[AR] Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 23:28

Hoi hoi,

Het is alweer een hele poos geleden dat er een topic was over Bobar. Er is weer veel gebeurt ondertussen. Voor de mensen die Bobar kennen, die weten dat het een moeilijke pony is. We zijn aankomend november met tussenposen al 2 jaar bezig hem voor de wagen te krijgen. Ik werd er moedeloos van en heb nog 1 keer hulp gezocht.

Deze keer kwam ik in de draver wereld terecht. Onze buurman, en een drafman in hart en ziel zag de uitdaging in Bobar en wilde mij met alle liefde helpen. Hiervoor ben ik hem eeuwig dankbaar! Wat is er nu al een wereld voor mij open gegaan!

Even voor de mensen die Bobar niet kennen. Bobar is een 16 jarige paint ruin. Hij is al een hele poos niet meer onder het zadel door een rugblessure en eigenlijk heb ik gezworen nooit meer te rijden met hem. Toen de optie mennen viel, werd ik laaiend enthousiast. Dat leek mij nou leuk. Men bewijs gehaald, pony laten beleren, kar aangeschaft. En gaan met die banaan,... Helaas was het maar zo simpel,.... Boobs ging aan de klepper, werd onbestuurbaar en ik was einde raad.

Na lang dokteren kwam buurman met deze optoming:
[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/foto.JPG[/img]

Dit leek heel goed, tot afgelopen week. Bobar is toen LETTERLIJK verstijft van angst. Koeien in combinatie met een meningsverschil over links (Bobar) en rechtsafslaan (wij). Er knapte iets bij hem en hij deed geen stap meer,.... Terwijl we daarvoor ruim een uur door het bos getourt hebben zonder problemen. Zelfde heenweg als terugweg. Nieuw probleem dus,....

Na wat brainstorm werk kwam buurman met het mega idee. Bobar heeft een blauw oog en een bruin oog. Zijn blauwe oog is niet blind, maar ja, hoeveel ziet hij er wel mee en hoeveel niet?? Misschien ziet hij wel schimmen en wat is er nou enger voor een paard dan schimmen zien?? We zouden dat oog natuurlijk helemaal blind kunnen maken,... Maar hoe???

Nou zo:
[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/foto2.JPG[/img]

Eerst even met Boobs aan de hand gewandelt en daarna het bos in. Wat een wereld van verschil!
Vandaag ben ik dus voor het eerst zonder buurman, maar met Iris (Roskur@bokt) het bos in geweest. We hebben een leuk rondje van 14km in anderhalf uur gereden. Samen hebben we genoten van de omslag van Bobar, wat een wereld van verschil. Zo braaf, zo dapper, niet meer bang, super controleerbaar.
We zijn er uiteraard nog lang niet, maar wel weer een heeeeeel eind in de goeie richting!!
Genoeg gekletst, hierbij de foto's!

[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/P1030703.JPG[/img]

[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/P1030712.JPG[/img]

[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/P1030713.JPG[/img]

[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/P1030714.JPG[/img]

[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/P1030717.JPG[/img]

[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/P1030718.JPG[/img]

[img]http://blijderveen.homeserver.com/Suzan/bokt/mentopic/P1030720.JPG[/img]

En nog een aantal bewegende beelden:

Nog een aantal dingen om uit te leggen:
- Het bit wat Bobar in heeft is een scheeflopersbit. Hierdoor heb ik een beter stuur. Is een zeer vriendelijk bit, zonder hefboomwerking naar beneden. Alleen een lichte hefboomwerking naar opzij. Dit allemaal om de veiligheid en stuurbaarheid te verhogen
- Verder heeft hij een soort martingaal om, om te voorkomen dat hij zijn hoofd in de lucht kan steken en het op een sprinten kan zetten
- Zijn oogkap lijkt mij duidelijk uitgelegt hierboven
- We mennen in Epe en omgeving

Meer vragen, stel ze gerust!
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 06-08-11 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast op verzoek

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:41

Hij heeft toch een "gewoon" blauw oog? Daar zien ze normaal gesproken echt niet minder mee dan met een bruin oog.

Ik weet dat mijn opa dat vroeger ook wel eens deed als een paard schrok van bv auto's om hem tijdelijk aan die zijde aan 1 oog blind te maken.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-08-11 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:41

Fijn dat het op deze manier aan lukken is!

Mag ik vragen wat voor teugels je hebt?

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:47

volgens mij zijn dat teugels die ze op de renbaan ook gebruiken ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 23:50

Brainless schreef:
Hij heeft toch een "gewoon" blauw oog? Daar zien ze normaal gesproken echt niet minder mee dan met een bruin oog.

Ik weet dat mijn opa dat vroeger ook wel eens deed als een paard schrok van bv auto's om hem tijdelijk aan die zijde aan 1 oog blind te maken.

Klopt, normaal gesproken is dit waar. Helaas heb ik hem al eens laten nakijken toen ik hem nog reed, omdat hij ook onder het zadel soms wat vreemd gedrag vertoonde mbt wat hij zag. Je kunt nu bijna je vinger in zijn oog steken, zonder dat hij reactie geeft. Zijn zicht lijkt dus echt wel minder dan 100%. Een paard met normaal zicht zou zo'n kap als deze NOOIT accepteren.
Stap zelf maar eens achter het stuur met 1 oog afgeplakt. Wedden dat je dit snel ongedaan wilt hebben en hier juist niet rustiger van wordt,... Het was een probeersel en het werkt geweldig!

Rhine_ schreef:
Fijn dat het op deze manier aan lukken is!

Mag ik vragen wat voor teugels je hebt?

Dat mag, dit zijn leidsels die ze gebruiken in de drafsport. Die lussen kun je gewoon vastpakken en ik moet zeggen dat ze mij erg goed bevallen en ze zelf op den duur zeker ga aanschaffen.

askazita schreef:

Klopt, in de drafsport worden deze gebruikt :j

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:02

Wat fijn Suzan dat je weer gewoon op pad kan gaan met Bobar, dit is dus de oplossing van alle problemen, als buurman er niet was geweest had je minder plezier aan een menritje gehad.

Veel kilometers gaan maken hoor, je hebt wel wat in te halen. ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 05:53

Mooie omgeving om te mennen. Aparte oplossing: als het werkt, werkt het.

Wat mij wel opvalt, is dat je kar behoorlijk veel geluid maakt. Zeker in de stap kraakt en piept de wagen. Misschien helpt het ook voor het paard om de wielen/vering te smeren, zodat de kar minder luidruchtig is. Als is het maar om te genieten van de mooie rustige omgeving.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 06:55

super suzan, zou boobs het nu dan eindelijk onder de knie hebben!?
ik juich voorzichtig *\o/* (nog niet te hard, want met boobs weet je het maar nooit) :=

Anoniem

Re: Kapitein 1 oog; een SUPER oplossing gevonden! Bobar in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:30

Oh wat super Suzan! Wat heerlijk dat je de oplossing voor jullie gevonden lijkt te hebben en Bobar en jij nu fijn op pad kunnen! :):)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:34

Suzan_bobar schreef:
askazita schreef:

Klopt, in de drafsport worden deze gebruikt :j

:j Ladderlijnen. Leuk dat je zo een oplossing hebt gevonden!

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:57

leuk dat je hem eindelijk voor de wagen hebt gekregen
hij lijkt wel een ridderpaard met die kap en vliegendeken :D
wel een handige oplossing om het stuk voor zn oog af te plakken
nog veel plezier en vele kilometers

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:59

En toch, als je zo'n circus nodig hebt om je paard voor de wagen te kunnen zetten vraag ik mij af, doe je dit nu om met zijn 2en lol te hebben of wil je wanhopig proberen te bewijzen dat je paard voor de kar kan staan? Maanogen hebben enkelt een andere vorm van pigment, dat ze er blind aan zijn is een eeuwenoud broodje aap verhaal. Bij veel paarden kun je met je vinger dicht in de buurt komen voordat ze knipperen, en mocht hij werkelijk een afwijking hebben aan 1 oog, wie zegt dat hij dan aan dat andere oog 100% ziet? Ik vind het persoonlijk not done om een paard praktisch blind te maken (en ja dat doe je door 1 oog af te plakken en ook nog eens zo'n grote oogkap op te zetten. Je weet dat een paard recht vooruit een blinde vlek heeft zitten?

Ik snap dat je graag nog met je paard aan de gang wilt gaan, maar persoonlijk zou ik eerst vertrouwen in elkaar zien te krijgen in plaats van zoveel te knutselen dat je hem ernstig in zijn vrijheid en zicht beperkt.

Je hebt wel een waanzinnig mooi paard.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:21

Caira: voor je verder Susan's werkwijze de grond intrapt, moet je de voorgeschiedenis lezen. Pas wanneer je het HELE verhaal kent, mag je een oordeel vormen. Dat geeft nu geen pas!
Suus: ga zo door! Bobar went er wel aan en jullie kunnen eindelijk naar buiten zonder "ezelmodus".

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:25

Heb ik gedaan Sandrina, en daarin was ze altijd zo vol liefde en lof over haar paard dat deze vorm van dwang mij echt verbaast. Een paard dusdanig in zijn beweging en gezichtsveld beperken vind ik persoonlijk niet fair tegenover het dier. Ook ik ben ooit deze weg bewandeld, omdat ik mijn paard naar mijn wensen wilde aanpassen, nu ik het omgedraaid heb en mij aan de wensen van mijn paarden heb aangepast is er een wereld voor mij open gegaan.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:41

Ik zie het niet als dwang. Ik aanschouw ook geen dwang. Susan kennende zal deze methode zeker niet dwingend zijn opgelegd. Je hoeft/kunt Bobar niet iets opdringen, dat gaat ie in verzet. Als ie zo loopt voor de kar als op de filmpjes dan is dat alleen maar het einde van een tweejaar durende zoektocht om met Bobar leuke dingen te gaan doen. Zo zie ik het. Susan wil alles uitproberen met als enige voorwaarde: Bobar moet het fijn vinden en kijk naar de filmpjes: dat doet ie. (Anders zou ze geen meter van de erf komen)

Het is fijn voor je dat jij in jouw overweging een andere weg hebt gekozenen je daarin kunt vinden, maar daar kan je Susan/Bobar niet meer vergelijken.
Iedere combinatie is een andere.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:32

Ik vind het super voor je dat je nu met je paard aan de gang kan. En hij loopt er eigenlijk ook wel heel ontspannen bij. Zeker na de verhalen over Bobar is dit een wereld van verschil.

Maar ik vind het ook wel beetje dubbel. Ik zelf zou nooit zover gaan om toch te kunnen rijden. Gewoon omdat dan voor mij de lol er af is. Maar jij kent je paard als geen ander, en als dit goed voelt voor beide, moet je zeker lekker zo doorgaan.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:36

Dapper schreef:
Wat fijn Suzan dat je weer gewoon op pad kan gaan met Bobar, dit is dus de oplossing van alle problemen, als buurman er niet was geweest had je minder plezier aan een menritje gehad.

Veel kilometers gaan maken hoor, je hebt wel wat in te halen. ;)

Zonder buurman was Bobar een grasmaaier geworden of waren we verongelukt in het bos ;) Dus ik ben hem eeuwig dankbaar. Ook als het nog niet helemaal goed lijkt, dan weet ik zeker dat het nu goed gaat komen! Bobar is zo anders!

janouk schreef:
Mooie omgeving om te mennen. Aparte oplossing: als het werkt, werkt het.

Wat mij wel opvalt, is dat je kar behoorlijk veel geluid maakt. Zeker in de stap kraakt en piept de wagen. Misschien helpt het ook voor het paard om de wielen/vering te smeren, zodat de kar minder luidruchtig is. Als is het maar om te genieten van de mooie rustige omgeving.

Klopt, ik moet de zweng nog even smeren. De rest van de wagen heb ik al gehad, maar de zweng piept erover. Gelukkig maakt Boobs zich niet druk om geluid :D

amy_leftover schreef:
super suzan, zou boobs het nu dan eindelijk onder de knie hebben!?
ik juich voorzichtig *\o/* (nog niet te hard, want met boobs weet je het maar nooit) :=

Ik juich voorzichtig met je mee, maar heb voor het eerst het gevoel dat we nu echt de goeie richting in zijn geslagen!

Caira schreef:
En toch, als je zo'n circus nodig hebt om je paard voor de wagen te kunnen zetten vraag ik mij af, doe je dit nu om met zijn 2en lol te hebben of wil je wanhopig proberen te bewijzen dat je paard voor de kar kan staan? Maanogen hebben enkelt een andere vorm van pigment, dat ze er blind aan zijn is een eeuwenoud broodje aap verhaal. Bij veel paarden kun je met je vinger dicht in de buurt komen voordat ze knipperen, en mocht hij werkelijk een afwijking hebben aan 1 oog, wie zegt dat hij dan aan dat andere oog 100% ziet? Ik vind het persoonlijk not done om een paard praktisch blind te maken (en ja dat doe je door 1 oog af te plakken en ook nog eens zo'n grote oogkap op te zetten. Je weet dat een paard recht vooruit een blinde vlek heeft zitten?

Ik snap dat je graag nog met je paard aan de gang wilt gaan, maar persoonlijk zou ik eerst vertrouwen in elkaar zien te krijgen in plaats van zoveel te knutselen dat je hem ernstig in zijn vrijheid en zicht beperkt.

Je hebt wel een waanzinnig mooi paard.

Kijk ieder zijn ding natuurlijk. Een vorm van dwang werkt echt niet, zoals Sandrina ook al aangeeft. Bobar slaat af en hij doet ECHT niets meer voor je! We zijn al meer malen het erf niet af gekomen. Er is zelfs een artikel geschreven schijnt (ik ben ernaar opzoek, vind het zelf ook erg interessant natuurlijk) Over paints en appaloosa vooral, die blauwe ogen, maanogen en zelfs bruine ogen bijziend hebben. Wat inhoud dat ze dichtbij goed zien, maar iets in de verte een waas wordt. Ik zeg ook niet dat hij blind is, want dat is hij niet. Maar iets maakt hem zo bang, want dat was hij eerder,... dat hij aan de loop gaat. Nu loopt hij aan een lange leidsel in het bos met de oortjes erop. We genieten samen!
Toen zijn rugblessure werd geconstateerd heb ik PER DIRECT het zadel verkocht. Nooit meer rijden en Boobs blijft. Dus zeg mij aub niet, dat ik niet naar mijn paard luister. Ik hoef niemand wat te bewijzen, wat ik wel wil, indien verantwoord mogelijk, is genieten met mijn paard in het bos. We zijn allebei gek op het bos namelijk. Buurman was mijn laatste hoop en heeft mij helemaal gelukkig gemaakt!

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D Uiteraard zal ik op den duur kijken naar een wat mooiere oplossing. Dit is echter puur om te bevestigen dat dit de oplossing is. Dus als iemand nog creatieve oplossingen weet om het voor het oog ook mooi te maken?? Houd ik mij aanbevolen :D
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 07-08-11 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: op verzoek naam verwijderd

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:43

Je zegt het precies goed, buurman heeft JOU gelukkig gemaakt, voor je paard is dit absoluut geen pretje. Maar meid prima, als jij ZO graag wilt bewijzen dat het kan moet je het gewoon lekker doen. Schilder een leuk gezichtje erop en gaan met die banaan. Maar zeg niet dat je dit voor je paard doet, want dat maak je mij niet wijs.

Een artikel aanhalen is leuk, maar heb jij wel laten checken hoeveel zicht hij heeft? En of hij voldoende zicht heeft voor dat kleine beetje dat hem nog rest?

De oren erop zetten is logisch, jij neemt hem bijna zijn hele zicht weg, hij zal zijn oren hard nodig hebben om de omgeving te scannen.

Ik heb al meerdere pb's gehad van mensen die dit niet in het topic durven te zetten, maar sorry ik neem geen blad voor de mond.

Plezier met je paard is geweldig, maar als ik mijn paard daar zo voor zou moeten beperken in zicht en bewegingsvrijheid om er iets mee te kunnen doen zou ik me toch eens achter de oren krabben of ik het welzijn van mijn paard op de eerste plaats had staan.
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 06-08-11 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:43

Ik ben het wel een beetje met Caira eens. Als je dit allemaal moet doen om je doel te bereiken, voor wie doe je het dan? Verder weet ik natuurlijk niet hoe hij IRL is, ik oordeel alleen op wat ik nu zie en heb gelezen. Van de eerste foto word ik ook echt niet blij, waarom zoveel riemen en gedoe?

Maargoed, jij kent je paard beter dan wij vanaf een schermpje. Ga je altijd zo mennen of wil je na een tijdje weer proberen om 2 ogen open te laten? :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:52

lastig schreef:
Ik vind het super voor je dat je nu met je paard aan de gang kan. En hij loopt er eigenlijk ook wel heel ontspannen bij. Zeker na de verhalen over Bobar is dit een wereld van verschil.

Maar ik vind het ook wel beetje dubbel. Ik zelf zou nooit zover gaan om toch te kunnen rijden. Gewoon omdat dan voor mij de lol er af is. Maar jij kent je paard als geen ander, en als dit goed voelt voor beide, moet je zeker lekker zo doorgaan.

Daarom dat het ook met tussenposen is gedaan. Ik heb de lol er meer malen af gehad. Zelfs al eens geroepen wat Boobs in Nijkerk op zou brengen. Veel verdriet van hem gehad. En toch ben ik blij dat ik buurman de kans heb gegeven. We hadden het er zo over dat ik er klaar mee was en Boobs maar grasmaaier moest worden toen hij zich aanbood. Zijn manier van trainen past super bij Boobs. Hij is relaxt, laat hem in zijn waarde. Zo hoort dat bij Bobar :j
En ja, ik weet dat het gekkenwerk is, maar ja, ik heb geen eigen ander paard. De financiele middelen en de ruimte niet,.... Dus tja, wat doe je dan? Genieten van je eigen pony met grondwerk en wandelen. Mee naar massage clinics. Verdriet hebben dat niemand zijn gedrag kan verklaren.
Hij lijkt nu gewoon rust te vinden, omdat hij misschien wel geen schimmen meer ziet. Helaas kunnen we hem moeilijk een bordje met letters op laten lezen om de waarheid te achterhalen.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:54

[quote="H_Nalanta"]Ik ben het wel een beetje met Caira eens. Als je dit allemaal moet doen om je doel te bereiken, voor wie doe je het dan? Verder weet ik natuurlijk niet hoe hij IRL is, ik oordeel alleen op wat ik nu zie en heb gelezen. Van de eerste foto word ik ook echt niet blij, waarom zoveel riemen en gedoe?

Maargoed, jij kent je paard beter dan wij vanaf een schermpje. Ga je altijd zo mennen of wil je na een tijdje weer proberen om 2 ogen open te laten? :)[/quote]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:55

H_Nalanta schreef:
Ik ben het wel een beetje met Caira eens. Als je dit allemaal moet doen om je doel te bereiken, voor wie doe je het dan? Verder weet ik natuurlijk niet hoe hij IRL is, ik oordeel alleen op wat ik nu zie en heb gelezen. Van de eerste foto word ik ook echt niet blij, waarom zoveel riemen en gedoe?

Maargoed, jij kent je paard beter dan wij vanaf een schermpje. Ga je altijd zo mennen of wil je na een tijdje weer proberen om 2 ogen open te laten? :)

Ik wil het voorlopig zo laten. Dit voelt goed. Zijn goeie oog wil ik nog verder open laten strax. Maar deze kap is niet van mij dus kan ik die ook niet verbouwen ;) Als dit goed blijft gaan, haal ik zelf een mooie kap en ga ik die verbouwen. Zodat hij met zijn goeie oog eigenlijk alles kan zien. Zijn blauwe oog laat ik dicht. Hij lijkt daar zelf zoveel relaxter door. Waarom zou ik mijn pony doodbang maken, terwijl er zo´n simpele oplossing is?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:57

H_Nalanta schreef:

Ik wil het voorlopig zo laten. Dit voelt goed. Zijn goeie oog wil ik nog verder open laten strax. Maar deze kap is niet van mij dus kan ik die ook niet verbouwen ;) Als dit goed blijft gaan, haal ik zelf een mooie kap en ga ik die verbouwen. Zodat hij met zijn goeie oog eigenlijk alles kan zien. Zijn blauwe oog laat ik dicht. Hij lijkt daar zelf zoveel relaxter door. Waarom zou ik mijn pony doodbang maken, terwijl er zo´n simpele oplossing is?
En die eerste foto was de eerste optoming. Je moet ergens beginnen met een onbekend paard. De meeste riemen zijn in het bos ook al los gehaakt toen Boobs rustig was hoor. Maar veiligheid voor alles natuurlijk. Ik weet wat hij kan doen in het bos, maar ik voel nu ook dat hij het gewoon niet meer doet. De spanning is eraf, de relaxtheid is er!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:00

Oke, bedankt voor je uitleg! :j
Als je dit goed vind voelen en je paard is er relaxt onder moet je vooral doen wat je zelf denkt dat goed is. Jij bent er bij wij niet. Wel fijn dat je nu een manier gevonden hebt die voor jullie beiden werkt. :D

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:01

Je kan er lang en kort over praten......Het werkt en het paardje is er duidelijk blij mee _/-\o_ Dat je daar dan zelf ook blij van wordt,dat mag!
Nog vele km toegewenst +:)+