[AR] Boris voor het eerst AR-ITP, voor de sulky [graag tips!]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Boris voor het eerst AR-ITP, voor de sulky [graag tips!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 12:04

Gister had Boris weer voor de sulky gelopen, nadat ik van een bokker een paar tips had gehad over hoe ik mn
tuig beter kon zetten, dus gedaan, en het ging inderdaad een stuk beter!

Enige probleem was dat hij nu een keer of 5 zijn tong over het bit gooide := Hij kreeg hem wel zelf weer terug,
maar het rijd niet echt lekker natuurlijk en het is nogal vervelend voor pony. :\

Boris heeft al een tijd stilgestaan door de sneeuw en slecht weer, excuses voor z'n buik, die gaat er zo snel
mogelijk weer af. O:)

Afbeelding
Hoi! :+

Afbeelding
Nog even opwarmen.

Afbeelding
En strekken maar! (niet z'n sterktste punt := )

Afbeelding

Afbeelding
Galopje

Afbeelding
Geconcentreerd paard :P

Afbeelding
Iets te hard bochtje :=

En nog even 3 van zondag, toen zat m'n tuig dus nog niet goed, maar ik vond de foto's wel leuk :)

Afbeelding

Afbeelding
Dat doen we graag O:)

Afbeelding
Nieuwe mooie hoofdstel :+:

Hopelijk kunnen jullie veel goede tips geven, want het gaat al veel beter als eerst, maar het kan natuurlijk nog beter!

JoyCiej007

Re: Boris voor het eerst AR-ITP, voor de sulky [graag tips!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:29

Ziet er netjes uit, tuig zit al een stuk beter :) Wel mis ik nog de broek, of heb je daar een speciale reden voor? Dacht nl. dat deze sulky geen rem had.

Is pony nog niet zo heel lang geleden beleerd voor de wagen? In het begin willen sommige paarden hun tong idd nog wel eens over het bit gooien, dat is ook erg vervelend en moet je eigenlijk zien te voorkomen, ze kunnen dan echt 'stuurloos' worden.
Vind het vanaf de foto's (mede door de bitringen) lastig te zien, maar meestal helpt het om, als een paard z'n tong over het bit gooit, het bit een paar gaatjes hoger of net ietsje lager te hangen. Ik zou het eerst op die manier proberen, je zou ook evt. met sperriempje kunnen rijden; mijn merrie heeft het in het begin ook gedaan en had zo'n 2 jaar geleden ook een periode dat ze dat wel eens deed, maar toen kreeg ze hem niet zelf terug. Met sperriempje had ze gelukkig nog niet in de gaten hoe ze haar tong over het bit kon werken, dus ben ik even met sperriem gaan rijden.

Je hebt ook losse tonglepels van rubber, maar die zijn bij een shet niet aan te raden; veels te groot, pony krijgt dan tong niet meer helemaal naar binnen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:45

Dankje! :D
De sulky heeft inderdaad geen rem, gelukkig gaat dit hartstikke goed, want Boris heeft namelijk een hékel aan een broek, ik heb er eens 1 van iemand geleend, paar keer mee gereden, maar iedere keer als er druk op kwam raakte hij helemaal in paniek.
Ik ben nog wel aan het kijken of we iets van een rem erop kunnen zetten, maar gelukkig gaat dit prima.

Hij is al een tijd beleerd, maar gister was het ineens tong over het bit. :+
Bit gaatje hoger gaat gebeuren, even gaatje bijprikken :)

Sperriem is wel een goeie tip voor als hij het daarna nog doet, dankje!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:11

Ik vind het er echt goed uitzien, complimenten hoor. Netjes je zweep erbij en het tuig lijkt wel goed te zitten. De sulky heeft, neem ik aan wel stophaken waardoor hij remt. Zo'n lichte sulky heeft vaak geen broek nodig.

Kan je zijn neusriem niet strakker krijgen. Die hangt er nu maar los bij dus heeft de pony ook de ruimte om zijn mond te openen en zijn tong over het bit te werken.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:32

Neusriem is al gaatje bijgeprikt inderdaad, had het ook gezien op de foto's. O:) En bedankt voor het compliment. :D

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:50

ziet er leuk uit, leuke pony, over je tuig is al genoeg gezegd, zou het alleen een mooier gezicht vinden als je een bit met minder lange scharen eraan hangt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:55

marrianne Ja klopt ook, Boris heeft nogal een brede mond, en dan kom je snel op grote bitten uit, en dus langere scharen.
Ik gebruik ze nooit, alleen het eerste sleufje, maar ik zat er nog over te denken om de laatste sleuf eraf te zagen of wat dan ook. :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:15

Ook grotere bitten zijn met twee sleuven verkrijgbaar (mijn shet heeft maat 12,5 en een vaste liverpool met 2 sleuven) en anders is het afzagen een optie.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:22

Ziet er netjes uit hoor.
Ik denk dat je bitje idd wel een gaatje hoger kan, maar dat zal je zelf even moeten bekijken. Het kan wel helpen tegen de tong over het bit gooien.

Die lange scharen komen me heel bekent voor. Ik heb ook zo'n breedbekkikker. Mij vader heeft de scharen netjes een stukje ingekort. Veel mooier, minder zwaar in de mond en je gebruikt ze toch niet, gewoon doen zou ik zeggen dus.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:26

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:47

Goed dat je open staat voor advies en je tuig verandert hebt! ziet er goed uit. :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:58

Ah dat wist ik nieteens dat ze ook met 2 sleuven waren :D
Ik ga denk toch maar stuk afzagen, die laatste gebruik ik toch nooit, en idd het scheelt ook weer gewicht.

viola en Buckje dankjewel O:) Ik heb ook graag het beste voor mn pony, dus vandaar graag tips, als er nog iets beter kan dan hoor ik het graag natuurlijk!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:52

Ja hoor, tegenwoordig zijn de kleine maat liverpools vaak juist eerder met 2 dan met 3 sleuven :) afzagen kan idd prima, zou ik ook doen want met deze 'slagtanden' is het ook niet erg handig rijden, en maakt het bit idd ook een stuk zwaarder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:51

Heb eerder een pony gehad die in t begin ontzettend heftig op de broek reageerde. Heb de broek met touwtjes aan het schoftje vast gezet, dusdanig dat er druk achter de billen kwam, en vervolgens gelongeerd.
Pony is 5 minuten als een volleerd rodeopaard de bak door gevlogen en heeft nóóit meer naar de broek geslagen

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:01

inderdaad stef afgelopen najaar ben ik mijn pony gaan beleren, en voordat ze voor de wagen ging heb ik ook een aantal maal haar gelongeerd met het hele tuig, pony ging inderdaad al stuiterend een kwartier de bak door, maar hij doet het er nu super op!

is gewoon even iets waar je even doorheen moet :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:09

Dankjullie voor de tip! Misschien is dat wel te proberen, lijkt mee een goed plan, is in ieder geval veiliger (als hij het dan wel accepteerd :) ) als zonder broek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:11

Je hoort het wel vaker, dat ze bang zijn voor de broek en er zelfs naar slaan e.d. maar idd met wat oefenen is het vaak zo over, natuurlijk wel vanaf de grond en niet voor de wagen, maar in het meest van de gevallen is het vaak best makkelijk op te lossen, en met broek rijden is idd veiliger en ook prettiger voor de pony dan zonder.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:33

Ik snap ook wel dat hij er bang voor is, hij heeft toen hij bij z'n vorige eigenaren stond ook altijd voor de kar gelopen, en 1 keer is hij geschrokken en met wagen en al in de sloot beland, brandweer moest eraan te pas komen om hem eruit te halen.
Daarna heeft hij nooit meer voor de kar gelopen, ik ben met hem weer helemaal opnieuw begonnen.
Dus waarschijnlijk is er iets goed fout gegaan, ik ben al superblij dat hij al steeds meer ontspannen gaat lopen, ik heb geen idee hoe het gegaan is toen. :=

Maargoed, heel veel oefenen, en dan komt het wel goed! Ook vast met de broek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:34

pfoe, nou dan heb je geluk dat hij uberhaupt niet helemaal flipt en dat hij het zo netjes doet! Er zijn er veel die met dit soort dingen een levenslang trauma er aan over houden, en moeilijk of helemaal niet meer in te spannen zijn....

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:36

Daarom ben ik ook zo blij dat het het zo goed en steeds beter doet, ik wil ook niet dat hij ook meer érgens bang voor moet zijn als we aan het mennen zijn, want inderdaad er zijn er veel die er nooit meer vanafkomen. :)

Bewijst maar weer dat Bo een hele stoere hengst is. O:)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:38

Een hele stoere! Hier op stal staat er ook 1, samen met een ander paard ook een menongeluk gehad. Die is nu echt bang voor de kar en voor tracktors (is daardoor aangeraakt en zo het kanaal ingesprongen)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:14

ziet er netjes uit
en mijn complimenten dan hoe die pony er nog voor loopt!
Ben met mijn oude shetje (Jerry, vorsje, 95cm en staat waarschijnlijk in Overijssel) hoor het graag als iemand hem kent :o.
Maar dat even erbuiten, daarmee ben ik omgegaan met een sulky, hij het hele terrein over op wedstrijd en toen rende die naar parkeerterrein, toch heeft hij het weer goed opgepakt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:42

Dankjullie :) Ik ben ook erg blij dat hij er nog voor durft, hopelijk doet de andere het straks net zo goed!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:37

Super leuk!! Ziet er goed uit

Iingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:11

mooi hoor!
wil ik binnenkort ook gaan oen, heb jij ook slehte ervaringen met deze sulky of bevalt hij goed?