[AR] Marietje voor het eerst voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Marietje voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 11:05

Na een lange tijd wachten, mocht onze haflinger Marie toch eindelijk voor de kar! Het tuig hadden we al een tijdje, we hadden het van opa gekregen. De sulky konden we lenen van Bregje (weet niet hoe ze hier op bokt heet). In het begin vond ze het erg raar met zo'n kar achter haar aan. Zette ze een stapje, stopte ze weer, zette ze weer een stapje... En alles veranderde toen ik haar na een paar stapjes een snoepje gaf. Toen had ze het ineens door :')

1 Toen ik haar aantrof in de paddock, lekker kriebelen met Rosa :)
Afbeelding

2 Toen moesten we het monster nog 'even' optuigen
Afbeelding

3 Toen het karretje erachter ^^
Afbeelding
We hadden haar al eens een bandje laten trekken, dat ging erg goed. Het karretje vond ze eerst wel raar, haha.

4 Door de bocht (maar, dat kán helemaal niet volgens Marie)
Afbeelding

5 Oh, het kan toch wel.
Afbeelding

6 Toen het goed ging in stap, ook maar even een drafje :o
Afbeelding

7 En toen naar buiten :o
Afbeelding

8 Zat er ook nog even op, terwijl Bregje haar vast had
Afbeelding

Ik ben heel trots op haar, het ging heel goed en helemaal voor de eerste keer! Buiten hebben we alleen maar gestapt, en heel af en toe een sukkeldrafje. We gingen ook niet zo ver natuurlijk. Volgende keer maak ik ook de teugels aan het halster vast, zodat ik ook vanaf de kar kan sturen.

Op het einde van de rit liep ze helemaal relaxed met haar hoofd naar beneden. Alsof ze nooit anders had gedaan :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:12

Oef! ziet er leuk uit. Maar is levensgevaarlijk wat je doet. Als ze ergens van zou schrikken en ze peert hem, dan houd jij haar niet aan dat halster. Dan heb je een ongeleid projectiel. Altijd zorgen dat er iemand op de koets zit, en sowieso met hoofdstel er op naar buiten.
Kan zijn dat ze super braaf is, maar bedenk dat als het fout gaat dat je ook verantwoordelijk bent voor iedereen er omheen....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:23

Doe het zelven en mennen geeft vrijwel altijd grote ongelukken als je geen ervaring hebt. Het is vreselijk leuk, maar laat hem asjeblieft beleren door iemand die weet wat hij doet, en jou kan begeleiden..
Wel een hele leuke pony!
Waar is je culeron?

Mariett
Blogger

Re: Marietje voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 11:50

Ik doe het mennen natuurlijk niet alleen, een vriendin is mee, en de (volwassen) staleigenaar met veel ervaring hielp ons natuurlijk ook ;)

Het halster was omdat het een trainingshalster is. Hier rijden wij ook mee, en nemen we haar altijd mee naar buiten. Een (bitloos) hoofdstel hebben we wel, maar omdat we nog niet echt op de kar gingen zitten, was het niet echt nodig om die erbij te halen.

Staartriem hebben we eraf gehaald, we zien er het nut niet helemaal van in omdat het tuig goed past en niet verschuift, anders is er ook nog de broek om hem tegen te houden.

Verder is Marie echt een rustige pony. Een hoofdstel is ook echt niet veiliger, een hoofdstel heeft namelijk precies dezelfde (aangeleerde) werking als een touwhalster.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:58

Leuke pony! Mensen hierboven hebben wel gelijk.. En als de volwassen begeleider heel veel ervaring heeft had hij geweten dat je niet met een onbeleerd paard op een touwhalster naar buiten gaat. Je moest eens weten wat er allemaal kon gebeuren..

Wel leuk dat jullie interesse hebben in de MenSport! Misschien is het eens leuk om bij een menvereniging te gaan kijken en daar wat ervaring op te doen. Misschien mag je wel bij mensen achter op de kar. En dan kan je daar eens vragen of ze ook wel eens met een touwhalster naar buiten gaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:00

Ik krijg echt de kriebels van deze foto's.....

verantwoordelijkheidsgevoel? ver te zoeken.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:05

Ymor schreef:
Leuke pony! Mensen hierboven hebben wel gelijk.. En als de volwassen begeleider heel veel ervaring heeft had hij geweten dat je niet met een onbeleerd paard op een touwhalster naar buiten gaat. Je moest eens weten wat er allemaal kon gebeuren..

Wel leuk dat jullie interesse hebben in de MenSport! Misschien is het eens leuk om bij een menvereniging te gaan kijken en daar wat ervaring op te doen. Misschien mag je wel bij mensen achter op de kar. En dan kan je daar eens vragen of ze ook wel eens met een touwhalster naar buiten gaan.

Hier ben ik het mee eens! Mennen kan je niet vergelijken met rijden of ernaast lopen :n Verder zorg dat er altijd iemand op de kar zit en iemand ernaast! Als je paard wel schrikt en er vandoor gaat heb je ernaast niet veel meer te vertellen.

Verder valt het me op dat je strengen te los hangen, die mogen een heel stuk strakker want als je kijkt zie je dat je pony nu trekt vanuit de lichtogen en dat is niet de bedoeling. Je hebt een leuke pony! wees er zuinig op
Laatst bijgewerkt door Elegance_ op 22-03-14 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:07

't paard heeft vroeger nog in een tweespan gelopen, voor we haar kochten. Heb ik er niet bijgezet. Het was voor ons de eerste keer dat ze voor een kar liep, maar voor haar eigenlijk niet.

Bovendien vind ik het raar dat als mensen iets niet kennen, het gelijk als 'levensgevaarlijk' wordt neergezet. Ik zat zelf nauwelijks op de kar en had het paard vast aan de hand. Hier is nooit iets ergs aan als je het dier gewoon vast hebt, of erop rijdt, of in volle galop door een weiland crost met hetzelfde touwhalster. En als je dan in een rustig stapje op een weg waar nauwelijks auto's rijden, met een brede berm ernaast en een paard die een rustige dag heeft ernaast loopt is er helemaal niks mis. En ineens is het dan toch 'levensgevaarlijk' als er een kar achter loopt. Zouden jullie me rustig kunnen uitleggen waarom jullie dit vinden?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:08

En de strengen te los? Wij hadden het nog speciaal nagevraagd. Als ze vooruit ging, kwam er nauwelijks druk op haar rug en het meeste op haar borst. We willen niet dat ze met haar rug trekt. We kunnen natuurlijk de volgende keer de strengen wat strakker doen, om te kijken of dat werkt.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:11

Mariett schreef:
En de strengen te los? Wij hadden het nog speciaal nagevraagd. Als ze vooruit ging, kwam er nauwelijks druk op haar rug en het meeste op haar borst. We willen niet dat ze met haar rug trekt. We kunnen natuurlijk de volgende keer de strengen wat strakker doen, om te kijken of dat werkt.

Op foto 6 kan je het goed zien, daar zie je dat de lichtogen naar achteren getrokken worden :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:12

Onverantwoordelijk....
Als je niet eens ziet dat een halster gevaarlijk is, en dat er ten allen tijde iemand op de bok moet zitten met leidsels in de hand, snap je niet waar het om gaat. Enig idee wat er gebeurt als het dier schrikt en aan de kletter gaat? Wat denk je dan te houden met een halstertje? En zonder staartriem kan het hele tuig verschuiven...Denk je niet, dat als dat er af had gekund, dat ze dat niet gedaan hadden?
Mijn paard is ook net beleerd voor de wagen, maar wel door iemand met verstand van zaken die de gevaren weet...en daar op kan inspelen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:13

Het enige dat ik nu ff kan zeggen....

De jeugd van tegenwoordig...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:16

Mensen, als jullie kritiek hebben, zouden jullie het alsjeblieft wat vriendelijker willen brengen? Ik ben ook een mens en was erg trots op m'n paardje. Volgende keer zal ik het anders doen, maar jullie maken me met jullie opmerkingen erg verdrietig, moet ik zeggen.

Elegance_ schreef:
Mariett schreef:

Op foto 6 kan je het goed zien, daar zie je dat de lichtogen naar achteren getrokken worden :)

Zal ook kunnen omdat we de 'ondersingel' (weet niet of het echt zo heet trouwens) toen nog wat te los hadden zitten. Toen we naar buiten gingen hebben we alles nog eens nagekeken en het ding strakker gedaan. Heb helaas geen foto van de zijkant toen we buiten waren, dus je kan het niet zo goed vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:19

Ik heb absoluut geen verstand van mennen (wil het wel heel graag maar moet het zelf ook nog leren :+ )
Maar snap inderdaad niet helemaal waarom de staartriem eraf is gehaald, omdat je nu 'restriempjes' hebt en dat kan (lijkt mij) gaan schuiven en irriteren/klapperen op d'r billen, en dat lijkt me niet de bedoeling toch?

Ook ik moet zeggen dat ik het 'los op de kar zitten' héél eng vind.. Je geeft aan dat het paard al beleerd is voor de kar en in het span heeft gelopen, is het een idee om zelf je koetsiersbewijs te halen, je paard even een paar keer goed te laten doorpakken door een ervaren persoon zodat je daarna in 1x goed verder kan?

Dan kan je er met zijn twee zo veilig en fijn mogelijk van genieten, want het ziet er wel uit als een heel lief paardje, en de mensen op bokt proberen alleen maar te helpen hier :)

maar goed wat ik al zeg, ik heb er geen verstand van, ik beperk me met het mennen nog even op plaatjes kijken, dat is ingewikkeld genoeg :+

Men zegt het hier ook echt niet lelijk, ze bedoelen het goed en ze willen graag ongelukken voorkomen met je, en voor je. :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:20

Ik ga het je proberen vriendelijk uit te leggen. Het is sowieso verstandig er iemand naast te laten lopen. Echter is een paard zo sterk dat het zich gemakkelijk los kan trekken.

In het onderstaande filmpje zie je een paard zonder koetsier. Kijk maar eens wat er met de wagen gebeurt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:27

Ik begrijp inderdaad dat je de manier van commentaar geven als niet prettig ervaart, het is goed bedoelt maar het komt wat ongelukkig over.

Als je zelf je wat meer in mennen verdiept en wat ervaring hebt opgebouwd zul je wat makkelijker kunnen begrijpen dat er meer risico's aan vast zitten dan aan op een paard rijden of er naast lopen.

Als jij bijvoorbeeld naast het paard loopt en het paard schrikt (van bijv de wagen of iets in de omgeving) heb jij hem vast aan het halster en wordt je of meegetrokken, of je trekt je paard scheef. Wanneer het laatste gebeurd kan je paard daar weer van schrikken omdat de lamoenen druk geven op de zijkant en het paard het gevoel kan krijgen niet meer weg te kunnen. Als het paard dan in paniek raakt en jij genoodzaakt bent los te laten krijg je dus situaties als het filmpje wat iemand voor mij geplaatst heeft.

Probeer dus altijd met een veilig menhoofdstel te werken en er nooit naast te lopen zonder dat er iemand met leidsels in de hand op de wagen zit. Deze kan het paard remmen zoals je zou doen onder het zadel en is dus veel veiliger, ook in paniek situaties.

Hartstikke leuk dat je wilt gaan mennen, ik hoop dat je iets met de adviezen doet en straks veilig op pad kan met je paard.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:27

Denk eraan, dat met een kar erachter bij schrikken of een ongeluk de gevolgen veel groter zijn dan bij een los paard. Niet alleen voor jezelf of de andere weggebruikers, maar ook voor je paard (met een kar in de sloot, in een hek...).

Maar wat ik je vooral mee wil geven, is denk goed na over je hoofdstel. Bij mennen lopen de leidsels door de leidselogen op halsriem en schoftje. En de afstand tussen je handen en de mond is veel groter dan onder het zadel of aan de hand. Daardoor komen hulpen heel anders door.
Een touwhalster werkt met druk aan de zijkant van het hoofd (de knoop bij de neusriem). Maar dat werkt veel minder bij mennen, simpel omdat het effect dat het paard voelt van het opzij doen van je handen, daarbij niet hetzelfde is als ohz. Je hulpen zullen veel minder duidelijk doorkomen. Kies een optoming waarbij men-leidsel-hulpen goed doorkomen.
Je moet maar denken: je bent niet de enige op de weg, elk paard kan een keer schrikken van iets in de buurt of een andere -soms idiote- weggebruiker, en dan wil je haar snel kunnen bijsturen voordat haar wat gebeurt. Dus alles moet zo goed mogelijk werken. Een zweep erbij hoort ook, omdat je daarmee extra zijdelingse hulp kan geven (is niet voor de snelheid).

Staartriem/ culeron is inderdaad niet echt nodig, ik zie steeds meer menners zonder rijden. Hou het wel in de gaten, als je een keer remt op de broek, kan het toch schuiven, dan zou 'm er toch wel weer aan moeten doen.

Verder is menles ontzettend leuk en nuttig. Voor iedereen, op elk niveau, net als onder het zadel.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:31

"Het enige wat ik nu ff kan zeggen... De jeugd van tegenwoordig..." "Krijg de kriebels van deze foto's. Verantwoordelijkheidsgevoel? Ver te zoeken."

Dat soort reacties vind ik persoonlijk nergens op slaan. Ze kunnen mensen pijn doen. Ik opende dit topic omdat ik wilde laten zien hoe goed het gaat, en ook omdat ik graag tips wil, natuurlijk. Dat er iemand op de bok moet, heb ik ondertussen wel door. Ons werd juist aangeraden om er eerst nog even niet op te gaan, juist omdat ze nog zo jong is.

Sorry mensen, ik ga de foto's van bokt verwijderen. Ik kreeg net een lief berichtje van iemand die me alles even aardig uit wilde leggen, en ik snap wat ik verkeerd heb gedaan en ga zorgen dat ik het de volgende keer echt beter doe. Nu eerst even een slokje water drinken om wat tot rust te komen, sommige dingen die jullie zeggen doen pijn ;)

Edit; zie nu dat je het topic niet kan veranderen, dacht dat dit wel kon.
Laatst bijgewerkt door Mariett op 22-03-14 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:31

Leuk hoor :)
(Ik heb zelf niet zó heel veel verstand van het aanleren van mennen)
Maar de adviezen kunnen soms wel nuttig zijn ^^

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:32

Ik denk niet dat mensen het bedoelen om je aan te vallen, iedereen wil je alleen maar helpen en vooral helpen ongelukken te voorkomen.

ik ben zelf ook wel een beetje geschrokken van je foto's, het is echt fijn dat je pony zo braaf is, daar mag je ook echt trots op zijn.

dat jij bitloos wil mennen is natuurlijk je eigen keuze, mijn keuze zou het nooit zijn maar je hoort het vaker al blijf ik erbij dat ik doodeng vind.

verder is gewoon belangrijk dat je alles voor elkaar hebt voor je eraan begint, dit betekend in dit geval dus wel een culeron, die zit er niet voor niks, nu kan je hele staartriem opzij of naar voren schuiven waardoor je broek ook niet meer werkt.
daarnaast hoor je altijd eerst het hele paard op te tuigen voor het voor de wagen staat dus incl. Hoofdstel of dit nou bitloos is of niet maar wel met leidsels.

Daarnaast is het echt gevaarlijk te gaan wandelen op deze manier, zeker als ik zie hoe ver je voor je pony uit loopt, als ze gaat rennen kun je niet meer sturen of stoppen, er hoort altijd een koetsier op de bok, het is nou eenmaal anders als er een wagen achter hangt en dus niet te verglijken met een gewone wandeling.

daarnaast mogen je strengen idd een stuk korter en je borsttuig wat omhoog.

ik hoop dat je ons goedbedoelde advies serieus neemt want het zou echt zonde zijn als het misgaat

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:42

Ik denk dat mensen wel 100 keer kunnen herhalen, maar dat heb je allemaal al gehoord. Iets nieuws; Als je de volgende keer met iemand op de bok gaat oefenen, moet je eens kijken of je kar verstelbaar is. Nu hangt het lamoen namelijk in de lichtogen, terwijl die moeten zweven.

Als ze hangen, zul je bij elke stap de kar voelen wiebelen, en in draf voelt dat verschrikkelijk. Maar dat is het puntje voor jóu.
Voor haar komt met elke stap het gewicht van de kar die naar voren valt met een klap op haar rug neer, wat absoluut niet prettig is.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:46

Nachtlampje schreef:
Ik denk dat mensen wel 100 keer kunnen herhalen, maar dat heb je allemaal al gehoord. Iets nieuws; Als je de volgende keer met iemand op de bok gaat oefenen, moet je eens kijken of je kar verstelbaar is. Nu hangt het lamoen namelijk in de lichtogen, terwijl die moeten zweven.

Als ze hangen, zul je bij elke stap de kar voelen wiebelen, en in draf voelt dat verschrikkelijk. Maar dat is het puntje voor jóu.
Voor haar komt met elke stap het gewicht van de kar die naar voren valt met een klap op haar rug neer, wat absoluut niet prettig is.

Bedankt, ik zal de volgende keer eens kijken. Bedoel je dan dat de kar eigenlijk iets meer moet 'hellen', zodat de bomen wat meet omhoog staan? Hoe helpt het dan dat we de kar zouden verstellen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:53

ja, dat is inderdaad het idee wat je moet krijgen. Ik weet niet of jouw kar verstelbaar is, maar het zóu misschien ook kunnen lukken door een beetje gewicht achterop te leggen.

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:08

Jeej super goed van Marietje (met Breg dr kar xd)!!, had al een foto van Breg gezien van vanaf de kar, echt leuk dat Marie nu ook voor de kar kan :D

pff het eeuwige bit, bitloos geruzie. met bit is een paard dat er echt vandoor gaat, echt niet beter te houden met bit dan bitloos, een bit is er voor verfijning, niet voor controle. Als je een bit gebruikt voor controle gebruik je hem om pijn te doen en behalve dat het niet normaal zou moeten zijn om je paard pijn te doen op de meest gevoelige plek van zn hele lichaam omdat hij reageert op iets als een paard (vlucht dier), als je paard echt in paniek is kan dit de situatie juist alleen maar erger maken.

Als je paard schrikt betekend dat dat je er niet genoeg aan gewerkt en voorbereid hebt, via schriktraining, grondwerk, kun je je paard aan bijna alles in de omgeving laten wennen, waardoor hij buiten van veel minder schrikt of bang is van dingen. als hij dan wel een keer echt schrikt is dat waar hij van weg wil rennen zo ontzettend eng dat geen 3 dubbele bitten hem tegen gaan houden.

Gewoon zo door gaan, ziet er heel relaxed uit en zolang Breg erbij is, die heeft Spenc ook helemaal zelf beleerd, komt helemaal goed.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:23

TS, goed dat je je Wilt verbeteren. Ik kreeg het doodsbenauwd toen ik je foto's zag. Ik wil je staleigenaar niet afkraken, maar als iemand je op deze manier van het erf af laat gaan heeft die persoon nog niet genoeg meegemaakt om het gevaar te zien.
bitloos kan imo wel, maar wel moet een hoofdstel wat gemaakt is voor het mennen. Een touwhalster vind ik zeer ongeschikt.
tuig moet idd is beter op maat worden gezet, maar ik vind dat zelf ook nog lastig bij een 2wieler. Laat dat nakijken door iemand die echt ervaring heeft daarmee.

En velowhisp, mijn paard schrikt ook echt nog wel eens ook al staat die echt al 10 jaar voor de wagen. Alleen ze gaat er nooit vandoor omdat ze naar mij luister ondanks haar angst. Een paard is en blijft een vluchtdier. En daar moet je ten alle tijden rekening mee houden, wat je ook aan het doen bent, met voor optoming dan ook.