Omdat ik regelmatig vragen krijg en langs zie komen over het beleren van paarden dacht ik dat het wellicht leuk is om een volgtopic bij te houden over het beleren van mijn merrie. Allereerst een klein paspoortje:
Fairy Tale de Roumagnac
Ferro x Kristal sky wi (jazeker, heet gefokt dressuur paard)
13 jaar
Merrie
172 cm hoog
Onder het zadel braaf gereden.

Natuurlijk ben ik al eventjes bezig met het voorwerk van het beleren.
Als eerste ben ik begonnen met het verkeersmak maken.
Dit heb ik gedaan door vier maanden lang aan de hand dagelijks het dorp door te stappen. Daarbij heb ik zoveel mogelijk moeilijke situaties voorzichtig opgezocht (denk aan vuurwerk, bladblazers, kranen enzovoort) en daarna onder het zadel. Inmiddels kan er een bom ontploffen zonder dat ze daarvan op kijkt.
Verkeersmak: Check!
Daarna ben ik aan de longe gaan werken. Ik ben gewoon begonnen aan een stal halster en heb de stemhulpen zorgvuldig bevestigd. De hulpen die ik er aan de longeerlijn opgezet heb zijn stap, draf, galop, voorwaarts (middengangen) en komen/weg sturen.
Basis stemhulpen: Check!
Vervolgens ben ik gaan longeren met dubbele lijnen. Hiermee heb ik het stuur vanaf de grond verder bevestigd, de aanleuning gecontroleerd en het comando ho halt (gesloten halthouden) en zakken (hals strekken) en trager (verzameling in stap draf en galop) bevestigd. Ook heeft ze moeten leren wachten, wat nog een hele uitdaging was. Inmiddels kan ze een kwartier halthouden zonder ook maar een pasje te zetten.
Uitgebreide stemhulpen: Check!
Hierna ben ik begonnen met het tuig. Een tuig maat gigantisch op de kop getikt en netjes pas gemaakt. Daarbij heb ik haar laten wennen aan de broekriem, staartriem en singel. Ook het comando laag is zo goed als bevestigd (hoofd naar beneden, anders kan ik er niet bij

Tuigmak: Check!
Vervolgens met de langelijnen aan de gang gegaan. Eerst even in de bak, toen ivm vorst al snel de weg op gegaan. Laten wennen aan mijn veranderde positie (van naast/op/in het midden naar schuin achter) en het op haar zelf lopen. De stemhulpen die eerder al bevestigd zijn toepassen aan de langelijnen zodat die link ook gelegd word. Daarnaast het stuur er verder op zetten en controle vanuit mijn veranderde positie behouden.
Basis stuur: Check!
Dat is hoever ik nu ben, op de planning staat nog:
-Stuur aan de langen lijnen verder bevestigen (stellingen, hals strekken verder bevestigen en aan mijn leidsel blijven in overgangen)
-Zweep hulpen bevestigen (wijken voor de slag)
-Alle hulpen nogmaals doorlopen met sleep
-Singelen geeft nog wat problemen (heeft onder het zadel ook last van singeldwang)
-naast de wagen mee met mijn andere pony aan het halster (om te wennen aan het geluid)
-Voor de wagen mee (niet ingespannen, pony er voor en paard er naast sturen dmv lange lijnen) wennen aan geluid+positie)
Als we die stappen allemaal doorgenomen en bevestigd hebben mag ze het voor de koets gaan proberen. Komen we meteen op het volgende punt, ze past natuurlijk niet voor mijn pony wagens, dus ben ondertussen ook nog lekker wagens aan het kijken.

Inmiddels heb ik de oogkappen een gaatje laten zakken
Tips & trics zijn uiteraard welkom!
Even een disclaimer: Natuurlijk heb ik mijn men bewijs en uiteraard is dit niet het eerste paard wat ik beleer. Daarnaast werk ik zeker niet alleen, maar heb ik een top groom die me in alle aangespannen en sleep trainingen assisteert tot dat ze met een afstandsbediening bestuurbaar is. Beleer zeker niet zonder ervaring, verzekering, assistentie en zonder dat alle stappen bevestigd zijn.