[AR] Diddle's dressuurtraining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Diddle's dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:40

vandaag kregen Diddle en ik bezoek van bokker Lacuna :)
nadat ik een maandje terug bij haar pony op bezoek ben geweest en heb mogen voelen hoe fijn het is dat een paard dressuurmatig opgevoed is ;)

Diddle is mijn 11 jarige fjordenruintje van 1,37 hoog
hij is op 3 januari dit jaar voor het eerst voor mijn kar gegaan, hij was wel al beleerd voor hij van mij was :)
Dids en ik mennen recreatief op zijn jan boerenfluitjes :)
lekker naar het bos, rondje dorp, we hebben 2x vaardigheidsparcourtje geoefend (zelf in de wei wat opgezet :) )
Mijn paard is scheef, omdat ik scheef ben.. :)

Diddle heeft vooral geleerd om op 2 leidsels te lopen, netjes bochten door te gaan, en iets genuanceerder te lopen dan stap,draf,galop :) hij moest verzamelen en verruimen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
moment van boosheid van dids :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:53

Ziet er goed uit!
Didds heeft flink moeten zweten zo te zien ;) .
Bruine tuig staat super!

@Lacuna: die van mij moeten ook nog veel leren... O:)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:57

Mag ik eerlijk zijn en zeggen dat je er nog heel hard aan moet werken
Geen contact met de hand , achterhand er niet bij, geen stelling en buiging, voor een goed contact met de mond is eigenlijk je voorbord te hoog
Volgende keer van voren opvangen van achter meer bijdrijven (probeer bovenste 2 stangen van je voorbord eraf te halen),
druk op je buitenleidsel houden in de bocht krijg je een betere stelling/buiging..
Op foto 3 gooit hij zich in de borst, dit moet je ondervangen door meer op de achterhand te rijden

bromfiets

Re: Diddle's dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:22

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik vind het er goed uitzien :D

Hij zit al flink in z'n haar :))

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:26

Vandaag kreeg ik de kans om eens met een ander span te rijden. Wat een superpaard zeg! Het was voor mij, maar ook voor Diddle natuurlijk wel even wennen. Normaal gezien kijk ik naar een lief-klein-shetten-kontje, en nu stond er ineens een heus "paard" voor mn wagen. Had op de kar ook wel even een hoogtevrees-gevoel hoor, haha!

Echwel: Super bedankt voor deze tips, aan eerlijkheid heb ik het meest. Voor mijn gevoel zat ik hem al behoorlijk in de mond, maar dat blijkt inderdaad heel erg mee te vallen. Ik mag hem inderdaad nog meer opvangen en hij mag nog actiever lopen.
Ik had nog even wat issues met voorwaarts gaan. Ik vond hem erg snel terugzakken in tempo, en hij reageerde in het begin niet zo lekker op mn draf-hulp. Daar ook aan gewerkt, want naar mijn idee moet een paard éérst voorwaarts gaan, en kun je hem daarna pas op gaan vangen. Vandaar de oefeningen in tempowisselingen. Mijn zwakke punt daarin is dan meteen dat ik teveel ruimte geef op de leidsels, eigenlijk ben ik geneigd om de voorkant helemaal los te gooien zodat hij ruimte krijgt om naar voren te gaan.
Gelukkig heb ik daar les voor (en geef jij ook meteen de punten aan die mijn lesgeefmens ook nogal eens naar mn hoofd slingert :+ ) maar dus met mn eigen span, en niet met diddle. Dit was voor mij ook gewoon een SUPER toffe gelegenheid om ervaring op te doen.

Meer tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!!

Groetjes, Lacuna

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:27

ik heb helemaal geen verstand van dressuurmatig voor een karretje,maar hij doet het goed zeg!
en wat heeft hij mooie lange manen :D
mooie combinatie zo :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:32

Voor mooie soepelheid kun je ook gaan longeren met 2 lijnen, leidsels door het schoftje net als met aanspannen en dan gewoon lekker in buiging laten lopen.
Nooit de druk op je buitenleidsel laten wegvallen, hier zie je ook dat hij dan naar binnen gaat vallen..
Zoals ik zei, probeer ook de wagen aan te passen, zodat je het paard beter kunt begeleiden, leidsels mooi in schuine lijn van de paardenmond nar je hand laten lopen..
Veel overgangen laten rijden, veel stap/draf en omgekeerd zodat het voorwaartse erin gat komen en hij meer op de achterhand gaat lopen..

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:39

Citaat:
Veel overgangen laten rijden, veel stap/draf en omgekeerd zodat het voorwaartse erin gat komen en hij meer op de achterhand gaat lopen..

Thnx! Daar zijn we vandaag mee bezig geweest, net als met schijnovergangen. In de overgang naar stap wil hij dan zover terugvallen dat je weer bijna stilstaat, dus vaak hem vanuit draf tegen de stap aan gereden en dan toch weer naar voren. Dat vond hij wel lastig hoor. Net als vanuit draf terugkomen naar stap, maar dan een middenstap-tempo aanhouden en van daaruit langzaam terug naar een arbeidsstap.

Citaat:
Nooit de druk op je buitenleidsel laten wegvallen, hier zie je ook dat hij dan naar binnen gaat vallen..

schaam... inderdaad, dat zegt mn instructrice ook ;)

Voor je overige tips, het is niet mijn paard of wagen, dus dat laat ik lekker aan zn baasje over. Maar ik hoop dat ik nog eens de kans krijg om Diddle te mennen, en dan zal ik zeker mn best doen om de tips te gebruiken.
Bedankt.

Groetjes, Lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:43

@echwel; zoals in de beginpost aangegeven, ik zit mijn paard gigantisch in de weg door een eigen blessure.. heb hem dus helaas zelf scheef(schever) gereden..
voorbord van de kar staat op de planning :) helaas kan ik dat zelf niet, dus weet ook niet wanneer dat exact gedaan wordt :)

dit was de eerste keer dat Lacuna mijn pony zag, en dus de 1e keer voor de wagen rijden
én het was de 1e keer dat ik weet dat Dids aan het WERK moest voor de wagen, wat van zijn kant nogal verontwaardiging opleverde :)
ik vond het er érg netjes uitzien, en met veel respect voor Dids en zijn door mij opgelegde beperkingen toch al een boel bereikt :)

@ellepel; trots op zijn manen zéker :D en op hoe hij erbij loopt :D

@broem; ik stond ook te glunderen middenop het veld :j

ik heb vandaag geleerd dat ik strenger moet zijn voor dids, en duidelijker zijn in mijn hulpen :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:45

Schijnovergangen is niet ideaal, gewoon naar stap en dan stevig doorstappen, hup anders gewoon tikje met de zweep erbij..
Draf is ook draf, je hoeft nog niet te verruimen enz zorg gewoon dat hij voorwaarst neerwaarts komt met de achterhand eronden.
Nog geen kunstjes proberen, gewoon de basis mooie stap/draf en buiging/stelling meer nog niet..
Aktief houden vooraan idd meer opvangen en gewoon flink bijdrijven van achter..
Zo een training hoeft echt geen uur te duren zorg voor 10 min goed en hou dan op..
Maar ook met buitenrijden consequent aanleuning blijven vragen en aktie van achteruit...iedere rit gewoon een training van maken

Naaltje waarom gelijk de verdediging in, Lacuna vat het toch ook goed op??
ps advies voor het scheve ga eens naar een ostheopaat, kan wonderen doen, heben we zelf ook bij de hand gehad

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:48

ik vat het toch ook niet verkeerd op?

ik kan hem zelf in buitenritten niet vragen wat er vandaag van gevraagd is. Krijg daar zelf ontzettende last van mijn schouder van omdat ik uit mijn eigen houding moet komen
wil het graag leren, maar kan dit niet elke keer doen op deze manier helaas :)
het voelt wel goed, als hij mooi recht loopt en in een perfecte bocht de kruising overgaat..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:52

Naaltje ik heb ook een kapotte schouder en dan zul je moeten zorgen dat je zelf beter zit..
Het is fijner voor je om op een bokkussen te zitten zodat je niet heen en weer kunt schuiven en je steun aan je zijkant hebt..
Hiedoor vang je ook minder op met je schouder en heb je meer onspanning..
Zorg dat je benen schuin naar voren kunnen met rijden om ook hier je gewicht enz op te vangen, desnoods las je nog een stang op de voorkant..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:54

Lekker zweten!
Gaaf tuig, staat erg goed!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:58

Echwel schreef:
Naaltje ik heb ook een kapotte schouder en dan zul je moeten zorgen dat je zelf beter zit..
Het is fijner voor je om op een bokkussen te zitten zodat je niet heen en weer kunt schuiven en je steun aan je zijkant hebt..
Hiedoor vang je ook minder op met je schouder en heb je meer onspanning..
Zorg dat je benen schuin naar voren kunnen met rijden om ook hier je gewicht enz op te vangen, desnoods las je nog een stang op de voorkant..

ik denk dat er veel verschil in zit qua blessures, ik heb enkel problemen met loslaten, en gedoseerde spanning erop geven..
ook met de kar van een vriendin van me had ik hetzelfde probleem, met schuine voorkant en een bokkussen :)
heb dit probleem tijdens werken, tijdens het rijden ook, dus ik kom hier even niet onderuit
vandaar dat ik zo blij ben dat er vandaag iemand anders met hem kwam rijden :) zodat hij weer even terug op het goede pad gezet werd (en ik ook, heb namelijk mijn uiterste best gedaan los te laten, en dat ging uiteindelijk goed! alleen pluk ik daar nu de vruchten van :) )

een bokkussen wil ik ook nog graag voor op de kar, maargoed.. ik wil érg veel en het budget voor ''extra'' is bij mij niet echt prioriteit :P

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:38

Ik vind het mooi om Dids eens 'echt'aan het werk te zien voor de wagen. Toppie het begin is er en met de lol en goede wil die jullie samen hebben komt de rest ook goed.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:46

mooi tuig zeg staat hem goed! Hij zit al heerlijk in het haar!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:12

Citaat:
Schijnovergangen is niet ideaal, gewoon naar stap en dan stevig doorstappen, hup anders gewoon tikje met de zweep erbij..
Draf is ook draf, je hoeft nog niet te verruimen enz zorg gewoon dat hij voorwaarst neerwaarts komt met de achterhand eronden.
Nog geen kunstjes proberen, gewoon de basis mooie stap/draf en buiging/stelling meer nog niet..
Aktief houden vooraan idd meer opvangen en gewoon flink bijdrijven van achter..
Zo een training hoeft echt geen uur te duren zorg voor 10 min goed en hou dan op..
Maar ook met buitenrijden consequent aanleuning blijven vragen en aktie van achteruit...iedere rit gewoon een training van maken

Als ik nog vragen mag, waarom vind je schijnovergangen niet ideaal? Naar mijn idee bleef hij daarvan juist voorwaarts "denken" en werd hij veel alerter op mn hulpen.

En lijkt het je verder voor dit paard niet heel verstandig om training en lekker buiten rijden in het begin meer gescheiden te houden? Hij geeft tijdens het werk aan dat hij het erg moeilijk vind. Daarna zijn we terug naar huis gereden en mocht hij even de spanning van het werk eruit lopen.

Gewoon puur interesse hoor, vat het niet op als een aanval. Ik moet zelf nog heel veel leren en ik heb veel aan je tips. Je bovenstaande bericht begrijp ik alleen nog niet, dus vandaar de vraag om iets meer uitleg. :)

Groetjes, lacuna

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:22

ik zou het geen schijnovergangen dan noemen, maar zou dan liever terugrijden naar een lekker (verzameled) rustig drafje en dan weer voorwaarts.
Schijnovergangen kunnen ook voor onduidelijkheid zorgen, dat hij de hulpen niet meer goed begrijpt, de ene keer betekent het stappen en de andere keer moet hij toch weer doordraven. Terugnemen in draf vind ik een prima oefening en dan weer voorwaarts draven.
Overgang naar stap...als hij teveel terug valt, de overgang zo licht mogelijk maken. Blijft hij het doen, meteen een tik van achter en 'actief' stappen.
Mooie overgangen rijden is een kunst, zeker van draf naar stap, vaak verliest er dan impuls, aanleuning.

Het ziet er niet verkeerd uit en zoals je zegt ben je aan de slag geweest met bepaalde punten en daar tevreden over. Dus geniet van je mentraining!

Buiten kun je prima trainen, ook op het rechtstellen, tempowisselingen etc. En is voor het paard ook lekker ontspannen. ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:55

Eerst de basisgangen er goed in voor je zoals ik zei meer vraagt..goede draf en goede stap.
Waarom niet buiten gewoon trainen, mooie gelegenheid en er staat geen druk op je?
Overgang naar stap, al heeft hij maar 3 goede stappen gedaan gewoon weer naar draf, de goede momenten belonen dan komen ze steeds meer..
Als hij buiten denkt dat het alleen maar pierenwaaien is zal hij altijd moeite houden met dressuur en wees eerlijk het is dan ook verwarrend, opeens moet hij, terwijl als je het altijd doet het normaal wordt..

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:14

Daar hebben jullie inderdaad een goed punt. Als je het altijd doet, wordt het inderdaad gewoonte. En inderdaad, gewoon fatsoenlijk lopen in de juiste gang met een actieve achterhand is natuurlijk al dressuurmatig trainen. Pak daar lekker wat goede overgangen bij, en neem stelling door de bocht en je bent natuurlijk alweer een eind op weg.

Mooi overgangen rijden is een kunst, dat is een uitspraak waar ik het helemaal mee eens ben. en die kunst, die ben ik aan het leren ;)

Bedankt nogmaals voor jullie tips en uitleg. Ik ga er lekker mee aan de gang (ook met mn eigen poownie, het arme ding) en hoop dan volgende keer foto's te kunnen plaatsen waarop enige vooruitgang te zien is.

Groetjes, lacuna

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:21

Kun je dan geen onderscheid maken qua tuig ofzo waardoor het voor hem duidelijk wordt?
Er zijn bv zat paarden die aan de longe met halster mogen uitrazen, maar met hoofdstel aan het werk moeten en goed luisteren.
Of zoals ik ; in de bak met bithoofdstel aan het dressuren en buiten bitloos aan het rondrijden en dan mag meneer zelf weten wat hij met zijn hoofdhouding doet :)
Maar dat is voor de kar waarschijnlijk lastiger (jij ment zeker niet toevallig bitloos?)
Ik kan me voorstellen dat het met mennen wat lastiger is qua werk/ontspanning omdat je daarmee vaak alles buiten doet.
Maar je kunt ook zo doen, dat hij op paden lekker ontspannen mag lopen (misschien met minder druk op de leidsels om het aan te geven? Wel actief zijn en luisteren naar je hulpen uiteraard) en op zo'n veld aan het werk moet?

Tja, ik ben zelf iemand van 'in de bak moet je aan het werk en buiten mag je lekker "je eigen gang" gaan' , zou dus ook nooit -zoals andere mensen soms wel doen- buien nageeflijk gaan rijden ofzo.

Let wel: ik ben ruiter en geen menner dus misschien slaat dit voor jullie kant nog wal :o :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:01

mwa.. duur geintje om een ander tuig op te leggen voor buiten :)
bitloos mennen komt er niet in :) vind daarvoor de combi paard+kar te gevaarlijk als er iets fout gaat :)
We zijn nu een veldje op gegaan om te ''werken''
maar in principe was het zo basis dat hij het gevraagde overal moet kunnen uitvoeren :j

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:39

Mooi paard, mooi tuig, en het begin is er, ik begin net met mennen dus ik heb geen commentaar op het rij/mentechnische, lees wel mee, is altijd leerzaam.
Ik vind dat bruine tuig wel heel mooi op een fjord, dat had ik niet gedacht ! 8-)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:47

Is hij nou zo nat van het zweet of hadden jullie regen?
In het geval van zweet denk ik dat je behoorlijk intensief met hem bezig bent geweest. Mijn vraag is; stond de hoeveelheid werk en concentratie wel in verhouding tot zijn vorige werkzaamheden?
Het is hartstikke goed om hem dressuurmatig op te pakken. Maar als hij nu zo zeiknat is, vraag ik me af of het niet teveel is geweest. Maar ik weet natuurlijk niet wat hij normaal doet en wat hij nu precies moest doen. Dus dit is iets wat je zelf even in de gaten moet houden. Denk er daarbij ook aan dat het voor hem geestelijk ook heel erg vermoeiend is als hij normaal gewoon wat over straat sjokt zonder veel eisen van de baas en dat hij nu ineens iedere pas moet luisteren en nadenken.

Maar ik denk zeker dat je goed bezig bent, ook als ik lees hoe goed jullie reageren op de tips in het topic. Het valt voor het paard ook niet mee om ineens als een dressuurpaard te lopen. Ik weet niet of hij van ohz vandaan al gewend was om in aanleuning te lopen? Anders zal dat voorlopig ook nog wel even moeilijk blijven.

Ik zou het voorlopig ook even bij simpele oefeningen houden. Schijnovergangen ben ik ook niet zo weg van. Maak duidelijke overgangen, daar heeft het paard meer aan. Zo leert hij wat de bedoeling is en leert het juist uit te voeren.
Werk op grote voltes, rijdt veel rechtuit en wissel veel van hand.
Let erop dat je druk op 2 leidsels hebt en blijf hem tegen je hand aandrijven. Hij moet jouw hand opzoeken en daarop nageven.

Heel veel succes!!
Mooie combinatie inderdaad met de kleuren van de wagen en het tuig.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:35

onder het zadel heeft hij een ijzeren conditie, maar inderdaad erg snel zweet nu :)
het was totaal niet koud, en meneer heeft een fikse tussenvacht erop staan al :)
wat dat betreft niet ideaal, maar hij kan het verder wel aan zo, dus vandaar niet geschoren :)
teveel was het in mijn ogen niet, hij ging nog in een vrolijke vlotte galop het zandpad over daarna, en fikse draf het rondje vervolgd :)
hij werkt regelmatig aan de dubbele longe, omdat ik dan nog vrij veel kan loslaten door andere houdingen aan te nemen :)

onder het zadel geen dressuurmatige activiteit, ik zit er dan ook nog scheef op dus dat vind ik niet reeel voor hem :o

de kar is geschilderd op mijn ''ik heb een beige paard en wil een bruin tuig'' idee :D moest een setje hebben ;) :D

wat lacuna mij duidelijk heeft gemaakt is inderdaad de gelijke druk op de leidsels, en dat ik hem daar ook ''op'' moet laten lopen ipv maar los te laten en zelf uit te laten zoeken :o
(makkelijke oplossing :o )

diddle komt er wel :D bij mij zal het harder werken zijn :D