Het zou ook niet mijn manier zijn, maar als het voor jullie werkt, wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen!?
Jij kent je paard het beste en ik geloof zeker dat je het beste voor hebt met Bobar!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jelleee schreef:Vrijwillig... leuk woord ja. Hoeveel paarden spannen zich vrijwillig zelf in voor de wagen? En de meeste worden nog steeds met oogkleppen gemend, wat ook een deel van het zicht ontneemt, is dat wel vrijwillig dan? Owja en dan hebben we het nog niet gehad over rijpaarden. Die willen zeker ook allemaal vrijwillig in de mooiste setjes gehezen worden? Sure.....
Caira schreef:nee natuurlijk is een zadel niet vrijwillig, verschil is dat ik werk op basis van vertrouwen en wederzijds respect, niet op basis van hulpmiddelen en het praktisch blind maken van een paard. Een paard heeft aan de voorkant een blinde vlek, dus hij houdt bar weinig zicht over. Maar ach, ik denk dat we het toch niet eens worden, we hebben klaarblijkelijk hele andere opvattingen over diervriendelijkheid, respect en plezier met je paard.
Ayasha schreef:Jelleee schreef:Vrijwillig... leuk woord ja. Hoeveel paarden spannen zich vrijwillig zelf in voor de wagen? En de meeste worden nog steeds met oogkleppen gemend, wat ook een deel van het zicht ontneemt, is dat wel vrijwillig dan? Owja en dan hebben we het nog niet gehad over rijpaarden. Die willen zeker ook allemaal vrijwillig in de mooiste setjes gehezen worden? Sure.....
Als we zo gaan beginnen stel ik voor dat iedereen hem met stootteugels met de kin tegen de borst knupt met een liverpool der in.Hoeveel dwang en hulpmiddelen je nodig hebt maakt nl kennelijk geen f*ck uit.
lastig schreef:Maar er zit wel een verschil tussen hulpmiddelen en hulpmiddelen.
Ik snap uiteraard je punt. Maar ook jou paard blijft niet braaf in zijn weitje als je het niet afzet. We kunnen nou eenmaal geen paarden houden zonder hulpmiddelen.. Maar er is wel een grens..iig ik heb wel grenzen in wat wel en niet kan.. En deze optoming lijkt mij teveel van het goede
Citaat:Vraag uit het koetsiersdiploma:
1. De zintuigen bij een paard zijn verschillend. Het best ontwikkelde zintuig in volgorde van ontwikkeling is:
Antwoord A: de reuk, het gehoor, het gevoel
Benfan schreef:. Ik zie eigelijk het probleem niet, paarden zijn niet zo heel erg van hun zicht en kunnen heel goed door het leven met een oog minder, dat kost ze niet eens zoveel moeite.
_kajo_ schreef:Inmiddels loop ik nu meer dan 30 jaar tussen de paarden rond en heb al verschillende (half) blinde paarden meegemaakt. Alleen al op de manege waar mijn paarden staan lopen er op dit moment verschillende rond. Het helemaal afdekken van een oog waarin nog een beperkt zicht is zou ik ook zonder aarzelen doen. Het zien van schimmen geeft voor een paard veel meer onrust dan gewoon helemaal niets zien.
Misschien heb ik het meeste op paardengebied al gezien en verbaas ik me daarom niet meer zo erg maar ik zie behalve de tape verder niet een hoeveelheid aan middeltjes.
Mas schreef:Benfan schreef:. Ik zie eigelijk het probleem niet, paarden zijn niet zo heel erg van hun zicht en kunnen heel goed door het leven met een oog minder, dat kost ze niet eens zoveel moeite.
Mensen kunnen ook prima leven met één oog, maar wordt je er gelukkig van als je zicht aan één kant ineens wegvalt?
Waar ikzelf gewoon veel moeite mee heb is het feit dat blijkbaar niet vast te stellen is in hoeverre het paard ziet met het oog. Daarnaast het feit dat dit me symptoombestrijding lijkt van het probleem van aan de kletter gaan voor de wagen.
Suzan_bobar schreef:En die eerste foto was de eerste optoming. Je moet ergens beginnen met een onbekend paard. De meeste riemen zijn in het bos ook al los gehaakt toen Boobs rustig was hoor. Maar veiligheid voor alles natuurlijk. Ik weet wat hij kan doen in het bos, maar ik voel nu ook dat hij het gewoon niet meer doet. De spanning is eraf, de relaxtheid is er!