[AR] Koudbloed Kim & Tineke; 3de x Mennen is een Feit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koudbloed Kim & Tineke; 3de x Mennen is een Feit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:46

:wave:

Gisteren, 10 November 2010, heb ik voor de derde keer gemend met mijn stoere Kimmes. :)
Het begin ging bagger.. :o Ik ben nog steeds bang voor de bakrand.
Maar aan het eind ging het super en heb ik een paar keer goed de hoeken door gestuurd en netjes over de hoefslag.
Het lijkt zo makkelijk!

Wel heb ik erg veel last van kramp in mijn rug en armen.

Puntjes waar ik zelf nog aan moet werken;
- goed de hoeken door sturen.
- netjes op de hoefslag blijven. (ben bang dat we met de kar tegen de bakrand knallen :=)
- duidelijker zijn tegen Kim in de commando's.
- En natuurlijk mijn houding.

Dit was mijn derde keer mennen met Kim en mijn tweede les. :)

De eerste rondjes stappen.

Hier zie je dat ik duidelijker/strenger moet zijn als Kim terug in stap valt.
Ik zie ook dat Kim soms nog moeite heeft..
In het midden loopt ze al wat stukjes mooi voorwaarts, maar aan het eind zie je haar weer terug vallen.
Dat is mijn fout.

Aan het eind hebben we veel overgangen gereden; Halt houden -> Stap -> Draf -> Stap -> Halt houden.

Het is ernstig gesteld met mijn stuurkunsten. :=
Onder het zadel rijden we altijd met een dubbelgebroken watertrensje en nu heeft ze een Liverpoolstang in.
Ik ben dat niet gewend en zet soms teveel druk op het bit.. ik wil dan teveel corrigeren.
Dat moet ik echt afleren.

Ik ben zo benieuwd wat anderen er van vinden. :))

:evaw:

nathalie_v

Re: Koudbloed Kim & Tineke; 3de x Mennen is een Feit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:51

Ziet er ontzettend netjes uit voor de 3e keer!!
Tuurlijk is het nog heel erg wennen,, ik wens je heel veel plezier er mee!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:52

Ziet er netjes uit, je kan wel zien dat jij nog een beetje zenuwachtig bent, maar dat gaat vast wel goed komen :D

ga zo lekker door +:)+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:12

Tineke, ziet er goed uit! Wat is Kim braaf voor de kar nu zeg :) Sturen is inderdaad nog even oefenen (je diagonaal is erg leuk om te zien :D ) maar dat is ook een kwestie van routine (met die lange leidsels heb je ook nogal wat in je handen :D ) dus dat komt vast wel helemaal goed! Lekker blijven oefenen!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:20

Heey Tineke, ik moest stiekem wel lachen om je laatste filmpje, zo herkenbaar! Ik doe hetzelfde, als wordt het gelukkig wel minder. Gewoon kilometers gaan maken! Kim doet het super braaf!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:44

Ik vind jouw paard er erg mooi uit zien voor de wagen +:)+

Wat tips:
Wat me opvalt is dat je niet lekker 'onderuit' en ontspannen op je bokkussen zit. Daar zijn die dingen wel voor bedoeld ;) Als je steeds zo strak recht zit zonder ontspanning in je rug krijg je inderdaad ontiegelijke last van je rug. Niet doen dus. Adem in ... adem uit en ontspannen. Dan zie ik dat je armen ook heel stijf zijn. Dat kan ook de reden zijn dat Kim soms wat rommelt met haar bit/stang. Ook je armen moeten ontspannen afhangen vanaf je schouders, je handen rustig voor je buik. Ontspanning in je armen en polsen alsof je zeg maar piano speelt. Probeer of je jezelf / iemand je Achenbach kan leren, dat is ook lekkerder voor de ontspanning in je handen / armen. Je rijdt dan vanuit een blok in je linkerhand die je kunt ondersteunen met je rechterhand. Misschien doe je het al wel, maar ik kan het niet zo zien :o

En last but not least, doe je zelf en Kim een plezier en ga lange rechte stukken buiten rijden. Gewoon wennen aan het ritme, haar lekker laten draven / stappen. Nu kom je elke keer weer zo'n bocht tegen en dan ook nog de bakrand. Dat is helemaal niet lekker mennen! Ik hoop dat je een stuk hebt waar je lekker langs een (niet te drukke) weg gewoon kilometers kunt gaan maken.

Heel veel plezier !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:17

Nathalie_v: Inderdaad, gelukkig gaat het al beter dan de vorige keer. :j

Bromfiets: Haha, dat is inderdaad waar. :D

Vientje, super hè.. :))
Je hebt inderdaad veel in je handen qua leidsels, + de zweep.

Suzan_bobar: Ik denk inderdaad ook dat het met wennen te maken heeft. :j
De eerste keer dacht ik; dit wordt niks!!
Maar nu heb ik er wel vertrouwen in.

VanHuisUit: Dankje!
Je hebt helemaal gelijk hoor.. dat wordt ook steeds tegen mij gezegd, dat ik moet ontspannen.
Ik vind dat heel moeilijk.. en ik denk niet dat dat zozeer door het mennen zelf komt, maar ik heb dat eigenlijk altijd.
Als ik bijvoorbeeld een stuk gefietst heb en ik ga bij thuiskomst op bed/bank liggen, doet dat onwijs veel pijn als ik me probeer te ontspannen.
Geen idee hoe dat kan eigenlijk.
Over mijn handen; van mijn lesgeefster (klinkt officieël :D) moet ik ze hoog dragen, dat ze net boven Kim uitkomen..
En Kim is zelf ook behoorlijk groot, dus dat maakt het niet makkelijker.
Het Achenbachsysteem ken ik, maar daar wordt op de manege niet mee gewerkt.
Ik kan het natuurlijk wel vragen.
Het buitenrijden moet nog even wachten.. daar zijn wij nog niet klaar voor.
Maar ik verheug mij daar wel ontzettend op!!
Bedankt voor de tips, uitleg en het geduld!! :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:38

Citaat:
Over mijn handen; van mijn lesgeefster (klinkt officieël ) moet ik ze hoog dragen, dat ze net boven Kim uitkomen..
En Kim is zelf ook behoorlijk groot, dus dat maakt het niet makkelijker. Het Achenbachsysteem ken ik, maar daar wordt op de manege niet mee gewerkt

Dat is dan jammer, zeker omdat je die spanning in je lijf hebt. Misschien kun je het eens een stukje proberen, kijken of je dat prettiger vindt?

Het klinkt je misschien raar in de oren maar vooral met nog niet zo ervaren paarden is het juist heel fijn om buiten over lange lijnen te rijden. Als je lesgeefster bij je is kan zij ingrijpen mocht het misgaan. Eventueel nog twee andere mensen erbij die meelopen / fietsen. 't Is maar een suggestie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:53

Ik snap wat je bedoeld.. :j
Zal het haar vragen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:13

ziet er leuk uit Tien :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:45

Leuk hoor, paard doet het ook braaf.
Was deze al langer aangespannen?
Wat ik me afvraag is als je ohz met een gebroken trensje rijdt je haar voor de kar in het 2e gat van de Liverpool doet. Het eerste zou ook moeten kunnen of nog hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:27

Hé.. ik had al gereageerd.. :+
Hij is weg..

Opisop, bedankt. :)

BlackDevils: Ze zijn in mei begonnen met beleren. :)
Daarna heeft ze een poosje stil gestaan en nu hebben we het weer opgepakt.
Ik weet niet precies waarom ze voor die stand van het bit hebben gekozen, maar ik vertrouw erop dat ze weten wat ze doen.
Ze hebben daar in ieder geval meer verstand van dan mij.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:38

Ziet er mooi uit ! :)
Ik hoop dat ik dat binnekort met de mijne ook kan gaan doen ( tinker) maar 't zal waarscheinelijk voor mij nog 2 jaar wachten worden :( .
Omdat als ik 16 jaar ben mijn menbrevet ga doen normaal , ... . En daarna nog ga zien of het mennen mij ligt of niet :)
mvg.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:57

jeetje, wat gaaf tineke, lef hebben hoor, ik vind het allang knap dat je nu al zo ver bent, en dat je het allemaal in je eigen tempo doet, helemaal goed joh!
Toch vind ik het wel stoer dat je Kim zo ver hebt, je trailerslopende monstertje ;) nog geen koetsen gesneuveld??? (grapje mag wel he? bedoel niks verkeerd ;) )
Een shet kun je nog eens omtrekken als het moet, maar Kim, nee, respect hoor, voor hoe ver je al bent, en ik zit ook schots en scheef, en tuf op mijn sulky, door het bos, met mijn gewone hoofdstel, en idd ook dubbel gebroken trensje, ik kon niet aan die stang wennen.
Maar ik geniet en heb lol. Als jij straks ook kunt ontspannen en genieten, dan heb je je doel bereikt toch!
Ik ben trots op jullie en heb diep respect voor je hoor! Toppie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:14

Hetlevenwint: Dat gaat vast wel goedkomen met jou. :j

Arvanti_haf: Nou, ik heb het grootste deel toch te danken aan de mensen die Kim zo beleerd hebben. :o
Ik heb zelf erg weinig gedaan, alleen geoefend met lange lijnen en Kim stemcommando's geleerd door te longeren.
Maar nee, ze heeft nog geen kar gesloopt. :D
Wel moest er een lamoen verbouwd worden. :))
Bedankt. :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:15

Tip om te ontspannen op de koets; zingen/neuriën. Dan adem je goed uit.

Zet lekker pionnen in de bak en stuur daar om heen; leer je lekker sturen en als je eens een pion stuk trapt, is dat niet zo erg.

Net als met rijden onder het zadel, denk ik dat het fijner is als je zelf leert mennen met een ervaren menpaard. Daar kan je veel meer uitproberen wat voor jouw werkt en leren van het paard. Nu moeten jullie samen leren, en dat is een stuk lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:01

Heb je gelijk in hoor.. :j
Maar juist dat samen leren vind ik zo fijn.
Het gaat vast langer duren voordat we het onder de knie hebben, maar dat maakt mij niet zoveel uit.
Gelukkig heb ik les.

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:08

wat leuk zeg dat kim ook voor de kar staat!!!
Prachtig hoor..
Vind mennen ook altijd erg leuk om te zien,
Heb er verder geen verstand van ma kan wel zien dat jij&kim er veel plezier in hebben :D!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:37

Die onzekerheid gaat vanzelf wel weg hoor.
Ik had dat ook enorm in het begin. Kan mijn eerste ritje nog goed herinneren , het was alleen maar even de weg op en neer (2km) en wat was ik blij dat ik weer van die kar af was. Reden hiervoor was dat het met mijn andere paard een paar keer goed fout was gegaan.
Maar het ging steeds beter ik heb gewoon een enorm braaf paard die mij het vertrouwen heeft terug gegeven. Later ging ik zelfs alleen op pad.

En ja het slingeren...zie het maar even als een oefening . Ik gebruik het onder het zadel om paard wat rechter te maken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:34

coowl beest(je);)

over het menbit, wij hebben hem meestal ook op het 2de gaatje en onder het zadel een enkelgebroken trensje der in.
gaat prima het bit is zo scherp als de hand van degene die de leidsel of teugel heeft.
op de kar heb je alleen doormiddel van je stem leidsel en zweep controle en verder niet.... dus het 2de gaatje is veiliger

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:51

Wouw zo heb je echt een super KIM zeg.
Wat doet ze het braaf, en ja jij relax komt allenmaal wel goed.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:03

Wat staat het haar mooi zo voor de kar!!
Ik vind het echt een super mooi dier!

Succes verder, probeer er idd van te genieten en lekker te ontspannen. Super dat jullie het zo rustig aan doen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:13

Ik vind het een genot om naar jullie te kijken, ook aangespannen, al gaat het nog niet perfect.
Tips kan ik je niet geven. Maar veel succes samen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:09

Mooi paard! Voor de derde keer niet slecht. Moeilijk postitie; samen leren, maar je komt er wel!
Ga wat meer achterover zitten dan kan je het langer volhouden. Nu steun je te veel op je rug.
Zoals al werd gezegd pionnen neerzetten en draaien maar! Af en toe halthouden en schakelen, dan leert ze je stem kennen en de commando's, en dan prijzen, prijzen en prijzen. Prijs haar de hemel in!
Wat Susanbobar ook zegt, herhaal ik: kilometers maken! Dan leer je het 'vanzelf'

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:07

Ik vind het echt zo stoer van je!!!!! En van Kim ook natuurlijk!
(ben stiekem wel jaloers op je hoor! dat kan April namelijk niet...)