[AR] Mijn nieuwe tuigen zijn binnen... Zitten ze goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Mijn nieuwe tuigen zijn binnen... Zitten ze goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:34

Gisteren mijn nieuwe combituigen op kunnen halen *\o/*
Meteen gepast natuurlijk. Was even spannend, want het goedkoopste was 2-span cob, maar mijn oudere merrie is in sommige dingen meer een full dan cob. Maar gelukkig is het schijnbaar een grote cob, want beide merries paste hem prima! Ik vind alleen de strengen erg kort (Katinka loopt bijna op de knuppels) dus ga denk ik nog wel vragen of ze die langer hebben..

Zit alleen te dubben of het borststuk van Ciara niet 1 gaatje lager moet.. wat vinden jullie?

Ciara:
Afbeelding

Katinka:
Afbeelding

Mooi he? :D

Alice13

Re: Mijn nieuwe tuigen zijn binnen... Zitten ze goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:37

Heel gaaf tuig, had ook het idee dat het net iets lager moet. (Eerst plaatjes gekeken en toen gelezen). Heb je die mogelijkheid wel?

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:39

heb van tuig niet veel verstand maar zit het borststuk niet te hoog volgens mij moet die lager zitten of heb ik dat verkeerd.
Wel een heel mooi tuig overigens

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:43

Ja, gaatjes genoeg (helemaal bij Ciara, de bovenste). Wil er vanmiddag mee rijden, even kijken hoe ze ermee lopen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:45

Ik zou ze een flink eind lager doen. Ze moeten toch een vlakke hand onder het borstbeen zitten? Volgens mij drukken ze zo de hals dicht.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:45

zit de broek van het eerste paard ook niet een klein beetje te ver naar voren? ik heb het idee dat het net een gaatje extra mag hebben.

verder een super gaaf tuig :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:48

Ik zou bij Ciara alleen de achterste halsriem een gaatje lager doen, zodat hij minder kantelt. Voor de rest zitten ze prima.
Vjestagirl: borsttuigen knellen over het algemeen niets dicht hoor, en veel te hoog zitten ze nooit. Te laag kan lelijke blessures opleveren.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:37

Je moet niet te hoog doen dan drukt het tegen de luchtpijp en telaag op de borstis de bewegingsvrijheid kleiner...

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:41

Sluit me aan bij Evelli.
Strengen lijken idd wel aan de erg korte kant (zijn die niet per ongeluk van een pony)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:44

KadySurkana schreef:
Je moet niet te hoog doen dan drukt het tegen de luchtpijp en telaag op de borstis de bewegingsvrijheid kleiner...

Je hebt zeker geen idee waar de luchtpijp zich ongeveer bevind? Die ligt namelijk niet aan de oppervlakte maar dieper in de hals.
Je moet wel hele rare fratsen uithaleb wil je de luchtpijp dichtdrukken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:47

Als je nu kijkt naar de lijn van de borst naar de strengen zie je dat er een hoek naar boven in zit. Dit moet één mooie rechte lijn vormen omdat je anders druk op de drager op de schoft zet. Zoals Evelli al zegt kun je dus het beste die tweede riem langer maken zodat het gedeelte zakt en een rechte lijn gaat vormen richting strengen. (Bij Katinka één gaatje, bij Ciara wel twee denk ik)
Bij paarden die zo gebouwd zijn is het altijd een beetje zoeken tussen genoeg schoudervrijheid en toch niet aan de bovenkant teveel belemmeren, en ik denk dat je daar zo aardig in geslaagd bent.

MrUlbe, dit tuig heeft duidelijk geen broek, het zijn strengdragers die je ziet en die verschuiven gewoon.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:34

Vjestagirl schreef:
Ik zou ze een flink eind lager doen. Ze moeten toch een vlakke hand onder het borstbeen zitten? Volgens mij drukken ze zo de hals dicht.

Misschien is het handiger dat ervaren menners antwoord geven op dit soort vragen. Dit leidt alleen maar tot misverstanden.
De borstriem hoort in de meeste gevallen een handbreedte BOVEN het borstbeen te zitten.
Bij paarden waarbij de hals diep uit de borst komt, wordt dan de schoudervrijheid teveel beperkt. Dan kan gekozen worden voor een ergonomische uitgesneden tuig
zoals bij onze Haf. http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Empathyborsttuig.jpg

De strengen lijken inderdaad te kort, dan komen je paarden te dicht op de wagen. Het borsttuig kan je het beste helemaal op maat maken als de paarden ingespannen staan, want de hoek met de strengen hangt ook af van de hoogte van de zwengen. Nu op de foto houdt je ze alleen vast.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:01

Hangt ervan af hoe lang het koppelstuk is wat aan de zwengen zit, kan nog best meevallen met die lengte van de strengen!

Verder denk ik dat je het anders bedoelt dan je het zegt want dat de schoudervrijheid beperkt zou worden als je het borsttuig een handbreedte boven het borstbeen doet klopt natuurlijk niet, dan zou de schoudervrijheid juist zeker voldoende zijn.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 04-07-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:03

horseyfries schreef:
MrUlbe, dit tuig heeft duidelijk geen broek, het zijn strengdragers die je ziet en die verschuiven gewoon.

Mijn excuses, je hebt helemaal gelijk. Ik had nog niet verder gekeken als mijn neus lang was :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:01

Ik vind ze qua hoogte netjes zitten. Zou bij de eerste wel de achterste halsriem 1 of 2 gaatjes naar beneden doen, moet je zelf even kijken hoe hij dan zit. Bij de onderste mag hij eventueel ook wel 1 gat lager. Verder vind ik ze netjes zitten, je ziet ze helaas veel te vaak te laag hangen en dan trekt niet prettig voor het paard.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:11

Dank jullie wel voor de reacties! Als ze ingespannen staan zal ik even nieuwe foto`s maken...

Heb nu de boel uit elkaar liggen, en voor 90% klaar met invetten.. Waarom wou ik ook alweer een leren tuig? :D Wat en rot werk.. maar echt hard nodig. Het leer had het rap nodig.. Zou toch denken dat ze voor die bijna 1400 euro de boel ook nog wel even in kunnen vetten :D

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:12

zo wie zo hoort de streng tussen de 2 singels te zitten..
dus tussen de binnen en buiten singel

bij je tweedepaard zit het borststuk stuk beter.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:24

De juiste dingen zijn hierboven wel genoemd, ik hoop dat je zelf ook weet welke tips juist zijn en welke niet. Het lijkt mij het handigst om met je instructeur de tuigen goed na te kijken, want je hoort zelf exact te weten hoe alles hoort te zitten voordat je gaat rijden. Lijkt mij dat je bokt daar niet voor nodig hebt.

Wel leuk dat je de foto's laat zien, het zijn echt super mooie tuigen! Nu nog foto's voor de wagen ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 23:02

Jaa, ik red me goed met de juiste tips :D
Foto`s en filmpjes komen er aan.. aan de hand daarvan ga ik het tuig verder afstellen..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:07

kiddokids schreef:

Het is een spantuig.... ;)

Alle dingen die gezegd moesten worden zijn denk ik wel gezegd. De kleur is mij persoonlijk wat te licht, maar begrijp dat je er blij mee bent!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 23:09

uryanne schreef:
kiddokids schreef:

Alle dingen die gezegd moesten worden zijn denk ik wel gezegd. De kleur is mij persoonlijk wat te licht, maar begrijp dat je er blij mee bent!

:D
Hij is door het invetten een paar tinten donkerder geworden (gelukkig) :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 23:44

Nou vanavond een klein rondje gemend.. Strengen zijn veel te kort, nu alleen maar gestapt dat ging, was alleen om te kijken of de rest wel goed was of er nog meer bijbesteld moet worden.
De hoofdstellen zijn mijn oude nog. Ik heb de nieuwe liggen maar met oogkleppen, bakstukken zonder kleppen zijn besteld.

Eerst maar de foto`s:

Vanaf de kar:
Afbeelding

Van voren:
Afbeelding

Ciara:
Bij haar ga ik hem bij de singel 1 of 2 gaatjes laten zakken, achterste van de halsriem waarschijnlijk ook eentje zakken
Afbeelding

Katinka: Die vind ik eigenlijk wel goed zitten :D
Afbeelding

En 2 korte fimpjes:

En ja, deze paden hebben wij op enkele minuten rijden :D *\o/*
(daarom ben ik ook van Lelystad naar Drenthe verhuisd :D )

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:06

uryanne schreef:
kiddokids schreef:

meen je dat nou had ik nog niet gezien :D :D :D }> }> dacht dat het 2 de zelfde paarden waren

maar die strengen moet volgens mij ergens tussen
kan geen duidelijk plaatje vinden van 2 spantuig hoe dat zit

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:32

De buitensingel zit zo echt goed, kan ook niet anders want de strengendragers die van het schoftje door lopen naar de buitensingel zitten aan de strengen vast

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:36

kiddokids schreef:
meen je dat nou had ik nog niet gezien :D :D :D }> }> dacht dat het 2 de zelfde paarden waren

maar die strengen moet volgens mij ergens tussen
kan geen duidelijk plaatje vinden van 2 spantuig hoe dat zit

Het kan zijn dat dit een revolutonair soort tuig is, maar bij een spantuig lopen (zoals Romy_tessa al schrijft) de strengen niet tussen 2 singels door. Wellicht kan ts een foto maken van de gespen?