[AR] sneeuwpret met dora

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lalocax

sneeuwpret met dora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 00:40

een paar weken geleden.. was ik met de shetlander Dora en een vriendin gaan sleeen
wat is dat lachen zeg.. echt geweldig haha hoewel het wel echt ijskoud was :brr:

Eerst maar even in de wei uitproberen voordat we de weg opgaan, Dora had het al vaker gedaan maar voor mij was het de 1ste keer
Afbeelding

Afbeelding
Dora vond het ook helemaal geweldig
Afbeelding

en jahoor we hadden de 2de slee bij opa gehaald dat gewissel waren we helemaal zat..
Afbeelding

Een geweldige dag was het hoop dat jullie de foto's ook leuk vinden
volgende jaar doen we het zeker over :o
xxx

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:46

Wat leuk :)
Hopelijk volgend jaar weer :D

Ik heb geen verstand van tuig, maar ik zie wel dat het borsttuig echt veel te laag hangt.

KimD

Re: sneeuwpret met dora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:51

Ja het borsttuig moet echt naar het andere uiterste qua gaatjes, en ik zou iets zoeken om de strengen hoog te houden.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:38

JITP -> AR-ITP

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:04

KimD schreef:
Ja het borsttuig moet echt naar het andere uiterste qua gaatjes, en ik zou iets zoeken om de strengen hoog te houden.

jaa normaal loopt ze voor de kar en heb je daar geen last van en we zijn er ook mee bezig geweest konden geen oplossing vinden maar als ze eenmaal loopt ging het prima

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:05

EskeGirl schreef:
Wat leuk :)
Hopelijk volgend jaar weer :D

Ik heb geen verstand van tuig, maar ik zie wel dat het borsttuig echt veel te laag hangt.

Ja dat klopt maar normaal loopt ze voor de kar en heb je daar geen problemen mee..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:38

Tuurlijk, als ze eenmaal trekt trekt ze wel. Maar het is voor haar zo veel harder trekken dan wanneer het borststuk op hoogte zit. Daarbij belast ze ook haar lijf verkeerd.. Dus dat zou ik eerst aanpassen voordat je het nog eens doet :)

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:41

Pluttersput schreef:
Tuurlijk, als ze eenmaal trekt trekt ze wel. Maar het is voor haar zo veel harder trekken dan wanneer het borststuk op hoogte zit. Daarbij belast ze ook haar lijf verkeerd.. Dus dat zou ik eerst aanpassen voordat je het nog eens doet :)

okeoke jaa bedankt normaal rij ik haar voor de sulky en dan heb je der geen problemen mee dan hangt het super
en het is ook niet mijn shetlander dus vandaar was ook mijn 1ste keer dat ik met de slee erachter ging

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:52

ik weet dat het tuig de laag hangt.. normaal rijden we haar voor de sulky en hangt het super maar met de slee is het toch iets anders we zijn ook bezig geweest met een oplossing zoeken maar niet gevonden..
het was ook mijn 1ste keer met de slee het is namelijk ook niet m'n eigen shetlander (m'n eigen paardjes zijn dit niet gewend)n

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:30

lalocax schreef:
ik weet dat het tuig de laag hangt.. normaal rijden we haar voor de sulky en hangt het super maar met de slee is het toch iets anders we zijn ook bezig geweest met een oplossing zoeken maar niet gevonden..
het was ook mijn 1ste keer met de slee het is namelijk ook niet m'n eigen shetlander (m'n eigen paardjes zijn dit niet gewend)n

Het kan niet zo zijn dat het borsttuig wél goed ligt als je haar voor de sulky hebt, maar niet goed ligt als ze voor de slee staat ingespannen. Als een borsttuig te laag hangt, dan hangt hij gewoon te laag, en dan maakt het voor de hoogte van het borsttuig echt niet uit wat je er achter hebt gespannen; of dat nou een sulky, slee, pallet, balk of iets is. Dit borsttuig hangt op deze pony gewoon écht veels te laag. En dus óók als je haar voor de sulky hebt.

En ja, daar heeft ze wel echt last van. Het is nl. niet de bedoeling dat de pony met schouders en bovenbenen trekt, maar ze moet echt met haar borst trekken. Hij hangt nu zo laag dat het borsttuig haar belemmert in haar bewegingen en druk geeft op hele verkeerde plaatsen.

Dus dat hij wel goed zou liggen als je met de sulky rijdt, sorry, dat is klinklare onzin ;)

Daar moet je dus wel écht even goed naar kijken. Borsttuig moet een heel stuk omhoog; toch wel meerdere gaatjes. Zitten die gaatjes er niet, dan moet je er even wat gaatjes bij (laten) prikken. Is daar geen ruimte voor? Dan betekent dat dat het tuig te groot is, en zal je een ander tuig moeten kopen.

Maar onderschat alsjeblieft niet het belang van dat een borsttuig op de juiste hoogte moet hangen!
Zo hoort hij te hangen:
Afbeelding

delabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:07

Wat is het toch altijd jammer als mensen leuk foto,s plaatsen dat dat altijd afgezeken moet worden met negatief commentaar dat is altijd zo jammer in de paarden sport de 1 weet het nog beter dan de ander .
Nou meiden het ziet er super leuk uit en wat het tuig betreft geen punt hoor ik zie dat de onderleger wat onder het borsttuig uit komt dus dat zal een ietwat vertekend beeld geven en als mensen hun foto,s laten zien met een welsh pony in het tuig voor een marathonkar denk ik gelijk gaan we appels met peren vergelijken. Heb zelf al heel wat jaren mijn koetsiersbewijs enkelspan men al heel war jaren met alles wat ik heb voor de kar mijn trekpaard fjord haflinger en ook een shetlandpony
Dus denk we'll dat ik er iets van weet en o ja heb ook de welsh. Van. Mijn zoon ooit beleerd doe niks in de sport. Alleen maar recreatief. Omdat. Ik. Daar dan niet dat. Commentaar. Van al die zogenaamde. Betweters hoeft. Aan tehoren meiden. Geniet vooral. Van je hobby. En. Laat ze maar kletsen grtz ik

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:27

Jullie hebben plezier gehad, brrr die sneeuw in je gezicht vind ik altijd vreselijk.

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 23:07

Letsdunit schreef:
Jullie hebben plezier gehad, brrr die sneeuw in je gezicht vind ik altijd vreselijk.

hahaha als je eenmaal lol heb voel je die kou niet eens meer joh

Rocky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:10

heb ik ook gedaan met m'n shet is echt leuk heahh :D

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 23:20

Rocky1 schreef:
heb ik ook gedaan met m'n shet is echt leuk heahh :D

Jaaa echt geweldigg !!!

Rocky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:38

Alleen ben ik gwn in de wei gebleven en niet de straat op gegaan :P

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 23:41

Rocky1 schreef:
Alleen ben ik gwn in de wei gebleven en niet de straat op gegaan :P

ow haha jaa bij ons kon het ook maar 1 dag de weg op daarna was alle sneeuw weggereden door de auto's

Rocky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:58

Okee bij ons lag er niet zo veel sneeuw op de weg maar wel super veel in de wei..

delabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:27

Kijk zo zie ik het graag gewoon mensen die elkaar hun pleziertje gunnen in hun hobby geweldig dames zo zie ik het graag hier geniet iik van grtz een ouwe rot

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:31

modoboma schreef:
Wat is het toch altijd jammer als mensen leuk foto,s plaatsen dat dat altijd afgezeken moet worden met negatief commentaar dat is altijd zo jammer in de paarden sport de 1 weet het nog beter dan de ander .
Nou meiden het ziet er super leuk uit en wat het tuig betreft geen punt hoor ik zie dat de onderleger wat onder het borsttuig uit komt dus dat zal een ietwat vertekend beeld geven en als mensen hun foto,s laten zien met een welsh pony in het tuig voor een marathonkar denk ik gelijk gaan we appels met peren vergelijken. Heb zelf al heel wat jaren mijn koetsiersbewijs enkelspan men al heel war jaren met alles wat ik heb voor de kar mijn trekpaard fjord haflinger en ook een shetlandpony
Dus denk we'll dat ik er iets van weet en o ja heb ook de welsh. Van. Mijn zoon ooit beleerd doe niks in de sport. Alleen maar recreatief. Omdat. Ik. Daar dan niet dat. Commentaar. Van al die zogenaamde. Betweters hoeft. Aan tehoren meiden. Geniet vooral. Van je hobby. En. Laat ze maar kletsen grtz ik

Of je nou recreatief rijdt, je pony 1x per maand een zondagsritje voor de wagen hebt of wedstrijden rijdt, maakt toch niets uit? Tuig moet toch gewoon goed liggen? Als jij je koetsiersbewijs hebt gehaald en blijkbaar zoveel ervaring hebt etc. etc. dan zie jij toch net zo goed als ieder ander (zelfs men-leken) dat het borsttuig gewoon echt te laag hangt? (ongeacht die onderlegger hangt hij nog steeds te laag).
Is dat dan afzeiken, als je heel rustig, netjes en respectvol de tip geeft: 'hang je borsttuig alsjeblieft wat hoger want nu is het voor de pony heel vervelend trekken'? Ik zie hier in dit topic nergens 'afzeikende' reacties...... Volgens mij zijn wij allemaal dieren/paardenliefhebbers, en hebben wij ook het beste met de beestjes voor. Dan is het alleen maar prettig als het tuig gewoon goed past en goed ligt. Je kan óók plezier hebben terwijl het tuig goed afgesteld is. Daar zal de pony in iedergeval een hoop meer plezier en comfort van hebben.

En denk je nou werkelijk dat ik die foto heb gepost met de insteek: 'kijk want ik heb een welsh en een marathonwagen'? Heb ook wel foto's van m'n shet nog voor een houten wagentje hoor, voor ik deze wagen had. Alleen geen goede foto van recht van voren bij de hand, waar je het borsttuig goed op de juiste hoogte kan zien hangen.

Waarom is dat appels met peren vergelijken? Het tuig van een shetje voor een recreatiewagen, sulky/slee what-ever hoort toch ook gewoon goed passend te zijn en goed te liggen? Dan maakt het tuig niet uit of je nou een shet met een sulky hebt of een welsh/kwpn/haflinger etc. etc. voor 'een marathonwagen'?
Sorry maar die redenering slaat werkelijk helemaal nergens op :roll:

TS: laat modoboma maar lekker kletsen := En als je de volgende keer met slee óf sulky gaat rijden, toch eventjes hoogte v/h borsttuig aanpassen, dan kunnen jij en met name de pony nog meer plezier samen beleven. ;)

delabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:52

Mens ga lekker vinger haken of zo en donder op met je gezeik zitten niet op mensen te wachten die hun pony,s afraggen in de marathon dat is pas dier onvriendelijk sorry dat is mijn mening. Ook een borsttuig wat tehoog zit is niet erg prettig voor jou pony hij zit nl op zijn lucht wegen nee dat is lekker meisje mij hoef je echt de les niet te komen lezen a vingerhaken doos

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 00:57

Iig bedankt.. Maar op de foto ziet het er idd anders uit
En met de sulky ligt die wel super omdat die dan ook aan de sulky
Zit nu gaan deze riemen aan de zeikant naar beneden vanwege de slee
Dus het ziet er allemaal iets anders uit op de foto, dan in het echt
En aan de sulky..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:58

:')
Welkom op Bokt trouwens.
Lekkere binnenkomer zo! :=

En ja; mijn borsttuig hangt idd vást veel te hoog. :)* Vond al dat mijn poow constant zo raar liep te hijgen en gierend adem te halen!
Joh, pak je theorieboek er eens ff bij, 'ouwe rot', kun je 't wel op de plaatjes zien. En kun je vast ook wel lezen dat eer een borsttuig echt de ademhaling wil belemmeren, hij wel héel hoog moet zitten. En dat je dat ook meteen merkt. En dat je eerder een borsttuig te laag hebt hangen, dan te hoog.

En de marathon: idd lekker afraggen. :j ~~}> Zweep erover en gaan met die banaan! Lekker flink in die mond rukken en plukken, héérlijk! :') _O-
Oh en de vetgates slaan wij gewoon over, want ja 't arme beestje loopt dan natuurlijk zó erg te hijgen en te gieren vanwege dat véeeeels te hoog hangende borsttuig, dat d'r tong gewoon halverwege de knieen hangt en ja, dát zal de dierenarts natuurlijk niet goedkeuren... die zijn er immers vanwege de diervriendelijkheid en het dierenwelzijn en ja, daar hou ik als raggende marathonrijder natuurlijk helemaal niet van.

:')
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 19-02-13 01:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:59

Nou TS, zo te zien heb je plezier met je pony :j

lalocax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 01:05

Nayomie schreef:
Nou TS, zo te zien heb je plezier met je pony :j

Jaa dat heb ik idd , leuk dat er nog leuke reacties op mijn topic komen haha