[AR] Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:10

weer genoten van je foto"s van roos, wat doet ze het goed.toppie hoor :j

Sandrina

Re: Welsh A merrie Roos wordt beleerd: Update 3; voor de wagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:29

Wat een 'rijk' gezicht zo'n stel ponies zo glanzend en gezond. Kan me zó voorstellen dat je daar erg van geniet. En als ze dan ook nog zo hard werken voor je? Wat wil een mens nog meer?

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:57

Wat SUPERR! *\o/*
Wat zijn jullie voor uit gegaan zeg!
Dat komt helemaal goed met jullie. :D
En heerlijk op te zien wat voor plezier ze hebben <3

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:58

Jullie gaan super!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:39

Wat een leuke reacties allemaal weer, hahahaha. zat naderhand nog helemaal na te genieten :o
Elien: Hahaha ja ze hadden grote lol samen! :') :j
Suzan: Opletten doe ik zeker, ik moet juist opletten dat ik me ook kan en moet ontspannen...... hahaha. Maar dat gaat ook al steeds beter. Arme Ot mist het werk idd wel echt :(:) maar binnenkort is het haar beurt!
VHU: Dank voor je uitgebreide reactie, daar zit inderdaad echt wat in! En ja, ik vind het idd érg lastig om haar al 'veel ruimte' te geven, ben dan veel te bang dat ze toch opzij springt of iets, heb het idee dat als ik de leidsels wat op druk houd (dat wil zeggen, gewoon goed contact, geen waslijntjes, maar zeker ook geen getrek of flinke druk oid) dat ze dan wel wat zekerder wordt, en meer met haar hoofd bij mij is. Of ze er al aan toe is om helemaal op zichzelf te lopen weet ik niet, maar ze laat wel echt merken dat ze 'meer' wil ja, ondanks dat ze het toch allemaal nog spannend genoeg vind. Het echte showen kan ze idd erg goed, al komt ze op dat filmpje niet eens tot haar recht.
Toen ik bij haar ging kijken heb ik met open mond staan kijken :+
En plan is idd dat ze dat straks ook af en toe voor de wagen kan en mag doen, maar of ik er nu al zó veel vertrouwen in heb om dat toe te laten, weet ik niet. Ja, als we niet in het verkeer zijn. Maar in de wei is daar te weinig ruimte voor......

Happytime: Dankjewel, nu de eerste echte spanning er af is begin ik nu ook stiekum wel een beetje te genieten :j
Sandrina: Sta idd menigmaal aan het eind v/d middag, als alles gedaan is, nog eens even te genieten van dat gezicht ja, dat voelt héel erg goed, te weten dat het echt allemaal van mij is, dat voelt zo fijn na alles wat er hier voor is gebeurd. Maar 't zijn wel stofnesten af en toe hoor, hahahaha ze zijn flink in de rui nu, maar de furminator en paar keer per week een goede poetsbeurt doet wonderen!
Sabina: Straks als je mee gaat en haar 'in het echt' voor de wagen ziet, is het nog veel leuker :P
Rhine_
Dankjewel!

Morgen gaan we weer op pad, ditmaal zal Suzan_bobar voor groom spelen :j

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:50

Wordt vast gezellig. Ben benieuwd hoe Roos het doet :j leuk leuk!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:28

Veel plezier meiden!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:46

ziet er goed uit zo. Ga zo door met die schitterende welsh. Stiekum wel benieuwd of we haar nog een keer op een keuring zien.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:48

Ik ben helemaal fan van Roos.
Heerlijk relaxt dier om te zien.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:57

Ziet er goed uit!
Lijkt inderdaad net alsof ze al jaren voor de wagen loopt.
Veel plezier met de volgende ritjes!

daan1121

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:02

ik lees nu al een antal weken met je topic mee en ik vind dit zon geweldig leuk paardje ben helemaal verliefd <3

heel veel plezier met jullie toekomstige ritjes

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:35

en en en? Hoe was het?

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:08

Hoe is het gegaan??

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:10

Ik ben ook benieuwd :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:25

:D Vandaag ging weer érg goed, nog weer stukken beter dan de vorige keer.
Er is echter wel een héle kleine 'maar', laat ik zeggen dat we wel wat mee hebben gemaakt, verder niets ergs en niets aan de hand, alles is ook verder mooi opgelost :o Filmpjes en foto's zullen weer geupload worden en straks komt er weer een verslagje :)

Nog even paar reacties:
patrick76: Dankjewel, hahaha in 't echt is ze veel leuker hoor :P Keuringen zijn idd wel een plan voor de toekomst, we kunnen het altijd proberen. Als ze interessant genoeg blijkt voor de keuring en evt. voor de fok, zou ik er in de toekomst misschien best een leuk veulentje bij willen fokken. Maar ben zelf nog niet zo 'in het Welsh-wereldje' en wil me wel goed orienteren. Als veulen heeft ze wel een 2A premie behaald en wat ik er zo van kan zien, heeft ze toch wel een redelijke afstamming, dus helemaal kansloos zal ze wel niet zijn. Maar eerst even orienteren op het mengebeuren, en zelf ook wat meer in het welshwereldje rond kijken, wil zowiezo toch eerst bij een merriekeuring kijken om te zien hoe dat precies gaat.

annewill: Dankjewel, hahaha relaxt is ze zeker, bewees ze vandaag ook maar weer. Maar moet zeggen dat ze ook een stuk rustiger is geworden hoor, in het begin was alles eng en alles was ook een reden om helemaal te flippen en over de ze*k te raken, want dat kán ze namelijk wel, dat was in het begin heel erg aftasten hoe ik daar mee om moest gaan. Zo heb ik v/d week zonder omhaal voor 't eerst haar benen kunnen afspuiten, terwijl ze de eerste keer toen ik haar net een paar weken had, helemaal de pan uitflipte en van angst gewoon boven op me sprong. Bleek achteraf dat ze haar bij de oude eigenaren met 4 man op de wasplaats hadden moeten tillen..... := En v/d week ging het prima! 5 min. later stond ze zelfs met de slang in haar mond _O-

ilovemoney: Zo relaxt kan ze idd zijn. Maar je kan ook goed zien dat ze met sommige dingen nog wat onzeker is hoor, maar ze doet vooral heel erg goed haar best om zo goed mogelijk mee te werken en dingen te begrijpen.

daan1121: Dankjewel :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:05

Update van vandaag:

Vandaag was dus Suzan_bobar mijn groom :Y)
Even 2 rondjes in de wei gereden, en nog eens langs de wei op en neer, om even te voelen hoe ze 'vandaag was'. Ze liep super!
Daarna de stoute schoenen aangetrokken en onder goede begeleiding van Suzan (die inmiddels naast Roos liep) durfde ik het dan wel aan om 'binnendoor' door 't dorp te gaan; paar winkeltjes, winkelwagentjes, basisschool (met op dat moment spelende kinderen) en auto's, fietsers e.d. Kortom, nog best wel een drukte. Ook hier niets aan het handje.

Na al die drukte dacht ik nog eens aan het advies van o.a. VHU hier op bokt, om haar toch af en toe wat meer 'los' te laten. Ook Suzan zei hetzelfde, ik wist het ook wel, maarja......... het blijft lastig en ik zie werkelijk overal spoken in. Meteen liep Roos een stuk ruimer in stap (en later ook draf!) en maakte haar passen ook meer af, Suzan heeft dit nog bekeken vanaf de grond en zag een duidelijk verschil. Neusje kwam er ook meer uit. Het was voor mij even wennen; ik verwacht dat poownlief op mij vertrouwd, maar ik moet poownlief dan ook vertrouwen natuurlijk.

Hier waren we net de dorpskern doorgeweest, en werd het wat rustiger:
Afbeelding

Heuveltje op, streepjes zijn niet meer eng
Afbeelding

Tijd voor een filmpje!
Een relaxte 8-) 8-) 8-) stap, waarbij ik haar dus ook iets meer ruimte geef en waarin Suzan & ik er al lustig op los aan het fantaseren waren:

En hier in een net zo relaxte draf, het 'bewijs' dat ze écht heel erg koel in de kop is! (en de strepen die steeds niet eng waren, waren nu ineens wél vreemd :')
En dan is het vooral érg leuk om te weten, en jammer dat dat dan nét weer niet op het filmpje staat, dat nog geen 2 tellen na het eind v/h filmpje, ze dus wél 'schrok' van een stukje gerepareerd wegdek (asfalt in een iets andere kleur), en hier heel vreemd naar keek. Géniaal gewoon! :')

Daarna reden we langzaam het dorp uit, en kwamen vervolgens bij een fietsbrug die nogal hoog en steil is, daar is ze 2x aan de fiets en 1x aan de hand over geweest, maar nooit met oogkleppen op. Wederom was dit géen probleem voor Roos, onder goede begeleiding van Suzan!
Aangekomen bij het kanaal:
Afbeelding

En als je zo'n reus van bijna 2 meter achterop hebt staan, krijg je dus ook dit soort foto's :+
Afbeelding

Vervolgens hadden we de grootste lol om Roos die gewoon zó relaxt was, dat ze er echt bij begon te sloffen in draf. Even een stukje aanmoedigen dus, want komop het mag ook wel íetsje pittiger hoor, hahaha. (ik heb in de gaten dat ik haar toch redelijk veel met de zweep 'help' af en toe, maar dan echt zachtjes. Valt me nu pas echt goed op het filmpje op, doe het ook echt zachtjes. Was even nodig om haar wat meer vooruit te krijgen, maar moet het wel minder frequent gaan doen, wil haar niet dood op de zweephulpen hebben).

Toen was het tijd voor een foto-momentje vanaf de grond:
Roos neemt eens goed de omgeving in haar op
Afbeelding

Om mij vervolgens echt héel kwalijk aan te kijken 'wat dit wel niet te betekenen had?!'. Het is jammer dat die blik in haar ogen niet te zien is, maar echt, dat is echt geweldig om te zien, kan een lach dan nauwelijks onderdrukken.
Afbeelding

Maar ik hield haar goed in de gaten hoor ;)
Afbeelding

'En wat doe jij daar dan, met dat ding in je handen?'
Afbeelding

Roos had zich ondertussen maar berust in het feit dat ze toch écht even moest wachten.....
Afbeelding

.... En pakte zelf ook even dat momentje 'rust'....
Afbeelding

Daarna weer lekker op pad, en oeps.... vliegt er zowaar een bokt-gevoelige uitspraak rond?! En dat uit mijn mond?! :oo _O-
Hahah en serieus, niets ten nadele van de shetten hoor, was anders ook nooit zo blij geweest met mijn topmerrie Ot! :+:

Omdat ik dit rondje héeeel vaak heb gereden met koele-kikker Ot, had ik niet meer gedacht aan 'alle enge dingen' die je op die weg tegen kwam. Een heel vreemd viaduct, vlak daarnaast het kanaal, (wel afgeschermd met beton hoor!), daarboven auto's.... :=
En Roos deed het werkelijk héeel braaf onder begeleiding van Suzanne, ietwat snurkend maar héeel dapper!.
Kort daarna mezelf voor 't hoofd geslagen; 'ohja, die autosloperij, die zit daar ook al tig jaar ja, hélemaal vergeten'. En daar moesten we vlak langs.... -O- Vanaf een afstand maakte het al veel kabaal, want ja, ze waren net bezig met slopen met allemaal grote grijpkranen.
Alsof het was afgesproken was er nagenoeg geen lawaai toen wij passeerden, zelfs toen er wel wat te horen was, dacht Roos :)ddd :O :Z

Goed stuk gestapt, daarna weer in draf, ditmaal kijken of ik haar wat meer kon laten gaan en een pasje kon laten versnellen. Dat vergde wat aanmoedigingen, maar ze vond het érg leuk.
Kanaal achter ons gelaten, en een fietspad naast een buiten-de-bebouwde-kom weg gepakt weer op weg naar huis. Ze was ondertussen iets kijkerig af en toe, maar dat was een enkel pasje opzij en that's it.
Ook in draf wat 'enge' dingen passeren zónder Suzan naast haar ging goed.

het 'euvel':
Op het fietspad een drafje ingezet, en toen kwamen we een soort gootje met roostertje tegen, over het gehele fietspad. Roos liep er heel zeker in een rustig drafje op af, ik twijfelde nog of ik Suzan van de wagen zou sturen, maar het voelde goed. Bijna bij het gootje en Roos maakte aanstalten om er echt overheen te gaan. Ik had dan ook m'n zweep en leidsels er héel goed bij, voor het geval ze uit zou wijken.
Ze week iets uit naar rechts, viel wat over haar schouder, dus ik had meteen mijn linkerleidsel en zweep aan rechts er bij, maar het ging ineens zó snel, voor ik het wist kwam ze teveel naar rechts, maakte een klein 'sprongetje' voorwaarts en voor ik het wist stonden we recht in een greppel. :oo We zijn er ook echt haaks en recht ingereden.
Roos stond half omhoog tegen de wal aan, de neus van m'n wagen de helling af naar beneden. Ik was amper bekomen van verbazing en schrik, terwijl Suzan al bij het hoofd van Roos stond.
Echter.... stond Roos er dus héeeel relaxt bij, keek niet op of om, was écht totaaaaaal niet gespannen of ook maar geschrokken. :? Terwijl het haar toch ook overvallen moest hebben, want ze is echt niet moedwillig in die greppel gesprongen.
Toen snel overleg tussen mij en Suzan, en besloten om níet uit te spannen, maar Roos heel rustig en onder zeer goede begeleiding van Suzan haar de wagen uit de greppel te laten trekken.
Dit omdat ze er dus juist zo rustig bij stond, en ik was bang dat als we gingen prutsen met uitspannen (zou ook moeilijk geweest zijn) dat ze dan dus wel onrustig zou worden.

En wat wás ik toen blij met de longeerlijn die nog steeds aan het bit/door het bit van Roos zat, zodat Suzan ook écht wat te vertellen had als Roos bij het er uit trekken wel raar was gaan doen!

Voor we het wisten, stonden we al weer in het veld. Ik sch**t werkelijk 7 kleuren in m'n broek en stond echt te trillen op m'n benen.
En Roos tijdens die hele situatie, zowel ín de greppel, bij het er uit trekken, als er inmiddels uit?
:O :Z 8-)

Jeejtje wát een brave pony! :oo :+:
Nog even snel alles gecontroleerd; pony, wagen en wij hadden totaal geen schade. Dus op dezelfde wijze weer verder getuft, nadat Suzan Roos even over het enge rooster had begeleid waar ze toen dus ook heel braaf en dapper over heen ging.
Daarna nog een heerlijk stukje naar huis gereden, pony was echt totaal niet onder de indruk, dus dat was voor de bevestiging van ons beiden even héel goed.

Eenmaal thuis konden we er dan wel hartelijk om lachen natuurlijk :') en wat verschrikkelijk dapper van brave Roos dat ze gewoon echt doodstil bleef staan zonder ook maar een kick te geven.
Wil nog wel even opmerken dat dit niet het klassieke 'het-gaat-goed-dus-let-ik-minder-op' geval was, maar het ging gewoon heel snel en vreemd, weet zelf niet eens precies hoe. Ach goed, onder het mom van 'kan gebeuren' en 'hebben we dat ook weer meegemaakt' en omdat het zo goed afgelopen is, kan ik er de 'lol' nu wel van inzien. :j

Roos heeft dus zeker weer wat om over na te denken de komende dagen :)*

Suzan, echt héeel erg bedankt voor al je hulp en je kordate optreden vandaag! :*

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:14

Zo zie je maar hoe handig een groom is!

Maar toch weer goed gedaan!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:18

Heel graag gedaan en wat onwijs grappig om jezelf terug te horen op het filmpje hahahahahahaha
Roos deed het super, echt waar :j Leuke pony, nu lekker kilometers gaan maken en iemand meenemen als je weer over de greppel wilt springen hahahaha ;) Ik ben blij dat het goed gegaan is en dat Roos niet onder de indruk leek. Hoe ik zo snel voor Roos kwam, weet ik niet meer, reflex denk ik.

Je hebt mijn nummer voor als je nog eens een groom nodig hebt ;)

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:35

wauw wat zou dat een heerlijke dag geweest zijn!
Ziet er lekker ontspannen uit! :)
En wat geniet ik van je filmpjes haha ook dat gekwebbel er door.
Wat een schrik dat het je opeens in de greppel zat :oo
maar gelukkig was het toch goed gekomen! :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:39

Zozo wat lees ik daar? Sprongetje? Je weet zeker dat je niet Fralla voor de koets had staan? haha fijn dat je op Susan kon vertrouwen en pony niet erg onder de indruk was. Gewoon dóórgaan zo; alles komt goed!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:52

Ziet er allemaal super relax uit hoor !!!! enne in een van de filmpjes hoorde ik bijna mezelf praten.
Zo van dat is een hond daar ligt een zakje in de berm haha. Maar als het helpt dan is het goed toch.

Ik vind dat je een mooie combinatie hebt ga zo door !!!!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:54

Hoe is verder gegaan van de week? Ga je dit weekend nog een rondje??

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:57

Wat een mooie pony! :o

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:00

Tijd voor een update??

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:02

Idd update time joyce!