[AR] Draver in de marathon, super trots!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suzotje

Draver in de marathon, super trots!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:18

Hallo bokkers,

Over het algemeen reed ik altijd 2span shetlanders met de marathon, maar voor de indoor had ik nooit echt een goed 2span. Ik wist dat onze grote pony (draver) voor de wagen kon, maar ik was daar nooit zo van gecharmeerd. Tot ik gewoon een keer het lef had om haar voor de wagen te zetten, en ze bleek voor een draver eigenlijk verschrikkelijk goed te zijn in marathon. Dit is onze 2e marathon wedstrijd en eigenlijk vind het ik het wel goed uitzien, dus dat beloofd nog wat voor later. Ze vind het ook onwijs leuk, en dat is natuurlijk het belangrijkste!

Genoeg gepraat, hier de 2 filmpjes van afgelopen vrijdag:

http://www.youtube.com/watch?v=e1OT4LhrEYA

http://www.youtube.com/watch?v=d9Qfmyqm6xc

Veel kijkplezier :+

tips en complimenten zijn altijd welkom!

p.s. even voor de duidelijkheid, in het 2 filmpje komt mijn paard omhoog. Ziet er gevaarlijk uit, maar ik ben het nu onderhand van haar gewent!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:26

Persoonlijk vind ik het er eigenlijk niet echt heel lekker uit zien.... je ziet duidelijk dat ze er nog moeite mee heeft, vooral in de wendingen, dan valt ze haast stil en ze gaat ook met veel buitenstelling de hoeken en wendingen door.
Het ziet er eigenlijk uit alsof ze er nog echt niet klaar voor is, denk dat er dressuurmatig nog veel werk in zit.

Dat ze omhoog komt en je dat maar 'geaccepteerd' hebt, daar verbaas ik me echt over. Sterker nog, daar zou ik goed mee aan het werk gaan om haar dat af te leren; erg gevaarlijk, dat moet je niet willen accepteren. En misschien heeft dat ook wel te maken met haar onervarenheid.

Nee sorry, vind het erg leuk dat je nu van je 2span shetten naar deze aanspanning bent gegaan, maar imo is ze er duidelijk nog niet klaar voor, en heeft ze veel meer (dressuurmatige) oefening nodig.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:52

JoyCiej007 schreef:
Persoonlijk vind ik het er eigenlijk niet echt heel lekker uit zien.... je ziet duidelijk dat ze er nog moeite mee heeft, vooral in de wendingen, dan valt ze haast stil en ze gaat ook met veel buitenstelling de hoeken en wendingen door.
Het ziet er eigenlijk uit alsof ze er nog echt niet klaar voor is, denk dat er dressuurmatig nog veel werk in zit.

Dat ze omhoog komt en je dat maar 'geaccepteerd' hebt, daar verbaas ik me echt over. Sterker nog, daar zou ik goed mee aan het werk gaan om haar dat af te leren; erg gevaarlijk, dat moet je niet willen accepteren. En misschien heeft dat ook wel te maken met haar onervarenheid.

Nee sorry, vind het erg leuk dat je nu van je 2span shetten naar deze aanspanning bent gegaan, maar imo is ze er duidelijk nog niet klaar voor, en heeft ze veel meer (dressuurmatige) oefening nodig.

Dressuur matig ben ik ook met haar aan het trainen. Dit ligt haar totaal niet, en daarom doe ik ook wat marathon wedstrijdjes. Je zegt dat je denkt dat ze er nog niet klaar voor is, maar hoe krijgt ze ervaring, door het te doen. Het is een draver en die hebben altijd moeite met de wendingen, ze krijgt er vanzelf ervaring in als ze het blijft doen. Ik zeg nog niet dat dit er perfect uit ziet, maar voor een draver is ze op de goede weg. Dravers zijn niet gewent ook straks door de bochten te gaan etc. Ik kreeg van mensen buitenaf nog complimenten over hoe netjes ze eigenlijk voor een draver loopt en dat er tuurlijk nog wel werk aan de winkel is, maar wat wil je anders als dit haar 2e wedstrijd is. Ik heb dat omhoog komen helemaal niet geaccepteerd, maar wat wil je doen als ze omhoog komt in zo'n wedstrijd, als ik haar op haar kop geeft wordt het alleen maar erger, dus hoe kan je het afleren, door het te doen. Steeds maar weg trekken en weer stil zetten, maar op een marathon wedstrijd lijkt me dat niet handig om te doen, of wel soms? Dit is geen onervarenheid, dit heeft ze meegenomen uit de draverijen, ze staat als zeker 6 jaar voor de wagen, maar dat omhoog komen is erg moeilijk omeruit te krijgen. En in een marathon snap ik idd dat ze omhoog komt door al dat geschreeuw en die muziek, daar went ze straks vanzelf ook aan. Ze weet ook donders goed dat het niet mag!

Ik ben niet over gegaan naar deze aanspanning. Maar als je eens leest zie je dat ik geen goed span heb voor de indoors aangezien ik een paard in me span heb zitten die niet tegen de lawaai kan. Daarom zijn we nu met deze aanspanning bezig om deze ervaring op te laten doen als vervangend paard voor de INDOOR

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:58

Hoor ik dat nu goed? in de laatste seconden van het eerste filmpje zegt een man, het lijkt wel een draver joh! Als ik dat goed heb verstaan, vind ik dat echt hilarisch!!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:59

tinaaz schreef:
Hoor ik dat nu goed? in de laatste seconden van het eerste filmpje zegt een man, het lijkt wel een draver joh! Als ik dat goed heb verstaan, vind ik dat echt hilarisch!!

Hahahaha ja dat hoor je idd goed. Alleen is het toevallig de eigenaar van het paard die een sarcastische opmerking maakt! Hahah, ik zat ookal te luisteren :D maar het is die eigenaar dus :P

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:31

Een echte draver in hart en nieren zo te zien !!
Mooie uitdaging, goed om ervaring op te doen, op deze manier, iedereen doet het op zijn eigen manier, als je er voldoende vertrouwen in hebt, moet je dat gewoon doen !!

Beetje meer rust erin, en dan zul je zien dat het echt een leuke combi word zo samen.
Het heeft tijd nodig, en je hebt er een leuke uitdaging aan om alles voor elkaar te krijgen, succes !
Gewoon flink trainen !

Ik doe het je nog lang niet na !!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:33

Marjo2009 schreef:
Een echte draver in hart en nieren zo te zien !!
Mooie uitdaging, goed om ervaring op te doen, op deze manier, iedereen doet het op zijn eigen manier, als je er voldoende vertrouwen in hebt, moet je dat gewoon doen !!

Beetje meer rust erin, en dan zul je zien dat het echt een leuke combi word zo samen.
Het heeft tijd nodig, en je hebt er een leuke uitdaging aan om alles voor elkaar te krijgen, succes !
Gewoon flink trainen !

Ik doe het je nog lang niet na !!

Dankje, fijn dat je het begrijpt. Het is idd een draver in hard en nieren, en ik hoef er ook echt geen dressuurcrack van te maken :P We trainen dressuurmatig maar wedstrijden hoef ik daar niet in te rijden. Ik ben idd bezig om er wat meer rust in te krijgen, maarja dravers staan ook weer bekend om hun zenuwachtige gedrag. Die shetlanders zijn super mak, maar vond het tijd worden om de uitdaging met haar eens aan te gaan. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen!

Hartstikke bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:59

Waarom heb je gekozen om zonder oogkleppen te rijden?
Ik denk dat oogkleppen het paard meer concentratie gaan geven op de koetsier en meer rust.

Ik ben het wel met joycie eens dat het er vluchterig uit ziet. Ik zou zelf kiezen voor meer rustiger werk en meer vaardigheid parcoursen rijden dan meteen een indoormarathon met al dat lawaai etc; dat vraagt van een paard toch heel wat meer concentratie en vertrouwen.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:24

janouk schreef:
Waarom heb je gekozen om zonder oogkleppen te rijden?
Ik denk dat oogkleppen het paard meer concentratie gaan geven op de koetsier en meer rust.

Ik ben het wel met joycie eens dat het er vluchterig uit ziet. Ik zou zelf kiezen voor meer rustiger werk en meer vaardigheid parcoursen rijden dan meteen een indoormarathon met al dat lawaai etc; dat vraagt van een paard toch heel wat meer concentratie en vertrouwen.

Ik rijd zonder oogkleppen omdat ik ten eerste van de eigenaar niet met oogkleppen mag rijden bij haar, en ten tweede zit daar wel een logica in, op draverijen lopen ze ook met oogkleppen, en naar ervaring met andere paarden kan je een paard dat eenmaal met oogkleppen loopt moeilijk beleren(onder het zadel) zonder oogkleppen. Bij ons is dat bij haar wel gelukt, en we willen het daarom ook zo houden, zodat ik onder het zadel daar geen last van ga krijgen. Ik heb ook al gemeld dat misschien halve wenken zouden kunnen helpen.

Het kan er misschien vluchterig uit zien omdat ze nou eenmaal draaft, als een paard gallopeerd ziet er al minder snel vluchterig uit. Het is nou eenmaal een zenuwachtig paard maar tijdens het mennen valt het reuze mee, alleen in het begin, onder zo'n marathon valt dat reuze mee, komt miss doordat het gefilmd is dat het zo lijkt. Zolang je maar niet te lang stilstaat vind ze het wel leuk al die oogjes op haar gericht. Het is een draver van 17, dus het eruit krijgen gaat niet voor 100% lukken, wel ben ik er druk mee bezig. Het is een paard die ik alleen voor de indoor wil gaan gebruiken, ze reageert goed op de mensen en op het geluid erom heen, ze went er van zelf aan als ik het vaker ga doen, concentratie is er al, maar meer kan het natuurlijk altijd worden. Aan het vertrouwen kan natuurlijk ook gewerkt worden, maar ik rijd der nu 3.5 jaar, dus we hebben al veel vertrouwen opgebouwd.
Ik ben het wel met je eens dat er op de lange lijnen wat meer rust ingebracht mag worden, want dan is ze af en toe nog wat hoekerig. Maarja wat wil je, het is haar 2e keer :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:41

Ik snap dat ze het pas leert door te doen, dat is met alles zo. Alleen krijg ik sterk het gevoel dat ze er nog niet klaar voor is, voor meteen zo'n indoor met luide muziek, veel publiek en chaos e.d.
Je hoeft ook echt geen dressuur met haar te rijden, zo heb ik dat ook niet gezegd/bedoeld. Maar rustig en met de juiste stelling door wendingen en bochten leer je ze júist door daar dressuurmatig mee aan de gang te gaan; op deze manier leert ze daar niet zo veel van; ze laat zich door de bocht vallen en neemt veel buitenstelling aan, daardoor valt ze ook stil in de wendingen en wordt het voor haar alleen maar een stuk moeilijker. Als je haar met indoors wil rijden, waar veel korte bochten en wendingen voor komen, dan zal je het op een correcte wijze nemen van bochten juist thuis meer moeten oefenen; een paard wat dressuurmatig dit niet goed voor elkaar heeft, kán zulke bochten niet op een normale manier nemen.

Daar doelde ik op; eerst de juiste training en het leren om op de juiste manier wendingen te maken, en dan pas dit vertalen naar korte bochten en wendingen op snelheid zoals in een (indoor)marathon. Vandaar dat ik dus persoonlijk vind dat je nu op dit moment nog te veel van haar vraagt; daarom ziet het er niet heel prettig en rustig uit.
En daar heb je dressuurmatig werk voor nodig.

Net als met een parcours springen; hoe wil je op normale wijze een parcours springen met je paard als hij niet heeft geleerd hoe te acceleren, de sprong in te schatten en zijn evenwicht en balans te bewaren?

Op deze manier blijven rijden zal haar niet leren hoe ze normaal een bocht door komt, dat bereik je enkel met thuis veel oefenen en dressuurmatig werk; heeft niets met werkelijk dressuurrijden te maken; maar een stukje dressuur is wel de basis van alles, en als je dat stukje mist kan je onmogelijk van je paard verwachten dat hij korte en krappe wendingen op snelheid maakt. Sterker nog, op deze manier maak je het haar alleen maar moeilijker, en zal het probleem waarschijnlijk alleen maar verergeren, zodat het steeds moeilijker wordt om haar op de goede manier wendingen te laten nemen. In dat opzicht verschilt ze niet heel veel van een jong paard; ook die moeten eerst leren hoe ze een bocht door komen met de juiste stelling en buiging, willen ze niet als een plank door de bocht gaan, over hun schouder wegvallen met veel buitenstelling en stilvallen in de wending.
En ik heb je post heus wel gelezen, ik snap ook wel dat deze aanspanning geen echte 'vervanging' is voor je shetaanspanning, maar ik doelde dus op de indoormarathons, misschien heb je dat verkeerd begrepen.

Je stelling dat paarden die met oogkleppen voor de wagen zijn beleerd, moeilijk ohz. te beleren zijn zonder oogkleppen slaat kant noch wal; die 2 disciplines zijn heel goed te combineren, ook de 1 mét oogkleppen, en de ander zonder; durf zelfs te stellen dat het merendeel van de paarden die zowel voor de wagen als ohz. lopen dit heel goed uit elkaar weten te houden; ohz. rijden is heel iets anders dan voor de wagen. ;)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:45

JoyCiej007 schreef:
Ik snap dat ze het pas leert door te doen, dat is met alles zo. Alleen krijg ik sterk het gevoel dat ze er nog niet klaar voor is, voor meteen zo'n indoor met luide muziek, veel publiek en chaos e.d.
Je hoeft ook echt geen dressuur met haar te rijden, zo heb ik dat ook niet gezegd/bedoeld. Maar rustig en met de juiste stelling door wendingen en bochten leer je ze júist door daar dressuurmatig mee aan de gang te gaan; op deze manier leert ze daar niet zo veel van; ze laat zich door de bocht vallen en neemt veel buitenstelling aan, daardoor valt ze ook stil in de wendingen en wordt het voor haar alleen maar een stuk moeilijker. Als je haar met indoors wil rijden, waar veel korte bochten en wendingen voor komen, dan zal je het op een correcte wijze nemen van bochten juist thuis meer moeten oefenen; een paard wat dressuurmatig dit niet goed voor elkaar heeft, kán zulke bochten niet op een normale manier nemen.

Daar doelde ik op; eerst de juiste training en het leren om op de juiste manier wendingen te maken, en dan pas dit vertalen naar korte bochten en wendingen op snelheid zoals in een (indoor)marathon. Vandaar dat ik dus persoonlijk vind dat je nu op dit moment nog te veel van haar vraagt; daarom ziet het er niet heel prettig en rustig uit.
En daar heb je dressuurmatig werk voor nodig.

Net als met een parcours springen; hoe wil je op normale wijze een parcours springen met je paard als hij niet heeft geleerd hoe te acceleren, de sprong in te schatten en zijn evenwicht en balans te bewaren?

Op deze manier blijven rijden zal haar niet leren hoe ze normaal een bocht door komt, dat bereik je enkel met thuis veel oefenen en dressuurmatig werk; heeft niets met werkelijk dressuurrijden te maken; maar een stukje dressuur is wel de basis van alles, en als je dat stukje mist kan je onmogelijk van je paard verwachten dat hij korte en krappe wendingen op snelheid maakt.
En ik heb je post heus wel gelezen, ik snap ook wel dat deze aanspanning geen echte 'vervanging' is voor je shetaanspanning, maar ik doelde dus op de indoormarathons, misschien heb je dat verkeerd begrepen.

Je stelling dat paarden die met oogkleppen voor de wagen zijn beleerd, moeilijk ohz. te beleren zijn zonder oogkleppen slaat kant noch wal; die 2 disciplines zijn heel goed te combineren, ook de 1 mét oogkleppen, en de ander zonder; durf zelfs te stellen dat het merendeel van de paarden die zowel voor de wagen als ohz. lopen dit heel goed uit elkaar weten te houden; ohz. rijden is heel iets anders dan voor de wagen. ;)

Ik train thuis ook dressuurmatig, en neem marathon wedstrijden mee zodat ze het kan leren toe te passen. Wij denken hier dan duidelijk anders over. En ze gaat echt niet hele bocht in zonder stelling. Ik zie in de hindernissen toch echt wel stukjes waarin ze zich goed stelt, dit is dan ook begin en dit wordt beter als ik haar thuis dressuurmatig train! Ze hoeft echt niet meteen alles 100% correct te doen, ze heeft er plezier in, en daar gaat het mij om!

Over die oogkleppen, ik ken genoeg verhalen over paarden die EERST voor de wagen beleerd worden en mensen die denken vervolgens om ze te gaan rijden en ze stappen erop zonder oogkleppen dat het paard volledig in de stress schiet. Mevrouw was nog niet goed beleerd voor ze bij ons kwam, blij zat dat zij deze fratsen onder het zadel niet uithaald!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:51

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:55

JoyCiej007 schreef:
Dan denken wij hier idd anders over; ik kan niet begrijpen hoe je zoiets van een paard kan vragen in wedstrijdverband op nog eens redelijke snelheid, terwijl ze overduidelijk de basis nog niet onder de knie heeft.

er is hier trouwens nog iemand die met een draver ment:
[AR-ITP] Alex @ work nieuwe wagen
[AR-ITP] Alex @ aangespannen work

en hier nog iemand, die ook outdoormarathons rijdt met haar draver:
[AR-ITP] Oefenmarathon
[AR-ITP] Gewoon een paar dressuurfotootjes

Ja wat heb ik aan andere mensen die met dravers mennen. Mijn pony liep eerst altijd recreatief, nu wil ik haar in de marathon uitbrengen. Dmv. dressuur trainingen thuis leer ik haar de aanleuning beter aan te nemen, en de marathon hoeft ze van mij niet 100% in de goede stelling te lopen, zolang ze maar ervaring op doet. Er zijn zoveel paarden in de marathon die thuis super in de aanleuning lopen, en op zo'n wedstrijd worden ze daar heel erg heet en daar zie je niets meer van terug. Ik verwacht toch ook niet van haar dat ze keihard door die hindernissen heen gaat, dit is nog maar het begin!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:05

suzotje schreef:
Het is een draver en die hebben altijd moeite met de wendingen, ze krijgt er vanzelf ervaring in als ze het blijft doen. Ik zeg nog niet dat dit er perfect uit ziet, maar voor een draver is ze op de goede weg. Dravers zijn niet gewent ook straks door de bochten te gaan etc.

Het ziet er bij ons ook niet perfect uit, maar hier krijg ik toch echt jeuk van.:\ Je neemt overal maar genoegen mee 'omdat het een Draver is'? Tuurlijk kan een Draver normale wendingen rijden en tuurlijk kunnen ze door bochten gaan. Maar je moet niet verwachten dat alles vanzelf komt en dat je er niets voor hoeft te doen. Er zit werk in, net als bij elk ander paard. Maar om alles maar zo op het ras af te schuiven vind ik toch wat zwak, sorry.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:08

WendyBZ schreef:
suzotje schreef:
Het is een draver en die hebben altijd moeite met de wendingen, ze krijgt er vanzelf ervaring in als ze het blijft doen. Ik zeg nog niet dat dit er perfect uit ziet, maar voor een draver is ze op de goede weg. Dravers zijn niet gewent ook straks door de bochten te gaan etc.

Het ziet er bij ons ook niet perfect uit, maar hier krijg ik toch echt jeuk van.:\ Je neemt overal maar genoegen mee 'omdat het een Draver is'? Tuurlijk kan een Draver normale wendingen rijden en tuurlijk kunnen ze door bochten gaan. Maar je moet niet verwachten dat alles vanzelf komt en dat je er niets voor hoeft te doen. Er zit werk in, net als bij elk ander paard. Maar om alles maar zo op het ras af te schuiven vind ik toch wat zwak, sorry.

Het komt toch ook omdat het een draver is, en dat ze draverijen heeft gelopen dat ze wendingen lastig vinden, want daar worden ze niet op getraind. En tuurlijk neem ik niet overal genoegen mee, maar ze is op de goede weg, je wilt niet weten hoe veel ik met haar train, en dingen die ze niet goed doet, daar bestraf ik haar ook voor!

sasika

Re: Draver in de marathon, super trots!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:13

ik ben helemaal met joycie eens:

marathon is net als het springen onder het zadel, pas mogelijk als de basis van de dressuur onder controle is.

ik zie het Paard knoert hard gaan en zie weinig tot geen stelling. Ik heb een draver gehad die twee jaar op de baan gelopen heeft gewoon gecontroleerd met stelling kon lopen. Dus heel eerlijk? zorg eerst dat je dressuur op orde is, dan kom je een stuk proffesioneler over

voor de rest knap paard en mooie wagen onder je kont!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:14

In die post zeg je toch echt dat Dravers moeite hebben met wendingen? Dat vind ik een excuus. Als dat haar zwakke punt is (en niet van alle Dravers, die van mij kan keren op een kwartje) moet je daar aan werken, en niet afschuiven op 'omdat het een...' is. Ik zie zoveel excuses in de bovenstaande posts staan dat ik me afvraag of je wel weet wat je eruit kan halen als je gewoon eens rustig aan de slag gaat en kijkt hoe ver je dan kan komen.
Mijn ervaring is overigens dat betraffen absoluut niet werkt, daar krijg je alleen een gestressed paard van. Positieve benadering, dus belonen als het goed gaat, en gewoon nog eens proberen als het niet gaat, werkt veel beter voor een druk paard.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:17

WendyBZ schreef:
In die post zeg je toch echt dat Dravers moeite hebben met wendingen? Dat vind ik een excuus. Als dat haar zwakke punt is (en niet van alle Dravers, die van mij kan keren op een kwartje) moet je daar aan werken, en niet afschuiven op 'omdat het een...' is. Ik zie zoveel excuses in de bovenstaande posts staan dat ik me afvraag of je wel weet wat je eruit kan halen als je gewoon eens rustig aan de slag gaat en kijkt hoe ver je dan kan komen.
Mijn ervaring is overigens dat betraffen absoluut niet werkt, daar krijg je alleen een gestressed paard van. Positieve benadering, dus belonen als het goed gaat, en gewoon nog eens proberen als het niet gaat, werkt veel beter voor een druk paard.

Jaa dat hebben ze ook, en ik werk daar ook aan en ik schuif het niet op haar af, alleen dat is de reden waarom ze soms de stelling niet goed aan neemt. Omdat ze de de stelling niet aanneemt is dat dan maar een reden om geen marathon te rijden, terwijl ze dat verschrikkelijk leuk vind?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:03

suzotje schreef:
Ja wat heb ik aan andere mensen die met dravers mennen. en de marathon hoeft ze van mij niet 100% in de goede stelling te lopen, zolang ze maar ervaring op doet. Er zijn zoveel paarden in de marathon die thuis super in de aanleuning lopen, en op zo'n wedstrijd worden ze daar heel erg heet en daar zie je niets meer van terug. Ik verwacht toch ook niet van haar dat ze keihard door die hindernissen heen gaat, dit is nog maar het begin!

Nounou, ietsje minder mag ook wel hoor. Dacht dat je het wel leuk zou vinden om meer topics van mensen met dravers op AR te zien, daarbij kan je daar zeker wat van leren. Wat je daar aan hebt? heel veel dus.

Verder ga ik wel met WendyBZ mee; 'ja maar het is een draver', 'ja maar ze kan dit nog niet goed wánt het is een draver'. Apart dat veel 'dravermensen' er een hekel aan hebben als er vooroordelen over dravers bestaan, maar als ze er zelf mee aan de gang gaan wordt alles afgedaan met excuses 'ja maar het is wel een draver'.
En dat idee heb ik bij jou idd ook een beetje.
Daarbij zijn er genoeg dravers die prima correct getraind zijn en zelfs een super dressuurproef weten af te leggen, of die leuk kunnen meekomen in de mensport. En natuurlijk hoef jij je paard echt geen topdressuurknol te maken, maar voor ieder paard, jong oud, shet/KWPN/Draver/Fjord whatever geld dat het wel heel belangrijk is dat éérst de basis er goed in zit.

suzotje schreef:
Jaa dat hebben ze ook, en ik werk daar ook aan en ik schuif het niet op haar af, alleen dat is de reden waarom ze soms de stelling niet goed aan neemt. Omdat ze de de stelling niet aanneemt is dat dan maar een reden om geen marathon te rijden, terwijl ze dat verschrikkelijk leuk vind?

:j Dat laatste zou ik bijna volmondig met 'ja' willen antwoorden. Je kan niet van je paard verwachten dit soort 'fratsen' uit te halen als de pure basis er nog niet eens in zit; je hebt het er over dat je nog niet snel rijdt, dat dit pas 'het begin' is. Dit is niet het begin, het begin ligt bij de basis, en die zit er nog lang niet in. Hoe wil je in godsnaam harder gaan en scherper wenden als het paard op deze manier als een plank door de bocht gaat en zich helemaal laat vallen in de wending? Dan rijdt je op een gegeven moment je paard kapot.
Jij bent degene die voor een draver heeft gekozen, jij hebt er ook voor gekozen om daarmee indoors te rijden. Dan ben jij ook degene die moet zorgen dat het paard goed voor elkaar is en de basis er goed in zit, alvorens dit soort dingen van het paard te vragen. Dat heeft niets met draver zijn te maken; jonge paarden die nog niet goed de basis onder de knie hebben gaan óók op deze manier de bocht door. Maar ga je daarmee direct maar de sport in? Nee, die geef je eerst de basis mee, je werkt aan stelling en buiging, het maken van wendingen, en als dat goed gaat dán kan je dit soort dingen van je paard gaan vragen.

En wil je haar dan ook nog eens bestraffen voor de dingen die ze niet goed doet? Het paard heeft het nooit geleerd, jij bent degene die daar voor moet gaan zorgen, en dan bestraf je haar daar ook nog eens voor?

Shetten rijd ik zelf ook mee; je weet zelf van shetten ook wel dat hun bouw vaak niet echt mee zit, en dat ze daarom doorgaans meer problemen hebben met nageeflijk lopen, uitstrekken en dat soort dingen. Maar dat wil niet zeggen dat ze het ook niet kunnen leren. Daar moet je zelf mee aan de gang, en ja soms kost dat wat meer moeite dan een paard wat meer prestatiegericht en sportgericht is gefokt. Nou prima, dat is toch je eigen keuze?

Dravers zullen er idd niet op getraind worden om goede wendingen te maken, maar jíj bent degene die met deze draver deze sport wil beoefenen, dan zorg je toch dat dat voor elkaar komt? Het kost wat meer werk misschien, maar dan heb je ook wat. Daar zal je wel tijd in moeten steken, voor niets gaat de zon op. Springen, marathons rijden e.d. vergt wel degelijk een goede dressuurmatige basis; zonder dressuur geen springparcours of marathon, dressuur is toch echt de basis van alles. Mijn shet heeft ook niets met dressuur, maar als ze kegeltjes ziet wordt ze helemaal enthousiast. Dan nemen we die dressuurtrainingen zo nu en dan maar voor lief; om op een goede manier door die kegeltjes te komen, zal ze toch juist moeten leren wenden. En anders geen menwedstrijden, heel simpel.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:25

JoyCiej007 schreef:
suzotje schreef:
Ja wat heb ik aan andere mensen die met dravers mennen. en de marathon hoeft ze van mij niet 100% in de goede stelling te lopen, zolang ze maar ervaring op doet. Er zijn zoveel paarden in de marathon die thuis super in de aanleuning lopen, en op zo'n wedstrijd worden ze daar heel erg heet en daar zie je niets meer van terug. Ik verwacht toch ook niet van haar dat ze keihard door die hindernissen heen gaat, dit is nog maar het begin!

Nounou, ietsje minder mag ook wel hoor. Dacht dat je het wel leuk zou vinden om meer topics van mensen met dravers op AR te zien, daarbij kan je daar zeker wat van leren. Wat je daar aan hebt? heel veel dus.

Verder ga ik wel met WendyBZ mee; 'ja maar het is een draver', 'ja maar ze kan dit nog niet goed wánt het is een draver'. Apart dat veel 'dravermensen' er een hekel aan hebben als er vooroordelen over dravers bestaan, maar als ze er zelf mee aan de gang gaan wordt alles afgedaan met excuses 'ja maar het is wel een draver'.
En dat idee heb ik bij jou idd ook een beetje.
Daarbij zijn er genoeg dravers die prima correct getraind zijn en zelfs een super dressuurproef weten af te leggen, of die leuk kunnen meekomen in de mensport. En natuurlijk hoef jij je paard echt geen topdressuurknol te maken, maar voor ieder paard, jong oud, shet/KWPN/Draver/Fjord whatever geld dat het wel heel belangrijk is dat éérst de basis er goed in zit.

suzotje schreef:

:j Dat laatste zou ik bijna volmondig met 'ja' willen antwoorden. Je kan niet van je paard verwachten dit soort 'fratsen' uit te halen als de pure basis er nog niet eens in zit; je hebt het er over dat je nog niet snel rijdt, dat dit pas 'het begin' is. Dit is niet het begin, het begin ligt bij de basis, en die zit er nog lang niet in. Hoe wil je in godsnaam harder gaan en scherper wenden als het paard op deze manier als een plank door de bocht gaat en zich helemaal laat vallen in de wending? Dan rijdt je op een gegeven moment je paard kapot.
Jij bent degene die voor een draver heeft gekozen, jij hebt er ook voor gekozen om daarmee indoors te rijden. Dan ben jij ook degene die moet zorgen dat het paard goed voor elkaar is en de basis er goed in zit, alvorens dit soort dingen van het paard te vragen. Dat heeft niets met draver zijn te maken; jonge paarden die nog niet goed de basis onder de knie hebben gaan óók op deze manier de bocht door. Maar ga je daarmee direct maar de sport in? Nee, die geef je eerst de basis mee, je werkt aan stelling en buiging, het maken van wendingen, en als dat goed gaat dán kan je dit soort dingen van je paard gaan vragen.

En wil je haar dan ook nog eens bestraffen voor de dingen die ze niet goed doet? Het paard heeft het nooit geleerd, jij bent degene die daar voor moet gaan zorgen, en dan bestraf je haar daar ook nog eens voor?

Shetten rijd ik zelf ook mee; je weet zelf van shetten ook wel dat hun bouw vaak niet echt mee zit, en dat ze daarom doorgaans meer problemen hebben met nageeflijk lopen, uitstrekken en dat soort dingen. Maar dat wil niet zeggen dat ze het ook niet kunnen leren. Daar moet je zelf mee aan de gang, en ja soms kost dat wat meer moeite dan een paard wat meer prestatiegericht en sportgericht is gefokt. Nou prima, dat is toch je eigen keuze?

Dravers zullen er idd niet op getraind worden om goede wendingen te maken, maar jíj bent degene die met deze draver deze sport wil beoefenen, dan zorg je toch dat dat voor elkaar komt? Het kost wat meer werk misschien, maar dan heb je ook wat. Daar zal je wel tijd in moeten steken, voor niets gaat de zon op. Springen, marathons rijden e.d. vergt wel degelijk een goede dressuurmatige basis; zonder dressuur geen springparcours of marathon, dressuur is toch echt de basis van alles. Mijn shet heeft ook niets met dressuur, maar als ze kegeltjes ziet wordt ze helemaal enthousiast. Dan nemen we die dressuurtrainingen zo nu en dan maar voor lief; om op een goede manier door die kegeltjes te komen, zal ze toch juist moeten leren wenden. En anders geen menwedstrijden, heel simpel.

Ik snap dat het er miss niet zo mooi uit ziet als ze plank door de bocht gaat, en daar ben ik dan ook hard mee aant werk. Dan gaat ze met marathon's maar zonder stelling door de bocht, ze heeft er plezier aan, ze bezeert zich er toch niet aan dat ze strak door de bocht gaat, het ziet er allen voor het oog niet zo mooi uit. Ik heb haar nu voor de indoors, en blijf dit indoor seizoen gewoon af rijden, en ondertussen blijf ik dressuurmatig ook door trainen. We hebben er allebei hartstikke veel lol aan, en daar gaat het mij om.
Ik kies niet voor een draver, als het aan mij had gelegen had ik een ander paard gekocht. Maar toen ik bij deze man kwam om de paarden te verzorgen had hij haar al, nou en ik heb lekker veel lol met haar, wat is dan het probleem? Mijn shetlander is overigens heel erg goed in dressuur, met buiging heeft ze totaal geen moeite. Zo heeft elk paard wat, en zij heeft toevallig dit probleem, ik ben er mee aant werk, maar ik los het zelf ook op, en ook op mijn eigen manier!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:13

hier die 'andere persoon' die met een draver ment :P

leuk dat jullie zoveel plezier hebben!
gave wagen ook!

voor de rest ga ik met de anderen mee, hoewel ik weet hoe moeilijk het is.
de mijne heeft ook heel voel moeite met stelling en buiging als ze wat 'hindernisjes' doorloopt.
terwijl ze op het veld wel netjes kan lopen.

gewoon lekker blijven oefenen. wie weet hoe ver jullie kunnen komen :D

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:16

_maaike_D schreef:
hier die 'andere persoon' die met een draver ment :P

leuk dat jullie zoveel plezier hebben!
gave wagen ook!

voor de rest ga ik met de anderen mee, hoewel ik weet hoe moeilijk het is.
de mijne heeft ook heel voel moeite met stelling en buiging als ze wat 'hindernisjes' doorloopt.
terwijl ze op het veld wel netjes kan lopen.

gewoon lekker blijven oefenen. wie weet hoe ver jullie kunnen komen :D

Tuurlijk ben ik het ook eens met die andere dat je paard netje afgesteld moet zijn, maar ik vind ook dat je dit kan combineren terwijl je gewoon marathon wedstrijden rijdt. Thuis is ze heel anders en kan ik haar veel makkelijker in de buiging kneden, in een marathon wordt ze aardig heet en is het gewoon heel moeilijk om haar correct gesteld te krijgen, helemaal omdat dit haar zwakke punt is.
Komt die van jou voor de wagen ook omhoog, of ben ik de enige met dit probleem?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:23

op dit moment, (lees: nieuwe stal en extreme kou) doet ze vanalles.
springen, telgangen en lekker druk doen. omhoogkomen doet ze niet (meer).
wanneer doet jouw paard dat? bij het halthouden?

ik kan me heel goed voorstellen dat je paard thuis heel anders is als op wedstrijd.
het is al lastig om ze, als ze zo heet worden, in de juiste gang en tempo te houden :P

heb je ook les? dressuurmatig, of niet?

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:28

_maaike_D schreef:
op dit moment, (lees: nieuwe stal en extreme kou) doet ze vanalles.
springen, telgangen en lekker druk doen. omhoogkomen doet ze niet (meer).
wanneer doet jouw paard dat? bij het halthouden?

ik kan me heel goed voorstellen dat je paard thuis heel anders is als op wedstrijd.
het is al lastig om ze, als ze zo heet worden, in de juiste gang en tempo te houden :P

heb je ook les? dressuurmatig, of niet?

Oh over het algemeen doet die van mij alles wel netjes. Het rijden is soms gevaar voor eigen leven vooral als het met dressuur matig te maken heeft, dan kan ze nog wel eens gemeen omhoog komen. Springen kan ze als de beste, ooit begonnen met 40cm, nu springt ze met gemak over een meter. Onder het zadel kan ik haar netjes in de stelling laten lopen maar voor de kar in zo'n bak is het toch best wel moeilijk. Idd als ik haar stil zet, vooral voor de wagen komt ze omhoog als het te lang duurt, of als ik nog net eventjes te veel druk op me leidsels heb, het hoeft maar een klein beetje te zijn. Ik ben haar nu aant leren eerst rust erin te krijgen voor ze weg mag trekken dmv het eerst aan de lange lijnen te doen, en dan pas voor de wagen, dit werkt erg goed.

Ik heb les met een ander paard, dressuurmatig ja, en dit pas ik toe als ik met haar aant mennen ben. Als ik mijn andere paard de B klasse heb doorgelootst en de puntjes staan op de i, ben ik van plan om haar mee naar de lessen te nemen! Per 1 januari start ik met dat andere paard officieel!

Hoe heb jij het steigeren afgeleerd?

hier spring foto, dressuur foto's krijg ik helaas niet geupload wegens te lage resolutie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RXOFV6SM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SOBECADX.jpg

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:40

dat heb ik bij een professionele stalhouderij laten doen.
ze kwam iedere keer omhoog met halthouden.
ze was toen ik haar kocht namelijk beleerd voor de sulky, en dit heb ik zelf weer opgepakt.
tot ze begon te steigeren. toen heb ik het uit handen gegeven.
(maar het was in 1 dag weer opgelost :P )

je lest dus wel met de wagen? als ik het goed begrijp?
ben je wel consequent met halthouden?
kort beginnen en goed belonen als ze braaf is?
met de lijnen oefenen lijkt me heel goed.
heb je haar zelf beleerd?