Afgelopen week is mijn Nederlands Trekpaard beleerd voor de kar! De eerste avond sleepte hij al een band en de 3e avond hebben we al een ronde door het dorp gereden voor de recreatiewagen!

Tycho wordt in mei 5 en kan al wel wat, anders was het waarschijnlijk ook niet zo rap gegaan

Hij is sinds zijn 3e zadelmak (2008) en toen heeft hij ook zijn eerste ringrijdwedstrijdje gereden: http://www.youtube.com/watch?v=i11LTybwObw
Omdat hij nogal een laatbloeier is, heb ik hem daarna weer 'stil' gezet wat het echte trainen betreft en heeft hij tot februari 2009 lekker mogen spelen en groeien. Dat laatste nam hij nogal serieus; hij meet nu 1.76m (zonder ijzers)

In juli 2009 zijn we 1 keer per 2 weken gaan lessen bij een dressuuramazone, wat erg goed bevalt, maar door omstandigheden heb ik dat vanaf november niet meer gedaan. We gaan daar zeer binnenkort weer mee starten! Aanstaande zaterdag hebben we trouwens ons eerste wedstrijdje, dressuur B.

Verder ben ik al vanaf zijn 3e met longeren bezig, zowel enkele lijn, elastiek en dubbele lijnen en ik heb veel gewandeld met hem, ook met de lange lijnen, waardoor hij stemcommando's goed kent en er ook erg fijn op reageerd. Hij is ook helemaal verkeersmak. Hij komt vanaf veulen zijnde al in contact met landbouwverkeer, in het dorp, bussen, mensen, kleine hekjes, etc etc. Ik heb hele dagen met hem door het dorp en het bos gelopen, stoep op, met zn neus tegen de schuifdeuren van de supermarkt gaan staan, onder luifels door, door dikke takkenbossen, slalom om de paaltjes, enzovoorts.
Dat we dit werk al met m gedaan hebben, is alleen maar in zijn voordeel geweest de afgelopen week.
Tycho is erg fijn op de hulpen en kan 'op 2 pinken gereden worden', zoals iemand hier van Bokt vorige week nog zo leuk zei. De man die mij kwam helpen met beleren, WP uit Domburg, vond dit ook en dat is toch wel erg leuk om te horen.
Ik zal even per dag vertellen en laten zien wat we gedaan hebben!
DAG 1:
01. Nadat ik het tuig weer op zijn maat had gezet (laatste keer gebruikt met Sinterklaas, het stond nog op Fleur dr maat....

02. Hij gaf maar weinig om de zweng en aangezien hij nog wel eens hele losse achterbeentjes kan hebben, heeft WP eerst gekeken hoe hij deed als een van de strengen tussen zn achterbenen zat en er hier aan getrokken en geduwd werd.
Zoals je ziet werd hij daar lekker wakker van, maar geen moment dat hij zijn achterbenen optrok of wat dan ook!

03. Dus toen de band er maar aan! Wat een gewicht zeg! Pffff! Maar wat een blij hoofd van mijn mannetje!

04. Na zo'n kwartiertje bakje slepen gespeeld te hebben, vond WP dat hij wel klaar was om het buiten de bak te proberen. Als eerste de band er weer af en met de zweng op de stenen gebonst, geschaafd en lawaai ermee gemaakt. Niets! Dus zweng weer aan de strengen en zo het erf rond.

05. Na 1 rondje erf kwamen ze al terug en mocht ik de band weer uit t bakje slepen en werd ie aan de zweng vastgemaakt! Jeej! Het echte werk gaat vandaag al beginnen!
Tycho vond t geluid maar apart; check die oortjes!

06. WP had er echt veel vertrouwen in, want hij wilde de weg al op! Dus huppa! Op naar de weg:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IBJHZHEC.jpg
07. Tych vond het allemaal helemaal geweldig; hij was vol enthousiasme, maar ook echt nog onwennig.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6V4HV7CS.jpg
09. Maar ondanks het grote enthousiasme, bleef hij netjes luisteren. Dus 'Halt' was ook echt halt!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZL8REV7.jpg
10. Zijn tempo in ook nog erg onwennig; hij loopt niet in een constant tempo, zeg maar. Tis ff hard en dan steeds ietsje zachter, dan ineens weer hard, etc. Is ook logisch; die band rolt natuurlijk niet en zorgt alleen maar voor remming en hij moet leren dat ie constant moet trekken.

11. Hier nog een filmpje van het slepen op de weg:
Daarna was Dag 1 klaar! Hij was natjes, maar zeer relaxed! WP was supertevreden en vertelde dat ie de volgende dag al zijn tweewieler mee zou nemen! Fantastisch!
DAG 2:
WP was er weer om half 7 en ik was Tychje toen al aan het optuigen.
Hij heeft eerst de band er nog even achter gehangen en is zo gelijk de weg opgegaan. Dat ging super, dus na nog geen 10min gingen we al richting bakje om hem voor het karretje te zetten.
12. De eerste rondjes heeft WP met het karretje naast/schuin achter hem gelopen, om te laten wennen aan het geluid e.d. en ook om te kijken hoe Tych gereageerde. Daarna hebben ze Tych ingespannen.

13. Met het karretje ervoor heb ik de eerste rondjes meegelopen naast zijn hoofd, even als extra steun, vooral in de bochten. Dat was ook echt even nodig; heb een paar keer het lamoen moeten pakken om heb echt door de bocht te 'zetten' als het ware. Daarna ging hij het beetje bij beetje meer zelf doen en zag je zijn zelfvertrouwen ook wat groeien.

14. Na een tijdje zo geoefend te hebben werd Tych lekker ontspannen en vond WP het tijd om buiten de bak aan de slag te gaan.
Hij heeft toen wel de band er nog achter gehangen, als extra belasting en rem.

15. Zo is hij een kwartiertje gaan rijden, wij mee op de fiets!
Het zag er al heeeel snel echt lekker ontspannen uit, vond ik.

Terug op stal aangekomen was de les van Dag 2 over. Helaas was het lamoen wat aan de korte kant en aangezien Tych redelijke passen neemt, heeft hij echt wat ruimers nodig, dus WP zou de 4 wieler halen (recreatie-/marathonwagentje) Hij vertrouwde het zo met Tych, dat hij hem daar voor wilde zetten op dag 3!

DAG 3:De training begon zoals gisteren; eerst even met de band slepen om te kijken hoe de neus staat en of het allemala nog steeds okee was.
Daarna ingespannen voor de 4wieler. Was even aanpassen van lamoen, strengen en schoftje, maar het kon! Ging iig al beter dan met de 2wieler.
16. We hebben 1 rondje over het erf gedaan en toen zei WP:"Spring maar achterop, dan gaan we!" Tja, dat hoef je mij geen 2e keer te zeggen he?!

Wat een heerlijk uitzicht heb je dan!

17. Hier waren we zo'n 100meter vant erf af...Tis toch net alsof 'ie al jaren niet anders doet?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LG38Y7ZA.jpg
18. Tych zou Tycho niet zijn als hij niet even wat uit zou proberen...

19. Hier gingen we even een stukje draven. Je ziet die stoutigheidjes nog een beetje en zijn reactie op WP; ff paar pasjes galop! ;')
20. Jaja, we zijn zelf door het dorp gereden. Doe ik onder t zadel vaker, dus niets was nieuw, maar t was wel nieuw dat ie er helemaal in zn eentje liep

Heerlijk toch, als je knollie het zo goed doet? Ik ben iig ontzettend trots op hem!

We zijn ondertussen vrijdag ook nog bijna anderhalf uur wezen mennen en dat ging ook weer keurig! Ze waren aan de weg bezig, er waren nieuwe lijnen aangebracht, maar hij vertrouwt je echt zo! Je krijgt hem er zo langs of overheen!
Ik hoop dat ie t zo goed en fijn blijft doen! Echt superhappy met hem!

Bedankt voor het kijken!