[AR] Lizzy's 2de keer voor de kar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMoniek

Lizzy's 2de keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:58

En daar zit je dan, supertrots op de kar achter je superpaardje! :D

Na 2 jaar oefenen zat ik voor de 2de keer achter Lizzy! :+ Ze doet alsof ze het al jaren doet, ik kan nu al gewoon op de bok zitten, schrikt nergens van en kan nu al volledig stappen en draven!

Knap paardje! :)

(De foto's zijn niet echt goeie kwaliteit, ze zijn met de mobiel genomen.. maar het heeft gewoon iets :o)
Afbeelding
Afbeelding

Ben echt supertrots op dat peerdje *\o/*

xxxxxxxx

sharontucker

Re: Lizzy's 2de keer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:02

Wat een leuk ding! :)
Je borsttuig mag wel wat hoger.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:22

Leuk dat je bent begonnen met mennen :j
Alleen
xMoniek schreef:
e doet alsof ze het al jaren doet, ik kan nu al gewoon op de bok zitten

Dient er áltijd iemand op de bok te zitten, ook al staat je pony er net voor de 1e keer voor. Juist dán. Nooit een pony inspannen en laten staan of lopen zonder menner op de bok, dat is levensgevaarlijk.

Verder denk ik dat je idd een hele brave pony hebt. Helaas zit het tuig niet optimaal; met name het borsttuig hangt veels te laag, die moet echt wat omhoog. De broek mag ook wat hoger, de lange flappen aan het borsttuig (overige stuk v/d strengen die je niet gebruikt) zou ik vastzetten aan de borst met een touwtje, of laten inkorten, want dit is voor je pony niet prettig.

De wagen........ past eigenlijk niet bij deze pony. Nou ben ik hier zowiezo niet zo van weg, maar wagen is wel echt aan de grote en hoge kant voor deze pony. Pony staat ook te ver van de wagen af, en dan nog is het lamoen te lang. Lamoen zou ingekort moeten worden, pony strakker in de strengen en dus dichter op de wagen, en de uiteindes aan de voorkant van het lamoen naar buiten buigen, die prikken nu heel hinderlijk in haar nek als ze stelling/buiging aanneemt of een wending maakt.

Tenslotte mis ik iets héel belangrijks: de menzweep.

Persoonlijk lijkt het me een goed plan als je eerst ergens een mencursus en/of cursus koetsiersbewijs gaat volgen, en ook een beleerder voor je pony inschakelt....

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:40

Wat een leukerd, hoe groot is ze?

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:45

JoyCiej007 schreef:
Leuk dat je bent begonnen met mennen :j
Alleen
xMoniek schreef:
e doet alsof ze het al jaren doet, ik kan nu al gewoon op de bok zitten

Dient er áltijd iemand op de bok te zitten, ook al staat je pony er net voor de 1e keer voor. Juist dán. Nooit een pony inspannen en laten staan of lopen zonder menner op de bok, dat is levensgevaarlijk.

Verder denk ik dat je idd een hele brave pony hebt. Helaas zit het tuig niet optimaal; met name het borsttuig hangt veels te laag, die moet echt wat omhoog. De broek mag ook wat hoger, de lange flappen aan het borsttuig (overige stuk v/d strengen die je niet gebruikt) zou ik vastzetten aan de borst met een touwtje, of laten inkorten, want dit is voor je pony niet prettig.

De wagen........ past eigenlijk niet bij deze pony. Nou ben ik hier zowiezo niet zo van weg, maar wagen is wel echt aan de grote en hoge kant voor deze pony. Pony staat ook te ver van de wagen af, en dan nog is het lamoen te lang. Lamoen zou ingekort moeten worden, pony strakker in de strengen en dus dichter op de wagen, en de uiteindes aan de voorkant van het lamoen naar buiten buigen, die prikken nu heel hinderlijk in haar nek als ze stelling/buiging aanneemt of een wending maakt.

Tenslotte mis ik iets héel belangrijks: de menzweep.

Persoonlijk lijkt het me een goed plan als je eerst ergens een mencursus en/of cursus koetsiersbewijs gaat volgen, en ook een beleerder voor je pony inschakelt....

De menzweep was ik eigenlijk vergeten :oo
Kan dit karretje echt niet..? ik heb niet echt het geld om een nieuwe te kopen.......
&& voor dat borsttuig.. hebben ze ook borsttuig in mini-shet? en weet je toevallig waar je dit kan bestellen?

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:46

Pumi schreef:
Wat een leukerd, hoe groot is ze?

Uit me hoofd weet ik dat even niet, volgende keer als ik daar kom ga ik haar meten! :j

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:52

Tuig kan ik met deze foto's niet veel van maken. Knap dat andere wel advies durven te geven.

Tuurlijk kan dit karretje. Misschien wat kleine aanpassingen hier- en daar, maar ook dat durf ik met deze foto's niet te zeggen. Het is alleen niet bokt proef ;) Maar daar moet je je niet al teveel van aantrekken. Dat zijn alleen marathon- recreatiewagens.

Wanneer je 50 jaar terug gaat in de tijd zie je o.a. boerenwagens waar de paarden nog veel verder van de bok staan. Klein voorbeeldje maar, maar het geeft wel aan dat er al vele jaren (= decennia) diverse aanspanningen zijn die volgens velen hier op bokt helemaal verkeerd zijn ;)
Ik zeg echt niet dat vroeger alles goed was, maar vaak wordt er erg overdreven vwb wel en niet mag/ kan.

(ik vraag me wel eens af of mensen wel eens in de MenSport lezen of authentieke tochten bezoeken. Daar leer je heel veel van)

Waar ik het wel mee eens ben en wat ik wel met deze foto's kan zeggen is dat inderdaad de zweep mist en dat een stukje begeleiding (en dat kan prima een buurman/ vrouw met ervaring zijn) altijd goed is.

Veel plezier!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:00

Foto 1 is het borsttuig toch wel vrij duidelijk te zien, dat 'ie te laag hangt.

Uryanne, wat bedoel je met 'niet bokt-proof'? Krijgen we nu weer het 'ja maar jij/iedereen hier wil alleen maar Ideal tuig en dure marathonwagen zien'- argument? Want dat is nl. onzin.

Vind alleen de wagen te hoog voor de pony die er voor loopt. Het lamoen is overduidelijk veels te lang en er zit nauwelijks een voorschot op, zelfs een kleine pony als deze zou z'n been in de wagen kunnen leggen en dat lijkt me geen prettig idee.

TS: Zitten er geen gaatjes meer om het borsttuig nog wat hoger te hangen? Is er geen ruimte meer om nog wat gaatjes er bij te maken? Ideal verkoopt werkelijk ieder tuigonderdeel (hoe klein ook) los, maar een los borsttuig is best heel prijzig en zal waarschijnlijk meer kosten dan jou gehele tuig.

:') Op dat relaas over oude boerenwerktuigen en authentiek gerij ga ik maar niet in. Da's natuurlijk appels met peren vergelijken. En die mensen hebben dan ook nog eens járen aan kennis en ervaring.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:04

@JoyCiej007;
ik neem het woord Ideal niet in mijn mond ;)

Maar reageer eens op mijn stelling;
kijk eens wat verder terug in de tijd en lees eens wat vaker in de MenSport...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:16

Edit: nee nu niet nee, in het verleden wel vaker. Overigens heb jij je post aangepast terwijl ik m'n reactie al aan het typen was.

De Mensport valt hier al jaren iedere (wat is, 2 maanden?) op de mat, en wordt netjes van voor tot achter gelezen. Authentiek gerij...... ga ik regelmatig kijken en ja ja, heb al diverse malen zelf ook mee gereden op ritten waarbij óók 'moderne' aanspanningen welkom zijn.

Moet ik nader verklaren waarom ik de vergelijking tussen authentiek gerij en een pony (shet) die recreatief wordt gereden, nogal krom vind? Zoals gezegd; de mensen waar jij het over hebt hebben vaak járen en jaren aan kennis en ervaring. Die hebben het materiaal, die hebben een paard dat daar ook aan is gewend.

TS lijkt mij redelijk onervaren en de pony wordt nu net beleerd. Neem aan dat TS pony niet voor de sier voor de wagen zet maar er straks ook ritten mee wil rijden etc. en heden ten dage is het verkeer nu eenmaal ook een heel stuk anders.
Om de boerenaanspanningen van vroeger te vergelijken met recreatiemenners van nu, sorry maar dat vind ik echt appels met peren vergelijken.......

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:22

JoyCiej007 schreef:
Om de boerenaanspanningen van vroeger te vergelijken met recreatiemenners van nu, sorry maar dat vind ik echt appels met peren vergelijken.......

ik zal het doorgeven aan mijn kennis die aan die ritten meedoet met zijn boerenwagen ;) Denk toch dat hij zichzelf wel recreatiemenner noemt ;)

Punt wat ik wil maken;
ts begint net. Denk je nu echt dat ze marathonwedstrijden wil gaan rijden en aan tochten mee wil doen? Dat komt vanzelf wel, dan komt ze erachter (en wordt ze erop gewezen) dat een ander wagentje beter en comfortabeler is.
Om nu haar plezier 'te verpesten' door te zeggen 'koop eerst maar een andere wagen'. Beetje jammer....

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:50

JoyCiej007 schreef:
Foto 1 is het borsttuig toch wel vrij duidelijk te zien, dat 'ie te laag hangt.

Uryanne, wat bedoel je met 'niet bokt-proof'? Krijgen we nu weer het 'ja maar jij/iedereen hier wil alleen maar Ideal tuig en dure marathonwagen zien'- argument? Want dat is nl. onzin.

Vind alleen de wagen te hoog voor de pony die er voor loopt. Het lamoen is overduidelijk veels te lang en er zit nauwelijks een voorschot op, zelfs een kleine pony als deze zou z'n been in de wagen kunnen leggen en dat lijkt me geen prettig idee.

TS: Zitten er geen gaatjes meer om het borsttuig nog wat hoger te hangen? Is er geen ruimte meer om nog wat gaatjes er bij te maken? Ideal verkoopt werkelijk ieder tuigonderdeel (hoe klein ook) los, maar een los borsttuig is best heel prijzig en zal waarschijnlijk meer kosten dan jou gehele tuig.

:') Op dat relaas over oude boerenwerktuigen en authentiek gerij ga ik maar niet in. Da's natuurlijk appels met peren vergelijken. En die mensen hebben dan ook nog eens járen aan kennis en ervaring.

Hij kan helaas niet hoger.... Dus dat word een nieuw borsttuig kopen vrees ik :(

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:53

Ik heb het karretje van mensen 2 huizen verderop gekocht. Daar mennen ze veel en hebben veel ervaring.. Ik denk dat ik daar binnenkort langs ga om te vragen of ze me willen helpen met beleren, maar het probleem is dat ik in de winter geen weiland/bak iets heb om te oefenen zegmaar

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:53

Wat een leuke foto's!
Mijn zoontje van 5 wil ook heel erg graag een pony om te mennen.
Hij zal nog even moeten wachten maar het zal er ook zo ongeveer uit komen te zien.

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:54

Btw. Ik heb lizzy gemeten en ze is 91 cm

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:56

elkevdh schreef:
Wat een leuke foto's!
Mijn zoontje van 5 wil ook heel erg graag een pony om te mennen.
Hij zal nog even moeten wachten maar het zal er ook zo ongeveer uit komen te zien.

Leuk! Veel plezier alvast :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:00

xMoniek schreef:

Ik had al zo'n idee dat ze net wat kleiner is dan onze Humphy :j hij is al 14 jaar, dus helemaal uitgegroeid, hoe oud is Lizzy?

misschien kun je een foto maken van het borsttuig alleen kunnen we kijken of je er nog iets aan kan aanpassen om het voorlopig te kunnen gebruiken. Heb zelf ook een goedkoop tuig dat ik helemaal pas heb moeten maken met de gaatjes tang :o Als ik straks verder ben, komt er hopelijk een beter tuig. Ik zou zeker even bij de mensen van wie je de kar gekocht hebt langs gaan of vragen of ze bij jou langs willen komen om te kijken of alles goed zit en of ze nog advies hebben.

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:03

Pumi schreef:
xMoniek schreef:

Ik had al zo'n idee dat ze net wat kleiner is dan onze Humphy :j hij is al 14 jaar, dus helemaal uitgegroeid, hoe oud is Lizzy?

misschien kun je een foto maken van het borsttuig alleen kunnen we kijken of je er nog iets aan kan aanpassen om het voorlopig te kunnen gebruiken. Heb zelf ook een goedkoop tuig dat ik helemaal pas heb moeten maken met de gaatjes tang :o Als ik straks verder ben, komt er hopelijk een beter tuig. Ik zou zeker even bij de mensen van wie je de kar gekocht hebt langs gaan of vragen of ze bij jou langs willen komen om te kijken of alles goed zit en of ze nog advies hebben.

Lizzy is nu 4 jaar oud :) het borsttuig kan soiezo niet korter helaas.. Heb alles al geprobeerd

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:11

Het is heel moeilijk om spullen goed passend te krijgen op die kleine pony's, maar je zal hier waarschijnlijk toch echt een kleiner tuig nodig hebben want broek en borst moeten echt omhoog.
Als je naar de tweede foto kijkt zie je dat het lamoen een stuk breder is dan de pony, dit is aan de achterkant juist een voordeel, maar aan de voorkant hoort het lamoen smaller te worden en aan te sluiten op je pony. Ik denk dat iemand die een beetje handig is, het lamoen een stuk prettiger kan maken voor je pony, maar dan moet je wel goed weten wat je moet doen.

Menles nemen lijkt me zoiezo geen overbodige luxe.

Ik snap de vergelijking met authentiek materiaal niet zo. Ik ben regelmatig meegeweest op tochten en daar zie ik over het algemeen liefhebbers die hun materiaal op en top in orde hebben. Dat het gaat om authentiek gerij betekent ook niet dat de tuigen 100 jaar oud zijn, die zijn vaak in de oude stijl gemaakt, maar zeker van goede kwaliteit. De echte authentieke wagens horen ook goed onderhouden en gerestaureerd te zijn en dat zie je op de tochten zeker.

xMiriaammx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:07

Die meid doet haar best om alles goed te doen dus een beetje respect graag ? niet alleen maar zeiken enso.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:20

xMiriaammx schreef:
Die meid doet haar best om alles goed te doen dus een beetje respect graag ? niet alleen maar zeiken enso.

Heb je hier nou een account voor gemaakt? Mensen die hier de verbeterpunten aangeven doen dat alleen om haar verder te helpen.
Alle antwoorden die ik hier lees zijn goed onderbouwd en met respect.

Maar mennen is meer dan alleen een pony voor de wagen zetten, een goed passend tuig + wagen is toch wel een must.
Niet alleen fijner voor jezelf, maar ook voor de pony.

Leuke pony, TS, maar lees goed de antwoorden door en ga ermee aan de slag.

SemBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:51

Wat een kleintje :)
Maar het borststuk moet inderdaad een stuk hoger hangen.

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:05

SemBo schreef:
Wat een kleintje :)
Maar het borststuk moet inderdaad een stuk hoger hangen.

daar zat ik ook al lang aan het twijfelen, maar hij kan niet meer omhoog.. dus ben nu voor een nieuw borststuk aan het kijken alleen dat is echt ontzettend duur..

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:06

dus de kar kan zoieso niet...? Waarom precies niet? ;$
of als het tuig beter is maakt het dan niet uit?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:05

xMoniek schreef:
dus de kar kan zoieso niet...? Waarom precies niet? ;$

Ja, dat zou ik ook weleens willen weten? Er loopt een ander topic met daarin een 4- span shetjes welke net zo ver van de kar vandaan lopen. Daar word lovend over gedaan, dus die reden kan het bij de aanspanning uit dit topic niet zijn...

Vergelijking met authentiek maak ik niet direct. Welk punt ik wel wil maken was/ is, dat in het verleden (en nog steeds) diverse aanspanningen de revue hebben gepasseerd. Denk eens aan een coach; hoe hoog zit de koetsier daar wel niet boven zijn paarden? Denk eens aan een boerenwagen met kromme dissel. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden welke prima voldeden (en voldoen).

Ts heeft nergens aangegeven dat ze met haar aanspanning wil deelnemen aan wedstrijden of tochten. Ik snap daarom ook niet waarom er van die vervelende reacties komen op haar foto's?