suzotje schreef:Ja wat heb ik aan andere mensen die met dravers mennen. en de marathon hoeft ze van mij niet 100% in de goede stelling te lopen, zolang ze maar ervaring op doet. Er zijn zoveel paarden in de marathon die thuis super in de aanleuning lopen, en op zo'n wedstrijd worden ze daar heel erg heet en daar zie je niets meer van terug. Ik verwacht toch ook niet van haar dat ze keihard door die hindernissen heen gaat, dit is nog maar het begin!
Nounou, ietsje minder mag ook wel hoor. Dacht dat je het wel leuk zou vinden om meer topics van mensen met dravers op AR te zien, daarbij kan je daar zeker wat van leren. Wat je daar aan hebt? heel veel dus.
Verder ga ik wel met WendyBZ mee; 'ja maar het is een draver', 'ja maar ze kan dit nog niet goed wánt het is een draver'. Apart dat veel 'dravermensen' er een hekel aan hebben als er vooroordelen over dravers bestaan, maar als ze er zelf mee aan de gang gaan wordt alles afgedaan met excuses 'ja maar het is wel een draver'.
En dat idee heb ik bij jou idd ook een beetje.
Daarbij zijn er genoeg dravers die prima correct getraind zijn en zelfs een super dressuurproef weten af te leggen, of die leuk kunnen meekomen in de mensport. En natuurlijk hoef jij je paard echt geen topdressuurknol te maken, maar voor ieder paard, jong oud, shet/KWPN/Draver/Fjord whatever geld dat het wel heel belangrijk is dat éérst de basis er goed in zit.
suzotje schreef:Jaa dat hebben ze ook, en ik werk daar ook aan en ik schuif het niet op haar af, alleen dat is de reden waarom ze soms de stelling niet goed aan neemt. Omdat ze de de stelling niet aanneemt is dat dan maar een reden om geen marathon te rijden, terwijl ze dat verschrikkelijk leuk vind?

Dat laatste zou ik bijna volmondig met 'ja' willen antwoorden. Je kan niet van je paard verwachten dit soort 'fratsen' uit te halen als de pure basis er nog niet eens in zit; je hebt het er over dat je nog niet snel rijdt, dat dit pas 'het begin' is. Dit is niet het begin, het begin ligt bij de basis, en die zit er nog lang niet in. Hoe wil je in godsnaam harder gaan en scherper wenden als het paard op deze manier als een plank door de bocht gaat en zich helemaal laat vallen in de wending? Dan rijdt je op een gegeven moment je paard kapot.
Jij bent degene die voor een draver heeft gekozen, jij hebt er ook voor gekozen om daarmee indoors te rijden. Dan ben jij ook degene die moet zorgen dat het paard goed voor elkaar is en de basis er goed in zit, alvorens dit soort dingen van het paard te vragen. Dat heeft niets met draver zijn te maken; jonge paarden die nog niet goed de basis onder de knie hebben gaan óók op deze manier de bocht door. Maar ga je daarmee direct maar de sport in? Nee, die geef je eerst de basis mee, je werkt aan stelling en buiging, het maken van wendingen, en als dat goed gaat dán kan je dit soort dingen van je paard gaan vragen.
En wil je haar dan ook nog eens bestraffen voor de dingen die ze niet goed doet? Het paard heeft het nooit geleerd, jij bent degene die daar voor moet gaan zorgen, en dan bestraf je haar daar ook nog eens voor?
Shetten rijd ik zelf ook mee; je weet zelf van shetten ook wel dat hun bouw vaak niet echt mee zit, en dat ze daarom doorgaans meer problemen hebben met nageeflijk lopen, uitstrekken en dat soort dingen. Maar dat wil niet zeggen dat ze het ook niet kunnen leren. Daar moet je zelf mee aan de gang, en ja soms kost dat wat meer moeite dan een paard wat meer prestatiegericht en sportgericht is gefokt. Nou prima, dat is toch je eigen keuze?
Dravers zullen er idd niet op getraind worden om goede wendingen te maken, maar jíj bent degene die met deze draver deze sport wil beoefenen, dan zorg je toch dat dat voor elkaar komt? Het kost wat meer werk misschien, maar dan heb je ook wat. Daar zal je wel tijd in moeten steken, voor niets gaat de zon op. Springen, marathons rijden e.d. vergt wel degelijk een goede dressuurmatige basis; zonder dressuur geen springparcours of marathon, dressuur is toch echt de basis van alles. Mijn shet heeft ook niets met dressuur, maar als ze kegeltjes ziet wordt ze helemaal enthousiast. Dan nemen we die dressuurtrainingen zo nu en dan maar voor lief; om op een goede manier door die kegeltjes te komen, zal ze toch juist moeten leren wenden. En anders geen menwedstrijden, heel simpel.