Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lord_Ik schreef:Ja tuurlijk, als het echt grote paniek is gaat ze ze inderdaad uit mijn handen trekken, maar dan hou ik haar hoe dan ook niet als je het mij vraagt?
@Monica: ik zeg zeker niet dat ik niets te leren heb hoor, ik ben ooit al wel van plan geweest om een mencursus te volgen, maar voor de keren dat ik men ... ik zal ook zeker niet de eerste zijn om met haar op straat te gaan rijden, op de weide al wat je wil, maar op straat blijven wij weg tot 'van hogerhand' dwz wel degelijk een ervaren menner heeft gezegd dat ze doodbraaf is, nergens naar kijkt en een luis met haar kan mennen (en ja ik ben van plan mee te rijden op 'r koets tot dan) en dan moet de ervaring die ik heb van de ervaren dieren waar ik mee gemend heb en met haar op de wei maar genoeg zijn om af en toe eens rond te toeren door rustige baantjes die ik van puntje tot staartje ken. Het kan verder goed zijn dat ik uiteindelijk toch nog ergens een mencursus meepik hoor, afhankelijk van de tijd en het geld ...
JoyCiej007 schreef:nou dáarom dus! omdat je haar dus in dat geval niet kan houden! en dát is de reden waarom het verschrikkelijk dom en onverantwoord is om een paard in te spannen zónder persoon op de bok en er zelf ook nog eens achter of naast te gaan lopen!
Vanaf de grond heb je niets te vertellen, en al hélemaal niet als je er nog eens meters achteraan komt aankakken! En dit is wederom een feit.
En dat is wél verantwoord? Om het even wat je anders doet, loop je er toch achter? Lord_Ik schreef:JoyCiej007 schreef:
Spijt me zeer maar óok dat is gewoonweg bullsh*t! Het gaat om de krácht die een pony kan zetten en die jij kan zetten/ er tegen in kan brengen. Hoe verder de pony van je weg staat, hoe makkelijker hij je mee kan trekken en de leidsels uit je handen kan trekken.
Geloof mij; al heb je kilometers leidsel in handen, de kracht die er op die leidsels komt (plotsklaps in 1 keer dus) kun jij écht niet opvangen, vaak kun je niet eens vasthouden en jezelf mee laten sleuren, maar worden ze écht uit je handen getrokken.
Wil je niet geloven?
Het is me weleens overkomen met longeren; paard schrikt ergens van, gaat recht voor je uit lopen rennen en dan ineens met zo'n kracht dat het longeertouw (met nog meters over!) gewoonweg uit je handen getrokken wordt. En daar kun je niets aan doen.
Heb enkele jaren geleden zeer heftig ongeluk gehad met de pony voor de wagen; lamoen schoot los v/d wagen en knalde bij de pony op haar hielen en hakken. Gevolg? Pony schrok zich letterlijk een ongeluk, zetten het op een rennen, lós v/d wagen dus. Ik zat ondertussen op de bok met de leidsels (en nog meters over!) en de menzweep in m'n handen, het ging zo plotseling en met zo'n kracht, dat ik niet eens de tijd en de kracht had om de leidsels nog maar een seconde langer vast te houden; die werden met een ruk uit m'n handen getrokken, en weg was de pony.......
Ja tuurlijk, als het echt grote paniek is gaat ze ze inderdaad uit mijn handen trekken, maar dan hou ik haar hoe dan ook niet als je het mij vraagt?
@Monica: ik zeg zeker niet dat ik niets te leren heb hoor, ik ben ooit al wel van plan geweest om een mencursus te volgen, maar voor de keren dat ik men ... ik zal ook zeker niet de eerste zijn om met haar op straat te gaan rijden, op de weide al wat je wil, maar op straat blijven wij weg tot 'van hogerhand' dwz wel degelijk een ervaren menner heeft gezegd dat ze doodbraaf is, nergens naar kijkt en een luis met haar kan mennen (en ja ik ben van plan mee te rijden op 'r koets tot dan) en dan moet de ervaring die ik heb van de ervaren dieren waar ik mee gemend heb en met haar op de wei maar genoeg zijn om af en toe eens rond te toeren door rustige baantjes die ik van puntje tot staartje ken. Het kan verder goed zijn dat ik uiteindelijk toch nog ergens een mencursus meepik hoor, afhankelijk van de tijd en het geld ...
Sappos schreef:Nee maar op de koets heb je meer te zeggen dan wanneer je ernaast loopt!!!
Ik mis nog zeker 1 miss 2 man om het paard vast te houden of voor nood. Als er nu iets gebeurd kun je niks en dan bedoel ik helemaal niks. Zie je het paard al op hol? Sulky kantelt, slaat tegen haar benen en de rest kan je je wel voorstellen. Zo ontstaan paarden die zich niet meer in laten spannen
Sappos schreef:Nee maar op de koets heb je meer te zeggen dan wanneer je ernaast loopt!!!
Ik mis nog zeker 1 miss 2 man om het paard vast te houden of voor nood. Als er nu iets gebeurd kun je niks en dan bedoel ik helemaal niks. Zie je het paard al op hol? Sulky kantelt, slaat tegen haar benen en de rest kan je je wel voorstellen. Zo ontstaan paarden die zich niet meer in laten spannen
maar toen die na een rondje losliet en steeds verder weg ging lopen ging zij gewoon door ...
Lord_Ik schreef:Sappos schreef:Nee maar op de koets heb je meer te zeggen dan wanneer je ernaast loopt!!!
In het begin liep er wel degelijk iemand naast haar hoofdmaar toen die na een rondje losliet en steeds verder weg ging lopen ging zij gewoon door ...
Sappos schreef:Wat ze kunnen 2x hun eigen gewicht dragen hoorEn ze lopen altijd met hun oren naar voren, net als de pony van de TS dus dan zal het wel goed zijn toch?!
![]()
![]()
Danku!
Lord_Ik schreef:JoyCiej007 schreef:nou dáarom dus! omdat je haar dus in dat geval niet kan houden! en dát is de reden waarom het verschrikkelijk dom en onverantwoord is om een paard in te spannen zónder persoon op de bok en er zelf ook nog eens achter of naast te gaan lopen!
Vanaf de grond heb je niets te vertellen, en al hélemaal niet als je er nog eens meters achteraan komt aankakken! En dit is wederom een feit.
Dus jij gooit jouw dieren zonder enige voorbereiding in een koets en gaat erop zitten?En dat is wél verantwoord? Om het even wat je anders doet, loop je er toch achter?
Lord_Ik schreef:Sappos schreef:Nee maar op de koets heb je meer te zeggen dan wanneer je ernaast loopt!!!
In het begin liep er wel degelijk iemand naast haar hoofdmaar toen die na een rondje losliet en steeds verder weg ging lopen ging zij gewoon door ...

Lord_Ik schreef:Op deze sulky gaan zitten is zo te horen zelfs met het juiste tuig niet aan te raden.
.

Sappos schreef:Ik heb het idee dat de TS dit allemaal als een grote grap ziet. Totdat het een keertje fout gaat. Dan is het huilen en spijt.
Mijn nekharen gaan hiervan overeind staan. Niks van het hele plaatje klopt. De groom (die dus mist) de zweet, de wagen, het tuig...overal is wat op of aan te merken. Stop alsjeblieft met deze onzin want het gaat een keertje fout!
JoyCiej007 schreef:Lord_Ik schreef:Dus jij gooit jouw dieren zonder enige voorbereiding in een koets en gaat erop zitten?En dat is wél verantwoord? Om het even wat je anders doet, loop je er toch achter?
NEE! Dat is juist wat jíj doet! Althans; jij dénkt dat je je pony een goede voorbereiding geeft, maar dat ís dus niet zo, je maakt het er alleen nog maar gevaarlijker op!
- trekken aan de borst leert hij niet want trekt niet met strengen
- zweephulpen zal hij niet kennen (letwel, ménzweep hulpen voor het mennen) want je gebruikt geen zweep
- zitten de stemcommando's er wel goed in?
- remmen op de broek zal hij ook niet kennen want de broek heeft zo totaal geen functie
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tuurlijk moet je een pony wel voorbereiden, maar níet op deze manier!
Misschien dat jij denkt dat jou 'methode' de enige is, wel er zijn er meer, en imo kom je niet eens in de búurt van een goede voorbereiding!
En já je loopt er wel achter, maar niet met een wagen erachter zónder persoon op de bok!
Lange lijnen doe je zonder wagen; gaan ze dan aan de kletter, is heel vervelend, kunnen ze verstrikt raken in tuig en leidsels e.d. maar ze hebben er dan géen wagen achter; dus kunnen ze ook niet aan de kletter gaan met een wagen zonder persoon achter zich aan, met alle gevolgen van dien!
. JoyCiej007 schreef:Lord_Ik schreef:In het begin liep er wel degelijk iemand naast haar hoofdmaar toen die na een rondje losliet en steeds verder weg ging lopen ging zij gewoon door ...
ja want na 1 rondje zal het paard heus niet meer ineens kunnen schrikken![]()
een paard kan ALTIJD schrikken, zo kan je eeuwen naast 'r hoofd blijven lopen, je zal er nooit vanuit kunnen gaan dat ze niet zal schrikken. Het feit is dat ze al een uur een week eerder iemand naast 'r hoofd en later nog in de buurt van 'r hoofd heeft gehad bij de band en zonder band, om 'r aan vanalle andere dingen te laten wennen.capopjekop schreef:Ik ben nog geen ervaren menner, maar ik schrok ook wel van je foto's. Het is maar goed dat je een brave pony hebt, want het kan zomaar fout gaan. Een paard hoort met dat tuig dat je hebt met zijn borst te trekken. Het schoftje je er niet voor gemaakt op mee te trekken. Als je straks op de sulky gaat zitten, dan komt er teveel druk op het schoftje te staan en dit is echt niet prettig voor je pony. Toen mijn sulky nog niet in balans was, begon zelfs mijn doodbrave shetlander te bokken, omdat ze van die druk afwilde.
Bij de andere opmerkingen kan ik me alleen maar bij aansluiten. Jij vindt het niet interessant, maar door dit topic heb ik alweer wat dingen bijgeleerd en ik ben heel blij dat ik mijn pony's samen met een zeer ervaren menner beleer. Hun eerste ervaring is iig goed en mijn eerst beleerde shet vindt het nu ook echt geweldig. Dus doe aub iets met de tips, de meeste weten echt wel waar ze over praten. Doe je het niet voor jezelf dan voor het paard, want lol met je knol moet altijd voor beide partijen gelden
Door dit soort acties ben ik trouwens wel altijd huiverig voor verzorgsters. Niet dat de meeste dit soort acties uithalen, maar naar mijn eigen verzorgsters ga ik wel kritischer kijken. No way dat ik het pik als ze zo met mijn dieren omgaan
Lord_Ik schreef:De stemcommando's kent ze heel goed, van klein veulentje af heb ik steeds stemcommando's bij haar gebruikt... ja ja?
Wat is het grote verschil met een autoband en deze sulky? Met een zwaardere/grotere/stevigere koets of sulky kan ik het wel begrijpen, maar bij mijn weten kan ze veel minder snel verstrikt raken in deze sulky dan in 'r strengen bij 'r band moest ze gaan lopen, en op de weide staat niks wat niet meegeeft als ze er tegen zou lopen (dwz enkel 2 hindenispalen, die dus gewoon omvallen als ze er tegen loopt), zowel met band als met sulky, al zou ze wel het een en ander mee kunnen nemen als het blijft zitten in 'r band.
sasika schreef:nou als je der een band achter hangt dan trekt ze minstens met der strengen en dus het borsttuig! daarnaast als je dus die band trekt zorg je voor strengophouders zodat je paard zowiezo niet in de trengen kan stappen.
Genoeg stalhouders doen er geen band achter en dit is ook mogelijk. Alleen zijn deze wat meer ervaren dat dat jij bent, want zeg nou zelf mennen ken je niet en beleren al helemaal niet!
Je weet gewoon weg niet waar je over praat, want je kan het allemaal zo goed maar alle ervaren menner (aja volgens jou zijn deze natuurlijk bar slecht) praten volgens jou hier gewoon onzin. nietwaar?
maar aan je andere topics te zien kan je ook niet normaal op een paard zitten, zelf een kind van 6 bij mij op stal is verantwoordelijker voor andermans paarden dan dat jij bent.
maar meid blijf lekker eigenwijs ik wens je veel succes
een bokje of een extreem hoog opgetrokken poot en ze kan ze ook zo over. De strengen zitten wel degelijk door 'r lichtogen en heb er ook een touw met twee ogen ter hoogte van 'r lendenen aan hangen, maar dat voorkomt enkel zolang ze trekt ...
onzin praat je alleen als je telkens weer hetzelfde herhaalt, maar verder geen uitleg geeft.
Mis poes
Jelleee schreef:Mag ik vragen waarom je er constant tegen in blijft gaan? Heb er gewoon vrede mee dat je ongelijk hebt, en dat je niet goed bezig geweest ben. Ga gewoon lekker met je paardje aan de slag op de goede manier, met hulp van iemand die er verstand van heeft en laat dan eens foto's zien! Echt, daar bereik je veel meer mee en kun je lekker aan de slag met de tips die je hebt gekregen.