[AR] Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:58

even geheel offtopic: suzan gefeliciteerd! je hebt een reltopic! :Y)

Het zou ook niet mijn manier zijn, maar als het voor jullie werkt, wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen!?
Jij kent je paard het beste en ik geloof zeker dat je het beste voor hebt met Bobar!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:58

Vrijwillig... leuk woord ja. Hoeveel paarden spannen zich vrijwillig zelf in voor de wagen? En de meeste worden nog steeds met oogkleppen gemend, wat ook een deel van het zicht ontneemt, is dat wel vrijwillig dan? Owja en dan hebben we het nog niet gehad over rijpaarden. Die willen zeker ook allemaal vrijwillig in de mooiste setjes gehezen worden? Sure.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:59

Jelleee schreef:
Vrijwillig... leuk woord ja. Hoeveel paarden spannen zich vrijwillig zelf in voor de wagen? En de meeste worden nog steeds met oogkleppen gemend, wat ook een deel van het zicht ontneemt, is dat wel vrijwillig dan? Owja en dan hebben we het nog niet gehad over rijpaarden. Die willen zeker ook allemaal vrijwillig in de mooiste setjes gehezen worden? Sure.....

Als we zo gaan beginnen stel ik voor dat iedereen hem met stootteugels met de kin tegen de borst knupt met een liverpool der in. :) Hoeveel dwang en hulpmiddelen je nodig hebt maakt nl kennelijk geen f*ck uit.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:00

nee natuurlijk is een zadel niet vrijwillig, verschil is dat ik werk op basis van vertrouwen en wederzijds respect, niet op basis van hulpmiddelen en het praktisch blind maken van een paard. Een paard heeft aan de voorkant een blinde vlek, dus hij houdt bar weinig zicht over. Maar ach, ik denk dat we het toch niet eens worden, we hebben klaarblijkelijk hele andere opvattingen over diervriendelijkheid, respect en plezier met je paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:03

Caira schreef:
nee natuurlijk is een zadel niet vrijwillig, verschil is dat ik werk op basis van vertrouwen en wederzijds respect, niet op basis van hulpmiddelen en het praktisch blind maken van een paard. Een paard heeft aan de voorkant een blinde vlek, dus hij houdt bar weinig zicht over. Maar ach, ik denk dat we het toch niet eens worden, we hebben klaarblijkelijk hele andere opvattingen over diervriendelijkheid, respect en plezier met je paard.

Dieptezicht zal er ook enorm op achteruit gaan dus al zou hij willen ontwijken dan nog heeft ie kans dat ie er op knalt gezien ie niet gewend is om met dit "mankement" om te gaan in tegenstelling tot paarden die altijd half blind zijn. Menig blinde red zich prima in het verkeer maar ik kom de straat nog niet uit als je mij volledig blind maakt.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:04

Ayasha schreef:
Jelleee schreef:

Als we zo gaan beginnen stel ik voor dat iedereen hem met stootteugels met de kin tegen de borst knupt met een liverpool der in. :) Hoeveel dwang en hulpmiddelen je nodig hebt maakt nl kennelijk geen f*ck uit.

Maar er zit wel een verschil tussen hulpmiddelen en hulpmiddelen.
Ik snap uiteraard je punt. Maar ook jou paard blijft niet braaf in zijn weitje als je het niet afzet. We kunnen nou eenmaal geen paarden houden zonder hulpmiddelen.. Maar er is wel een grens..iig ik heb wel grenzen in wat wel en niet kan.. En deze optoming lijkt mij teveel van het goede

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:06

lastig schreef:
Maar er zit wel een verschil tussen hulpmiddelen en hulpmiddelen.
Ik snap uiteraard je punt. Maar ook jou paard blijft niet braaf in zijn weitje als je het niet afzet. We kunnen nou eenmaal geen paarden houden zonder hulpmiddelen.. Maar er is wel een grens..iig ik heb wel grenzen in wat wel en niet kan.. En deze optoming lijkt mij teveel van het goede

Da bedoellik. :)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:12

Ben geen deskundige, maar volgens mij reageert een paard eerst op zijn gehoor, dan op zijn reuk
en dan pas op zijn gezicht
Citaat:
Vraag uit het koetsiersdiploma:
1. De zintuigen bij een paard zijn verschillend. Het best ontwikkelde zintuig in volgorde van ontwikkeling is:
Antwoord A: de reuk, het gehoor, het gevoel

In een zeer grijs verleden heb ik les op een merrie gehad die aan haar rechter oog blind was, zelden op een
zekerder paard gezeten (merrie was geen afgestompte manegeknol maar een staatspremie die buiten de
fokkerij ook voor de manegelessen gebruikt werd, binnen en buiten en altijdvoorop liep.

Ik beproef bij de anti-reacties meer vermenselijking dan bij hetgeen Suzan met Boobs doet.

Ayasha
Blogger

Re: Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:16

Een paard dat normaal niet blind is, blind máken is wat mij tegen de borst stoot. Niet of er al dan niet gewerkt kan worden met een paard dat het gewend is om half blind te zijn. één van de betere springpaarden die ik kende was half blind, maar dat beest was het gewend. Deze niet.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:21

Maar ayasha dat hij niet volledig blind is aan dat oog is zeker, maar wat niet zeker is hoeveel procent hij ermee kan zien. is dat 5 %, 10 %, 50 %, 80 %. Dit is moeilijk te testen en daardoor zul je dingen moeten uit proberen om erachter te komen wat werkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:22

Hoe dan ook beperk je hem meer dan hij gewend is.
Maar goed, mijn probleem is het eigenlijk niet, vind het jammer dat het paard zo nodig voor de kar moet terwijl ie dat zelf kennelijk niet echt ziet zitten gezien de hoeveelheid aan middeltjes die nodig zijn. Mijn manier is het niet.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:43

Inmiddels loop ik nu meer dan 30 jaar tussen de paarden rond en heb al verschillende (half) blinde paarden meegemaakt. Alleen al op de manege waar mijn paarden staan lopen er op dit moment verschillende rond. Het helemaal afdekken van een oog waarin nog een beperkt zicht is zou ik ook zonder aarzelen doen. Het zien van schimmen geeft voor een paard veel meer onrust dan gewoon helemaal niets zien.

Misschien heb ik het meeste op paardengebied al gezien en verbaas ik me daarom niet meer zo erg maar ik zie behalve de tape verder niet een hoeveelheid aan middeltjes.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:43

mirjam_kl schreef:
Helemaal vrijwillig doet een paard niets. Jij legt toch ook een zadel of tuig op? Is dat dan wel vrijwillig?

Verschil is dat je met een zadel een paard geen zintuigen ontneemt waarmee hij zijn omgeving waar moet nemen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:00

Kennen we hem niet een mooie zonnebril geven met UV-reflectoren? Maar eens vragen bij hans-anders. Krijgt hij een mooie spiegelende nep-glazen bol rond zijn blauwe oog :) compleet met hip montuur EN een 2e gratis bril.

Maar even serieus, ik ken het verhaal omtrent Bobar niet maar wat ik zo tussen neus en lippen door lees lijkt het mij een heel apart geval dat waarschijnlijk een kroketje was geworden was het niet voor zijn huidige eigenaar. Ik denk dat, nee, ik weet zeker dat veel mensen hier erg schrikken van het bouwwerk dat nu om het hoofd van het paard zit. En daardoor minder goed kunnen beredeneren hoe slecht dit werkelijk is. Het is een grote kap met een bende duck-tape, dat ziet er nou niet bepaald vriendelijk uit.

Ik zeg, ziet.. maar is het werkelijk zo?

Ik heb even de topic door gelezen, beide kanten gehoord van zowel de anti-duck-tapers als de pro-duck-tapers. Het is inderdaad wat apart en veel mensen kunnen daar niet heel goed tegen. "Wat de boer niet kent dat eet hij niet" en een bende mensen die wel weten hoe het zit omdat ze dat een keer hebben gelezen op het internet. Ik zie eigelijk het probleem niet, paarden zijn niet zo heel erg van hun zicht en kunnen heel goed door het leven met een oog minder, dat kost ze niet eens zoveel moeite. Waar Bobar, en vele slecht-ziende wel eens last van hebben is het zien van rare dingen, kun je zelf ook zien als je je ogen half dicht knijpt. Sommige objecten lijken heel anders. Het is eigelijk maar de vraag of het blauwe oog niet een symptoom is of gewoon een cosmetisch foutje bij dit paard. Net als bij bv rhodesian rich back honden, die mooie streep op de rug is doelbewust in gefokte symptoom van een ziekte. Maar even kort gezegd, als dit paard stress vrij kan genieten van leuke dingen doen met de baas waarom zou je het hem ontnemen? De TS heeft al duidelijk gemaakt dat ze allen het blauwe oog wilt afdekken, het andere oog komt gewoon vrijer te liggen maar dat lijken heel veel anti mensen maar niet te willen lezen. Tja, je zou maar van mening moeten veranderen. Je moet immers wel een discussie via het internet winnen!!

http://chzdailywhat.files.wordpress.com/2011/08/224c5a35-01ec-4e34-a135-099a0b85add5.jpg
Laatst bijgewerkt door Benfan op 05-08-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:04

Benfan schreef:
. Ik zie eigelijk het probleem niet, paarden zijn niet zo heel erg van hun zicht en kunnen heel goed door het leven met een oog minder, dat kost ze niet eens zoveel moeite.

Mensen kunnen ook prima leven met één oog, maar wordt je er gelukkig van als je zicht aan één kant ineens wegvalt?
Waar ikzelf gewoon veel moeite mee heb is het feit dat blijkbaar niet vast te stellen is in hoeverre het paard ziet met het oog. Daarnaast het feit dat dit me symptoombestrijding lijkt van het probleem van aan de kletter gaan voor de wagen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:09

Nee, zoals ze al had gezegd was het een symptoom bestrijding om hem wat stressvrijer te krijgen in de omgang als ze naar buiten gaat omdat hij dingen lijkt te zien. Ze zegt nergens 'hij gaat op de kletter, dus ik maak hem blind aan een kant' Geloof mij maar, ik als slechthorende aan een oor kan hem wel missen als hij in een keer uitvalt, en zo slecht ben ik er ook weer niet aan toe. Zodra een v/d oren/ogen minder gaat doen pakt het andere oog het direct over omdat het andere oog toch niet te vertrouwen is. In mijn geval, mijn oor klinken sommige geluiden compleet anders waardoor ik compenseer met mijn goeie rechter oor. Je vergeet daarbij dat mensen meer op hun zicht doen dan paarden, wij zijn jagers zij zijn prooi. Het is voor hun praktischer om te overleven op gehoor omdat wij zulke klootzakken zijn om ons te verstoppen. Je moet bij het jagen ook UIT de wind staan kun je best dichtbij een lekker sappig hertje komen.

Het probleem is dat veel anti duck tapers het paard vermenselijken, want zoals jij al vraagt Mas 'zou ik gelukkig worden als'. Nou nee, ik ben een mens.. ik heb die kijkers ietsje harder nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:22

_kajo_ schreef:
Inmiddels loop ik nu meer dan 30 jaar tussen de paarden rond en heb al verschillende (half) blinde paarden meegemaakt. Alleen al op de manege waar mijn paarden staan lopen er op dit moment verschillende rond. Het helemaal afdekken van een oog waarin nog een beperkt zicht is zou ik ook zonder aarzelen doen. Het zien van schimmen geeft voor een paard veel meer onrust dan gewoon helemaal niets zien.

Misschien heb ik het meeste op paardengebied al gezien en verbaas ik me daarom niet meer zo erg maar ik zie behalve de tape verder niet een hoeveelheid aan middeltjes.

Maar om het goede oog dan ook nog zo ver af te schermen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:25

Mindim, schat. Dit was een probeersel, de TS wil het anders gaan doen als het na een tijdje nog werkt. Het goeie oog zal dan nog vrij komen. Ze kan lastig andermans spul kapot snijden right?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:28

Misschien moet Suzan maar de mensen die hier vrij 'fel' op reageren, eens uitnodigen om zelf met Bobar te werken. Dan praten ze denk ik wel anders. :=

Ayasha: je hebt het over 'een sterk bit'...... terwijl de werking van dit bit hier toch overduidelijk is uitgelegd lijkt me. Zeer vriendelijk bit, dus ben benieuwd wat jij hier 'sterk' aan vind. Dan ben ik natuurlijk hélemaal verkeerd bezig met zowel mijn shetmerrie die met een liverpool voor de wagen loopt, en mijn Welsh A merrie, die óók met een liverpool wordt ingespannen.

Ik zie ook niet veel meer dan een kap met 1 oog wat compleet is afgetaped, en het andere oog wat wordt beperkt in zicht. waarom heeft iedereen het hier dan over 'zoveel hulpmiddelen'?
En vind het nog steeds erg knap dat je van deze foto's en filmpjes kan afleiden dat het paard er totaal geen plezier in heeft. Ik zie juist een Boobs die eindelijk eens zijn rust heeft gevonden en die gewoon lekker geniet.
Suzan doet dit écht niet alleen maar voor zichzelf. Als zij puur voor zichzelf zou kiezen, had Bobar allang of in de handel (waar het dier zelf de dupe van zal worden, en er ongelukken zullen gebeuren) of in de worst gezeten. Dan had zij dit dier 'weggedaan' en had ze gewoon een leuk huis-tuin-en-keukenpaardje gekocht waar zij ook nog eens lekker mee ohz. kan rijden.

En eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed hoe er stelselmatig zo (selectief) over het feit wordt heen gelezen dat zijn goede oog straks gewoon zo veel mogelijk vrij zal zijn?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:04

Benfan: Je tekst is (weeral eens) geweldig :D! Wonderbaarlijk hoe iemand (voor de 2de keer al) precies mijn gedachte op papier kan zetten, wat mij nooit lukt.

Maar helemaal mee eens. Er word stelselmatig over feiten heen gelezen en mensen behandelen het weer als een mens.

Als je het zou vermenselijken: Als jij nu een autistisch kind had met 1 'misschien slecht oog' welke constant (onverklaarbare) angst aanvallen krijgt, die behalve gevaarlijk ook gewoon niet leuk zijn. En je ontdekt dat als je hem een bril op zet met 1 afgeplakt glas, dat hij dan ineens wel rustig blijft...
Doe je het dan ook alleen voor jezelf?

Als t paard z'n zicht zo zou misschien had ie wel geen stap gezet, en het mag duidelijk zijn dat dit paard er geen hinder van ondervind.
Vrijwillig doen paarden zoiezo al niets voor ons.

Nee, succes met Bobar, ik had het allang opgegeven denk ik, ik vind het dapper en het getuigt van liefde voor het dier.

_Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:14

Ik ben bijziend, en ik loop écht niet graag zonder bril/ lenzen over straat (en zeker 's avonds niet, maar ik ben dan ook een bangerik :o ). Dus als je mij de keuze geeft zonder bril (en dus zonder/slecht zicht) of 'blind' maar met iemand die ik 100 procent vertrouw :(:) is de keuze snel gemaakt. Als je daarbij dan nog rekent dat paarden (blijkbaar, wist ik ook niet -:) )op hun zicht rekenen, dan is het plots veel paardvriendelijker dan het op het eerste zicht lijkt. Ookal bekijk ik het dan mss vanuit een heel menselijk standpunt en redeneer ik hier mss niet zoals een paard ;)
Ik ken Bobar niet, leid idd net zoals BenFan af dat het wel een speciale is, maar als ik er dan zo over redeneer dan snap ik het eigenlijk wel. En Ts heeft al vaak genoeg gezegd dat het andere oog wel beter zicht zal krijgen.
In het begin dacht ik ook:' Amai, das nogal iets' maar nu ga ik toch met JoyCiej007, BenFan en al de rest mee. Het is maar hoe je het wilt bekijken.
Ts: Veel succes en plezier met je paardje :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:49

Mijn telepathisch vermogen draaiden weer overuren Toydoll :P

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:16

Mas schreef:
Benfan schreef:
. Ik zie eigelijk het probleem niet, paarden zijn niet zo heel erg van hun zicht en kunnen heel goed door het leven met een oog minder, dat kost ze niet eens zoveel moeite.

Mensen kunnen ook prima leven met één oog, maar wordt je er gelukkig van als je zicht aan één kant ineens wegvalt?
Waar ikzelf gewoon veel moeite mee heb is het feit dat blijkbaar niet vast te stellen is in hoeverre het paard ziet met het oog. Daarnaast het feit dat dit me symptoombestrijding lijkt van het probleem van aan de kletter gaan voor de wagen.

Dat verbaast me zelfs. Is dat paard al eens bij een gerennomeerde kliniek geweest? Daar heb ik ook nog geen antwoord op gezien. Wel dat er een keer een DA bij is geweest die heeft beaamd dat het zicht minder was (op basis van wat eigenlijk?) Maar wat voor onderzoeken daarvoor gedaan zijn is me niet helemaal duidelijk geworden uit het verhaal. Dat zou ik als paardeneigenaar dus precies willen weten en op die manier weet je dan gelijk of er wel of niet iets aan te doen is.

Aan de andere kant denk ik ook niet dat het een fijne oplossing is om zo'n dier in de weide te laten staan. De meeste paarden vinden een beetje afwisseling toch wel leuk dus wat dat betreft snap ik heel goed dat TS probeert naar oplossingen te zoeken. Alleen voor mijn gevoel kun je alleen met een blijvende oplossing komen als je weet wat er precies aan de hand is....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:45

Ik moet zeggen dat ik ook schrok van de foto's, ookal zit er een verhaal achter het paard, kan het zo erg zijn dat dit allemaal nodig is?
Ik heb de eerste paar pagina's doorgelezen maar daar wordt ik wbt de voorgeschiedenis niet veel wijzer van dus daar weet ik verder weinig van.

Wat mij opvalt aan de foto's is dat het paard echt bang is, er wordt wel mooi gezegd dat hij blij is maar wie een beetje paardenverstand heeft ziet direkt dat dit geen blij paard is. Op de eerste foto is hij relaxt, zie oog, oor, neus, mond.
Als je dan naar de foto's kijkt waar hij in het bos loopt zie je op ALLE foto's (zonder uitzondering) dat zijn neusgaten opengesperd zijn, oren onrustig zijn, waar het oog te zien is zie je ook het wit van het oog (laatste foto), de mond is strak.
Paard vind het heel eng en ik vind het erg pijnlijk te lezen dat veel mensen dit niet zien.

Suzan_bobar schreef:
En die eerste foto was de eerste optoming. Je moet ergens beginnen met een onbekend paard. De meeste riemen zijn in het bos ook al los gehaakt toen Boobs rustig was hoor. Maar veiligheid voor alles natuurlijk. Ik weet wat hij kan doen in het bos, maar ik voel nu ook dat hij het gewoon niet meer doet. De spanning is eraf, de relaxtheid is er!

Jammer te zien dat ook zijn eigen baas zijn angst niet ziet.
Met alle respect; als hij in paniek raakt houd je hem echt niet tegen met zo'n optoming.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben niet perse tegen hulpteugels, het afplakken van het oog of wat ook.
Maar ga dan eerst naar een kliniek, laat dat oog goed onderzoeken en aan de hand daarvan maak je een plan op. Met dat plan ga je eerst in een gecontroleerde en vertrouwde omgeving aan het werk en niet direkt het bos in.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:53

ALLE foto's.......... angstig paard?
Mis ik wat?!

bedoel je zeker deze foto?
Afbeelding

Ik zie idd open neusgaten en wat wit van het oog............ maar als een paard net wat gedraafd heeft lijkt het mij niet raar als-ie z'n neusgaten een stukje verder open heeft, en vanachter zo'n oogklep kunnen ze nog heel goed turen (naar dus bijv. de fotograaf) hoor.

Dan is mijn Welsh A merrie ook constant vreselijk angstig voor de wagen. Die heeft 'mensenogen', altijd wat wits te zien, en zodra je die op rit stil zet dan tuurt ze echt achterom, met wit van haar oog, zo van 'gaan we nog verder vrouwtje??'. En dan kan ze ook nog eens behoorlijk geirriteerd kijken. En de neusgaten open, want dan hebben we vaak net een stuk flink gedraafd of gegaloppeerd.

Heb 't idee dat je echt wat aan het zoeken bent. Verdorie als je eigen dier echt angstig is dan mérk je dat toch, dan zíe je dat toch? En hélemaal Suzan.

Discussie over oog wel/niet afplakken etc. kan ik nog inkomen, maar dat er hier wordt beweerd dat het paard nu ook nog eens vreselijk angstig zou zijn, mijn hemel :+