[AR] Ruby is de snelste van Bokt!Trainen voor vreemd doel part 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Ruby is de snelste van Bokt!Trainen voor vreemd doel part 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 02:23

En daar is ze weer!
Jullie kennen haar misschien van onze training onder het zadel topics:

[RIJ-ITP] Omscholings/trainen voor vreemd doel project @ work
[RIJ-ITP] Part 2: Omscholing/training met Ruby

Maar sinds kort hebben we besloten toch te kijken of ik zelf met Ruby een amatrice koersje kan mee pikken, ze pikt het werk goed op en is door de DA bekeken en gezond bevonden( vandaar de afgeschoren vlakjes op sommige plekken :D ) .

Normaal gesproken rijd ik Ruby altijd zelf voor de kar, maar ik had dit weekend een zwaar weekend met veel nachtdiensten en ik vind het ook altijd prettig om te horen wat een ander er van vind dus mooi moment voor foto's !

We doen rustig aan, mocht ze het niet meer leuk vinden mag ze gewoon verder als fokmerrie/dressuurpony/westernbeest/grasmaaier :Y) .

Ik ben met haar aan het zoeken naar de juiste plek voor haar martingaal, ik rijd haar graag met omdat ze lekkerder loopt als ze haar hoofd wat meer naar beneden brengt. Ik besef mij dat hij niet helemaal op de juiste plek zit, ben daar dus mee bezig :)

Warm draven, ze ging in partij met Warrior, een van onze andere dravers :)
Afbeelding

Veel mensen hebben altijd het idee dat dravers alleen linksom getraind worden, wat natuurlijk stom zou zijn want zo krijg je een scheef paard ;) . Dus het bewijs van rechtsom trainen, de eerste 2 km:
Afbeelding

Afbeelding

Vrrrroem! Machtig mooi gezicht vind ik :) Laat wel zien waarom veel dravers een volte onder het zadel iets anders nemen in het begin :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aantal minuten stappen
Afbeelding

En de tweede 2 km, linksom:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarom wij met dit soort beenbeschermers rijden :D ... Ze slaat er vol tegen aan :o
Afbeelding

Afbeelding

Het laatste stuk, Ruby je vliegt!
Afbeelding

Zo en kan iemand mij nou uitleggen waarom jullie nog geen draver hebben, waarom zou je rondjes in een bak rijden als ook dit kan :') !

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 06:17

Dit lijkt me wel heeeel erg gaaf om eens uit te proberen/ te voelen.
Heb wel eens op n draver gezeten, in de bak :P . Dat vond ik minder haha. ...

Cardy

Re: Ruby is de snelste van Bokt!Trainen voor vreemd doel part 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:09

Ze doet het erg leuk bij jullie ruitje! Erg leuk om nu meer over de draverij te weten te komen, want ik weet er maar bar weinig van af. Haha. Ben benieuwd naar je volgende topic :D .

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:14

Kicke!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:19

Wauw gaaf!
Ik denk dat mijn 23 jarige ze achterbenen breekt als hij dit moet doen haha.
Verklaard iig zn manier van draven ect.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:38

Leuk ruitje! Lijkt me wel gaaf om te doen hoor. Ipv rondjes in de bak :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:33

Gaaf hoor! Lijkt me echt een machtig gaaf gevoel geven op zo'n wagen met zoveel horsepower voor je!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:07

Gaaf Ruitje!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:37

Leuk om te zien hoe veelzijdig jullie ze trainen! Blijven toch gouden dieren die dravers :D
Op een sulky nog nooit gezeten, maar in rendraf op het paard is ook altijd leuk :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:40

Stoer!

maareeh, er komt wel meer bij kijken dan suf rondjes rijden in de bak hoor! ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:57

Ruby!
Leuk!! Jammer dat ik er niet bijwas.. #) :P
Op naar de eerste koers!
*\o/*

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:33

Dat ziet er goed uit zeg! Ben heel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen en hoop dat je er lekker zelf een paar koersjes mee kan rijden straks +:)+

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:46

Gaaf

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 21:05

Oh, dat suf in de bak rijden is maar een grapje hoor :) ... Alhoewel ik dat ook doe en niks dit gevoel kan evenaren.... De kracht, de snelheid en ook de wil van een paard om te werken. Zoals je ziet gaat ze er zelf echt helemaal voor en echt op de goede manier, ze wil ook wel eens 'aan het rennen' zijn, dan gaat ze misschien net zo hard maar dan is ze gewoon minder overtuigend, ik probeer haar te leren haar hele lijf te gebruiken.... Moet uiteindelijk beter zijn voor haar spieren.

Ben samen met Cer nu dus bezig aan het werken aan een betere houding en bespiering... :)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:21

Wat een mooi overzicht! Leuk ook je uitleg erbij, ruitje. De snelheid spat van de foto's af. :D

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:25

Gaaf! Ik heb een draver gehad. En t was echt een wereld paard. En als ik dit zo zie dan krijg ik de kriebels :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:26

ruitje schreef:
Oh, dat suf in de bak rijden is maar een grapje hoor :) ... Alhoewel ik dat ook doe en niks dit gevoel kan evenaren.... De kracht, de snelheid en ook de wil van een paard om te werken. Zoals je ziet gaat ze er zelf echt helemaal voor en echt op de goede manier, ze wil ook wel eens 'aan het rennen' zijn, dan gaat ze misschien net zo hard maar dan is ze gewoon minder overtuigend, ik probeer haar te leren haar hele lijf te gebruiken.... Moet uiteindelijk beter zijn voor haar spieren.

Ben samen met Cer nu dus bezig aan het werken aan een betere houding en bespiering... :)

Haha, weet ik toch ;)

al denk ik dat als je een piaffe of passage aanzet dat het krachtige en gecontroleerde gevoel hetzelfde is.
wel echt stoer! ik zou het doodeng vinden om zo hard te gaan..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:02

Gaaf hoor! Ze heeft behoorlijk snelheid lijkt wel?!
Als ik het zo zie wil ik ook wel weer een keer op de sulk kruipen :o heel gaaf! En dan ook nog een in je nek ~~}> gaaf!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 22:44

Ja, Warrior is ook best fanatiek, op een van de foto's zie je zijn hoofd naast het hoofd van de pikeur van Ruby :') ... Ho braaf haha!

Ruby heeft zeker talent, ze is heel explosief ook, kan heel goed van 0 naar 100 in 5 meter ( ook onder het zadel tijdens bakkabouter momenten hihi :+ ) . Ze heeft echter al best wat winsom, ze lijkt een beetje vast te zitten in die klasse dus ze zou wel moeten verbeteren om mee te kunnen :)

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:47

lijkt me wel echt gaaf om een keer mee te maken!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:51

Wauw gaaf hoor, als je ooit weg gaat ga ik graag mee met mijn camera.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:54

Ha! Dat 'vertrekken' waarbij je bijna van je sulky af wordt geslingerd. Heel fijn, echt kicken!
'Vroeger' best veel met dravers gewerkt.
Helaas is niet alles goud wat er blinkt, maar in beginsel is het een prachtige sport!
(Dit geldt ook voor de andere takken van paardensport hoor.)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:01

Leuk om te zien. Heb wel een vraagje over die foto waarbij je schrijft over de volte en een draver onder zadel.
Sturen jullie ze bewust over de binnenschouder de bocht in?
Kan het me wel voorstellen want je lijn blijft dan dichter bij de omheining en je bocht wordt kleiner.
Zou inderdaad een hoop verklaren bij de rijtechnische perikelen waar enkelen wel tegenaan lopen met dravers die gekoerst hebben!

Nogmaals, leuk om dit eens te zien!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:08

Klopt zeker hoor, ik vind het eigenlijk een bijna onmogelijke combinatie: topsport terwijl je gek bent op je paard... Er gaan dagen voorbij dat je echt moeite heb met die dunne lijn waar je dan op zit :) . Aan de andere kant loopt ze buiten, krijgt ze wisselende arbeid en de beste zorg... en zolang ze zelf zo hard willen heb ik het idee dat het best kan :)

Ik vind het vooral een sport waarin je intens verbonden moet zijn met je paard, je paard moet zich lichamelijk voor 110% geven, je moet je paard dus door en door kennen en elke verandering opmerken qua vorm, daarnaast ook nog eens proberen ze lichamelijk en geestelijk zo goed mogelijk te houden. Ik denk dat het in die zin is het de uitdagendste tak van sport die ik mij kan bedenken :) ... Als je besmet ben, kom je er niet snel meer vanaf :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:43

In bovenstaand filmpje ( is niet van mij hoor :) ) zie je goed hoe een draver op snelheid door de bocht gaat. In principe is het voor ons ideaal als dit zo ' recht' mogelijk gaat, des te schever/meer stelling ( naar welke kant dan ook ) het paard, des te groter de kans dat het paard in de knoop raakt met voorbeen/achterbeen en dat het in galop springt. Een paard kan gewoon rechtuit het handigst snel lopen ( een reden waarom jullie een paard op de volte trekken als hij hard wil ) , sommige banen hebben hele krappe bochten ( die op het filmpje is heel ruim) en daar springen dan ook veel paarden.

Ruby word hier in het vierde spoor gereden, met veel ruimte tussen haar en de railing. Een paard op snelheid valt altijd naar binnen, vandaar dat je haar dus met haar hoofd naar buiten stuurt om in hetzelfde spoor te rijden. Rijd je aan de railing dan is een paard vaak rechter.

In de koers hebben we twee stokken naast het paard lopen, deze kun je er dan bij pakken om te voorkomen dat het paard naar binnen valt ( ter vervanging van jullie been zeg maar? ) , je ziet de rijder dit met de binnenstok doen op het filmpje.

Ik vind het altijd een naar moment omdat je je been uit je voetsteun haalt, stok met je been pakt en op goed geluk hoopt dat je je been weer in de steun mikt :') . Je moet je paard dan ondersteunen maar hem ook weer niet teveel in een spoor dwingen waar hij ook niet lekker draaft, rijder in het filmpje doet het heel licht, echt om het naar binnen vallen te voorkomen.

Maar nee, buiging is op topsnelheid niet handig :o