modoboma schreef:Wat is het toch altijd jammer als mensen leuk foto,s plaatsen dat dat altijd afgezeken moet worden met negatief commentaar dat is altijd zo jammer in de paarden sport de 1 weet het nog beter dan de ander .
Nou meiden het ziet er super leuk uit en wat het tuig betreft geen punt hoor ik zie dat de onderleger wat onder het borsttuig uit komt dus dat zal een ietwat vertekend beeld geven en als mensen hun foto,s laten zien met een welsh pony in het tuig voor een marathonkar denk ik gelijk gaan we appels met peren vergelijken. Heb zelf al heel wat jaren mijn koetsiersbewijs enkelspan men al heel war jaren met alles wat ik heb voor de kar mijn trekpaard fjord haflinger en ook een shetlandpony
Dus denk we'll dat ik er iets van weet en o ja heb ook de welsh. Van. Mijn zoon ooit beleerd doe niks in de sport. Alleen maar recreatief. Omdat. Ik. Daar dan niet dat. Commentaar. Van al die zogenaamde. Betweters hoeft. Aan tehoren meiden. Geniet vooral. Van je hobby. En. Laat ze maar kletsen grtz ik
Of je nou recreatief rijdt, je pony 1x per maand een zondagsritje voor de wagen hebt of wedstrijden rijdt, maakt toch niets uit? Tuig moet toch gewoon goed liggen? Als jij je koetsiersbewijs hebt gehaald en blijkbaar zoveel ervaring hebt etc. etc. dan zie jij toch net zo goed als ieder ander (zelfs men-leken) dat het borsttuig gewoon echt te laag hangt? (ongeacht die onderlegger hangt hij nog steeds te laag).
Is dat dan afzeiken, als je heel rustig, netjes en respectvol de tip geeft: 'hang je borsttuig alsjeblieft wat hoger want nu is het voor de pony heel vervelend trekken'? Ik zie hier in dit topic nergens 'afzeikende' reacties...... Volgens mij zijn wij allemaal dieren/paardenliefhebbers, en hebben wij ook het beste met de beestjes voor. Dan is het alleen maar prettig als het tuig gewoon goed past en goed ligt. Je kan óók plezier hebben terwijl het tuig goed afgesteld is. Daar zal de pony in iedergeval een hoop meer plezier en comfort van hebben.
En denk je nou werkelijk dat ik die foto heb gepost met de insteek: 'kijk want ik heb een welsh en een marathonwagen'? Heb ook wel foto's van m'n shet nog voor een houten wagentje hoor, voor ik deze wagen had. Alleen geen goede foto van recht van voren bij de hand, waar je het borsttuig goed op de juiste hoogte kan zien hangen.
Waarom is dat appels met peren vergelijken? Het tuig van een shetje voor een recreatiewagen, sulky/slee what-ever hoort toch ook gewoon goed passend te zijn en goed te liggen? Dan maakt het tuig niet uit of je nou een shet met een sulky hebt of een welsh/kwpn/haflinger etc. etc. voor 'een marathonwagen'?
Sorry maar die redenering slaat werkelijk helemaal nergens op
TS: laat modoboma maar lekker kletsen
En als je de volgende keer met slee óf sulky gaat rijden, toch eventjes hoogte v/h borsttuig aanpassen, dan kunnen jij en met name de pony nog meer plezier samen beleven.