
We zijn pas net begonnen en nog lang niet klaar, maar ik vind het leuk om de vooruitgang te delen en zo een goed overzicht voor mezelf te hebben. Uiteraard zijn tips van harte welkom, ookal krijg ik hulp van meerdere technische mensen die verstand hebben van o.a. het verven, het ijzerzwerk (lassen etc), maar ook de wielen. Anders was ik er natuurlijk nooit aan begonnen
Zelf ben ik niet zo heel technisch aangelegd dus vandaar dat advies en tips welkom zijn, kan altijd van pas komen in het proces. Voor wie nieuwsgierig is welke pony er voor komt te staan, in mijn profiel staan foto's. Pony is 1.06 en de bokhoogte van het wagentje 90cm. De voorwielen kunnen onderdoor draaien en er zit geen rem op de wagen.Ergens in oktober zag ik het wagentje op bokt staan, totaal niet zoekend maar ik hou de markt wel altijd goed in de gaten. Voor een heel klein prijsje mocht ik het wagentje op komen halen dus dat zijn we een aantal dagen later maar gelijk gaan doen. Ik rijd zowel recreatief als wedstrijden met mijn sulky, maar zo'n vierwielertje er bij is altijd handig. Op de foto waren de latjes er al af gehaald en ook het kussen van het bankje was al los gemaakt. Voor de oplettende kijker, er klopt inderdaad niets van de wielen en banden. Het wiel zonder naaf is namelijk 17" en de rest van de wielen 19". Nou wist ik al dat de wielen en banden in een slechte staat zijn, dus heb ik er voor gekozen om zelf nieuwe velgen uit te zoeken en op die maat (17") nieuwe banden te kopen.

Foto van vriendje op de concourswagentje, om te kijken hoe dat stond met zijn lange benen (hij is 1.85, ik ben 1.75) Het vertekend een beetje bij hem, aangezien hij niet helemaal zit zoals je hoort te zitten.

Daarna hebben we er lang niks aan gedaan wegens tijdgebrek en nog een beetje zoekende waar te beginnen. De stiefvader van mijn vriend is lasser en zo zijn we begin deze maand begonnen met een aantal 'aanknopingspunten' van het ijzerwerk wat beter vast te lassen.

Daarna hebben we de wagen verplaatst naar mijn vaders werk, zodat we binnen konden schuren en verven. Hier blijft het wagentje staan totdat we in ieder geval klaar zijn met het verven, zodat de verf goed kan drogen. Nog wat foto's voor we begonnen met schuren:

En na het schuren:

En voor de helft in de grondverf, toen was de spuitbus leeg
We spuiten het wagentje met autolak of in ieder geval lak die er voor bestemd is (ik heb het zelf niet gehaald) en we hadden niet helemaal goed in geschat hoe ver we met een bus gingen komen.

Maar gister heeft mijn vriend nieuwe spuitbussen gehaald en vanmiddag is hij samen met mijn vader verder gegaan, met als resultaat:


En toen ik zelf kwam kijken hoe het ging waren ze ineens al zo ver, drie spuitbussen zwarte lak verder
Waarschijnlijk gaat er alleen nog een dunne laag zwart + blanke lak over heen. Foto's worden allemaal met mobiel gemaakt dus vandaar af en toe bewogen en van niet zo'n beste kwaliteit.



Inmiddels zijn de velgen ook binnen gekomen en heb ik ook zelf wat gedaan vandaag, namelijk het veroeste sierrandje van het bankkussen afgepulkt
De reden dat ik zelf niet spuit is dat ik niet zo precies en geduldig als mijn vriend en vader ben, ik heb uiteraard wel geholpen met schuren en al het andere werk. De velgen wil ik wel zelf schuren en verven, maar mijn vriend zijn stiefvader gaat eerst kijken of ze mee kunnen naar de poedercoating (hij werkt bij een motorzaak waar ze ook regelmatig delen laten poedercoaten). Foto's van de velgen en het bankje even in linkjes: http://i64.tinypic.com/2z4fupg.jpg
http://i64.tinypic.com/5zqvix.jpg
http://i68.tinypic.com/2mr9wmh.jpg
http://i68.tinypic.com/dd2esm.jpg
Mocht er iemand tips of advies hebben over de keuze van lagers, naven en banden, dan hoor ik het graag! Het is de bedoeling dat de wielen de wagen een wat meer sportieve uitstraling geven, maar ik probeer het er verder allemaal nog wel zo chique/strak mogelijk uit te laten zien. Wielen worden trouwens ook zwart en de plankjes donker bruin, wat ik verder nog aan kleur ga toevoegen weet ik nog niet. Wat nu in ieder geval nog op de to do list staat:
- Verder spuiten met zwarte + blanke lak
- Velgen schuren + spuiten/laten poedercoaten
- Juiste naven + lagers vinden en bestellen (naafdoppen?)
- Buitenbanden + binnen banden vinden en bestellen
- Lamoen aanpassen indien nodig (is nu wat te smal en ik wil de bomen zelf eigenlijk verstelbaar hebben, even kijken hoe we dat aan gaan pakken)
- Houtverf halen en dan de latjes schuren + verven
- Dopjes zoeken en halen voor 'uitstekende' open ijzeren delen
- Zweepkoker (plan is om er een bij HCA te halen)
- Bokkussen (nu die van horseshopinternational op het oog, maar suggesties hoor ik graag)
- Extra rugleuning (laten) maken
Nog genoeg te doen dus! Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te kijken en denken in ons werkproces
