Na regelmatig met menwedstrijden gegroomd te hebben ben ik in november begonnen met menlessen voor mijn koetsiersbewijs. Begin mei heb ik daarvan examen.
Inmiddels begon het me toch steeds leuker te lijken om ook mijn eigen pony voor de wagen te laten beleren.
Veel mensen reageerden van ah dat moet je niet zo met zo'n 'oude' pony. Waardoor ik erg getwijfeld heb. Ik heb een ijslander die van de zomer 17 wordt. Inmiddels heb ik hem 8 jaar, en altijd onder het zadel gereden. In mijn ogen is hij niet oud, en hij leert graag nieuwe dingen. Daarbij ken ik mijn paard en de mensen die het hardst riepen dat ik het niet moest doen niet.
Toch eens gaan praten met iemand die ervaring heeft met het beleren en die zag het wel zitten (want zelf zonder hulp wat aanrommelen wil ik niet). Zo ben ik toch wat sneller dan verwacht op zoek gegaan naar tuig en kwam nóg sneller dan verwacht een leuk karretje tegen

Ik mocht van de eigenaresse van de pony waarmee ik nu menles heb het tuig even lenen om te passen en dat pastte goed. Dus zelf zo'n zelfde (2ehands) tuigje gekocht (ideal), en een 2ehands marathonwagentje.
Tryggur heeft nu 2 keer een tuigje aan gehad en hij doet het súper! Staartriem, oogkleppen en alles kende hij nog helemaal niet. De oogkleppen heeft hij ook totaal niet op gereageerd. Staartriem vond ie wat gek, stond ie even met z'n billetjes te knijpen

We doen het rustig aan, alles met goede begeleiding en stap voor stap, net waar hij aan toe is.
Dan nu de foto's

Eerst het tuigje geleend om eens te passen welke maat ik moest hebben. Daar reageerde hij met passen totaal niet op, dus zijn we een stukje gaan wandelen naar de bak. Ik ben een paar rondjes meegelopen naast zijn hoofd, maar hij was zo braaf dat ik langzaam naar achter ben gegaan en hij al zo door de bak rondgestuurd kon worden.
Wel was het bit even te groot, dus hij liep wat met z'n tong te rommelen.

En vanuit de bak terug 'gement' naar de poetsplaats

Vandaag dan (wederom met hulp) mijn eigen tuigje gepast, en dat past super (en staat 'm prachtig!

De eerste paar rondjes kreeg ik nog wat uitleg en tips

En toen mocht ik zelf gaan sturen!

Hij was echt ontzettend braaf. Ook al wat geoefend om zelf wat opzij te gaan lopen zodat de leidsels wat tegen z'n billen kwamen. Halthouden en weer wegstappen.

Dat pakte hij allemaal zo goed op dat we de strengen er even bij hebben gepakt. Die wat heen en weer tegen zijn billen aan gehouden en al een klein beetje druk er op gegeven om hem te laten wennen. De eerste keer dat hij druk voelde wilde hij gaan stilstaan, maar toen ik 'stap' zei liep ie weer braaf verder en ook dat had hij wel vrij snel door. Wel nog iets aarzelend, maar het is natuurlijk allemaal nieuw voor hem

Ik blijf dit nu even een poosje oefenen tot het voor hem allemaal de normaalste zaak van de wereld is die dingen tegen z'n billen en het halthouden en wegstappen enzo, en dan krijg ik weer een paar keer hulp om wat nieuwe dingen te leren. Lekker rustig aan overal aan wennen

Dat ik hem vanmiddag naar het land terugbracht zag de boer ons lopen en die zei "Glim, glim"

En dit is het karretje wat ik heb gekocht