leestmee schreef:Ik heb deze foto aan een agent laten zien.
Zodra deze combi op de weg aangetroffen wordt.
Krijgt de bestuurder een proces verbaal en moet de aanhanger achtergelaten worden.
Zo mag je de weg dus niet op.
lijkt mij logisch.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
leestmee schreef:Ik heb deze foto aan een agent laten zien.
Zodra deze combi op de weg aangetroffen wordt.
Krijgt de bestuurder een proces verbaal en moet de aanhanger achtergelaten worden.
Zo mag je de weg dus niet op.
simongek schreef:volledig mee eens dat dit onverantwoord is. Geen idee of het wettelijk toegestaan is maar
hoe bedenk je het überhaupt.
Tigress schreef:Citaat:RDW-wet en regelgeving
(Bron: ANWB)
Eisen t.a.v. Trekhaak / Trekhaken
De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende:
-De trekhaak moet een typekeuring hebben. Deze staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750kg.
-De trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Bij een (gedeeltelijke) afdekking zult u de kentekenplaat moeten verplaatsen en de kentekenplaatverlichting aanpassen. Als alternatief kunt u gebruikmaken van een trekhaak met afneembare kogel.
-De auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers.
Ik heb even dingen opgezocht n.a.v. het ontbreken van het plaatje, en dit slaat op het verliezen of beschadigen van het plaatje. Je bent namelijk flink de klos als de aanhanger losschiet vanwege een ondeugdelijke constructie. Niet alleen voor je beessies, maar ook voor de omgeving, verzekering etc.
Het richtingaanwijzerverhaal komt hier ook in terug. Ookal heeft men het over een voertuig, toch zijn er wel regels over aanhangwagens bij een voertuig, wat dit natuurlijk is.
Artikel 5.12.51
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
-twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m en na 30 juni 1967 in gebruik is genomen.
-twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig.
twee achterlichten.
-twee remlichten.
-een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat.
-twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig.
-een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.
-twee witte retroreflectoren
-niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, aangebracht
M_i_R schreef:leestmee schreef:Ik heb deze foto aan een agent laten zien.
Zodra deze combi op de weg aangetroffen wordt.
Krijgt de bestuurder een proces verbaal en moet de aanhanger achtergelaten worden.
Zo mag je de weg dus niet op.
omdat.......
Oh, geen omdat?
Alles in mij roept dat dit niet de bedoeling kan zijn. Maar onderbuikgevoelens zijn gelukkig niet leidend, dus ben ik erg benieuwd naar de wettelijke grondslag om dit te verbieden. Veel dingen die worden aangehaald zijn niet van toepassing of de geschetste problemen zijn eenvoudig te verhelpen. art. 5 WvW is een mooie vergaarbak voor alles wat we liever niet zouden zien, maar of daar in dit geval echt sprake van is? Durf ik niet te zeggen. Met wat borden aan de achterzijde van de combinatie moet toch een boel te verhelpen zijn qua onduidelijkheid voor het andere verkeer?
Ik zou zelf nooit zo op pad gaan, maar of het echt niet mag... ?
Citaat:in geval van echte nood heb ik 6 geremde wielen
Tigress schreef:Nou nou rustig maarJe hoeft je toch niet meteen aangesproken te voelen
Ik ben alleen maar aan het opzoeken wat ik een beetje kan vinden via het internet. Ik ben geen wandelend wetboek, maar kom wel dingen tegen waarvan ik verwacht dat men moeilijk kan gaan doen.
de wet over de aanhangwagens zegt niks over het voertuig wat ervoor zit, alleen de aanhangwagen zelf, en daar wordt niet aan voldaan
Waarom ik denk dat er niet aan de verlichting ed. wordt voldaan, is omdat je nergens ziet dat er iets aangesloten is (of ziet dat er ergens aangesloten kan worden)
Tevens heeft de wetgeving over de trekhaak ook geen verdere invloed op het voertuig zelf, maar slaat dat puur op de trekhaak. Ook dat stukje valt dus niet weg
Ik vind het idee super! Maar zou het nogal zonde vinden dat er mensen en dieren verongelukken omdat er niet grondig onderzoek gedaan isIk kraak nergens iets af namelijk, ik heb in mijn eerste post hier alleen gevraagd of er over nagedacht is
Even normaal antwoorden is er niet meer bij tegenwoordig blijkbaar
Edit: Leestmee, er is wel gedacht aan de remmen voor zover ik begrepen hebCitaat:in geval van echte nood heb ik 6 geremde wielen
leestmee schreef:Enne ikke.
Hoe wilde je verlichting op de trailer laten werken. Het trekkend voertuig heeft daar geen mogelijkheid toe.
Door de trailer heeft TS ook nog eens een dusdanig grote dode hoek waar ze niks ziet dat spiegels op het trekkend voertuig verplicht zijn.
En dan heb ik het nog niet over de manier waarop de trailer aan de menwagen bevestigd zit want dat kan ik niet duidelijk zien.
leestmee schreef:M_i_R schreef:omdat.......
Oh, geen omdat?
Alles in mij roept dat dit niet de bedoeling kan zijn. Maar onderbuikgevoelens zijn gelukkig niet leidend, dus ben ik erg benieuwd naar de wettelijke grondslag om dit te verbieden. Veel dingen die worden aangehaald zijn niet van toepassing of de geschetste problemen zijn eenvoudig te verhelpen. art. 5 WvW is een mooie vergaarbak voor alles wat we liever niet zouden zien, maar of daar in dit geval echt sprake van is? Durf ik niet te zeggen. Met wat borden aan de achterzijde van de combinatie moet toch een boel te verhelpen zijn qua onduidelijkheid voor het andere verkeer?
Ik zou zelf nooit zo op pad gaan, maar of het echt niet mag... ?
Geen verlichting geen spiegels. De bestuurder kan niet achter zich kijken en de remmen van de menwagen zijn er niet op berekend om ook nog eens de massa van de trailer op te vangen.
Of de trailer geremd is kan ik niet zien.
Genoeg omdat dacht ik zo
leestmee schreef:Enne ikke.
Hoe wilde je verlichting op de trailer laten werken. Het trekkend voertuig heeft daar geen mogelijkheid toe.
Door de trailer heeft TS ook nog eens een dusdanig grote dode hoek waar ze niks ziet dat spiegels op het trekkend voertuig verplicht zijn.
En dan heb ik het nog niet over de manier waarop de trailer aan de menwagen bevestigd zit want dat kan ik niet duidelijk zien.
rumay schreef:leestmee schreef:Enne ikke.
Hoe wilde je verlichting op de trailer laten werken. Het trekkend voertuig heeft daar geen mogelijkheid toe.
Door de trailer heeft TS ook nog eens een dusdanig grote dode hoek waar ze niks ziet dat spiegels op het trekkend voertuig verplicht zijn.
En dan heb ik het nog niet over de manier waarop de trailer aan de menwagen bevestigd zit want dat kan ik niet duidelijk zien.
Verlichting laten werken heel simpel hoor met een accu!
Zit gewoon een kogel op de menwagen.
DarkShines schreef:TS geen idee of je nu echt van plan bent hier mee te gaan rijden maar de combinatie ziet er hilarisch uit.
Bokkers jullie doen nu net alsof TS straks met 50km/u over de weg scheurt, denk eigenlijk niet dat dat het geval is (tenzij ze een turbo heeft geinstalleerd op dr shetten).
leestmee schreef:DarkShines schreef:TS geen idee of je nu echt van plan bent hier mee te gaan rijden maar de combinatie ziet er hilarisch uit.
Bokkers jullie doen nu net alsof TS straks met 50km/u over de weg scheurt, denk eigenlijk niet dat dat het geval is (tenzij ze een turbo heeft geinstalleerd op dr shetten).
Hoe snel of langzaam deze combi ook gaat. Mijn inziens is dit onverantwoord.
TS kan door de trailer niet zien wat er achter zich gebeurd. Ze kan ook niet duidelijk maken bij het afslaan welke kant ze op wil. En voor de medeweggebruikers is het van de achterkant gezien ook niet duidelijk dat het hier een trailer getrokken door een menwagen betreft.
Dus zal men niet zo geduldig en rustig reageren als normaliter het geval zou zijn.
leestmee schreef:[
ik zie geen accu op de foto en tevens zitten daar ook weer regels aan vast om dat veilig te doen.
ikke schreef:leestmee schreef:[
ik zie geen accu op de foto en tevens zitten daar ook weer regels aan vast om dat veilig te doen.
Dat zou jij graag willen hè, dat we daar ook een heel wetboek voor hebben.
Sorry, die wet is er niet en de NEN1010/3140/50110 vinden dat niet de moeite waard om regels aan te wijden.
Kortom, als TS werkende verlichting heeft, voldoet ze aan de regels want moeilijker zijn de regels niet.