "let op! Paarden" achterop.Dus wij al grappen dat iemand de paarden ervoor gespannen had. Dat was dus ook echt zo. Was een tweespan (ik vermoed kwpners) voor een marathonwagen en aan de marathonwagen was de caravan bevestigd.
Zaten echt even raar te kijken, moet toegeven dat ik het ook wel riskant vond. Ook al ken jij je eigen paarden nog zo goed een ongeluk zit in een klein hoekje.

Je bent dus niet de enige die dit bedacht heeft ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:06

leestmee schreef:
Enne ikke.
Hoe wilde je verlichting op de trailer laten werken. Het trekkend voertuig heeft daar geen mogelijkheid toe.
Door de trailer heeft TS ook nog eens een dusdanig grote dode hoek waar ze niks ziet dat spiegels op het trekkend voertuig verplicht zijn.
En dan heb ik het nog niet over de manier waarop de trailer aan de menwagen bevestigd zit want dat kan ik niet duidelijk zien.

Verlichting laten werken heel simpel hoor met een accu!

Zit gewoon een kogel op de menwagen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:09

leestmee schreef:
M_i_R schreef:
omdat.......

Oh, geen omdat?

Geen verlichting geen spiegels. De bestuurder kan niet achter zich kijken en de remmen van de menwagen zijn er niet op berekend om ook nog eens de massa van de trailer op te vangen.
Of de trailer geremd is kan ik niet zien.
Genoeg omdat dacht ik zo

De omdat is niet gelegen in het opsommen van dingen die je mist maar in wetsartikelen die zeggen dat dat zou moeten. Dus tot dusver blijft de 'omdat' nog steeds gissen :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:12

TS geen idee of je nu echt van plan bent hier mee te gaan rijden maar de combinatie ziet er hilarisch uit.

Bokkers jullie doen nu net alsof TS straks met 50km/u over de weg scheurt, denk eigenlijk niet dat dat het geval is (tenzij ze een turbo heeft geinstalleerd op dr shetten).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:14

leestmee schreef:
Enne ikke.

Waar in de wet staat waaraan een door trekdieren voortbewogen voertuig aan moet voldoen? DAT is namelijk waar deze combi onder valt en dan gelden er hele andere regels. Het voertuigreglement is dan helemaal niet meer van toepassing!

Die lampjes op de aanhanger? Accu-tje, paar schakelaartjes, stekertje, klaar. Kind kan de was doen. Ik heb hele auto's opnieuw elektrisch opgebouwd, zou ik onder de indruk zijn van een karretje........?

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:20

rumay schreef:
leestmee schreef:
Enne ikke.

Verlichting laten werken heel simpel hoor met een accu!

Zit gewoon een kogel op de menwagen.

ik zie geen accu op de foto en tevens zitten daar ook weer regels aan vast om dat veilig te doen.

hoe en waar zie jij op de foto een kogel zitten.?
Ik zie hem niet. Zoals ik in mijn post al aangaf kon ik dat niet duidelijk beoordelen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:24

DarkShines schreef:
TS geen idee of je nu echt van plan bent hier mee te gaan rijden maar de combinatie ziet er hilarisch uit.

Bokkers jullie doen nu net alsof TS straks met 50km/u over de weg scheurt, denk eigenlijk niet dat dat het geval is (tenzij ze een turbo heeft geinstalleerd op dr shetten).

Hoe snel of langzaam deze combi ook gaat. Mijn inziens is dit onverantwoord.
TS kan door de trailer niet zien wat er achter zich gebeurd. Ze kan ook niet duidelijk maken bij het afslaan welke kant ze op wil. En voor de medeweggebruikers is het van de achterkant gezien ook niet duidelijk dat het hier een trailer getrokken door een menwagen betreft.
Dus zal men niet zo geduldig en rustig reageren als normaliter het geval zou zijn.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:01

Mensen spijkers op laag water zoeken is een hele kunst.
Alles is nu wel langs gekomen hoor wel/niet verantwoord bla bla bla

TS doe weer eens van je horen?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:08

leestmee schreef:
DarkShines schreef:

Hoe snel of langzaam deze combi ook gaat. Mijn inziens is dit onverantwoord.
TS kan door de trailer niet zien wat er achter zich gebeurd. Ze kan ook niet duidelijk maken bij het afslaan welke kant ze op wil. En voor de medeweggebruikers is het van de achterkant gezien ook niet duidelijk dat het hier een trailer getrokken door een menwagen betreft.
Dus zal men niet zo geduldig en rustig reageren als normaliter het geval zou zijn.

Mijn keus zou het ook niet zijn, ik geloof namelijk niet dat een menwagen hierop gebouwd is. Maar om sommige reacties moest ik wel een beetje lachen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:14

leestmee schreef:
[

ik zie geen accu op de foto en tevens zitten daar ook weer regels aan vast om dat veilig te doen.

Dat zou jij graag willen hè, dat we daar ook een heel wetboek voor hebben.
Sorry, die wet is er niet en de NEN1010/3140/50110 vinden dat niet de moeite waard om regels aan te wijden.

Kortom, als TS werkende verlichting heeft, voldoet ze aan de regels want moeilijker zijn de regels niet.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:28

Ik wil me nergens mee bemoeien maar doe het toch.

Nogmaals HET IS MIJN VAK om de wetgeving uit mijn hoofd te leren, en ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet toegestaan is.

Om even met de belangrijkste te beginnen : Je mag jezelf of andere weggebruikers niet in gevaar brengen. En dat zou hier wel het geval zijn.

En dan zijn er nog 10 feiten die TS overtreedt, maar dit topic is mij de moeiete niet waard om die hier allemaal te noteren voor TS die inmiddels toch gevlogen is.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:34

ikke schreef:
leestmee schreef:
[

Dat zou jij graag willen hè, dat we daar ook een heel wetboek voor hebben.
Sorry, die wet is er niet en de NEN1010/3140/50110 vinden dat niet de moeite waard om regels aan te wijden.

Kortom, als TS werkende verlichting heeft, voldoet ze aan de regels want moeilijker zijn de regels niet.

Nou nou wat minder aanvallend mag ook wel. Veilig in die zin dat er geen draden open en bloot liggen. Zie je bij een auto of aanhanger ook niet. Tevens de manier van bevestigen moet juist zijn en niet halfbakken gevouwen of gepropt. Dat zou jij wel moeten weten.