[AR] voor het eerst met tuig en voor de ehh.... slee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

voor het eerst met tuig en voor de ehh.... slee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:45

Tjah veel sneeuw.
en dan toch de gedachten over een slee.
voor deze pony was de sneeuw,tuig,slee voor het eerst.
maar toen ze het door had had ze er super veel lol in zo veel lol dat ze alleen door wilde gaan.

hier de 2filmpjes.
hier snapte ze er dus niets van.

en toe ze het door had kreeg je dit

ze heeft er echt super veel zin in gehad.
alleen hebben we er wel 2 dagen over gedaan. om het tuig schoon te krijgen. die zat onder de schimmel.
al valt daar nu niets meer van te zien

JoyCiej007

Re: voor het eerst met tuig en voor de ehh.... slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:06

Fijn dat ze het zo goed deed voor de allereerste keer.

Ik vind persoonlijk dat het op de filmpjes niet echt lijkt alsof ze plezier er in heeft, maar het lijkt meer alsof ze totaal niet weet wat haar over komt en daardoor een beetje onzeker en angstig is.
Je kan in iedergeval duidelijk zien dat ze het helemaal niet begrijpt. Ik vind het nogal wat om een pony op die manier 'in het diepe te gooien'. Uiteindelijk zal ze vast plezier hebben gehad hoor, daar niet van ;)
maar een wat betere voorbereiding was misschien wel op z'n plaats geweest.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:09

Oei..
Ik zat elke keer te kijken bij het 2e filmpje.
Ik hoop toch niet dat die stopt en de hengsels op de grond liggen waarna die er in stapt! :\

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:19

Giolli schreef:
Oei..
Ik hoop toch niet dat die stopt en de hengsels op de grond liggen waarna die er in stapt! :\

Hengels? Ik zie nergens 'hengsels' hoor. Ook geen leidsels trouwens, dus volgens mij niets om in te stappen.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:36

Ik ben het wel met JoyCiej007 eens het is duidelijk dat ze het nog niet helemaal snapt,
misschien eerst rustig in de bak oefenen met lange teugels,en als ze dat snapt kan je er wat achter hangen.
Succes

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:38

ziet er wel lollig uit.
Goed oefenen!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:43

Denk dat ze de strengen bedoeld JoyCie.
Je hebt het al netjes verwoord, maar ik vind het onverantwoord zoals je nu bezig bent, maar dat is mijn mening.
Je hebt, net als anderen, de mazzel dat je pony zo braaf is en dat het daardoor goed gaat.
Als die huppel bokjes echte bokken waren geweest, had je geen schijn van kans gehad en was het op een drama uitgelopen.
Ik vind er niets lolligs aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:45

Levensgevaarlijk om een niet beleerde pony voor de slee te zetten, waar jij dan ook nog met je hoofd min of meer op hoogte zit van de achterhoeven als hij een keer mocht uithalen. En dan nieteens alleen het feit dat hij trapt of zou kunnen trappen, maar dat hij er ongecontroleerd vandoor gaat...met alle mogelijke gevolgen voor jou, het dier, en alles en iedereen die hij in paniek tegenkomt.

Echt heel onverantwoord. Even doordenken in het vervolg voordat je vergelijkbare acties onderneemt. Hou het veilig, voor iedereen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:50

ben het met cassidy eens,

zelfs voor de kar kunnen ze je nog raken, dus het is nooit veilig maar om erachter te gaan zitten terwlijk het paard niks kent zelfs het tuig niet, levensgevaarlijk

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:53

ik vind het er ook eng uitzien, wat had je gedaan als die pony in paniek was geraakt, je houd hem nooit met die gladheid!
is natuurlijk hartstikke leuk om te gaan sleeën nu, maar een pony moet wel eerst aan tuig wennen, en dan aan strengen, en dan aan iets achter zich, hem ineens in het tuig zetten en voor de slee zetten is eng voor de pony en gevaarlijk voor jullie allemaal.
is hij na het tweede filmpje wel weer rustig geworden?
wel een leuke pony trouwens, leuke maat.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:54

stel je voor stel je voor,
laat mensen toch plzier maken.
ik wil graag een areslee gaan halen voor mijn paardje,
hij loopt normaal voor de huifkar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:50

We bedoelen het hier goed met onze kritiek.
Stel je voor dat je pony ineens achteruit gaat lopen, omdat hij het niet snapt.
En een mep geeft? Of een mep geeft en er keihard vandoor gaat?

Overigens even wat van een andere site geplukt... Dit is overigens een paard dat
normaliter ook gewoon gement wordt...

En ik maar roepen is dat niet gevaarlijk?
ja dus wel...

Ik was al wat huiverig voor het sleeen, maar toch over gehaald en wat heb ik een lol gisteren gehad.
Ze deed het zo onwijs braaf!!!

Vandaag eerder vrij dus vriendin gevraagd ga je mee sleeen nou dat wilde ze wel. Dus wij naar X. Optuigen en op
weg naar ons veldje een stuk verderop. Nou daar aangekomen sleetje dr achter geknoopt en gaan!
Het ging hartstikke leuk en ze was zo lief. Ze wilde wel graag wat harder, maar hebben gewoon rustig drafje gedaan.

Nou hup vriendin achterop en weer gaan. Het ging echt heel leuk. Ruime bochten nemen, maar toen was er ineens een hobbeltje die we niet verwacht hadden en toen viel de slee om. Ik kon dr niet meer vast houden en kreeg en halve hartverzakking. X draafde rustig verder en ging helemaal showen. Ik X ho ho, stappen (hopen dat de goede
opvoeding zijn vreugde deed) maar helaas ze ontdekte dat er niet meer gestuurd was dus daar ging ze. In een heel rustig
en beheerst galopje richting huis.

Wonderbaarlijk bleef ik rustig en ik zag voor mijn ogen de ergste scenarios voor me. X met bloedende benen ergens half achter een paaltje of onder een auto. We zijn dus achter dr aan gegaan. en idd ze was al op stal aangekomen waar de stalbaas dr aan het aftuigen was.

Ik ga dus NOOOOOOOITTT meer sleeen!! Het was echt heel leuk en het ging super!! Mijn strengen dragers hebben hun werk gedaan, zodat ze onderweg niet over de strengen kon stappen, maar nee dit was leuk, maar niet weer.
Hoe simpel en zacht we ook vielen. Dit is dus afgelopen.....

Pff wat was ik geschrokken. Gelukkig met engeletje op dr schouder is alinde nergens achter blijven hangen met de leidsel of met de slee, maar NOOOOOOITT MEER!!!

Ga als je wilt sleeen altijd in een omheind weiland waar de paarden de draden goed kunnen zien. Wie riep er van te voren is dat niet gevaarlijk? Zullen we dit nou wel doen, maar door mijn enthousiastme en de braafheid van X dacht ik daar vandaag helemaal niet meer aan. Een ongeluk zit in een klein hoekje en het moet ook altijd mij betreffen heb ik soms het idee. Wie is nou altijd wat bangig en voorzichtig en nu neem je beetje risisco omdat het zo leuk was en dan gebeurd dit.

Wel superblij dat X rustig bleef en niet half bokkend en rennend weg is gegaan, maar gewoon braaf naar stal enzo....

wat een blevenis....

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:57

Over het eerste filmpje ben ik het wel eens. Je ziet dat de pony gewoon echt niet snapt wat er bedoeld wordt... Het tweede filmpje vind ik het persoonlijk wel een goede oplossing dat er iemand naast loopt. Deze kan eventueel ingrijpen mocht er iets gebeuren.
Ik heb totaal geen ervaring met mennen e.d. Ik zit er alleen maar bovenop of doe grondwerk. Daarom ga ik me er verder niet mee bemoeien of er goed of fout gehandeld wordt.
Wel moest ik even lachen toen ik jou zo hoorde lachen op die slee!! Jij had duidelijk lol!!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:12

Verbazing hier, volgens mij heb je heel veel geluk gehad, dat je zooooo'n superbrave pony hebt.
En dat er geen ongelukken van gekomen zijn.

Plezier ja, geweldig, maar niet met het risico dat je paardje er de dupe van kan worden ! :Y)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:20

Ik vind de filmpjes helemaal niet leuk :o
Ik zie een pony die hartstikke in de war is, en zich geen raad weet.. Vooral het eerste filmpje :oo

Sorry, niet mijn ding..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:43

Ik vind dit alles behalve paardvriendelijk, je knoopt een pony voor de slee die nooit eerder getrokken heeft en een tuig heeft opgehad. Omdat JIJ het niet kan laten en je niet kan bedwingen omdat er snee licht moet dat beest binnen no time voor de slee.

Nee niet mijn ding. Neem de tijd en leer het dier alles op zijn tijd en ga dan volgend jaar slee'en.
Pony zal maar net een bok geven, als de strengen tegen de benen komen, of de 2e keer minder overdondert is als dat ie nu is en jou in je gezicht meppen en dan ?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:05

JoyCiej007 schreef:
Giolli schreef:
Oei..

Hengels? Ik zie nergens 'hengsels' hoor. Ook geen leidsels trouwens, dus volgens mij niets om in te stappen.

Sorry weet niets van mennen. Maar die zwarte teugels die aan het eind een beetje over de grond heen gaan. Dacht elke keer, Oei. als die nu stopt en een mispasje maakt, Dan stapt die er over heen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:18

Giolli schreef:
Sorry weet niets van mennen. Maar die zwarte teugels die aan het eind een beetje over de grond heen gaan. Dacht elke keer, Oei. als die nu stopt en een mispasje maakt, Dan stapt die er over heen!

Geeft niets ;) dat zijn de strengen, daarmee trekt het paard de wagen (of in dit geval; de slee). Staan dus niet in verbinding met de mond van het paard, maar inderdaad als ze er over heen stappen kan dat nog wel eens voor grote paniek zorgen.
En dus hélemaal bij een compleet onbeleerd paard dat het tuig niet eens kent....

Vandaar dat TS dus ook heel gevaarlijk en onverstandig bezig is geweest.
Daarbij vind ik het erg sneu voor het beestje want je kan zo zien dat hij er totaal niets van snapt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:23

Ah kijk. Bedankt voor de uitleg, Weer een stukje wijzer! :)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 20:28

we hebben met deze pony eerst voor dat ze ging zitten op de slee. 15min gelopen. rustig aan de hand. dat deed ze erg goed.
als je ziet dat dat eerste filmpje maar 14sec. duurt daarna is zij afgestapt. en we hebben weer een rondje gelopen ( 10min.) toen hebben we op een ander laantje waar het altijd rustig is nog keer geprobeerd. en toen stapte ze dat ze moest trekken.
ze is echt super rustig geweest.

maar we hebben ook de strengen niet gelijk aan de slee vast gemaakt. dat vonden we ook veel te gevaarlijk. er is na dat eerste filmpje altijd iemand naast gebleven. en als ze echt niet had gewild of echt niet had gesnapt hadden we haar gewoon weer lekker op stal gezet. wat die 2de filmpje is de 2de keer dat we op de slee zitten.

snap wel dat het misschien gevaarlijk kan zijn. maar alles kan eh gevaarlijk zijn wat we doen. en tis goed gegaan en de pony en wij hebben plezier gehad. en we hebben echt in ons achterhoofd gehouden dat we moesten oppassen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:40

@ TS: ik kan begrijpen dat je me misschien niet begrijpt, en je kan er wel een sleetje aan knuppen en er dan naast gaan lopen, maar als je eerst tijd had besteed aan het lange lijnen bijvoorbeeld (dus eerst tuig op, zonder slee, aan tuig wennen, dan wennen aan sturen van achter) en dan eens de slee erachter, stukje lopen zonder persoon. Op een gegeven moment persoon op de slee die vanachter stuurt én iemand die mee loopt.

hij snapt het sturen van achter en het hele tuig niet eens, dan is het toch niet logisch om direct te beginnen met het aantrekken van de slee?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 22-01-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote en reactie erop verwijderd, gezien het bericht verwijderd is.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:20

tja ieder zijn mening. die gene waar die pony van is en ook samen op het filmpie te zien is heeft al haar hele leven paarden en ieder beleerd haar paarden anders. ze heeft ook echt wel eerst zonder slee er achter gelopen. heb dat ook gefilmt. zeg ook niet dat ze dit zo elke keer doet. maar die pony is al onder het zadel beleerd. en heb verder niet echt zin om steeds uit te gaan leggen.:)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:01

Laat de pony gewoon eerst paar dagen aan het tuig wenen. En niet gelijk voor een slee. De pony lijkt ook niet zo happy.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:59

hoe kun je nou zien dat ie niet happy is bij de 2de filmpje ik heb er naast gelopen en zo en 1 ding kan ik je zeggen toen ie het door had. vind ie het echt leuk anders waren we echt niet door gegaan hoor

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:32

ontigelijk onverantwoord...
een paardeneigenaar zou beter moeten weten.

Ga er ook niet meer woorden aan vuil maken :n