[AR] Ruby en Warrior laten zien wat snelheid is!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Ruby en Warrior laten zien wat snelheid is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:29

Afgelopen vrijdag was de eerste grasbaan van dit seizoen. Echt waar, ik snap niet wat iedereen in die bak doet hoor, dit is de mooiste sport die er is :D

Graskoersen zijn machtig mooi, ze zijn altijd anders, paarden verassen daar vaak. Het is hectisch en het gaat allemaal heel erg krap.

Precies de reden waarom ik altijd heb gezegd dat ik daar liever niet rijd…..

Dus wat doen ze: Juist! Ze schrijven je gewoon in! De bastards….. :')

Gelukkig had ik Ruby al twee keer eerder gereden op Duindigt en heb ik zo ondertussen zo vaak gereden dat ik weet dat ik zelf geen gekke dingen doe, nu maar hopen dat de rest dat ook niet zou doen….

Van te voren veel instructies gekregen, zeker over de start, het starten op het gras is namelijk nogal apart. Je rijd in een dubbele trein naar het startvak, keert dan en moet zo snel mogelijk weg. Ik zat in de tweede band( dat betekend dat je meters moet geven, je hebt dus een paard met meer winsom), en starten in de binnenste kant. Dat betekend dat je moet zorgen dat je snel weg ben, want je moet niet teveel meters verliezen op degene voor je, maar nog belangrijker, je moet zorgen dat je weg ben voor de paarden die achter je meedraaien.

Het was een hele open koers, ik heb met Ruby heerlijk gereden, de baan was goed dus de koersen gingen best hard. In de eerste bocht had iemand een paard wat erg naar binnen viel en daar heb ik dus lichtelijk gescholden voor mijn vaderland( was niet van plan dat plekje op te gaan geven) . Een bocht later zaten de twee paarden voor mij met hun wielen in elkaar, wat gelukkig heel erg goed ging en in de laatste rechte lijn zijn we een gaatje in gedoken wat er eigenlijk niet echt was om zo toch nog naar de 5e plaats te sprinten met mijn kleine dappere Ruby!

Hierbij het filmpje, ik heb nummer 7 heb een rood/blauw pak en Ruby heet officieel Aruba BB( weet je naar wie je moet zoeken)

Met Ruby in het voorwerk( het warmlopen zeg maar), omdat ik nu al weet dat er vragen over het bit komen zal ik het meteen even uitleggen. In de training( zie eerdere topics) word Ruby op een ander bit gereden. In de koers is ze echter nogal trekkerig, ik heb zelf niet de kracht om haar dan te houden. Van dit bit blijft ze af, ik hoef nu dus helemaal niet te trekken. Het is een rechte stang bekleed met leer, die vrij dik in de mond ligt waardoor veel paarden hem niet beetpakken. Ziet er dus erger uit dan het is door de uitstekende hefboomwerking, maar ik rijd liever hier mee dan dat ik de hele weg aan het vechten ben.

Afbeelding

Afbeelding

In de koers, op naar de start: Waar ik Ruby meer de verkeerde kant op moest trekken omdat ze al om wilde, ze dacht zeker: ik weet waar we heen moeten, niet zo treuzelen! :+

Afbeelding

In de koers, achter in het veld ingesloten
Afbeelding

Ruby je vliegt! Ruby had schoenen aan omdat we bang waren dat ze uit het startvak te snel zou gaan ‘ klimmen’ omdat ze snel snelheid wil maken en daardoor in galop zou vallen. Gelukkig bleek ze zeer vast te zijn en heb ik geen moment het idee gehad dat ze erin zou rommelen. Het laat wel weer mooi zien waarom het bij ons noodzakelijk is dat een draver breekt, zou niet weten waar ze anders haar achterbeen moet laten :')

Afbeelding
Een blije Ruitje na de koers:
Afbeelding

Ruby was niet eens echt moe na de koers, dat bied hoop voor de volgende keer!
Afbeelding

En natuurlijk een goede cooling down voor ons beiden
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb niks stoms gedaan en Ruby is goed in vorm, ik kwam met mijn handen vol over de finish maar daar heb je weinig aan als er geen ruimte is om gas te geven. Volgende keer dus hopelijk starten vanuit de eerste band en als we dan meer vooraan liggen moet er meer in zitten! Ben erg trots op het eerste geld wat ik verdiend heb met mijn kleine race-eendje!

Een aantal koersen daarna moest Warrior, het andere paard wat we mee hadden starten. Warrior heeft een slecht seizoen gehad vorig jaar, we konden lastig vinden wat het was en eigenlijk wilde sommigen van ons er al mee stoppen. Mijn vader echter bleef hoop hebben in het paard en heeft hem de hele winter doorgetraind. Hij werkte slecht de vorige keer( slechter dan Ruby) , dus we hadden weinig hoop. Er werden een aantal paarden geschrapt in zijn koers, wat betekend dat er maar 5 overbleven. Dat is aan de ene kant een voordeel, want je hoeft er minder voor te blijven, aan de andere kant kunnen ze wel makkelijker bij je in de buurt komen en zijn deze koersen wat minder tactisch. Warrior heeft de meeste starts in zijn benen van alle paarden die op dit moment nog lopen in Nederland, het is echt een keihard paard. Maar dat hij zo goed zou zijn verbaasde ons echt enorm…..

We denken dat hij het werken misschien zat was, hij vind het koersen gewoon mooi, zoals je ziet loopt hij het eerste stuk met zijn oren naar voren. Bij het werken zat er gewoon geen pit in, alsof hij weet dat het dan niet voor ‘ het eggie moet’ .

Warrior heet Warrior Victory, heeft startnummer 2 en word gereden door Wim met een zwart/wit pak.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Op weg naar de huldiging, echt een fantastisch moment, vooral voor mijn vader die zo’n vertrouwen had in dit paard. Een verdiende knuffel dus…

Afbeelding

Tijdens de huldiging, Warrior houd niet van stilstaan dus meestal probeer ik rondjes met hem te rijden terwijl de rijder de sponsor kan bedanken e.d.

Afbeelding
Afbeelding

Even poseren voor de journalisten van nakoersen.nl
Afbeelding

Het was een enorm emotionele overwinning, juist omdat we zo enorm getwijfeld hebben over dit paard. Het is zo’n goed paard, en als ze niet meer willen of kunnen wil je ze respectvol een pensioen geven, niet doortrainen terwijl het eigenlijk niet meer gaat. We hadden dus besloten dat deze koers erop of eronder zou zijn… Dat hij dan zo wint geeft dus hoop voor de rest van het seizoen, zeker gezien het zijn eerste start is en de vorm dus alleen maar beter word!

Ik weet dat ik een vrij onbekende sport beoefen, dus als je wat te vragen heb, doe het vooral! Vind het alleen maar leuk om dingen uit te leggen!

Edit: WendyBZ bedankt voor de foto's <3

isawessels00

Re: Ruby en Warrior laten zien wat snelheid is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:35

wat leuk! je ziet ze plezier hebben!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:47

Knap dat je van zo achter in het veld er nog even tussendoor kruipt naar de 5e plek zeg! Gaaf om te zien!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:51

Ruby deed dat voornamelijk zelf, ik dacht: zou dat passen? En Ruby dacht: Ruimte, woei!! :') .
Ze ging echt sprinten toen er ruimte kwam maar het was gewoon te kort op de finish af om echt nog wat in te kunnen halen. Maar hey, de 5e plek is toch mooi 50 euro en de 6e plek niks :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:54

Leuk verslag Cathy, en leuk om te zien dat Warrior t nog steeds kan, ik ben al een paar jaar uit de drafsport maar ik ken m zelfs nog als een paard die er vaak wel bij zat :)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:55

wat een gaaf topic! Mooi om eens wat van deze kant van de paardensport te zien.
Het lijkt me eerlijk gezegd doodeng, dus allereerst alle respect. Ik heb nog wel vragen :P :
Hoe hard gaan de paarden tijdens zo'n koers?
Wat is dat voor een speciaal hoofdstel? Wat is de functie van de riem die over het voorhoofd loopt? Die riempjes zitten aan het bit toch?
En heb jij nooit last van je rug/lijf? Het lijkt me heel oncomfortabel :o
En natuurlijk gefeliciteerd met jullie overwinning!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:01

Gefeliciteerd !

Wat bedoel je met "Het laat wel weer mooi zien waarom het bij ons noodzakelijk is dat een draver breekt, zou niet weten waar ze anders haar achterbeen moet laten" ? Denk dat ze 'iets' moet doen om te vermijden dat ze haar been tegen de sulky aan heft, maar wat, daar heb ik het raden naar. :D

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:02

Dit ziet er zo'n stuk vriendelijker uit dan hoe ik het wel eens zie op de harddraverij op de kermissen enzo :').
Wat praat jij vol liefde over je paarden zeg! en wat tof dat je vader nog zoveel vertrouwen had in warrior!
Heel veel succes komend seizoen. Ik hoop op meer topics. Vind het een interessante tact van sport om te volgen :D

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:08

Ziet er goed uit Cathy! Leuk verslag. Top van Warrior :) En Ruby ook trouwens.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:09

jokari schreef:
Gefeliciteerd !

Wat bedoel je met "Het laat wel weer mooi zien waarom het bij ons noodzakelijk is dat een draver breekt, zou niet weten waar ze anders haar achterbeen moet laten" ? Denk dat ze 'iets' moet doen om te vermijden dat ze haar been tegen de sulky aan heft, maar wat, daar heb ik het raden naar. :D

Dat vroeg ik me ook af! Ik zat meer te denken aan dat ze met hun voorbenen langs de achterbenen bewegen i.p.v. recht naar achter er tegen aan.

Super prestatie joh! Gefeliciteerd :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:09

Wauw die koers van Warrior is echt super gaaf om te zien!
Gefeliciteerd met jullie plaatsingen!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:11

Ben je nooit bang dat er geen rem meer op zit? Wat een pit zie je erin zeg, wow.
mij lijkt het niks, ik hou liever van het relaxte haha. Enorm respect dat je het zomaar doet.
Wat gaan ze ontzettend hard zeg, die benen... wow! geen woorden voor.
Gave foto's!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:25

Mooi verslag en prachtige foto's!
Gefeliciteerd met de mooie 5e plaats met Ruby! Ik vind dat ze heel erg mooi in haar bespiering zit

Prachtige overwinning van Warrior Victory hij lijkt zo gemakkelijk te lopen en er echt plezier in te hebben +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:25

Gaaf hoor! , Warrior ging als een trein belooft hopelijk wat :) , ben niet echt bekend met draf sport maar in kwam in ouderlijk dorp weleens op de grasbaanraces toch wel heel mooi ze zien te vliegen en die benen alle kanten op wow !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 14:27

Ik zal alles proberen te beantwoorden:

@ Joolien, Warrior komt inderdaad bij van der Blonk vandaan, dus misschien heb jij hem nog wel op stal gehad daar :) !

@ Frenka, topsnelheid is geloof ik 60 KM per uur, bang zijn heb je geen tijd voor joh :') . Dat riempje wat over het voorhoofd loopt is het check. Dat zorgt ervoor dat een paard ' steun' kan vinden in de koers, op het moment dat het paard zijn hoofd meer naar beneden kan doen springen ze makkelijker in galop en zullen ze meer uit elkaar vallen in hun loop. Niet alle paarden hebben het nodig, en naar gelang de loop van je paard zet je het check hoger of juist lager.

@ Jokari en Sunneva: Breken is het achterbeen naar buiten brengen, daar waar rijpaarden over het algemeen hun achterbeen in de voetafdruk van hun voorbeen zetten hebben dravers op topsnelheid hier niet de ruimte voor. Daarom zetten ze hun achterbeen om hun voorbeen heen. Iets wat echt nodig is, anders raken ze in de knoop :+ . Soms zitten ze trouwens ook nog wel eens tegen de voetsteunen van je sulky aan met hun hakken, dan moet je een andere kar zoeken want dan gaan ze heul hard lopen :')

Iedereen bedankt voor de complimenten :o , het is lastig hoor, als hobby topsport van je paarden verwachten maar als het dan lukt, dan is er echt niks mooier!

Ruby word ook onder het zadel getraind, heb daar eerder wat topics over geopend. Dus die bespiering is ook te danken aan bokker Cer( die ik erg dankbaar ben voor deze leuke samenwerking :o )

Op de kermissen is het trouwens vaak kortebaan, dat is een andere tak van sport, waar ik heel misschien met Ruby ook nog heen ga aangezien ze goed kan starten. Dat is meer sprintwerk zeg maar, en daar moet je nog korter omkeren, dus dan ziet het er allemaal wat ' ruwer' uit :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 14:30

Nog een leuk feitje trouwens: Omdat Ruby zo fit is in de koers en van te voren heb ik haar een ' keelplaat' onder, op het moment dat je ze moet remmen in de koers terwijl er iemand voor je zit: MOET je remmen, of je paard dat nou leuk vind of niet. Als je ze dan een baan lang aan het ' tegenhouden' bent, doen ze vaak hun hoofd meer naar beneden waardoor je de luchtpijp kan ' dichttrekken' , beetje lastig om sommige dingen uit te leggen zonder het aan te kunnen wijzen. Vandaar de half ronde plaat die er in de koers onder haar keel hangt, op die manier kan ze haar hoofd niet invouwen zeg maar.

Want op het moment dat je de luchtpijp dichttrekt gaat je paard snurken, het moment waarop je weet dat je de teugels los moet gaan laten omdat ze anders geen lucht meer krijgen. Maarja, dat vind degene die voor jou rijd niet heel erg grappig natuurlijk }:0

Hoop maar dat ik dingen duidelijk uitleg haha :')
Laatst bijgewerkt door ruitje op 07-05-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:32

Ah dat verklaart veel dan! Dat gesjor altijd inderdaad. Maar ik heb wel het idee dat de paarden het leuk vinden hoor. Neem aan dat ze anders wel zouden staken :+ Vind het zo'n mooi gezicht dat als ze zien dat hun tegenstander dichterbij komt ze er nog een tandje bovenop zetten. Thanks voor alle duidelijke uitleg :) Verklaart een hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:51

Ach Cathy dat is wel De Warrior, wat een schatje was dat! Maar idd zat ie er vaak bij!
T blijft ook een mooi dier :)

Amy555 Is mij wel eens overkomen onder de man, dat zijn geen grappen := maar toen kon de startauto me opvangen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:01

Ruitje, waar zit die plaat dan op de eerste foto's? Bij de neusriem?

Vind het erg gaaf om te zien en mooi dat ze zelf het initiatief neemt als ze een gaatje ziet :)

Hoeveel paarden vallen er gemiddeld per race in galop?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:05

Wauw wat gaaf zeg!
Ook duidelijke antwoorden op de vragen! :j

super gaaf, wil nog steeds een keer gaan kijken bij zo'n race!
Waar kan ik de agenda vinden voor dit soort racen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:07

Nickyyyy schreef:
Wauw wat gaaf zeg!
Ook duidelijke antwoorden op de vragen! :j

super gaaf, wil nog steeds een keer gaan kijken bij zo'n race!
Waar kan ik de agenda vinden voor dit soort racen?

www.ndr.nl

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 16:41

Die plaat had ik alleen onder in de koers, bij de foto waarbij ik zeg 'ruby je vliegt' , zie je hem onder haar keel hangen :)

In deze klasse vallen er misschien 1 of 2 in galop. In de beginnersklasse soms 5 of 6 ( en dan zeggen ze dat ze het niet kunnen :+ ) Je word er pas uitgegooid na ik geloof 8 galopsprongen dus als je je paard weer snel genoeg terug heb heb je mazzel. Je mag er geen voordeel mee hebben en over de finish in galop is altijd een uitschakeling.

Verder heb je meer uitschakelingen bij een slechte baan ( ook onregelmatig draven krijg je een uitschakeling ) en bij een aanrijding ofzo... dat is vooral in de hogere klasse zo, dan springen ze zelden zonder externe reden :)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:29

Prachtig om het terug te zien!
En Warrior doet zijn naam eer wat, wát een strijder!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:34

Gave foto's en prachtig dier.
Ik heb zelf een draver gehad die ook getraind was voor de sulky, maar de verkoop in ging omdat ze niet goed genoeg presteerde, heerlijk dier. Ik blijf het schitterende dieren vinden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 20:05

Inderdaad Goof, het zijn zulke fantastische dieren :) . Zo enorm slim en werkwillig, ik kan echt zoveel respect hebben voor een paard zo'n laatste rechte lijn. Als ik dan de proppen trek en een brul geef dat ze dan VOOR JOU dat extra tandje bij zetten... Ze kunnen ook denken: anders doe je het zelf even :')

Ik loop trouwens nog steeds met spierpijn, zag nog een vraag over hoe comfortabel het is... :+ Ik heb slechte heupen, dat voel je, je rug krijgt stoten te verduren en van het trekken krijg je last van je buikspieren, je armen en schouders, maar des te meer ik rijd des te beter het gaat :)